”Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi”
Joosef sai unessa kehotuksen: ”Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin.” (Matt 2:13-21). Jeesus-lapsi oli vaarassa. Hän ja Maria lähtivät etsimään turvaa naapurimaasta. Näin Jeesuksen perhe jakoi monien pakolaisten kohtalon.
Joulun pyhiin kuuluva Viattomien lasten päivä jatkaa kuvausta Jeesuksen syntymästä. Käy selväksi, että Jeesus syntyi keskelle kodittomuutta, pakolaisuutta ja väkivaltaa – pimeään maailmaan, joka kaipaa Vapahtajaa toivon valoksi ja pelastukseksi.
_ _ _
”Ota lapsi ja hänen äitinsä”. Kehotus korostaa perheen jäsenten tukea toisilleen. Perhe kestää vaikeuksissa, kun vanhemmat ja lähipiiri ottavat yhdessä vastuun hyvinvoinnista. Perheet ovat kovilla toimeentulon ja kasvatuskysymysten kanssa. Monet perheet tarvitsevat rohkaisua ja tukea. Perheyhteyttä kannattaa vaalia, sillä se tuo turvaa silloinkin kun yhteiskunnan auttamiskeinot vähenevät.
Pieni lapsi on annettu meille vaalittavaksi. Hauraat lapset ovat usein kärsijöitä. Aikuiset eivät aina piittaa lapsen hyvästä, tai sitten he vahingoittavat lasta tarkoituksella. Tätä on vaikea käsittää. Viattomia lapsia ovat tänään ne, jotka joutuvat liian aikaisin töihin eivätkä saa käydä koulua. Viattomista lapsista voi tulla lapsisotilaita tai huumeiden käyttäjiä.
Omassa maassamme viattomia lapsia ovat ne, jotka eivät saa lapsuudessaan eväitä tulevaan opiskelu- ja työelämään, hyvän ja pahan erottamiseen tai vastuunkantamiseen. He ovat myös niitä lapsia, jotka joutuvat eri tavoin hyväksikäytön uhreiksi.
_ _ _
Viattomien lasten päivän evankeliumi puhuu vaaraan joutuneista lapsista. Mutta erityisesti se on evankeliumi, ilosanoma Jeesus-lapsen varjeltumisesta vaarasta. Näin hän saattoi myöhemmin täyttää tehtävänsä, julistaa Jumalan valtakuntaa ja sovittaa ristillä maailman synnin.
Edelleen evankeliumien Jeesus tarvitsee kantajia ja varjelijoita, heitä joiden kautta Jeesuksen valo pääsee valaisemaan maailmaamme ja tuomaan uuden elämän. Jokainen kristitty kantaa Kristusta mukanaan. Kunpa meistä voisi välittyä Jeesuksen maailmaan tuoma ilon ja toivon valo.
Joulu on lamavuosinakin ennen kaikkea ilon ja rakkauden juhla. Jumalan rakkaus tuli näkyviin Jeesus-lapsen syntymässä. Tämä rakkaus on kaikkia varten.
_ _ _
Monet sotilaat ovat isiä tai äitejä, sekä suurin osa vuosittain palvelevista varusmiehistä tulevia lasten vanhempia ja kasvattajia. Joulun pyhinä lapset odottavat meiltä vanhemmilta yhteistä aikaa ja raitista joulua. Annetaan se heille!
Tällä kirjeellä tervehdin myös eri reservin järjestöjen jäseniä. Vapaaehtoisella maanpuolustuksella on tärkeä sija maanpuolustushengen ja vapaaehtoisen koulutuksen ylläpitämisessä.
Alkuvuoden perinteisiin kuuluu puolustusvoimien kirkkojuhla, jota vietetään Helsingin tuomiokirkossa 23.1. klo 18. Kenraali Ari Puheloinen esittää tervehdyksen, kenttäpiispa puhuu, Cantores Minores -kuoro laulaa ja Kaartin soittokunta soittaa. Kirkkotilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa!
Toivotan tämän joulukirjeen kautta joulurauhaa.
