Kaste – Jumalan asettama

Herramme Jeesus Kristus sanoo: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (Matt. 28:19-20); joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16)

Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa katekismuksessa kasteessa: ”Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Kaste ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä.

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html

Kaste-Jumalan asettama

Miksi kaste on (tai ei ole) välttämätön pelastukseen?

Mitä pyhässä kasteessa lahjoitetaan?

Kuka on ainoa oikea suorittamaan pyhän kasteen?

Miten kaste ja usko liittyvät yhteen?

Mitä tarkoittaa Kristuksen päälle pukeminen?

Miten luopumus ja eksyminen vaikuttaa kasteen armoon?

Jumalaluusopin kunnioitettu tohtori Martti Luther sanoi: ”Olen kastettu, olen pelastuva”; miksi tämä on totta, myös meidän kohdalla?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Kaste ei tietenkään ole välttämätön asia ihmisen sielun pelastuksen kannalta. Sen sijaan usko Kristukseen Jeesukseen sitä on.

    ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Mark. 16:16

    Toisin sanoen vain uskon puuttuminen vie kadotukseen. Ja vielä;

    ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.” Room. 10:9

    Toisin sanoen kastetta ei Paavali tässä asettanut pelastuksen ehdoksi, vaan uskon.

    Pitää varoa antamasta kasteelle sellaista (maagista) merkitystä, mitä sillä ei ole.

  2. Joku voi tietysti todeta Raamatussa olevan ainakin yhden jakeen, missä kasteen sanotaan pelastavan ihmisen.

    ”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,” 1.Piet. 3:21

    Vertauskuvana on Nooan aikainen vedenpaisumus ja arkki. Todellisuudessa siinäkään ei vedenpaisumus pelastanut Nooaa ja seitsemää muuta, vaan Nooan omakohtainen usko, minkä seurauksena hän rakensi arkin.

  3. Kiitos hyvistä kommenteista, Harri. Kasteen sakramentin halveksiminen on ensimmäisen käskyn rikkomista. Toki, jos kastamaton ihminen tullee Jeesukseen uskovaksi, ja kuolee ennen kuin on kastettu, pelastuu. Tämä ei kuitenkaan poista Jeesuksen antamia kastekäskyjä, eikä meillä ole oikeutta halveksia kasteen sakramenttia. Usko ja kaste liittyvät erottamattomasti yhteen.

    Mark. 16.16 on uusimmissa suomenkielisissä Raamatuissa jännästi suomennettu. Ensinnäkin alkukielessä ei ole uskon ja kasteen järjestystä vaan henkilö pitää olla uskonut ja että on tullut kastetuksi. Uskon puuttuminen aiheuttaa tuomion. Alkutekstissä ei ole mainintaa, että tuomitaan kadotukseen vaan ainoastaan tuomitaan.

    • En halveksinut kastetta, vaan ainoastaan totesin, että Raamatun mukaan se ei ole pelastuksen ehto. Se ole vastaus blogisi ensimmäiseen kysymyskohtaan.

      Vain usko Jeesukseen Kristukseen on Raamatun mukaan pelastuksen ehto. Jeesuksen käskyn mukaan kristitty tulee aina myös kastaa.

      Kaste on kuitenkin aina lopulta ihmisen teko ja usko taas aina Jumalan teko, sillä;

      ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Joh. 6:44

      Mitä tulee Mark. 16:16 alkutekstiin, niin sinä on toistensa vastapareina sanat ”pelastuu” ja ”tuomitaan”, mikä selkeästi ilmoittaa mistä on kyse. Siksi suomentaja on lisännyt siihen sanan ”kadotukseen”, mitä voi pitää kiistatta oikeana tulkintana.

    • Kaste ei ole välttämätön pelastukselle. Usko on. Näihin yhdyn. Siteerasit vain Room.10:9. Seuraavassa jakeessa lukee: ”suun tunnustuksella pelastutaan”. Sama ajatus on mm. Matt.10:32.
      Pelastuakseen ihmisen tulee siis myös tunnustautua Jeesukseen, tunnustaa hänet. Kasteessa tai suulla. Jos yhtään osaan lukea. Ja tunnustukseksi ei riitä se tavallinen: ”En minä mikään uskovainen ole, mutta kyllä minä Jumalaan uskon”. Riivaajatkin uskovat ja vapisevat (Jaak.2:19).
      On lupaus, että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Ja on lupaus, että tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen, saa synnit anteeksi. Ne pätevät yhä, koska Raamattu on totta.
      Mutta teologiani mukaan myös ne Jeesukseen uskovat, jotka eivät ymmärrä kasteen paikkaa ja merkitystä vaan uskovat lapsikasteeseen, pelastuvat suunsa tunnustuksen kautta. Tai heihin voi päteä esim. lupaus: ”Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut” (Joh.20:23). Tai he kenties ovat saaneet pelastuksen Herran nimen avuksi huutamisella. Tms.
      Kuitenkin – kuten, Harri, sanoit – kristitty tulee aina myös kastaa. Ja seurakunnan tulisi Raamatun mallin mukaan olla kastettujen uskovien seurakunta. Ei sellaista sekoitusta, mitä pedobaptismiin pohjaavat seurakunnat ovat.

