Kevään merkkejä

DSCN2101 (2)

Lisävihkotyöryhmän tammikuinen säveltäjäseminaari on tuottanut ilahduttavan runsaan sadon. Se kertoo omalta osaltaan siitä että kirkollinen musiikki kiinnostaa suomalaista säveltäjäkuntaa yhä laajemmin. Tähän kannattaisi tarttua nykyistä aktiivisemmin sekä kirkon että yksittäisten seurakuntien tasolla. Kulttuuri, myös hengellinen sellainen, on vaikeuksissa jos yhteys oman ajan tekijöihin ei toimi tai peräti katkeaa. Toisaalta itselläni ja muutamalla kollegallani on hyviä ja rohkaisevia kokemuksia yhteistyöstä seurakuntien ja kirkkomuusikoiden kanssa.

Rakas naapurimme tarjoaa meille jälleen kerran seuraamisen arvoisia esimerkkejä. Kirkkomusiikin säveltäjät ry oli kutsunut taannoisen seminaarinsa luennoitsijaksi ruotsalaisen Sven-David Sandströmin, joka on muun tuotantonsa ohessa säveltänyt huomattavan määrän kirkkomusiikkia, myös seurakuntien jokapäiväiseen käyttöön. Sandström esitteli Ruotsin kirkon toimeksiannosta syntynyttä 72(!) liturgisen teoksen kokonaisuutta, ja lisää näytteitä hänen taidokkaasta, silti helposti lähestyttävästä musiikistaan kuultiin Kirkko soikoon –festivaalin konsertissa samana iltana.

Projekti ei edes ole ainoa laatuaan. Palmusunnuntaina kuulin Tukholmassa Rolf Martinssonin Luukas-passion, josta on tuoreudestaan huolimatta ehtinyt jo tulla aikamoinen hitti. Tämä teos on puolestaan 13 seurakunnan yhteistilaus. Kaipaan meillekin tällaista toimintaa, ja ihailen ruotsalaisten kollegoideni käytännöllisyyttä ja hyvää itsetuntoa. Kun osaa, voi toimia vapaasti mitä perinteisimpien muotojen parissa. Maassa maan tavalla, totta kai. Silti uskallan toivoa että mekin olemme matkalla tuohon suuntaan. Ennakkoluulomme vain sitovat meitä vielä, puolin ja toisin.

Kevään merkkejä, joka tapauksessa. Sokerina pohjalla pienen lounaissuomalaisen ”kesäkotiseurakuntani” pääsiäismessu: en muista nähneeni kirkossa niin paljon väkeä aikoihin. Johtuisikohan se siitä, että saarna oli väkevä ja musiikki soi upeasti? Seurakunnassa on nähty paljon vaivaa, ja se kannattaa.

Olli Kortekangas, lisävihkotyöryhmän jäsen

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Jari, se mitä nyt harjoitat, sitä kutsutaan projisoinniksi. Heijastat minuun ajatuksia, jotka eivät ole minun ajatuksiani.

      En haluaisi Suomen antautuvan Venäjälle.

      En myöskään haluaisi lähettää nuoria miehiä tapettavaksi

    • Heikki P.,

      Projisoin? Ehkä, tuon näkyviksi mihin ideasi johtaisivat. Päätösten seurauksia on hyvä pohtia.

    • Ehkä niin, mutta näin tehdessäsi et vastaa minulle, vaan pyörit ikiomassa mörkökabinetissasi.

    • Charlotta L.,

      Hyvin harva haluaa sotimaan. Suurin osa kuitenkin pitää maamme alistumista venäläisen ikollisjoukon orjuuttamaksi vielä sotimista pahempana. vaihtoehtona.

      Venäjän yli-ihmisideologian sokaisemat hyökkääjät ovat ehkä uhreja, tai sitten he ovat innolla mukana ryöstöretkellä.

    • Charlotta,

      Toisaalta yhä useampi nainen haluaa suorittaa asepalveluksen ja siten yös isänmaataan tarvittaessa aseinkin puolustaa.
      Voisi myös kysyä: miksi niin mioni kieltäytyy tekemästä siten kun on tai olisi oikein?