Jouluaattona 2013 Lahdessa,
Pekka Särkiö, kenttäpiispa
Olin joulun alla Libanonissa tervehtimässä suomalaisia UNIFIL-joukkoja. Lunta satoi maahan 20 senttiä. Alakuvassa olemme kuutamon valossa, pakkasen kiristyessä menossa laulamaan Kauneimpia joululauluja korjaamotelttaan. Res.luutnantti säesti kitaralla yli 70 sotilaan laulua. Sylvian joululaulu ja Varpunen jouluaamuna tulivat tavallista karheammalla äänellä. Silmäkulma kostui res.alikersantin laulaessa kauniilla sopraanollaan A.Adamin joululaulun. Samaan aikaan yli miljoona Syyrian sisällissodan pakolaista yöpyi Libanonin puolella teltoissa ja pressujen alla. Sinäkin yönä syntyi lapsia, joille ei ollut tilaa kattojen alla, YK-sotilaiden vartioidessa haurasta rauhaa poseissaan Libanonin ja Israelin rajalla.
Kenttäpiispalle perheensä kera siunattua joulujuhlaa!
Pekka Särkiön kirjoitus tuo elävästi mieleen ensimmäisen joulun, jonka olin pois lapsuudenkodin lämmöstä. Olin 19 vuotiaana poikasena YK:n rauhanturvaajana Kyproksella syksystä 1965 syksyyn 1966. Jouluyönä kuuntelin keskusradiosta kenttärovastin puhetta, jossa hän vertasi rauhanturvaajia paimeniin kedolla. He vartioivat laumaansa pimeässä yössä. Rauhanturvaajat vartioitsivat kahden kiistapuolen välissä vihreällä linjalla,
Olin siis jouluyönä päivystäjänä ja kirjoitin aamuyön tunteina kirjeen vanhemmilleni. Se oli kyynelten kostuttama, sillä sydämessäni tunsin jotain merkillistä iloa, tuskaa, ikävää, kiitostakin. Muutama viikko aiemmin sain olla kenttärovastin johtamalla matkalla Pyhällä maalla, seimen äärelläkin Betlehemissä. Ehkä tuo käynti antoi jotain kirjeen sanomaan.
Kirjoittamani kirje on edelleen tallessa. Edesmennyt isäni oli kaikki sen aikaiset kirjeeni taltioinut. Itse en ole niitä lukenut, jätän ne jälkeeni jääville. Jospa ne viestivät heille jotain uskosta, toivosta ja rakkaudesta.
Joulurauhaa jokaiseen sydämeen!
Kiitos Risto tämän joulumuiston jakamisesta YK-sotilaana Kyproksen vihreän linjan vartijana melkein 50 vuoden takaa. Se muistuttaa joulun haikeudesta kaukana kotia ja siitä, kuinka sotilaspappi voi tuoda miehille joulun sanomaa ja rohkaisua.
V.1910 joulukuu. SAVONLINNA:Sotapoikien ja tyttöjen puolesta.
Savonlinnan vaöltiopäivämies oli syntynyt Kerimäellä , hän oli hyvin valveutunut , talonpoikais kasvatuksen saanut .
Suomalaisessa maaseutuyhteiskunnassa oli useita eri kerrostumia , sekä ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin. Tuolloin elettiin vielä sääty-yhteiskunnan aikaa. Jokaisella oli oma paikka yhteiskunnassa ,
henkilöiden yhteiskunnallinen määräysvallan laajuus , varallisuus , oppiarvoon liittyvä kunnioitus . Nämä asiat lisäsivät talonpoikien ylpeyttä itsenäisyydestä.
Kerimäelle oli perustettu suojeluskunta v.1923 . Suojeluskunta muodosti erittäin näkyvän ja vaikuttavan järjestön. Tämä suojeluskunta kuului Mikkelin suojeluskunta piiriin.
Suojeluskuntaan oli oikeutettuja liittymään jokainen mies , joka vannoi uskollisuuttaan isänmaata ja laillista yhteiskuntaa kohtaan.
Vuosi 1942 , jota tuskin kukaan kaivaten muistelee ja niin on menevä suraavakin. , joka on vielä avoin kirjoittamaton lehti aikakausikirjassa.
Tuskin v.1943 poikkeaa edellisestä , koska se kuitenkin samanlaisista aineksista koostuu, sotaa , puutetta , epävarmuutta ja ahdistusta , päivä , päivältä sota jatkuu , ankara aika samoin. Työtä , vaivannäköä ja uskallusta meiltä vaaditaan.
