Jumalasta vai ihmisestä

Jeesus sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten.”  

Pyhä Pietari

Mistä erotat Jumalan tahdon ihmisen tahdosta?

Miksi ihmisen tahtoa on (tai ei ole) helpompi seurata kuin Jumalan tahtoa?

Miten pystymme erottamaan väärän opin oikeasta?  

Miten suhtaudumme väärään oppiin?

Miksi seurakunnan sisältä tuleva väärät opit ovat vaarallisempia kuin maailmasta tulevat eksytykset?

Miksei Jeesus hylännyt Pietaria, vaikka hän oli estämässä Jeesusta tekemästä Jumalan antamaa lunastustyötä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. JUHA,

    miksi olet niin kiinnostunut opillisista kysymyksistä? Vrt. Matteus 7:15-23

    Miksi erityisesti väärät opit kiinnostavat?

    Miksi Jeesus perusti seurakunnan Pietari-kalliolle, vaikka kutsui tätä saatanaksi?

    Miksi Herran ehtoollinen on pyhä, vaikka siihen osallistui epäilijä-Tuomas, kieltäjä-Pietari ja pettäjä-Juudas?

    • Heikki, kiitos kommentista. Raamattua, Tunnustuskirjoja ja tohtori Martti Lutherin kirjoja lukiessa opilliset asiat ovat esillä. Vietän paljon aikaa hyvän kirjallisuuden parissa. Väärät opit eivät kiinnosta erityisemmin, mutta aika paljon niistä on Raamatussa ja Tunnustuskirjoissa. Nyt pohdinta alkoi Jeesuksen ja Pietarin keskustelusta. Jeesus Kristus perusti seurakunnan Kristus-kalliolle. Herran ehtoollinen (alttarin sakramentti) on pyhä, koska Jeesus Kristus on sen asettanut. Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.

  2. Luther sanoi: ”Kun saatana paljastuu, se alkaa itkemään ja puhumaan rakkaudesta, mutta se ei tunnusta tehneensä mitään väärää, ei kadu, ei myönnä olevansa syyllinen, vaan tahtoo olla aina oikeassa, kuten Jumala. Tämä saatanalinen luonto ja mielenlaatu on myös hänen lapsissaan.”

    Saatana käy sotaa vastustaakseen Jumalan työtä ihmiskunnassa, koska saatana pitää maailmaa omanaan ja nykyinen maailma, jossa itsekkyys, ahneus, ja kaikkinainen ihmisten hallinta ja kunnianhimo, ovat niitä ”hyveitä”, jolla saatana houkuttelee ja hakee ihmisten suosiota.

    Saatana puhuu omaansa, sillä hän on tämän maailman ruhtinas. Hän haluaa johtaa maailmaa omalla tahdollaan ja etsii niitä jotka, himoitsevat valtaa ja kunniaa. Hän sokaisee ja pettää ihmiset luulemaan, että mitään korkeampaa, kuin ihminen itse ei ole.
    Suurin harhaoppi minkä saatana on kehitellyt, on, että ihminen on syntynyt itsestään avaruuspölystä miljardien vuosien aikana, saatana on onnistunut työssään, kun hän on saanut ihmisen uskomaan valheen ja pitämään sitä totena ja elämään tuon uskon mukaan. Saatana vetoaa ihmisen kaikkiin aisteihin ja pyrkii saamaan ihmisen näkemään vain itsensä. Saatanan henki on itseriittoinen, individualisti, joka ajaa lihallisen ja henkisen vapauden autuutta ja voimaa.

    Saatanan henki on se, joka on julistanut sodan, Jumalaa, vastaan ja sanoo ihmisille, ettekö te ole itse jumalia, miksi teidän tarvitsee kumartaa jotain itseänne suurempaa, saatana sanoo: ”Olet itsesi oma, usko vain itseesi, ei sinua kukaan tule auttamaan, miksi välittäisit muista, kun kukaan muukaan ei välitä sinusta?”

