Jos kirjoittaa, että kaikki rakkaus on hyvää, joku pahastuu. Niin pelottava on rakkaus, sen sanominen avaa haavan. Lundissa eli Ruotsin modernin ajan ehkä kuuluisin luterilainen teologi Anders Nygren, ja on osittain tämän Nygrenin vika, että kaikki on huonosti, ja rakkaus ei ole yksi vaan kaksi.
Nygrenin nimiin pannaan semmoinen kuin motiivitutkimus. Motiivi on niin kuin sen kuntosalin nimi Motivus, motiivi tarkoittaa liikuttavaa periaatetta. Teologi on niin kuin murhatutkija, joka etsii motiivia, sisäistä periaatetta, jonka mukaan jonkun ihmisen ajattelu ja oleminen ojentautuu. Lundilainen teologia oli patriarkkojen aikaan 1900-luvulla kovassa huudossa.
Anders Nygren on kuuluisa kaksiosaisesta kirjastaan Eros ja agape. Siinä kirjoittaja analysoi kahta rakkautta tarkoittavaa sanaa ja ajattelee niin, että ihminen omassa turmeluksessaan suuntautuu enemmän tai vähemmän likaisesti kohteisiin, mikä vie pois Jumalasta, kun taas puhdas hyvä Jumalan agape-rakkaus tulee pyyteettömästi ylhäältä. Eros paha, agape hyvä.
Suomessa Nygreniä luettiin ennen vanhaan ahkerasti, ja täkäläinen niin kutsuttu systemaattisen analyysin tutkimusmetodi on johdannainen ruotsalaisesta motiivitutkimuksesta. Systemaattinen analyysi on sitä, että etsitään tekstistä ”rakentava periaate”, siis se taustaoletus, jonka varaan teksti rakentuu.
Nygren ajatteli, että on eros-motiivi ja on agape-motiivi.
Tämä liittyy keskusteluun muun muassa luterilaisten suhteesta muihin uskontoihin. Nehän ovat kaikki väärässä. Juutalaiset laintöineen ovat pahinta lajiketta, opettivat piispat ennen vanhaan. Sitten on islam, perkeleen uskonto. Ennen vanhaan muista uskonnoista esitettiin julmia, rasistisia karikatyyrejä ankarina orjuuttajina, kun taas puhdasoppinen luterilaisuus esitettiin armon uskontona. Kenelle se on sitä, kenelle ei.
Rakkaus on yksi. Ja kaikki rakkaus on hyvää. Eros hyvä, agape hyvä. Ne ovat molemmat yhden ja saman rakkauden näkökulmia. Itse asiassa rakkauden näkökulmia ja muotoja ovat epithymia, eros, filia ja agape. Ne kaikki ovat yhtä ja samaa motiivia, niiden olemus on pyrkimyksessä yhteyteen. Ne ovat kaikki elämän puolella.
Katolilaisuudessa tämä on selvä asia, siellä lunastus ei kumoa luomista vaan täydentää sen. Eleniuksen Jaska-vainaa sanoi sen kerran kauniisti: ”Toinen ei kumoa ensimmäistä.” Kaikki, mikä on hyvää muissa uskonnoissa, on hyvää myös kristityn kannalta. Kaiken sen hyvän kristitty voi omaksua aivan sellaisenaan, eikä siinä siltä osin ole syytä ruveta ketään käännyttämään.
Luther näki siinä ongelman, koska jos ihmisessä nähtiin minkäänlaista hyvää siementä, saattoi jäädä pieni mahdollisuus, että joku pelastui omin voimin. Se on vähän outo näkemys, sillä olisihan mahdollista ajatella, että kaikki on lahjaa. Itse asiassa oma isä-vainajani sanoi kerran sähköpostissa mahtavasti: Elämä on lainaa. Siinä oli luomuihminen, joka ihasteli marjojen puhtaita makuja ja sanoi, että ”kiroelu ee oo minun taevaaseen piäsyn esteenä”. Ei se edes vastaa saanut tehtyä sanomatta jossain välissä ”perkele”, kun käteen osui vähän liian lyhyt tai kiero oksa. Porkola-vainajaa Huttunen ihaili yhtä paljon kuin ystäväänsä Jaska-vainajaa. Ja siitä vinkkelistä hän toisteli mieluusti lausetta ”Jumala vanhurskauttaa jumalattoman”. Oli suorastaan siis pelastava päämäärä tulla jumalattomaksi eli uskonnottomaksi – niin kuin itse asiassa Kari Enqvist on. Isä ihaili Esko Valtaojaa, ja hän inhosi ratkaisukristillisyyttä ihan kauheasti. Piirre, joka häntä ärsytti perinpohjaisesti, oli se, jos joku oli ”paskantärkeä”. Eniten häntä ärsyttivät ihmiset, jotka ”kehua retostelivat omalla uskollaan ja ratkaisun tekemisillään”.