Nykyisissä raskaissa sota-ponnistuksissa , ovat kaikkien elinkeinojen harjoittajat välttämättömiä ja tarpeellisia . Ilman teollisuuden harjoittajia , ilman kauppiassäätyjä , ilman virkamiehistöä , ilman opillisesti sivistynyttä kansalaisaineistoa , ilman upseeristoamme , emme pysty maatamme puolustamaan. ( otteita Mannerheimin kirjoituksista ).
Myös talonpojan on täytynyt tottua luottamaan , ei ainoastaan Jumalaan ja itseensä , sillä kun hän on uutisraivaajana metsäkorvessa oppinut hallitsemaan maataan ja rakastamaan sitä. Ei siellä ole mitkään keskinäiset vakuutuskassat auttaneet.
Siinä on talonpojan isänmaanrakkauden synnyn ja kestävyyden selitys.
Koko hänen valtiollinen , yhteiskunnallinen ja yksilöllinen , sivistys -ja uskonoppinsa on läheisessä yhteydessä hänen ammattinsa kanssa.
Kerimäen kirkon rappusilla , sodan päätyttyä on ollut , erilaisissa kokonpanoissa , uudenvuoden keskiyön konsertteja , vuodenvaihtuessa kirkonkellojen soidessa ja kuorojen laulaessa tähtitaivaan alla , kanttori Antton Nurmelan johdolla , tunnelma oli huikea.
V. 1950-luvulla , jolloin Martti Talvela liittyi mukaan , hän oli puoliksi Kerimäkeläistä syntyperää ja hänen vanhemmat olivat tuossa mahtavassa temppelissä vihitty. Talvelan kutsusta siellä on esiintynyt tunnettuja taiteilijoita mm, Valdimir Ashkenazyn ja niin edellen.
Suomalainen kirjailija kehoitti ilmaisemaan elämää sen iloisemmalta puolelta , kaikesta huolimatta, ettei meihin pääse pesiytymään jonkunmoinen jörömäisyys. Me tarvitsemme saada koskettaa sellaista , joka hienolla kielellä on laatinut kirjat ,kuten kesäinen tarina ja näytelmä, rakas, rakas . ” Valo kansan kasvattaa ” .
Septuagesiman aiheesta kertoo ja tekstit näyttää seuraava sivusto
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-31-1-2021/
Temat och texterna för Septuagesima presenteras här
https://www.kyrkoarskalendern.fi/kalendar-dag/sondag-31-1-2021/
Matias
Mahtaisiko olla niin, että VT:n kuninkaan voitelu ja egyptiläinen kuolleen voitelu, eli palsamoinnissa käytetty, hyväntuoksuisilla öljyillä suoritettu voitelu, ovat jotenkin sekoittuneet yhteen ja siitä tuli viimeinen voitelu kristinuskossa.
Jeesuksen voiteli nainen ja Jeesuksen sanojen mukaan, se oli ennaltasuoritettu voitelu hänen kuolemaansa varten. Häntä ei voideltu kuninkaaksi, eikä papiksi, vaan ihan vain huvinvuoksi. Näitä öljyllä voiteluja tekevät nykyisin hierojat, sillä tavoitellaan lihasten rentoutumista, kireyden poistoa, eli hyvinvointia.
Samoin on paaston kanssa, sitä harrastetaan terveydellisistä syistä, elimistön puhdistumiseksi kuona- aineista. Joskus se on myös ikäänkuin lääkehoitoa ilman lääkkeitä. Itse paastosin aikoinaan noin viikon aina keväällä, en uskonnollista syistä vaan sisäisen elimistön puhdistamiseksi. Käytin nestepaastoa, koska ilman nestettä ei voi olla.
Tulee kevyt olo ja mieli kirkastuu, uudistuu. Siihen voi tietysti vaikuttaa myös kaamoksen jälkeinen valon lisääntyminen. Auringon ylösnousemus.
Tarkoitus ei ole paaston jälkeen ryhtyä pääsiäismässäilyyn, eikä keinotekoiseen huuteluun ylösnousemuksesta, kuten uskonnollisesti, vaan jatkaa kevyellä linjalla.
Joka tietysti vuoden kuluessa aina unohtuu, mutta keväällä taas tehdään parannus, eli puhdistutaan.
Tarja
Kiitos puheenvuorostasi!