    Jeesus nuhteli Pietaria juuri sen tähden, että hän ajatteli omaansa, ei Pietari varmasti edes tajunnut, mitä Jeesus tarkoitti, koska Pietari ajatteli inhimillisen luontonsa mukaan, hän ei voinut tajuta, että Jumalan tahto voi olla jotain sellaista, että Jeesuksen pitää kuolla. Täytyy muistaa, että Jeesus ei ollut vielä voittanut saatanaa, ja näki Pietarin kiusaavan itseään.

    Jeesus ei puhunut mieluisia, kun sanoi itsestään, että opetuslasten tulee elääkseen syödä hänen lihansa ja juoda hänen verensä, sillä vertasi itseään pääsisäislampaaseen, uhrilammas tuli syödä kokonaan, kaikkinensa.
    Eivät tajunneet, vaikka Jeesus puhui heille myös itsestään leipänä, joka on tullut heille alasTaivaasta, sanoi, että ne Sanat jotka puhuu ovat Elämän leipä.

    ”Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: ”Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?”
    Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: ”Loukkaako tämä teitä?
    Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!

    Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
    Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko.” Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.

    Ja hän sanoi: ”Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna”.

    Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
    Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: ”Tahdotteko tekin mennä pois?”
    Joh.6:60-67

    Jeesus kuvaa meille niitä, jotka tutkivat omia ja toistensa tekemisiä ja arvostavat ihmisiä vain heidän tekojensa tähden. Oma ja toisten kunnia riippuu siitä, kuinka kunnollinen ja erinomainen ihminen on töissään ja tekemisissään. He jakelevat ja etsivät kiitoksia ja kunniaa vain itselleen ja muille kaltaisilleen.

    Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
    En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä; mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

    Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

    Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
    Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
    Joh.5:39-45

    Jumalan tahto on, että ihminen uskoo Evankeliumin. Ihminen tahtoo pelastaa itsensä omilla teoillaan. Mitä saatana tahtoo? Eikö tue ihmistä pyrkimään omin voimin taivaaseen?

    Saatana syyttää, ihmistä ja sanoo: ”Et ole yrittänyt vielä tarpeeksi, et kelpaa taivaaseen tuollaisena, siellä pitää olla parempi, yritä elää synnittömästi, niin ehkä onnistut… ” ja jatkaa: ”Usko yksin ei riitä, pitää olla tekoja, johan raamattu sanoo, että ilman tekoja ei voi olla otollinen…” Onko sinulla kärsimyksiä? Eikö Jumala ole luvannut pitää huolta sinusta kun noudatat tahtoansa? Miksi kärsit? Eikö uskosi riitä?”

    Kavahtakaa saatanaa, sillä yrittää eksyttää ihmiset pois Kristuksen Armosta.

    • Heikki, saatana on Evankeliumin vihollinen ja Jumalan vastustaja, eikö ole kiusannut koskaan sinua? Eikö ole yrittänyt riistää sinulta Pelastusta? Eikö ole koskaan kylvänyt mieleesi epäilystä ja epäuskoa?
      Antikristuksen henki on juuri se saatanallinen henki, joka maailmassa vaikuttaa, että ihmiset hylkäisivät Kristillisen moraalin, Kristillisen maailmankatsomuksen ja rauhan.
      Eikö juuri tuo vastustaja, yllytä ihmisiä sotaan ja kapinaan kaikkea Jumalallista vastaan? Eikö juuri tuo ole se ylpeä henki, joka ei nöyrry ja pyydä anteeksi, vaan päinvastoin repii lapset äitiensä sylistä, hajottaa perheet ja ajattelee vain itseänsä. Itsekeskeinen henki on ollut maailmassa alusta asti, Adamin, kaltaiseni kautta se on tullut maailmaan. Valheen ja eksytyksen henki. Jokainen on saanut osansa tuosta hengestä. ”Kristus tuli tekemään tyhjäksi perkeleen teot.”

