Kaikella on määräaikansa

Kaikella on aikansa, myös valtiollisilla järjestelmillä. Tänä vuonna tulee kuluneeksi kaksikymmentäviisi vuotta siitä, kun Neuvostoliitto romahti.

Neuvostoliitto oli merkillinen maa. Virolainen kirjailija Imbi Paju sanoi kerran, että Neuvostoliiton yhteiskuntajärjestelmä toi mieleen Kafkan novellien absurdin maailman. Kun lännessä ajateltiin, että Kafka kuvaa jotain sellaista, mitä ei ole olemassa, idässä kokemus oli aivan toinen. Paju oli sitä mieltä, että ”Kafka kuvasi juuri meitä, meidän elämäämme”.

Neuvostoliiton arkipäivä rakentui joukosta järjettömyyksiä. Huolellisesta työstä ei ollut monestikaan muuta kuin haittaa, kun taas hutilointi palkittiin. Oikeuslaitos vapautti omaa etuaan ajavia roistoja syytteistä, mutta passitti omantuntonsa ääntä kuuntelevat toisinajattelijat pakkotyöhön.

Talouselämä oli täynnä omituisuuksia. Neuvostoliitossa tuotettiin maailmanennätysmäärä leikkuupuimureita, mutta leipävilja ostettiin ulkomailta. Puimureita kärrättiin tehtaalta suoraan pelloille, jossa ne ruostuivat huollon puutteessa. Virallinen propaganda hehkutti maatalouden kollektivointia ja sen ihanuutta, mutta esimerkiksi vihannekset ja hedelmät tuotettiin miltei yksinomaan yksityispalstoilla. Niiden osuus peltopinta-alasta oli noin yksi prosentti.

Koko yhteiskuntaa leimasi suosikkijärjestelmä, asiat hoituivat, kun tiesi oikeat ihmiset. Neuvostoliitossa sanottiinkin, että kuolemanrangaistus on vasta toiseksi pahin. Pahinta on, jos tuomitaan elämään ilman ystäviä ja suhteita. Silloin elämä käy sietämättömäksi.

Muistan erään iltapäivän vuosia sitten, kun istuin leningradilaisen hotellin aulassa, selailin lehtiä ja yritin toisella korvalla saada selville, mitä respan tytöt ja paikalliset rekkakuskit puhuivat keskenään. Minulle selvisi, että käytiin pientä flirttiä ja sen tuloksena tytöt olivat luvanneet pojille huoneet samasta hotellista. Huoneet otettaisiin kylmästi suomalaisille varatusta kiintiöstä.

Näin oli ilmeisesti sovittu, sillä kun suomalaisia matkailijoita kuljettava bussi kohta saapui ja matkanjohtaja asteli tiskin ääreen kirjaamaan joukkoaan sisään, puhkesi myrsky. Ilmoitettiin, ettei mitään varausta ollut tehty. Anteeksi vain, mutta täällä ei tiedetä tulostanne mitään.

Matkanjohtaja selvitti asiaa yhtä kiihtyneemmin äänenpainoin, mutta väittely soljui vääjäämättömästi kohti sitä hetkeä, jolloin tytöt alkoivat keskittyä manikyyriinsä ja ryhtyivät puhumaan yksinomaan toisilleen. Silloin tapahtui ihme.

Matkanjohtaja tuli vahingossa sanoneeksi, että kysymyksessä oli ystävyysseuran matka ja että hän oli tuon seuran apulaispääsihteeri. Toiselta tytöistä pääsi hämmästynyt huudahdus: – ”Miksi ihmeessä te ette heti sitä sanonut?”

Huoneet järjestyivät pikavauhtia , ja rekkakuskit jäivät nuolemaan näppejään. Tytöt varmaan ihmettelivät, miksi näin tärkeä kortti otettiin hihasta vasta pitkän viivyttelyn jälkeen. Paikallinen tapa toimia oli toinen. Jos jollakin oli jokin arvoasema, hän toi sen reilusti esiin ja käytti sumeilematta valtaa. Olen se ja se, siispä teette niin kuin minä haluan.