1) Egyptiläisen kuolleen voitelun tehtävä on eri kuin länsimaisen kirkon opin ja käytännön kehitys. Länsimailla sairaiden puolesta rukoileminen jäi vain muista syistä vähäisemmäksi ja näin siitä noin Kaarle Suuren aikoihin mennessä oli muodostunut käytäntö että sitä käytettiin vain vähää ennen kuolemaa. Nimitys on peräisin tästä latistuneen käytännön arkitodellisuudesta.
2) Mainitsemasi naisen suorittaman voitelun käytäntö sen sijaan on lähempänä egyptiläisten käyttämää kuolleitten voitelua. Meillä Suomessa on puhuttu ruumiin pesemisestä yhtenä vainajalle tehtävistä toimista. Orientin vähemmän vettä käytössä olleissa ympäristöissä pesemisen sijaan ruumis vain valmisteltiin hautaan pantavaksi öljyllä voidellen.
3) Hierojien käyttämä voitelu on osa ruumiin hyvinvoinnin hoitoa. Myös lääkärit tai terveydenhoitajat voivat suositella jonkinlaisenn voiteen tai ölhyn käyttöä kuivalle iholle. Sisällöllisesti tämä on kuitenkin eri sarjassa liikkuva toiminto.
4) Paastoa voi käyttää moneen tehtävään. Joku harrastaa sitä saadakseen paremman voinnin, joku pantatakseen vartaloaan paremman näköiseksi, terveydellisiä siistimpään ruokavalioon ja syömätapoihin johtavia osapaastoja saavat monet sydänvaivojen rastittamat tai diabetespotilaat harrastaa voidakseen saada terveytensä kuntoon.
5) Kirkkovuoden paastokausi puolestaan on vanhastaan sisältänyt lihan ja kananmunien syömättömyyttä. Tämä tapa tuli paaston muodoksi sen mukana kun aikaisemmin vain päivän tai muutaman päivän pituisista paastokausista siirryttiin 40 arkipäivän pituisiin paastonaikoihin.
Islamin ramadan kuun paasto on kristillisen paaston arabialainen muunnos. Kun siellä lampaan liha oli niin keskeinen ravintoaine, niin ei voitu kieltää sen syöntiä. Sen sijaan otettiin käytäntöön tapa, että päivällä ei saanut syödä, mutta yöllä sai. Vain arabien erilainen kalenteri on tehnyt sen että ramadan liikkuu meidän kalenteriimme verrattuna pitkin vuotta, kun siellä kuukalenterista peräisin olevaa laskentaa ei suhteuteta aurinkokalenteriin samalla tavalla kuin meillä tehdään kevätpäivän tasauksen pohjalta.
6) Ylen rikas syöminen oli ikään kuin vastareaktio paaston ajan jälkeen. Sallittiin itselle vähän railakkaampi ruokavalio pitkän pihistelyn jälkeen. Meille pohjoisen asukkaille runsas kananmunien syönti oli seurausta siitä että kanojen lopetettua sulkasadon kauden ne alkoivat munia hyvin runsaasti, mutta silloin sattui olemaan paaston aika, joten niitä piti tallettaa useamman viikon ajan. Jotta ne eivät olisi pilaantuneet liian pitkään säilytyksen johdosta, ne piti käyttää ensi tilassa.
Kun osa kananmunista kuitenkin saattoi yllättäen alkaa piipittämään ja kuoren rikkoutumisesta seurasi uuden untuvikon esiin tulo, niin tuossa nähtiin ylösnousemuksen vertauskuva. Kuolleelta näyttänyt kuori sisälsikin uuden elämän alun.
Varsinkin ortodoksien harrastama kananmunien maalaaminen pääsiäisen tienoilla korostaa tätä kananmuniin liittyvää sanomaa ylösnousemuksen suuresta lupauksesta meille ihmisille.
jatkuu….
Luulisin, että öljy on ollut aikoinaan harvinaisempi tuote kuin nykyisin. Meillä öljy on melkein jokapäiväinen ruoka-aine. Onko se Pyhän hengen voitelua?
En osaa ajatella sitä niin, mutta todennäköisesti öljy on hyvää voiteluainetta suolistolle, kuten myös autoille ja muille muttereille.
Kuninkaiden valta väistyy. Jos kuninkaat olivat ennen niitä, jotka hallitsivat kansaa, niin nykyisin asia näyttää oleva päinvastoin, kansa hallitsee kuninkaita, ja vaatii heiltä tietynlaista käytöstä. Töppäilyistä tulee ankara kritiikki.