Isä oli sen aikakauden oppia kansakoulussa saanut, että juutalaisuus oli lakihenkistä ja kaikki paitsi körttiläisyys oli aina lakihenkistä, ja lakihenkisyys oli pahimman lajin orjuuttamista. Olen melkein samaa mieltä, mutta tahtoisin kuitenkin korostaa, että elämä on laina. Buddhalainenkin ajattelee niin, että elämä on lainaa. Joku kauhistuisi, jos sanoisin, että Huttusen ajatuksissa oli tietämättään buddhalainen tunnelma. Elämä on laina. Ja kaikki on lahjaa. Ei siinä ole kuulkaa omavoimaisuutta sellaisessa, ei tekojen hurskautta.
Olen iloinen, että vihdoin tapasin Tomas von Martensin. Hän tietää nämä jutut. Suomenruotsalainen körtti on minusta kaunis ajatus. Tomas selittää tämän päivän lehdessä ihan mahtavasti sitä, miten hän vapaana kuin lintu ottaa nokkaansa oksan sieltä, toisen täältä ja rakentaa itselleen hengellisyyden pesän ihan mistä tahansa rakennusaineista. Niin myönteinen, niin nöyrä meininki. Kaikki on lainaa. Ja kaikesta voi oppia!
Nyt kun siis liberaaliteologia sanoo, että uskonnollinen usko on sisäsyntyistä intuitiota siitä, että ihminen on jonkin itseään suuremman varassa, niin tämä ajatus itse asiassa – minä nyt vain vähän oikaisen – tulee aika lähelle roomalaiskatolista opetusta siitä, Kristus-Logos on läsnä kaikessa luodussa ja siten kaikki ihmiset ovat osallisia jumalallisesta Logoksesta sellaisenaan. Toinen ei kumoa ensimmäistä. Kaikissa uskonnoissa on jokin totuuden siemen. Sitä siementä ei tarvitse hylätä eikä muuttaa. Sillä epithymia, eros, filia ja agape ovat kaikki samaa rakkautta.
Mistä päästään Ruotsiin. Siellä tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksyttiin juuri sillä perusteella, että kaikki rakkaus on hyvää. Malja rakkaudelle. Piispa Tuulikki Koivunen Bylund sanoi sähköpostissa, että Ruotsissa Nygren ei ole pitkään aikaan ollut missään huudossa. Hyvä niin.
Vanhat körtitkään eivät kaikkia näitä asioita hyväksy, mutta minulla on silti silmä nähdä, että jokainen katsoo asioita aina omista lähtökohdistaan. Vanhat körtit eivät ehkä puhu kauheasti rakkaudesta, ja siinä puhutaan paljon ihmisen – eikä ”ihmisen yleensä” vaan omasta – keskeneräisyydestä. Monia heistä ei haittaa, että körttipatriarkka Simo Juntunen jo 2005 sanoi selvällä suomen kielellä liikkeen kannan: homot ovat tervetulleet. Kun körteiltä oli kysytty, miksi teillä ei ole viidesläistyyppistä perhetyötä, Simo vastasi, että täällä on kauheasti yksinäisiä, täällä on vähemmistöjä, täällä perheet ovat hirveän monimuotoisia.
Tämä asenne juontuu siitä, että viidesläisyys on kaupunkilaista, mutta herännäisyys on maalaista. Maalla perheet ovat aina olleet monimuotoisia. Ukko-Paavokin ehti moneen kertaan naimisiin, mutta kaupunkilainen kalvinistissävytteinen uskonto sisältää naiivin ajatuksen, että 1800-lukulainen kaupunkilainen ydinperhemalli on sama kun Ensimmäisen Mooseksen kirjan perhemalli.