      Sota on valitettavaa ja on murheellista.

  1. On tyypillistä, että kun kirjoittaa maailman tapahtumista objektiivisesti, kuten nyt Heikki varustautumisesta sotaan, niin se käsitetään subjektiivisesti. Tässä syntyy lukijalle, jokin negatiivinen tunne , joka aiheuttaa sen mukaisen kommentin. Tällä mekanismilla syntyy projisointi.

    Eli projisoinnissa huomaamatta lukija vastaa omien tunteidensa ja ajatustensa mukaisesti tekstiin. Huomaamatta sitä, että vastaakin johonkin mitä on omassa päässään kehittänyt, eikä huomaa siinä mitään vikaa. Tätä tapahtuu jatkuvasti keskusteluissa ja siksi keskustelijat puhuvat usein toistensa ohi.
    Eli ei ole todellista keskustelu yhteyttä. On vain omien mielipiteiden julistamista.

  2. Poliitis-sotilaallinen rauhantila on hyvä asia, varsinkin jos rauhansopimus voidaan kokea oikeudenmukaiseksi. Harvoin näin kuitenkaan on. Useimmiten on heikomman osapuolen taivuttava kohtuuttomiin ja epäoikeudenkukaisiin rauhanehtoihin, koska vaihtoehto, sota, on vielä pahempi kuin vääryydelle perustuva rauha. Tästähän myös Suomella on kokemuksia 1940-luvulta.

  3. Heikki Palmu. Teologinen kysymys: mistä lähteestä olet omaksunut tulkinnan ”uudelleensyntymisestä” (pitäisi kai olla ”uudestisyntymisestä”) nimenomaan päivittäisenä tapahtumana. Huomaan kyllä, että lainaat Lutherin Vähän katekismuksen kasteselitystä. Minua siis kiinnostaa omien – toistaiseksi (?) katkolla olevien jatko-opintojeni vuoksi.

    Kirjoituksessasi on paljon hyvää, jos sitä ei ruveta pahantahtoisesti erittelemään. Vaikka itse kannatankin pienen maan varustautumista hampaisiin asti, etteivät kasakat, palkka-armeijalaiset tai ”Leninin soturit ja huligaanit” pääse tänne mellastamaan.

    • Marko, kiitos kysymästä. Dogmatiikka ei ole uskoni vahvin osa. Voi olla vähän omaakin teologiaa. Perustana Lutherin kasteen selitys. Eli, ettei usko ole jotakin, joka vain kerran otetaan vastaan. Vaan että usko on arkista, jokapäiväistä kilvottelua.

lisävihkotyöryhmä Virsikirjan
lisävihkotyöryhmä Virsikirjanhttp://uusivirsi.wordpress.com/
Käytössä olevaan virsikirjaan valmistellaan parhaillaan lisävihkoa. Valmistelevan työryhmän on määrä saada työnsä päätökseen vuoden 2014 loppuun mennessä. Tämän jälkeen ehdotus menee kirkon hallintoelimien käsiteltäväksi ja päätettäväksi. Aikaisintaan lisävihko on seurakuntien käytössä vuoden 2016 loppupuolella. Tätä blogia kirjoittavat työryhmän jäsenet: kirkkoherra Jaana Marjanen (Kuopio), puheenjohtaja; MuM, kanttori Kaisa-Leena Harjunmaa-Hannikainen (Vihti); professori Kaisa Häkkinen (Turku); kirkkomusiikin opiskelija Taru Hämäläinen (Helsinki); FM, kirjailija Anna-Mari Kaskinen (Lohja); säveltäjä Olli Kortekangas (Helsinki); nuorisotyönopettaja, lehtori Pekka Kosonen (Pieksämäki); MuM, muusikko Pekka Nyman (Kirkkonummi); professori Erkki Tuppurainen (Kuopio); MuM, KM, kanttori, Jenni Urponen (Nousiainen); pastori, TM Samuli Koivuranta, sihteeri. Vanhempiin blogikirjoituksiin voi tutustua osoitteessa http://uusivirsi.wordpress.com/