Voidaan odottaa, että myös kirkkoa vaaditaan tilille nyt, kun kansa on noussut ylös nettiin, eli pilviin ja sanavapaus on vihdoinkin saatu.
On hyvä muistaa myös voitelun moderninpi muoto, sitä sanotaan lahjonnaksi, eli maksetaan ns. voiteluraha, jolla toinen saadaan tekemään jotakin oman aatteen tai asian puolesta. Josta tulikin mieleen, että kuka maksoi tai maksaa tälle Kamerunin presidentille palkan ?
Tarja
Jatkoa vastauksiini
7) Öljyä saatiin öljykasveista, mm oliiveista. Ruokakäyttö oli hyvin tavallista niille, joilla oli oliiveja omassa puutarhassaan tai joilla oli varaa ostaa öljyä.
8) Pyhän voitelun toimitus oli liturginen toimitus. Näin ollen se oli pitkälti sakramentillinen. Niin kuin uhriaterialla syötiin lihaa ja leipää ja juotiin viiniä, niin myös öljyn käyttö liturgisissa yhteyksissään oli osa pyhiä toimituksia. Tavallinen öljyn käyttö arkioloissa ei siis sisältänyt minkäänlaista erityistä pyhyyttä sen kummallisemmin kuin muidenkaan ruoka-aineitten nauttiminen. Ainoastaan ruokarukoukset olivat luonnollinen osa arkistakin ruokailua. Kaikki ruoka pyhitettiin Herralle. Tapa johon myös Lutherin Katekismus suosittelee jokaiselle perheelle.
Juutalaisuudessa tehtiin ero uhrilihan ja uhrien ulkopuolella teurastetun lihan välillä, ”niin kun syödään gasellia tai peuraa”. Uhriateria oli juhla-ateria, jonka aikana laulettiin, tanssittiin ja rukoiltiin ja resitoitiin pyhiä kirjoituksia jne suuren juhlan viettoa. Siinä annettiin kunnia Jumalalle ja iloittiin hänen edessään. Siksi vain juutalainen saattoi osallistua siihen. Epäpyhillä kansoilla ei ollut siihen oikeutta.
Arkinen ateria puolestaan oli vaatimatonta ja useinkin riippuvainen siitä, miten paljon lihaa oli saatavilla. Sen syöntiin saattoivat myös muista maista tulleet ihmiset osallistua.
5.Mooseksen kirja:
12:15 Kuitenkin saat kaikkialla porttiesi sisäpuolella teurastaa mielinmäärin ja syödä lihaa, sen mukaan kuin Herra, sinun Jumalasi, sinulle siunaa. Sekä saastainen että puhdas saakoon syödä sitä, niinkuin syödään gasellia tai peuraa.
12:22 Mutta syö niitä, niinkuin syödään gasellia ja peuraa; niinhyvin saastainen kuin puhdas saakoon syödä niitä.
15:22 Syö se porttiesi sisäpuolella; niin hyvin saastainen kuin puhdas saakoon syödä sitä, niinkuin syödään gasellia tai peuraa.
9) Vanhana aikana lähes kaikisssa Välimeren ympäristön kulttuureissa lihan syönti edelsi aina jollekin jumalalle uhraamisen toimituksen. Tämä tapahtui jo teurastuksen yhteydessä. Näin se ikään kuin pyhitettiin kyseiselle jumaluudella.
Tämä oli erityisenä ongelmana alkuajan kirkolle. Saattoiko kristitty ostaa torilta lihaa, joka melko varmasti oli läpi käynyt pyhityksen jonkun kreikkalaisen jumalan alttarin kautta, vai eikö voinut syödä. Toisaalta painoi vaakakupissa se, että epäjumalan palvelukseen ei saanut osallistua, joten siis tuollaista lihaa ei voinut syödä. Ja toisaalta oli vakaa uskon käsitys, ettievä pakanajumalat ole todellisia jumalia, joten niillä ei myöskään voinut olla mitään vaikutusta syötävään lihaan.
Tätä ongelmaa Paavali käsitteli kirjeissään.
10) Kuninkaan valta on yksi muoto hoitaa kansakuntien hallintoa. Länsimaisissa demokratioissa se on eräänlainen valtion keulakuva ja edustuksellinen kansakunnan yhteenkuuluvuuden symboli. Niinpä kuninkaiden tehtäviin kuuluu valtava määrä erilaisia edustustehtäviä.