      Se on totta, että kukaan ei tule Jeesuksen tykö, ellei Jumala häntä vedä. Hän on aloitteen tekijä ja sikäli pelastuksemme on lähtöisin hänestä.
      Olen kuitenkin synergisti. Synergismissä nähdään, että ihmiselläkin on osuutensa pelastumisessaan. ”Ottakaa vastaan Jumalan armo” ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta” ”Nouse, huuda avuksesi Herran nimeä ja anna pestä pois syntisi.” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen”. ”Suun tunnustuksella pelastutaan”. Jne.
      En hyväksy kirkon opetusta lapsikasteeseen liittyen, koska
      Raamatusta ei lapsikastetta löydy. Se on harhauttavaa ja pettävää toimintaa.

    • Harri, kiitos tarkennuksesta. Kasteen sakramentti on aina Jumalan teko ja näin se poikkeaa muista kasteista. Jumala toimii kasteen sakramentissa ja samoin Jumala toimii alttarin sakramentissa Herran ehtoollisessa. Kasteen sakramenttia halveksii sellainen, joka ei pidä sitä välttämättömänä ja tärkeänä; samoin kasteen sakramenttia halveksii sellainen, joka pilkkaa Jumalaa ottamalla ”uskovien kasteen”, pyhän kasteen lisäksi.

  4. Uudelleen kastaminen on turhaa. Kun ymmärretään kaste, kuten usko, niin on sama kastetaanko vauvana , lapsena, tai aikuisena. Kastaahan kirkon pappi lähetyskentillä juurikin aikuisia. Kaste on sama kaikille.
    Olen itse saanut sairaalassa syntyessäni ns. hätä kasteen, jonka suoritti sairaalan lääkäri, myöhemmin kirkossa kaste vahvistettiin, en saanut enää toista kastetta. Vanhemmalla iällä, tulin uskoon Sanaa lukemalla ja ilmestyksen kautta kohtasin Jeesuksen. Olin siis täysin pakana ja luulin tuossa vaiheessa, että Paavi ja Paavali ovat sama henkilö. Se kuvatkoon sen aikaista tilaani.

    Kun sitten lähdin uusin askelin harhailemaan uskovien joukkoon, löytyi ensimmäisenä heitä, jotka halusivat kastaa minut uudelleen ja annoin kastaa itseni uudelleen, koska vakuuttelivat minut ja saivat minut houkuteltua puolelleen.
    Huomasin hetimiten kuitenkin, että se mitä olin saanut suoraan Jeesukselta, ei ollut sitä mitä he opettivat.
    Olen saanut ymmärtää, miten Jumala, joka kaikesta määrää, on lahjoittanut Pelastuksen maailmaan jo vuosituhansia sitten minusta riippumatta. Kaste on tuon liiton merkki, ja kun minut on kastettu heti syntymän jälkeen Kristukseen, niin silloin minut on kastettu Kristukseen minusta riippumatta. Saihan Johanneskin siunauksen Jumalalta, vaikka oli vielä Elisabethin kohdussa. Samoin on meidänkin laita, meidät liitetään Uskon ja kasteen kautta Kristukseen, ei ole mitään merkitystä, koska ja missä järjestyksessä asiat tapahtuu.

    On hyvä, jos ihminen tulee uskoon ja käy kasteella, mutta on myös hyvä, jos ihminen kastetaan ja tulee uskoon sen jälkeen. Asia ei muutu, Yksi kaste riittää.

    Pääasia on kuitenkin, että Pyhä Henki tulee ihmiseen asumaan ja kun tulee, niin vakuuttaa ihmiselle, synnin, Vanhurskauden ja Tuomion.
    Totuuden Henki on meistä riippumaton. Jumala on Todistanut ja vannonut itsensä kautta, Pelastaa ne jotka uskovat tunnustavat, että Jeesus on Herra.
    Kaste Kristukseen on julkinen tunnustus, mutta sydämen tunnustus voi tapahtua myös kasteen jälkeen.
    Sydämen Hän ympärileikkaa ja pesee synnin pois Kristuksen kautta, se on Pyhän Hengen kaste. On parempi kysyä mistä usko tulee, kuin mistä se ei tule.
    Ilman Kristusta ei ole uskoa, mutta usko tulee Kristuksen Sanan kautta. Jeesus kävi Johanneksen kasteella, että kaikki Vanhurskaus täytettäisiin, mutta millä kasteella Jeesus kastaa?

