Kevyesti helvetistä

Muistelen kuulleeni, että yleisradiossa oli joskus ohjelma: Kevyesti keskellä päivää. Silloin soitettiin jotain kevyttä musiikkia. Toinen oli lepopäivän ratoksi. Onko nyt niin, että vanha roomalainen ajatus pätee edelleen: Kansalle leipää ja sirkushuveja! Tosin ne sirkushuvit taisivat olla astetta rankempia mitä nykyisin. Jääkiekko ammattilaistasolla taitaa lähennellä sitä: Ave ceessar kuolemaan menevät tervehtivät sinua! Samoin ammattilaisyrkkeily. Molemmissa tulee korjaamattomia asioita, mutta ilmeisesti se on sen arvoista, saada jotakin ja loppuelämä pyörätuolissa.

Minä tässä ryhdyin havukkaiseksi ja aloin pähkäillä onko myös hengellisessä kentässä tällaista kevytharjoitusta, joka on kuin iskelmien soittoa vai onko myös vaurioittavaa huvia, jossa oikeasti tulee verta kentälle. Valitettavasti tulin siihen tulokseen, että kyllä tätä on. Lähdetään liikkeelle hevimmästä päästä. Herätysliiketaustaisena sain herätyksen ryhtyä tutustumaan Lutheriin, kun hänestä kuitenkin aina jotain mainittiin jopa oppi-isänä. Ryhdyin hankkimaan kirjallisuutta ja mielellään vanhaa ja fraktuuralla kirjoitettua. Sehän on pyhä kirjasin, kun sitä ei osaa kaikki lukea. Sain siis jostain omistukseeni: Tunnustuskirjat-nimisen kirjan. Aloin lukea sitä järjestelmällisesti ja tuntui tosi hyvältä kunnes tulin kohtaan: Perisynti. Siinä oli mielestäni outo asia, jonka koitin työntää ensin syrjään, mutta se tuli aina uudelleen esille. Siis ilman kastetta ei voi pelastua. Olisiko tämä nyt se kohta, jossa puhutaan kevyesti helvetistä?

Mikä lihasta syntyy on liha! Tähän vedotaan! Kahdesta syntisestä ihmisestä ei voi syntyä muuta kuin lihaa! Näihin vedotaan. Onko nyt niin, että luterilaisittain lapsi syntyy ilman sielua eli on niinkuin hirven vasa? Hänet pitää uudestisynnyttää, että hän saa sielun? Mutta Jeesus sanoi: Sallikaa lasten tulla, ja edelleen joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat Minuun…
Jeesuksen mukaan lapsella on usko. Jos nyt siis maanpäällä on jotain toimia, jotka ovat välttämättömiä pelastukseen, niin mihin valoon joutuu Ristintyö? Eikö usko ole ainoa ja tunnustus toinen välttämätön? Tunnustus: Jeesus Kristus on Herra! Minun Herrani, olen Hänen ja Hän minun!

Sitten on erikseen olemassa Sana ja pyhät toimitukset, jotka herättävät ja vahvistavat uskoa ja pitävät sitä uskon liekkiä yllä. Eräs julistaja esitteli taivas-ekin. Hän on mies, jonka oikea puoli on valkoinen ja vasen musta. Se kuvaa ihmisen kahta luontoa, mutta sitä kuvaa voidaan käyttää toiseenkin tarkoitukseen. Kun kristikunnassa on kaksi käsitystä kasteesta ja molempien ääripäät pitävät omaan sa pelastavana, niin olisiko siinäkin kevyttä puhetta helvetistä. Nimittäin se musta puoli sitten joutuu helvettiin erilaisen kasteen takia? Kuka tietää kumpi käsitys on musta ja kumpi valkoinen, sitä sopii miettiä.

    • Johanna Korhosen adventtitervehdys on hyvä. Luepa se tarkkaan. Kirkkoko oli ensimmäinen puolustamassa työväestön oikeuksia? Kirkkoko oli barrikadeilla ensimmäisenä puolustamassa naisten oikeuksia? Kirkkoko ensimmäisenä heräsi puolustamaan homojen oikeusia?