Sama pätee myös niissä maissa joissa valln käyttö on järjestetty toisella tavalla. Kun esimerkiksi yli 80 vuotias Saudi-Arabian sheikki meni valtiovierailulle yli 80 voutiaan Japanin keisarin luo, niin hänellä oli mukanaan tuhatlukuinen liikemiesten joukko, joiden tehtävänä oli huolehtia tärkeistä kauppasopimuksista ja uusien kauppaväylien etsiminen. Samaan aikaan kun vanhukset puhelivat keskenään yleisellä tasolla maailman ja maittensa menosta sekä muutakin mukavaa mitä tuon ikäiset saattoivat keskustelun aihetta löytää, nuo tuhatlukuiset kauppaneuvottelijat tekivät rankkaa työtä kukin oman erityisalansa markkinoitten kehittämiseksi maiden väliseen kaupankäyntiin.
Tässä näkyy miten huo hallitsijat toimivat ikään kuin noiden suurten kauppaneuvotteluiden ”suojelijoina”, kun he pelkällä läsnäolollaan takasivat ympäristön mikä mahdollisti vierailujen todellisen annin eli kaupan kehittämisen.
11) Sähköisten viestimien kehittyminen on muuttanut hallnnon kulttuuria merkittävästi. Jos Kennedy oli ensimmäinen presidentti, joka tuli valituksi TV:n antaman toisenlaisen vaikutuskanavan välityksellä, niin Reagan oli ensimmäinen filmiteollisuuden esiin nostama presidentti. Trump puolestaan oli ensimmäinen TVn ohjelmantuottaja sekä twitterin käyttäjä, joka tämän alan vaikutuksesta nousi valtaan.
Sen sijaan puheet esimerkiksi ”arabikeväästä” muka internetin mukanaan tuomana ilmiönä ovat mielestäni epärealistisia. Esimerkiksi Egyptissä tuohon aikaan nettiyhteyksiä ei liene ollut edes yhtä prosenttia kansasta. Vallankumous vaikutti kuitenkin olevan eräänlainen sotilasvallankaappaus, kun siihen saatiin ulkomaista tukea riittävän paljon.
12) Kamerunin presidentin Paul Biyan palkan maksaa Kamerunin valtio. Hänen muodollinen palkkansa on ollut jopa suurempi kuin USA:n presidentin, mutta sivutuloista en osaa sanoa. Mutta hän on myös onnistunut pitämään maan kutakuinkin rauhallisena sellaisissakin tilanteissa, missä kaikissa naapurimaissa on ollut sisällisotia. Pieniä kahinoita toki sielläkin on ollut aina silloin tällöin, mutta kaiken kaikkiaan maa on yhdessä Botswanan kanssa ollut Afrikan rauhallisimpia.
Luterilaisen kirkon presidentin viran palkan maksaa kirkko. Minun aikanani kirkko oli kypsä ottamaan käyttöön piispa nimityksen entisen presidentin sijaan. Esimerkiksi Mengen opiston rehtorina ollessaan Songsaren palkka oli niin pieni, että perhe eli vaimon puutarhan hoidon tuoton varassa.
Yhteen aikaan Eteläisen hiippakunnan varapresidentin eli siis piispan varamiehen palkka oli muodollisesti noin 60 euroa mutta käytännössä alle kymmenen euroa kuukaudessa, minkä takia heidänkin perheensä eli vaimon hoitaman puutarhan ansiosta. Niinpä vastuuaikanani järjestin lähetyksen tuen hänen palkkaukselleen, jotta hän voisi keskittyä varsinaiseen työhönsä eikä aika kuluisi arkisen toimeentulon kokoon raapimiseen.
Voitelua on Raamatun sivuilla monenlaista, ja sinä Matias luot siihen varsin hyvän ja mielenkiintoisen katsauksen blogissasi. Voitelun merkitys fyysisenä toimenpiteenä ja hengellisenä toimituksena tulee erottaa toisistaan, vaikka se ei aina ole helppoa.
Kun Jeesus opetti kuvauksessaan laupiaan samarialaisen ”valelleen haavoihin öljyä ja viiniä” , ei Jumalan hengen voitelusta varmaankaan ollut kyse.