Tätä kutsuttiin tasa-arvoksi. Sanottiin, että meillä Suomessa vallitsi luokkayhteiskunta, kun taas Neuvostoliitossa ei etuoikeutettuja luokkia ollut. Opetettiin myös, että kapitalistinen yhteiskunta perustui rahaan, mutta sosialismissa kaikki toimi ilmaispalvelujen varassa. Ne tekivät kuulemma rahan miltei tarpeettomaksi.

Kun Neuvostoliitossa jokin ravintola oli suljettu, sen saattoi saada auki maksamalla tarpeeksi länsivaluuttaa.  Suomessa samaa oli turha yrittää. Meillä oli jo silloin tiukat työaikalait ja sopimukset.  Sosialismissa raha oli taikasauva, joka avasi kaikki ovet, kapitalismissa sen valtaa rajoittivat lait. Tämäkin oli sellainen asia, josta ei ollut korrektia puhua, jos mieli säilyä ystävyyshenkisen maineessa.

Arvostettu journalisti Jaakko Okker istui kerran huoneessaan Gdanskissa legendaarisessa hotelli Orbiksessa. Huoneen pöydällä oli englanniksi kirjoitettu esite, jossa kerrottiin Puolan yhteiskunnasta ja sen eri ilmiöistä. Esitteessä tehtiin jo alkuun selväksi, ettei rahalla ollut sosialismissa samaa roolia kuin kapitalismissa, koska yhteiskunta pääsääntöisesti perustui ilmaispalveluihin. Okker ehti lukea vain tämän lauseen, kun kerrospalvelija jo soitti ovikelloa ja kysyi, halusiko vieras vaihtaa pimeästi valuuttaa.

Neuvostoliiton olemukseen kuului myös, että se oli kuolematon. Oli mahdotonta, että se voisi koskaan sortua. Tätä mieltä olimme erityisesti me suomalaiset, jotka ylpeilimme sillä, että me istuimme Neuvostoliittoon nähden aitiopaikalla  ja että meillä oli paras tuntuma siellä vallitsevaan todellisuuteen. Länsimaisilla tiedustelupalveluilla oli Neuvostoliitosta paljon realistisempi kuva, Jälkeenpäin on yllättävää todeta, kuinka tarkkaan ne osasivat ennustaa lähestyvän katastrofin.

Suomessa Neuvostoliiton hajoaminen aiheutti aikanaan samanlaista pelkoa kuin näinä päivinä tunnetaan Brexit-äänestyksen jälkeen. Mitä tästä seuraa? Muistan kuinka asiantuntijat varoittelivat kilvan virolaisia: Älkää ihmeessä lähtekö Neuvostoliitosta, teiltähän sulkeutuvat laajat markkinat. Mihin te sitten myytte voita, maitoa ja halkojanne…?

On lohduttavaa havaita, kuinka huonosti me pystymme ennustamaan tulevaisuutta.  Me emme pysty, vaikka luulottelemme pystyvämme.

  1. Siirtolaisten maahanmuutto politiikka on jokaisesa Euroopan maassa hyvin aktuelli tarkastelun kohta, eikä vain Suomessa. Ajan merkit osoittavat, että sen tarkentaminen ja yksityiskohtaisempi seuraaminen ovat kansallisen edun mukaista tosiaan jokaisessa Euroopan valtiossa. Tässä tarkemmat lait ihmisarvoa kunnioittaen ovat ehdottoman merkityksellisiä. Hallituksemme on ajan hermolla nyt ja tulevaisuutta ajatellen.