      Ei. Kirkko se ei ollut. Kirkko pikemminkin vastusti pitkään kaikkien em. aseman parantamista.

    • Kari-Matti Laaksonen :”Kirkkoko oli ensimmäinen puolustamassa työväestön oikeuksia?”

      Ainakin karjalaisen ortodoksisukuhaarani mielestä kyllä. Yksi karjalaisista esivanhemmistamme oli osallistunut v.1904 ortodoksipappi Gabonin johtamaan työläisten ja muiden aseettomien siviilien verilöylyyn päättyneeseen Pietarin Verisunnuntaiksi sanottuun mielenosoitukseen, eikä siinä vaadittu luokkataistelua eikä diktatuuria, vaan mm. järjestettyjä oikeusoloja yleisen oikeudettomuuden sijaan, yhdenvertaisuutta lain edessä, takeet henkilökohtaisesta vapaudesta ja kokoontumis-, omantunnon- ja lausuntovapaudesta. Samoin esitettiin vaatimus valtion varoilla toimeenpantavasta järjestetystä ja pakollisesta kouluopetuksesta. Mielivaltaisen yksinvaltiuden ja virkavallan sijaan vaadittiin perustuslaillista hallitusmuotoa, johon kuuluisi kansaneduskunta, jolle ministerit ovat vastuunalaisia.

    • Johanna Korhoselta riittää aina paha sana kirkon jäsenille, näin joulunakin!

      Tämä se on sitä sovinnollisuuden ja suvaitsevaisen ja tasa-arvoisen moniäänisyyden edistämistä.

    • Kari-Matti Laaksonen :” Tuula Hölttä ei lue kommentoimiaan kommentteja tai uutisia tai mikä pahempaa, lukee ne, mutta tuntee silti pakottavaa perverssiä tarvetta esitellä sukuhistoriaansa, vaikka se ei ketään kiinnosta.”

      Tuula Hölttä tietää jo kokemuksesta varsin hyvin, että edes Karjalasta sotaa paenneiden laiminlyödyt ihmisoikeudet eivät tässä yhteiskunnassa kiinnosta ketään ja varsinkin yrittäjät ovat se joukko, jonka selkänahasta poliitikot voivat repiä omien virhearviointiensa kustannukset. ”Pakottava perverssi tarve” on vain halu kertoa siitä mikä on totta eikä poliittista propagandaa. Koeta kestää! .)

    • ”On pakko olettaa, että Tuula Hölttä ei lue kommentoimiaan kommentteja tai uutisia tai mikä pahempaa, lukee ne, mutta tuntee silti pakottavaa perverssiä tarvetta esitellä sukuhistoriaansa, vaikka se ei ketään kiinnosta.” Kari-Matti

      Minua kyllä kiinnostaa Tuulan kertomukset sukunsa vaiheista ja yleensäkin hänen kommenttinsa, sillä hän kirjoittaa niinkuin se, jolla on tietoa ja paljon elämän mukanaan tuomaa kokemusta hyvinkin eri aloilta.

  1. Kummalla puolella puheenjohtaja Korhonen oikein seisoo, yhteiskunnan vai kirkon/seurakunnan? Tällaisella ennenkuulumattomalla adventtitervehdyksellä Korhonen kirkon edustajana ampuu nuolensa omiaan kohti. Sitäkö hänen mielestään tarkoittaa joulurauha?

    ”Jos valtakunta jakautuu ja taistelee itseään vastaan, se ei voi kestää, eikä myöskään perhe kestä, jos sitä repivät riidat.” Korhonen ei ole ottanut oppia Jeesuksen opetuksista, vaan yllyttää yhä pahempaan jakaantumiseen, kannustajana tietysti Sari R-L. Todella surullista!

  2. Mitähän mieltä muut hiippakuntavaltuuston jäsenet ovat puheenjohtajansa adventtitervehdyksestä?
    Alla valtuutettujen nimet.