Kirjoitit, että ”Samuel sai tehtäväkseen voidella Daavidin kuninkaan virkaan. Daavid sai vastaanottaa kuninkaaksi vihkimyksen jo ennen kuin saattoi ottaa tehtävää vastaan. Tehtävän hoitoon vaadittavan armolahjan hän sai jo toimituksen välityksellä. Hän sai Pyhän Hengen voitelun.”
Raamattu kertoo, että Daavid voideltiin jopa kolme kertaa, Samuelin ohella voitelijoina olivat ”Juudan miehet”(2.Sam2:4) ja ”Israelin vanhimmat”(2.Sam5:3). Onko Daavidin voitelussa kyseessä sinun mielestäsi samanlainen voitelu, jonka 3000 juutalaista sai ensimmäisenä helluntaina Jerusalemissa?
Raamatun vanhemmalla puolella voideltiin myös ”pyhäkköteltta ja liitonarkku”, mutta ne tuskin saivat mitään aktiivista armolahjaa osakseen.(2.Mo30:26) Ja sitten jopa sellainen kuningas kuin Kyyros näyttää olleen myös Jumalan voitelema: ”Näin sanoo Herra Kyyrokselle, jonka hän on voidellut kuninkaaksi”.(Jes45:1) En nyt uskaltaisi mennä sanomaan, että Kyyros olisi samanlainen voideltu kuin vaikkapa varhaiskristityt siellä Jerusalemissa ihmelahjoineen.
Olisiko sinun mielestäsi niin, että vaikka Jumalan voima on vaikuttanut ihan Raamatun ensimmäisistä jakeista alkaen, Jumalan henki synnytti ”Jumalan lapsia” vasta Jeesuksen poistuttua taivaaseen? Tarkoitan prosessia, josta Paavali sanoi näin: ”Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme: ”Abba! Isä!…Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa; jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.”(Ro8:15-17)
Tuollainen myös ”uudestisyntymiseksi” kutsuttu tapahtuma on myös Jeesuksen sanojen mukaan Jumalan lahja taivaan kirkkauteen meneville. Sanoihan Herramme ””Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. ”(Joh3:5)
Raamatun uudella puolella Jumalan voimavaikutuksista on hyvä toteamus, onpa kyseessä sitten voitelu tai muu: ” Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama.”(1.Ko12:6)
Rauli
Kiitos kommentistasi
1) On todellakin tehtävä suuri ero voitelun liturgisen käytön ja jokapäiväisen elämän keskellä käytön välillä. Sama erohan tulee tavallisen leivän ja viinin suhteeseen ehtoollisen leipään ja viiniin. Esimerkiksi Joh. 6:53-58 puhuu leivän ja viinin liturgisesta käytöstä Herran pöydän antimina.
Johanneksen evankeliumi:
6:53 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
6:58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti.”
Sama ero tulee esille myös pyhän kasteen ja muiden peseytymisten välillä
Esimerkiksi 1. Pietarin kirjeen kastelausekkeessa todetaan, että kaste ei ole mitä tahansa peseytymistä vaan se on pelastuksen antava vesi.
1. Piet 3:21
Samoin teidätkin pelastaa nyt vesi eli kaste,
ei saastaisesta elämästä luopuminen.
Kasteessa te olette tehneet Jumalan kanssa sopimuksen, joka takaa teille puhtaan omantunnon. Te pelastutte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
Sama hengellisen ja arkisen käytön ero kaikissa näissä tuonaikaiseen Pyhän maan arkielämässäkin käytössä olleitten aineitten pyhässä käytössä liturgian yhteydessä.
Rauli
Kiitos myös ajatuksesta joka sai minut miettimään sekä eroja että yhtäläisyyksiä Daavidin Pyhän Hengen voitelun ja ensimmäisen kristillisen helluntain Pyhän Hengen voimavaikutuksen välillä.
2) Daavid sai todellakin voitelun kolmeen kertaan. Kullakin kerralla toisaalta oli kysymys samasta tehtävästä eli siis kuninkana palvella Jumalaa ja kansaa sen armolahjan mukaan, minkä Herra voitelussa antoi, ja toisaalta olosuhteiden erilaisuus antoi kullekin tilanteelle oman merkityksensä. Betlehemissä kyse oli ikään kuin ennakoivasta Jumalan lahjalla varustaminen tulevaa tehtävää varten, sitten Juudan suvun kuninkaaksi “kruunalaisista” ja kolmannella kerralla Israelin kunikaaksi “vihkimisestä”.