    ”Huutavan ääni kuuluu erämaassa: ’Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'”, niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
    Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
    Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa.
    Ja hän saarnasi sanoen: ”Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään.
    Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä.” Mark.1:3-8

    ”Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
    Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
    sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa.
    Silloin Pietari vastasi: ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?”
    Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä. Apost.10:44-48

    Tuosta voidaan nähdä, että Pyhä Henki tuli kaikkien niiden päälle jotka kuulivat Pietarin Sanat. Samoin he kastoivat kaikki. Kun lapsi kastetaan Kristukseen, me uskomme, että Pyhä Henki on niissä Sanoissa jotka ennen kastetta ja kasteessa lausutaan. Ymmärrän, että paloruiskulla kastaminen, kuten katollinen kirkko teki alkuasukkaita kastaessaan joskus aikanaan, ei täytä näitä määreitä, mutta jos lapsi Uskotaan Sanan ja Jumalan huolenpidon alle, niin siinä tapahtuu sama, kuin mitä tässä kohtaan tapahtui pakanoille. Ymmärrän myös, että väite on järjelle mahdoton, ja sen tähden todistusta kaipaavat saavat kukin itse kysyä Jumalalta miten asia on. Henki tutkii kaiken.

    • Kiitos Ismo. Raamatusta voimme lukea mitä tapahtui, kun Jeesus oli kastettu.

      Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: ”Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt.” (Luuk. 3:21-22)

  5. Ismo Malinen: Kun joku sanoo: “minut on kastettu”, niin itse tuon tapahtuman ajankohta on merkityksetön. Kaste on itsessään se, joka vaikuttaa. Usko taas omistaa kaiken mitä kasteessa on Lahjoitettu. Armon, Pelastuksen, Lupaukset.

    Näin minäkin asian ymmärrän. Otamme uskossa vastaan pelastuksen, joka on jo lahjoitettu kasteessa. Yksi kaste riittää.

  6. Hyviä kommentteja. On siis todettava, että kaste on pelkkää vettä ilman uskoa, mutta uskon kanssa se tuottaa siunauksen. Kaste ei ole mystiikkaa, joka muuttaa ihmisen toiseksi. Kaste on kaste ja siihen on turha lisätä mitään määrääviä etu liitteitä, kuten aikuis tai lapsi, tai uskovien. jne.
    Uskovien kasteesta, sen verran, että olen tavannut niitäkin, jotka ovat, luulleet uskovansa ja ovat menneet uskovien kasteelle ja myöhemmin ymmärtäneet, etteivät olleet vielä uskoneet raamatullisen uskon mukaan ja tulleet lopulta ”Uskoon”, uskovien kaste oli heidän mielestäänkin turha heidän osaltaan, ja heille tuntui Usko olevan se ”juttu”
    Eivät hakeutuneet nyt uskoon tullessaan enää kasteelle.

    Näin voi käydä tässä ajassa monelle ja kiitos kaikille valaisevista kommenteista.

    • Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Mitä Jumalan sana saa aikaan? Jumalan sana liittyessä veteen tulee kasteen sakramentti. Ilman Jumalan sanaa vesi on vettä. Meidän uskomme ei muuta vettä mitenkään.

      Tohtori Martti Luther: “Accedat verbum ad elementum et fit sacramentum”, se on: “Sanan liittyessä aineeseen siitä tulee sakramentti.” Tämä pyhän Augustinuksen lausuma on niin sattuva ja niin hyvin sanottu, että hän tuskin on mitään parempaa sanonut. Sanan on tehtävä aine sakramentiksi; ellei tee, aine pysyy aineena.

  7. Olen tainnut olennaisen ajatuksistani jo kertoa, joten poistun keskustelusta. Tulin leimatuksi omavanhurskaaksi lain opettajaksi, ensimmäisen käskyn rikkojaksi ja Jumalan pilkkaajaksi. Viimeksi mainittuun taidettiin Jeesus nimetä syyllistyneeksi.
    Minä pidän teitä kirkon uskovia kuitenkin uskonvelijinä ja -sisarina tunnustuksenne perusteella. Ette vain ole vielä tutkineet Raamattua riittävästi tai riittävän avoimesti päästäksenne kaikesta perille.