    Hiippakuntavaltuuston jäsenet
    Toimikausi 2012 – 2016

    Johanna Korhonen, hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja, toimittaja, Tikkurilan seurakunta
    Arto Antturi, kappalainen
    Reino Halonen, yrittäjä, Askolan seurakunta
    Kaisa Heininen, oppilaitospastori
    Kirsi Hiilamo, sairaalapastori
    Anneli Karhunen, lehtori, kieltenopettaja, Hämeenkylän seurakunta
    Markus Kari, oikeustieteen lisensiaatti, kauppatieteiden maisteri, Haagan seurakunta
    Samuli Korkalainen, pastori, kanttori
    Juha Luodeslampi, pastori
    Jaakko Mikkola, johtaja, DI, Porvoon suomalainen seurakunta
    Aulis Mölsä, insinööri, Tikkurilan seurakunta
    Hannu Pöntinen, kirkkoherra
    Pekka Reinikainen, lääkäri, Helsingin tuomiokirkkoseurakunta
    Veronica Saarela, opiskelija, Malmin seurakunta
    Timo Sahi, lääkintäkenraalimajuri, dosentti, Kannelmäen seurakunta
    Kaija Salmela, dosentti, osastoylilääkäri, Helsingin tuomiokirkkoseurakunta
    Pekka Salomaa, ylikonstaapeli (el.), Malmin seurakunta
    Pertti Simola, kirkkoherra
    Jorma Skyttä, professori, Pakilan seurakunta
    Wiking Vuori, teologian ylioppilas, Roihuvuoren seurakunta
    Jaakko Weuro, hiippakuntavaltuuston varapuheenjohtaja, lakimies, partiojohtaja, Oulunkylän seurakunta

    • Kari-Matti Laaksonen :”Kirkko on vastustanut kategorisesti lähes kaikkia yhteiskunnallis-eettisiä uudistuksia viimeisen reilun sadan vuoden aikana.”

      Kirkoilla [muillakin kuin evl.kirkolla] on uudistusten lähtökohtana pikkuisen toisenlainen perspektiivi kuin kirkkoa vain omana etujärjestönään pitävillä. Mietipä koska esim. ortodoksi- tai katolinen kirkko olisi muuttanut oppiaan. Kun te ette halua vähääkään kunnioittaa kirkon asennetta ettekä halua nähdä mistä tuo asenne kumpuaa, niin ilmeisesti olette sitä mieltä, että ”valtaa ei anneta, vaan se otetaan” ja keinoja kaihtamatta.

    • Tuula Hölttä,

      ketkä pitävät kirkkoa ”vain omana etujärjestönään”?

      Kehen viittaat kun sanot, että ”ilmeisesti olette sitä mieltä, että valtaa ei anneta vaan se otetaan ja keinoja kaihtamatta”? Käsittääkseni esim. Johanna Korhonen on pyrkinyt edistämään mm. naisten, lasten ja seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeuksia ja kunnioittanut demokratian ja avoimuuden periaatteita näitä tavoitteita edistäessään. Hän on käyttänyt argumentaatiota näitä tavoitteitaan edistäessään, eikä (kuten sinä kirjoitat) ”ottamassa valtaa keinoja kaihtamatta”.

    • Johanna Korhonen ja Sari Roman-Lagerspetz tosiaan käyttävät kirkkoa vain foorumina ja areenana ajaessaan tätä homotuputusta puoliväkisin kaikille. ”Ylhäältä”päin alas tyhmälle kansalle, ja tyhmemmille kristityille.

      Kirkko on heille pelkkä apuväline, jotta saataisiin kaikki mediavalta agiteeraukselle.

      Kirkon mediahan on jo saatukin.