  2. Reino Suni :”Hallituksemme on ajan hermolla nyt ja tulevaisuutta ajatellen.”

    Onko sen paremmin kuin 90-luvullakaan, jolloin tappelimme 8 vuotta, että Suomeen eteläiseltä pallonpuoliskolta opiskelemaan tullut nuori sai jäädä Suomeen, kun hänen kotimaassaan oli puhjennut sisällissota ja hän kuului vihollisiin kummankin keskenään taistelevan klaanin näkökulmasta. Hän sai jäädä tänne, kun annoimme valtiolle omavelkaisen takauksen, josta kaikki hänen Suomen valtiolle mahdollisesti aiheuttamansa kulut olisi maksettu.

  3. Tuula Hölttä.

    Eurooppamme lähialueineen on tänä päivänä aivan ns. toiselta planeetalta kuin 90-luvulla. . Turkkiin pakeni yhden viikonlopun aikana noin 150 000 ihmistä muutama päivä sitten, Tietojen mukaan 4000 tuhatta ihmistä on hukkunut tämän vuoden aikana Välimerellä. Isis on värvännyt myös Suomesta porukkaa joa takaisin tullessaan ? Jne.

    Tosiaan ei maamme ole mikään poikkeus. Tulevaisuutta varten on hyvä, pakko, toimia ajoissa, nyt.

    Yksityistapauksia on aina joka asiassa.

  4. ”Vapaa liikkuvuus: Räsänen pakottamassa pakolaisia paperittomiksi” uutisen otsikko .
    Sitten uutinen kertoo ”Hallitus on päättänyt esittää kahta lakimuutosta,”

    Mistä otsikkoon tuli nimi Räsänen ja kuka Räsänen, kun uutinenkin kertoo vain Himasesta ja Leppäkorvesta.

    Kyseessä on siis hallituksen esittämä lakimuutos.

    • Salme älä leiki typerää, vai haluatko tietoisesti tehdä itsestäsi typerän.

      Ihan varmasti tiedät kenestä on kysymys ja kyseinen Räsänen kuuluu hallitukseen luonnollisestisilloin puhutaan myös siitä että hänkin on silloin pakottajien joukossa, ellei anna eriävää mielipidettä.

    • Albert, en tunnista piirrettä, jolla kuvailet persoonaani yllä olevassa kommentissasi. Tiedän omaavan teräväkatseisen kyvyn nähdä pintaa syvemmälle.

    • Salme heieitit sellaisen mielipiteen joka sai minulle makeimmat naurut koko sen ajan, jonka olen täällä Kotimaan verkkosivuilla viettänyt aikaa. Ei noin omakehuisimpaa näkemystä ole koskaan ennen tullut täällä vastaan. Nauran edelleen.

      Vakavasti kumminkin totean.

      1. Aikaa myöten teräväkatseisuuskin tylstyy. Niin on käynyt monelle. Se joko ruostuu tai lahoaa. Em prosessi voi edetä hitaasti tai sitten nopeasti ja he jotka pitävät itseään teräväkatseisena eivät sitä prosessia itsestään huomaa. Niin kävi esimerkiksi Kekkoselle.

      2. Miten on mahdollista jos pitää itseään teräväkatseisena niin kumminkin kommentit ovat olleet usein niin sekavia, että niiden lukijat ovat pyytäneet usein tarkennusta.

    • Albert, olen iloinen, että olen voinut piristää päivääsi makeilla nauruilla.

      Näkemyksesi kommenttieni sekavuudesta on sinun henkilökohtainen mielipiteesi, ja sellaisenaan hyväksyttävissä. Samoin näkemyksesi, että olen omakehuinen kommentissani. Minulla vain sattuu olemaan terve itsetunto, niin, että jos joku leimaa minut typeärksi niin se on sama kuin hän ”iskisi kirveensä kiveen”.

      Hyvää päivänjatkoa! Ihan vilpittömästi.

    • Salme kirjoitat. ”Näkemyksesi kommenttieni sekavuudesta on sinun henkilökohtainen mielipiteesi, ja sellaisenaan hyväksyttävissä. Samoin näkemyksesi, että olen omakehuinen kommentissani. Minulla vain sattuu olemaan terve itsetunto, niin, että jos joku leimaa minut typeärksi niin se on sama kuin hän “iskisi kirveensä kiveen”.

