Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne. Kol. 3:16
Hengelliset laulut ovat syvimmältä olemukseltaan kiitosta, rukousta ja Jumalan sanan esilläpitoa. Sävelen liittyminen sanoihin aivan kuin vahvistaa niitten tehoa. Kirkkoisä Augustinus kirkon historian alkutaipaleelta onkin sanonut: ”Joka laulaen rukoilee, se kaksinkertaisesti rukoilee.”
Olavi Rimpiläinen, Oot vappaa, piispa Olavin puheita, s. 74, SLEY-KIRJAT, Helsinki 2002.
Mika
Kiitos tekstistäsi
Kirkkoisä Augustinuksen lause on ollut aktiivisesti käytössä Kamerunissa.
Martin Luther kuorossa laulanut puolisoni prinsessa Colette on usein toistanut tuota lausetta.
Kiitos Jumalalle.
Mikä on rukouksen merkitys, saavutus, vaikutus, jokapäivääseen elämäämme ? On se sitten kaksinkertainen tai vaikka nelinkertainen ?
Rukous on ihmisen tapa olla ja elää Jumalan kasvojen edessä. Se on yhtä luonnollinen ja välttämätön hengelliselle elämälle kuin hengitys ruumiille. Jumala näkee meidät joka hetki, ja me voimme puhua hänelle ja hän meille.
Katekismus, s. 102, 2000, Edita, Helsinki.
Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa. Fil. 4:6-7
Jos jumala näkee meidät joka hetki ja puhuu meille, ja me voimme puhua hänelle. Onpa sinulla kummallinen jumala, Ukraina.
Vielä. Minä elän elämän realismissa, en muiden ulmisten omissa kirjoituksissa, käsityksissä.
Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. 1. Tim. 2:1-2
Mika Rantanen ” kaikkien ihmisten puolestako ? ”
Opetetaanko siellä teologisessa vihaamaan juutalaisia, vai missä olet oppinut.
Etkö se ollut sinä, joka ilmaisit vihamielisyytesi minulle hyvin vahvasti, muutama päivä sitten.
Tarja, kyllä minä voin rukoilla ja rukoilenkin puolestasi. Ja juutalaisten puolesta.
Tarja, voisitko kertoa miten ja missä ilmaisin ”vihamielisyyteni” sinua kohtaan?
Et vastannut kysymykseen.
Meidän tulee rukoilla kaikkien ihmisten puolesta niin kuin kysyitkin.
Rukouksesta ajatellaan usein ihmisen pyrkimyksenä päästä puheisiin Jumalan kanssa. Jumalan ajatus on päästä puheisiin ihmisen kanssa.
Niinpä Hän on antanut meille rukouksen siihen tarkoitukseen ja kutsuu meitä rukoukseen. Antaa meille myös aiheet, joita Häneltä saamme olla pyytämässä. Näin saamme olla Jumalan työtovereita. Se miksi asia on oikeasti näinpäin ei ole meidän asia. Meitä Jumala vain kehottaa rukoilemaan ja se tieto riittää. Emme tarvitse tietoa siitä, miksi näin on.
Työpaikalla on vain suostuttava toimimaan työnjohtajan ohjeiden mukaan. Ei aina tarvitse kaikkea tietää itse. Riittää kun Pomo tietää.
Jumala ei anna sen määrän mukaan tai sillä tavalla tai ajalla, kuin me rukouksessa hänelle määräämme; hän tahtoo olla vapaa eikä sidottu.
Martti Luther, Hengellinen Aarreaitta, s. 219, Arkki-kirja ja Aurinko Kustannus, 2016.
Ne yksitoista opetuslasta vaelsivat… sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä… Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”… Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.” Matt. 28:16,18,19
Tässä maailmassa merkittävät teot ovat yleensä alkaneet hyvin vähästä. Miten paljon sanoja voidaankaan laatia muutamasta kirjaimesta! Geometriassa kaikki alkaa pisteestä. Lampeen heitetty pieni kivi saa aikaan pienen kehän, sitten suuremman ja suuremman, kunnes se ulottuu rannoille. Pienistä aluista Jumala lähettää virran tulvimaan kaikkialle maailmaan.
Charnock, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.
”Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.” (Joh. 4:23-24)
Kuullessamme hyvän paimenen ääntä, kääntykäämme heti hänen tykönsä eli tehkäämme parannus! Älkäämme jatkako syntistä elämäämme, vaan kääntykäämme ja tehkäämme parannus, uskoen, ettei hyvä paimenemme, Jeesus Kristus, jätä meitä eksyksiin, vaan ottaa meidät jälleen armoihinsa ja sovittaa meidät Isänsä kanssa. Parannus ei näet ole vain ulkonaisen elämän puolesta hurskaammaksi tulemista, vaan on se Jumalan hyvyyteen turvaamista Kristuksen kautta ja syntien anteeksiantamuksen uskomista. Sellaisia syntisiä Kristus vastaanottaa…
Mitä sitten saadaan Kristukselta kuulla? Ei muuta kuin sitä, että Jumala on Kristuksen tähden syntisille armollinen ja tekee heidät autuaiksi, kun he vain ottavat vaarin hänen kutsumuksestaan ja kun eivät juokse kauemmas harhateille, vaan kääntyvät heti kuultuaan paimenen äänen antautuen Herran Kristuksen kannettaviksi, joka jo heidän syntinsä täydelleen maksoi ja heidät sovitti Jumalan kanssa.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 512, SLEY, 1945.
MINÄ MENEN TAIVAASEEN
Matongon teologisen seminaarin kuoro Keniasta laulaa suomenkielellä laulua: ”Minä menen taivaaseen.” Sanat ovat mitä keskeisintä ja kohti käyvää sanomaa: Jeesuksessa on ovi avattuna taivaaseen. Tämä uutinen tahdotaan viestittää jokaiselle. Ja sitten kysellään pysäyttävästi: Tuletko mukaan?
Tarvitsemme tällaista rohkeaa ja suoraa kyselyä? Ennen kyseltiin: Oletko autuas Jumalan lapsi, onko Sinulle armo kirkastunut, oletko uskossa? Älä väistä näitä kysymyksiä tänäänkään. On kysymys elämäsi tärkeimmästä asiasta. Ilman Jeesusta ja Hänen pelastustyötään tiemme vie kadotukseen, iankaikkiseen eroon Jumalasta.
Mutta yhdenkään ei tarvitse hukkua. Kenenkään ei tarvitse joutua kadotukseen. Kaikille on Kristus avannut tien verensä kautta taivaan kotiin. Tänään julistetaan Kristuksen nimessä syntien anteeksiantamus jokaiselle uskossa omistettavaksi.
Siksi voimme yhtyä kenialaisten ystäviemme lauluun. Minä menen taivaaseen! Ovi on auki!
Reijo Arkkila, Sanasta elämä, s. 139, SLEY, 1982