  3. korhonen
    ”Jumalalle kiitos, että kirkolla ei nykyään ole tämän enempää valtaa”, Korhonen kirjoittaa ja jatkaa:
    ”Jos kirkko olisi saanut päättää, homot viruisivat yhä vankiloissa. Jos kirkko olisi saanut päättää, homot olisivat yhä sairaita. Jos kirkko olisi saanut päättää, homojen parisuhteet olisivat yhä alempiarvoisia.”
    Siis luinko oikein jotta adventtitervehdys.
    Nyt on tainnut tytöllä / pojalla mennä puurot ja vellit sekaisin.
    Tämä on pohjanoteeraus.
    Onko siellä kirkon sisällä oo enää ketään joka ei käyttäisi uskottua asemaansa väärin?
    Eikö hiippapiispa ota kantaa tällaiseen, vai onko tämä myös hänen hyväksymä adventtitervehdys?
    Tämä on rienausta!
    Jos rakennusaineita oli olemassa aikais. niin kyllä tällaisten tervehdysten jälkeen voi sanoa että
    kertakaikkiaan nyt niitä ei löydy
    Kyll o jumalatoon ihminen!
    oon pari päivää seurannu ja kirjotellu näille palstoille, mutta jo nyt menee täysin ulalle.
    eipä uskois erkkikään jotta tämä olisi mainoksen mukaan jotenkin hengellinen foorumi
    ”Kotimaa on toivon, hyvän elämän ja arjen kristillisyyden vahva rakentaja.”
    Tuoko lause tark. tuollaisia tervehdyksiä ym. huuhaata?

    • No kun on arkkipiispa ja Helsingin Askola samaa kamaa täynnä, niin eipä voi juuri muuta odottaa kuin tätä samaa jaskaa.

    • Kuokka: ”Nyt on tainnut tytöllä / pojalla mennä puurot ja vellit sekaisin. Tämä on pohjanoteeraus. Onko siellä kirkon sisällä oo enää ketään joka ei käyttäisi uskottua asemaansa väärin? Eikö hiippapiispa ota kantaa tällaiseen, vai onko tämä myös hänen hyväksymä adventtitervehdys?”

      ”Kyllä minä niin mieleni pahoitin.”

  4. Vaikka hiukan raflaavalta ensilukemalta vaikuttaa, monessa asiassa vinha perä. Ehkä toisin muotoiltuna herättelisi lempeämmin, mutta ei liene tarkoituskaan. Ja kapituli katsonut sopivaksi, kun sivuilleen on tervehdyksen ottanut,

    Minulle jäävät tekstistä päällimmäiseksi toivon sanat: ”Ehkä Pyhä Henki ei nuoku kokouksissa, ei väsää tulkintoja eikä nosta yhtäkään virkettä Jumalan asemaan. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisissä, jotka näkevät toisen ihmisen, katsovat häntä ja haluavat hänelle hyvää. Jouluna syntyy Jeesus, Jumalan käyttöliittymä, Jumala ihmisenä ja ihmisessä, jokaisessa.”

    • Tuossa siteeraamassasi Johanna Korhosen lausessa on vähän sellaista mestarieckartmaista mystiikkaa mukana. Jumalan kuva eli Poika on istutettu jokaisen ihmisen sielun pohjaan. Hienoa!

    • Tarja Heiskanen :”Jouluna syntyy Jeesus, Jumalan käyttöliittymä, Jumala ihmisenä ja ihmisessä, jokaisessa.””

      Kyllä, mutta käsitykseni mukaan Jumalan ”käyttöliittymä” ei pakota ihmisiä ”liittymän käyttämiseen” eikä uhkaile ketään, eikä syyttele toisinajattelijoita ”kiusaamisesta” tai ”rikoksiin yllyttämisestä”. Jos ihminen haluaa liittyä tuohon ”käyttöliittymään”, hänen on todella ”liityttävä” siihen, ja tuon käyttöliittymän käyttöohje on Raamatun rakkauden kaksoiskäsky kumpaakaan käskyn osaa poisjättämättä.