3) Daavidin saama Pyhän Hengen voitelu antoi saman Pyhän Hengen kosketuksen Daavidille voitelun välityksellä, minkä juutalaisten suureen kansalliseen helluntain viettoon kokoontuneelle väelle hän Pyhä Henki antoi aamupäivän klo 9 liturgiassa, jonka erityisenä tuntomerkinä olivat tuliset liekit.
Juutalaisessa perinteessä tuliset liekit mainitaan liturgian kolmannen tekstin eli Ketuvimin lukemisen yhteydessä. Joten tämä on mahdollista, vaikka emme voikaan sanoa ehdottoman varmaa kertomuksen niukkuuden takia.
Kumpaankin Pyhän Hengen vaikuttavaan ilmituloon liittyi myös tehtävän anto. Daavidille se oli hallitsijan tehtävää varten. Opetuslapsille se oli evankeliumin julistamista varten. Mutta kummassakin on kysymys siitä, että lahjaa ei annettu tyhjän pantiksi vaan lahja varusti annettuun tehtävään.
Daavidin tapauksessa kysymys oli öljyn käytöstä konkreettisena välineenä. Helluntain edellä viitataan veteen kun puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.
Kasteen ja Pyhän Hengen toimintaa ei pidä mekanisoida. Pyhä Henkin toimii kasteen välityksellä, mutta tämä vaikutus koskettaa koko yhteisöä eikä vain joitakin yksittäisiä ihmisiä.
Niinpä helluntainkin kääntymyksen kasteen tehtäväksi tuli toteuttaa kansan opetuslapseuttaminen kasteen välityksellä siihen tahtiin, kuin kaikki tarvittavat käytännön järjestelyt kummeineen, alustavine opetuksineen, perheiden mukaan kouluttamisineen ja monine muinekin käytännön järjestelyineen tilaisuuden soivat.
Kuuluiko jo tähän yhteyteen öljyllä voitelu eli mirhavoitelu jo kasteen yhteydessä (jonka vaihtoehden jatkumona on ortodoksien tapa) vai siirtyikö se myöhemmäksi, kuten kahdeksannessa luvussa mainitussa Samarian herätyksessä mainitaan (jonka vaihtoehdon jatkumona on katolisen kirkon tapa piispan toimittamasta konfrimaatiosta), sitä emme voi tietää, koska sitä ei ole kerrottu eikä tilanteen olosuhteistakaan voi varmaa päätellä( ellei sellaiseksi riittäisi apostolien tuon hetkinen sijainti juhlapaikan lähellä) .
Minä hiukan jatkan näistä eroista ”Daavidin Pyhän Hengen voitelun ja ensimmäisen kristillisen helluntain Pyhän Hengen voimavaikutuksen välillä”. Ja Jeesus-kuninkaan rooli kannattaa tietenkin ottaa esille.
Daavid kunnioitti syvästi sitä voitelua, joka Israelin kuninkaille annettiin. Kun hänellä oli tilaisuus surmata ilkeä kuningas Saul, edeltäjänsä, hän reagoi seuraavasti: ”Varjelkoon Herra minua kohottamasta kättäni häntä vastaan, sillä hän on Herran voideltu!”(1.Sam24:6)
Daavidin saama voitelu teki hänestä kylläkin Israelin kuninkaan, mutta missään kohtaa Raamattua ei kerrota, että hän olisi taivaallisen kuninkaan Jeesuksen hallitsijatovereita. Ylhäältä Jumalan lapseksi ei heprealaisella puolella Raamattua syntynyt kukaan. Daavidista erityisesti todetaan, että ”Ei Daavid itse noussut taivaisiin. Hänhän sanoo: — Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni.”(Apt2:34)
Jeesuksen voitelusta Jumalan hengellä sanotaan jotakin aivan erityistä, nimittäin näin ”mutta Pojasta…Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.”(Apt2:8,9) Ja Raamatusta voi lukea, että Jeesus on voideltu moneen eri rooliin Isänsä alaisuudessa, paitsi taivaalliseksi kuninkaaksi myös ylimmäiseksi papiksi sekä Jumalan profeetaksi. Tosin näissä voiteluissa ei sitä kirjaimellista öljyä käytetty, taivaallisessa oli kyllin.
Rauli
Kiitos näistä näkökohdista.