Isä oli kalamies, ei kovin taitava, mutta sitäkin innokkaampi. Ennen vanhaan käytiin isän ja Severin kanssa pilkillä ahkerasti. Niin kuin Jeesus isä puhui vertauksin. Usein metaforat nousivat kalastuksen parista. En ole varma, tiesikö isä, mitä sana metafora tarkoittaa. Viimeisessä puhelussaan hän kuunteli tarkkaan, kun kerroin, että Ketolan Mikko oli pyytänyt minulta artikkelia liberaaleista ja konservatiiveista. Isä sanoi, että ”sinnet taija olla kumpookaan”. ”Minusta ite mielessä on ruvennut tuntummaan siltä, että sinnoot niin kun pilikillä, kahtelet, tulleeko kallaa, ja jos sitten ee tuu, sinä siirryt seuroovaan kohtaan ja kaeraat tuas uuven reijän ja katot, syöpikö sitten.”
Elämä on lainaa. Kaikki on kesken, vielä ei ole valmista. Voitto ei ole varma. Ihmisen matka jatkuu. Tänä vuonna sato oli huono, jospa ensi vuonna olisi parempi. Tämä on savolaista platonismia, jonka värisävyt ovat harmoniassa eräiden buddhalaisten tyhjyyttä koskevien näkemysten kanssa. Se ei ole outoa, kun niin syvässä on ollut huhu siitäkin, että Parmenides olisi päässyt käymään Aasiassa asti.
Terveisiä Israelista. Tämän tekstin piti ilmestyä aiemmin, mutta ajastus petti.
Juu juu, mutta tuosta jää semmoinen kuva, että Jumala antaa ihmisille rakkautta ikään kuin ”vain” rakkautena ts jonakin potentiaalisena kykynä rakastaa tai kokea rakkautta ja miten se sitten suuntautuukaan on aina vähän tuurillaan: ”nyt rakastan tuota ja huomenna en”. Ikään kuin rakkaus olisi potentiaalinen entiteetti ihmisessä, joka koko ajan etsii uutta rakastettavaa vaikka ei tietyllä hetkellä rakastaisi mitään. Rakkaus joka ei rakasta… se on vähän kuin tahto joka ei tahdo mitään.
Lisäksi meillä on itserakkautta, joka ei lähde kulumalllakaan. Itse asiassa vosi väittää että se on yksi näkökulma syntiin: Jumalasta lähtemätön rakkaus joka ei lopu kulumallakaan.
Rakkaus on aika kinkkinen aihe. Se ei ole pelkkä tunne. Se on joskus myös voima, joka saa eroamaan jostakin ihmisestä, jättämään perheen, lapset, työn ja kodin. Rakkauden dynamiikka on vähän kuin päihdeongelman dynamiikka. Mielenkiintoista.
Juhani, ehkä kannattaisi miettiä, onko olemassa rakkauden muotoja, joita et itse(kään) hyväksy. Veikkaan, että niitäkin löytyy. Siitä seuraa joitain lisäerittelyitä tai semanttisia tarkennuksia.
Sielläkin, missä A. Nygrenin jaotteluun ja sen muunnelmien (esim. T. Mannermaa) eli kahden tai useamman rakkauden jaotteluihinn on suhtauduttu kriittisesti rakkauden ykseyttä korostaen, on tehty erotteluita oikean ja väärän rakkauden välillä.
Jokuhan voi pitää esimerkiksi Augustinusta ja häntä seurailevaa (Markun mainitsemaa) Bene-paavia rakkauden ykseyden edustajana eivätkä he selvästikään hyväksy ihan mitä tahansa rakkautta. Rakkauden formaali ykseys sinänsä ei vielä riitä vaan tarvitaan ainakin semanttisen lähikontekstin käsittelyä. Esimerkiksi agapella ja eroksella tai caritaksella ja cupiditaksella on jotain yhteistä ja jotain eroa myös rakkauden ykseysmalleissa. Mitä?
Teemun vihjeet lundilaisuuden ja körttiläisyyden suhteista on hyvä ottaa vakavasti.
Teologia on sillä tavalla jännää, että kun yrittää olla yksipuolisesti jotain vastaan, niin siinä tuppaa joutumaan vastustajan leiriin. Meinaan, että Eleniukselle ja Porkolalle taisi käydä just niin. Ja se on vähän samalla tavalla myös äärievankelistenkin kanssa. Ratkaisukristillisyyden vastustamisesta tulee siinä hengen viekkaudessa ratkaisukristillisyyttä.
Viimeaikaiset luterilaisuustulkintasi ovat olleet melko villejä, varsinkin juuri etiikassa.