    • Tuula: ”Kyllä, mutta käsitykseni mukaan Jumalan “käyttöliittymä” ei pakota ihmisiä “liittymän käyttämiseen” eikä uhkaile ketään, eikä syyttele toisinajattelijoita “kiusaamisesta” tai “rikoksiin yllyttämisestä”. Jos ihminen haluaa liittyä tuohon “käyttöliittymään”, hänen on todella “liityttävä” siihen, ja tuon käyttöliittymän käyttöohje on Raamatun rakkauden kaksoiskäsky kumpaakaan käskyn osaa poisjättämättä.”

      En löydä kirjoituksesta pakkoa liittymän käyttämiseen, en uhkailua. En syyttelyä kiusaamisesta tai rikoksiin yllyttämisestä.

    • Salo Irmeli :”Eläisimme edelleen pimeää keskiaikaa inkvisitioineen ellei kirkon valta ja asema olisi rapistunut matkan varrella.”

      Kun on nähnyt kaiken sen, mitä puoluepoliittinen valta on saanut aikaiseksi mm. vaille muulle väestölle kuuluvaa sosiaaliturvaa jätetyille 90-luvun yrittäjille tai itsemurha-aallon tehneille laman jalkoihin jätetyille nuorille, niin enpä kehuisi tätä kasinotalouden aikaa puoluepoliittisine virkanimityksineen yhtään sen valoisammaksi kuin oli katolisen kirkon keskiaikainen inkvisitiokaan.

    • Kirkko se toi koulutuksen ja yliopistot, yleisen lukutaidon jne.

      Luostarit ja hospitaalit aloittivat kirkollisella johdolla sairaalatoiminnan.

      Moni asia laitetaan ahtaalla ymmärryksellä uskontovihamielisen nyajan ansioksi, mutta tosiasiassa juuri kirkko oli muuttamassa ”pimeää” keskiaikaa nykyiseksi hyvinvointivaltioksi.

      Johannakorkohset ovat kautta aikain saaneet vain riitaa ja epäsopua aikaiseksi.

    • Nyt taitaa mennä kirkot keskenään sekaisin. Inkvisitio vainosi myös luterilaisia ja uskonpuhdistus mahdollisti tieteellisen maailmakuvan kehityksen. Luurankoja kirkolta löytyy kaapista tästä huolimatta.

    • Mikäli Markku Stenholm tarkoittaa roomalaiskatolista kirkkoa, niin sen mukaan luterilaiset ovat matkalla helvettiin. Kristikunnalla instituutiona ei ole ollut yhteistä rauhaa satoihin, satoihin vuosiin.

      Johanna Korhosen tekstiin lisäisin toteamuksen, että onneksi katolisen kirkonkin maallinen valta on saatu minimoitua.

    • Tapio Tuomaala :”…onneksi katolisen kirkonkin maallinen valta on saatu minimoitua.”

      Ja sinäkö olet muka Johanna Korhosen kanssa yhdessä saanut sen aikaan? Katolinen kirkko on maailman suurin kirkko ja puolisoni ”seuraksi” nykyisin evl.kirkkoon liittyneenä hiljennyn yhäkin joka aamu irlantilaisten jesuiittojen ylläpitämään päivän rukoukseen. Sacred space -sivusto on saanut kiitosta myös nuorempien ikäluokkien edustajilta, joille olen sitä näyttänyt.

    • Kannattaa liittyä katoliseen KIRKKOON, jos haluaa sielunsa pelastaa.

      Katolisen kirkon katekismus:.

      ”Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta”
      846. ”Miten tämä kirkkoisien usein toistama tulisi lause käsittää? Myönteisesti muotoiltuna se tarkoittaa, että pelastus tulee kokonaan Kristukselta, Päältä, KIRKON KAUTTA, joka on hänen ruumiinsa. Tästä syystä eivät sellaiset ihmiset voi pelastua, jotka huolimatta siitä että TIETÄVÄT Jumalan perustaneen Jeesuksen Kristuksen kautta katolisen kirkon autuuteen välttämättömäksi, eivät kuitenkaan tahdo siihen liittyä tai siinä pysyä.”

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.