    Ettei enempää kadotustuomioita lausuttaisi, jatkan matkaani.
    Jos satun täällä piipahtamaan ja huomaamaan minulle kohdistetun asiallisen kysymyksen, saatan vastata, mutta muuten toivotan teille siunausta ja kaikkea hyvää. Tutkitaan Raamattua! 🙂

  8. Olen vaellusta harrastavana huomannut, että kun eväät loppuvat kesken. on mentävä välillä kauppaan täydentämään.
    Ahdesmäki sanoi pointin, joka tulee usein ihan muussa yhteydessä esiin.
    Voimme vastavuoroisesti kysyä. mitä on usko, joka väheksyy kastetta? Onko silloin kaikki kunnossa?

    Ikävää, että vuoropuhelu päättyi.
    Risto otti pelastuksen perusteeksi suun tunnustuksen.
    Sitten riivaajien uskon. (Jaak 2:19)
    Riivaajillahan ei tietenkään ole uskoa. Pitäisi se ymmärtää.
    Eivät riivaajat usko, että Jeesus Kristus on heidän syntiensä sovittaja.
    He uskovat vain Jeesuksen olemassaoloon ja jumaluuteen.

    Suun tunnustushan ei tee ketään vanhurskaaksi, mutta vanhurskas tietysti tunnustaa Herransa.
    Suun tunnustus on siis uskon ilmaus, kuten rakkauskin toisella tavalla, ja sitäkin kysytään
    viimeisellä tuomiolla

  9. Näissä keskusteluissa olen miettinyt sitä onko aivan selvää mitä usko on todellisuudessa, onko sen jotain salaista ja hämärää, jotain erityistä joka vaatii viisautta ja ymmärrystä jotta sen voisi saada. Onko usko meidän itsemme hankittavissa jostakin, ehkä omilla toimillamme, vai tulekoo se jonkun meistä ulkona olevasta tahdosta.
    Itse olen kamppaillut tuon asian kanssa ja näen että hyvin paljon on niitä jotka ovat näkyvillä paikoilla, jopa julistajina, eivät kuitenkaan tiedä mitä usko on, se heijastuu hyvin helposti puheissa.
    Tiedän kuitenkin etten voi sitä itse synnyttä itsessäni, enkä ansaita. Kuitenki sen vaikutuksesta olen tarrautunut siihen pelastukseen jonka kaste on luvannut. Ei ole tarvinnut tuijottaa itseeni ja huonoon uskovan elämääni, vaan kaste on avannut minulle vaapaan pääsyn Jeesuksen luo, vieden kaiken pahuuteni ja uskovaisuuteni Hänen armahdettavakseen.
    Yritin sillä ymmärryksellä joka minulla on jotenkin tuoda ajatukseni esille. Jos teillä on hyvää täydennystä tai korjausta siihen se olisi hyvä.

    • Eero, kiitos erinomaisesta kommentista. Olemme vanhurskaita ainoastaan Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden perusteella. Meillä ei ole itsellä mitään, joka lisäisi jotain mitä olemme lahjaksi saaneet. Uskoa ei tarvita siihen ajatukseen, että Jumala hyväksyisi hyvän ja täydellisen ihmisen. Uskoa tarvitaan siihen, että Jumala vanhurskauttaa minut täysin jumalattoman, joka on synnissä syntynyt. Ilman Jumalan sanaa kukaan ei voi saada pelastavaa uskoa. Jeesus Kristus on maksanut verellään koko syntivelkamme lähes 2000 vuotta sitten. Mitään me emme omin teoin tähän voi lisätä. Kasteessa Jumala on sitoutunut meihin mahdottomiin.

  10. Minusta Polsan sanoissa kuvastuu kokemus.

    Olen usein ihmetellyt näitä teoreettisilta maistuvia raamatunlauseiden lainauksia.
    Kiinnitin huomiota tuohon ”riivaajatkin uskovat”.
    Usein näitä sitaatteja viljellään ajattelematta mitä ne kertovat ja missä tilanteessa.
    Uskoahan on monenlaista. On eri asia uskoa Jeesuksen olevan Jumalan Poika, kuin
    uskoa, että hän on juuri minun vapahtajani.

    Tämä viimeksimainittuhan ei sisällä mitään mekaanista hokemaa, vaan kokemuksen:
    Minun, syntisen ja tuomitun ihmisen turvaksi hän on tullut.
    Se on kokemus, eikä mikään pelkkä toteamus

    • Jorma, Jumalan sana on ajankohtainen aina ja iankaikkisesti. Vaikuttaa siltä, että sinä et erityisemmin pidä Jumala sanasta, etkä toivo niitä näkyvän kommenteissa. Blogillani Pyhää Raamattua saa lainata. Jos olet jostain Raamatun kohdasta eri mieltä, niin kannattaa kommentoida siihen kohtaan.

    • Höpisistä!
      Vika ei ole muussa kun lukemasi tekstin ymmärtämisessä, Juha Heinilä.
      Älä tee vääriä johtopäätöksiä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.