Lähtökohta rakkaudelle on kuitenkin se, että se on ihmisen kokemusmaailmaa.Voidakseen elää ja kukoistaa ja kokea rakkautta subjektilla on oltava objekti joka läsnäolollaan , olemuksellaan herättää rakkauden kaipuun ja jos saa vastakaikua niin sen,rakkauden, täyttymyksen.
Mitähän ihmiset oikeastaan tarkoittavat sanoesaan rakastavansa Jumalaa? Millainen on se Jumala-objekti, joka herättää rakkaus kokemuksen niin abstraktiseen asiaan kuin Jumala?
Jeesuksesta voi luoda ja syntyä mielikuva evankeliumien ja häntä kokeneiden kertomusten perusteellaa mutta mitenkähän se rakkauskokemus toimii?,
Tuskin kukaan kokee puhdasta rakkautta ilman kohdetta. Ei saa sotkea rakkauden kaipuuta rakkaudeksi. Kaipuu on toive sen täyttymyksestä mutta ei täyttymys.
Uskon ajatukseen siitä, että missä rakkaus syntyy ja missä muodossa tahansa, niin siinä on jotakin Jumalasta syntyneenä ja läsnäolevana. Muuten Raamatun toteamus ” Jumala on rakkaus” on tyhjä lausahdus.
Kirkkoisät ja muut teologit keskustelivat paljonkin rakkaudesta, mutta mikä tekee heistä rakkauden spesialisteja? Miksei luottaisi omiin kokemuksiin ja ajatteluun ja tee tästä teemasta niin henkilökohtaisen kuin se ansaitsee. Tässä Huttunen on hyvä.
Pohjimmiltaan on kyse taidosta elää rakkaudessa eikä siitä mitä mielipiteitä meillä on rakkaudesta.
Onnellinen se olla on joku ja joitakin jotka pitävät rakkauteni hengissä.
Olen lueskellut R. Niebuhrin (ja vähän P. Tillichin) teologiaa, etiikkaa ja politiikkaa käsitteleviä tutkimuksia yms.
Olen etsinyt juuri Niebuhrin (sosiaali)etiikan (ja teologian ja politiikan) strukturoivaa prinsiippiä tai perusmotiivia. Niebuhr tunnetaan perisyntiteologiasta, oikeudenmukaisuuspolitiikasta ja demokratiaperustelusta. Niebuhr oli augustinolainen Nygrenin aikalaiskriitikko.
Homman strukturoiva prinsiippi on yksi rakkaus. Se on historiassa vain myyttisesti ilmaistavissa oleva tarvesidonnainen agapistinen rakkaus, joka on sekä Jumalan että Jumalan kuvan olemus. Synti on pervertoitunutta rakkautta, egoismia. Se on agapen negaatio, ja armo on sitten negaation negaatio. Agape ja egoismi eivät ole puhtaita historia faktoja. Ne ovat (maxweberiläisiä) ideaalityyppejä, jotka voidaan abstrahoida todellisuudesta, mikä on liberaaliteologiaa ja samalla antibarthilaisuutta.
Oikeudenmukaisuus ja ystävyys (mutual love, brotherhood) ovat agapen ja egoismin sekoituksia ja historiaa.
No mutta mitenkäs sinulle nyt sellainen kuva muodostui? Sekin on sellainen pohtimisen arvoinen asia, että miksi niitä millaisiakin kuvia muodostuu. Jos esität minulle kysymyksiä koskien itsellesi muodostunutta kuvaa niin vähän hassuksihan se menee.
Esim. tuollainen Niebuhrista ja Tillichistä:
http://www.amazon.com/Politics-Faith-Reinhold-Niebuhr-Seminary/dp/088146385X
Tämä.
Rakkaus on sana, jolle kukin (varsinkin postmoderni joku) antaa mieleisensä sisällön. Näitä sisältöjä voi sitten tutkia ja analysoida. Pelkäänpä, etteivät kaikki löydökset ole (ainakaan yhtä) hyviä.
Pauli. Niin, siis sitä yritin selittää tuossa että esittämäsi päätelmä ”rakkaus ei lopu -> rakkaus on Jumalasta”, jonka esität muodossa:
,
on mielestäni ongelmallinen. Samalla periaatteella voisi päätellä että synti on Jumalasta, koska se ei koskaan (tässä ajassa) kulu loppuun. En siis tarkoita etteikö rakkaus olisi Jumalasta, mutta sitä ei mielestäni voi perustella ihmisen oman rakastamisen määrällä, vaan esimerkiksi sillä, että rakkaudessaan Jumala antoi oman Poikansa kuolla, että me saisimme elää.