      Vastaan:

      EN ole ainoa joka pitää kommentointiasi sekavana.

      Tyhjät tynnyrit kilisevät. Teräväjärkisen ihmisen ei tarvitse tehdä numeroa omasta itsestään numeroa.

    • Albert, sinnikkyytesi minun mustamaalaamisessani on sitkeätä. Siksi muistutan Ylläpidon kirjaamasta kohdasta, jossa kielletään seuraava: ”Henkilöön kohdistuvat vihjailut tai mustamaalaaminen”

      Mutta toistan vielä, että en ole typerä enkä ei-tervejärkinen. Olen ihan viisas ja tervejärkinen.

      Tällainen ajatusten vaihto on jokseenkin turhaa, mutta kenenkään kommentoijan ei tarvitse suostua toisen kynnysmatoksi.

      Edelleen: Hyvää päivänjatkoa!

    • Salme olen perustellut näkemykseni.

      Mikä kohta on mielestäsi mustamaalaamista? Onko sinun vaikea ottaa palautetta vastaan jossa ei kumarreta vaan ilmaistaan myös toisenkin suunnan mielipide.

      Jokainen tietää tasan tarkkaan, kirjoitteluihin sisältyy aina se pien riski että voi saada ruusujen sijaan myös risuja, mutta en ole siitä tehnyt numeroa että minua mustamaalataan.
      Pieni itsetutkiskelu ja opiksi ottaminen ja elämä jatkuu. Ei sen pidä kaatua palautteista. Ei Jumala meitä sokeriksi luonut, joka sulaa palautteesta.

    • Albert, kiitos, että lopetit persoonaanii ikävästi kohdistuvan kommentoinnin. Olen samaa mieltä siitä, että se on ajan haaskausta.

  5. Todella tärkeää, että tässä kasvottomassa maailmassa uutisille saadaan ”kasvot”! Magneettimedialle juutalaiset käyvät syyllisiksi maailman vääryyksiin, vapaasti liikkuville ilmeisesti Räsänen on sopiva kandidaatti. Arvaan kuka Räsänen, varmaan Jari…:-)

  6. Vapaa liikkuvuus -verkosto tavoittelette kaikille vapaata liikkuvuutta. Siis esim. Putinin panssaridivioonille vapaa liikkuvuus Suomeen, Viroon, Ukrainaan,;Boko haram taistelijoille vapaa liikkuvuus Nigeriassa kaappaamaan lapsiorjia, jne. Tämäkö oli tavoite? Miksi K24 muuten julkaisee tämän laittomuutta suosivan anarkistiryhmän tiedotteita? Ainoa syy lienee K24 toimittajien silmitön ja peittelemätön kauna ministeri Räsästä kohtaan.

    Minusta olisi hienoa jos ihmiset saisivat asua kotonaan, eikä heitä pakotettaisi ”vapaasti liikkumaan” erilaisten ihmiskauppiaiden toimesta.

  7. Jari, etkö ymmärrä, että ainakin meillä lännessä toimittajat (K24) ovat tasapuolisia, puolueettomia ja ainakin sitoutumattomia. Siis jos he toteavat, että Räsänen on osa sellaista kaikkea liikkuvaa, jota voi huoletta ampua, niin totuushan (pravda) se on. Jutun otsikosta äkkiä lukien sai sen käsityksen, että kysymys olisi ollutkin toimituksen omasta mielipiteestä. Tämä kyseinen network kun ei ollut minulle ennestään tuttu.

Hakamies Heikki
Hakamies Heikki
Olen vanheneva pappismies, jolla on takana miltei kolmekymmentä vuotta kirkkoherrana. Kaikesta huolimatta olen edelleen järjissäni. Tarkkailen epätoivoisesti elämänmenoa toivoen joskus siitä jotain ymmärtäväni.