      Saatana täällä maailmassa mellastaa, koska on täynnä vihaa, koska tietää hävinneensä Jeesuksen työn tähden, hän tuhoaa omaa valtakuntaansa raivoissaan ja epätoivoisena pyrkii pääsemään julkisesti valtaan vielä ennen lopullista loppuaan.
      Saatana on kuin hullu koira, joka juoksee ympäri maanpiiriä ja rienaa Jumalaa ja pilkkaa niitä, jotka odottavat Herraa.
      Toisaalla saatana kuristaa köyhää kurkusta viemällä leivän lasten suusta, riistää Luomakuntaa ahneudellaan ja röyhkeydellään. Saatana on henkivalta joka maailmassa vaikuttaa, ihmisen ainoa turva on Kristuksen iankaikkinen sovitus, jossa on Armo ja syntiemme sovitus.

      ”Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan, ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.” Ilm.20:7-8

      ”Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: ”Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi”.

      Mutta hän vastasi ja sanoi: ”Kirjoitettu on: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’.”

      Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: ”Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta’, ja: ’He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’.”

      Jeesus sanoi hänelle: ”Taas on kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi’.”
      Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi hänelle: ”Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua”.

      Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: ’Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman’.” Matt.4:3-10

  3. Pietari oli ILMAN Pyhää Henkeä ja toimi omassa voimassa ja hänen täytyi nöyrtyä (kielsi kolmesti Jeesuksen) ennenkuin sai Pyhän Hengen ja sen mukana ymmärryksen Jeesuksen Sanoista.

    Luonnollinen ihminen voi kuvitella seuraavansa jeesusta MUTTA ei todellisuudessa kuule Hänen sanojaan vaan kieltää ne ja on sokea niin omalle elämälleen ja oman ”uskonsa” hedelmille.

    • Ari, kiitos hyvästä kommentista. Jumalan tahdon tunteminen eri tilanteissa on haasteellista. Pyhän Pietarin paikalla olisi meistä lähes jokainen toiminut samoin, vai mitä?

      Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea. (1. Kor. 10:12)

  4. Juha, Jeesuksen Sanat ovat iankaikkinen elämä ja niiden kieltäminen on iankaikkinen kadotus jos ei käänny ja tee parannusta.

    Fariseuksille ja kirjanoppineille oli vaikeaa jopa mahdotonta nöyrtyä tunnustamaan että ovat väärässä, eivät kuulleet Jeesuksen sanoja vaan ylpeinä luulivat olevansa OIKEALLA TIELLÄ vaikka Jeesus selkeästi näytti heille heidän isiensä tappaneen profeetat ja näin he olivat isiensä uskon perillisiä.

    • Näin on. Siunatut Jeesuksen sanat. Uudestaan viittaan Vapahtajamme sanoihin: Matteuksen evankeliumi, luku seitsemän. Erityisen kalliita ovat jakeet 7:20-21. Eivät meitä pelasta tohtorit tai kirjanoppineet, ihmisviisaat, vaan Jeesus Kristus. Usko ei ole sanoja, vaan elämää. Sanat ovat vain kalpea varjo, tärkeintä on elämä, kuten Jeesus, Paavali ja omalla tavallaan myös monessa erehtynyt Luther meitä opettavat.

    • Juuri näin meille on annettu vain kaksi uskonlakia Kristuksessa:
      ”Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
      Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
      Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat; sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. 1.Joh.5:1-4

      ”Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.” 1.Joh.2:23

      Tuossa on kaikki vanhurskaus täytetty.

  5. Jeesus sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten.”
    Herramme Jeesus kaikkinäkevänä näki Pietarissa saman voiman, jonka hän oli aikasemmin kohdannut kiusausten päivinä erämaassa. Jeesus tiesi tarkasti kiusaajan ajatukset, joka tahtoi viedä hänet pois Jumalan teiltä ihmisten teille. Kun Jeesus näkee kiusaajan hänen rakkaan opetuslapsen Pietarin hahmossa, silloin se kaikkein vaarallisin harha, kun se tulee hänen oman opetuslapsensa kautta. Sen tähden Jeesuksen sana on erittäin ankara ja kova, ja tuomitseva: Mene pois minun edestäni saatana”. Nämä sanat löivät kuin lekan iskut murskaksi Pietarin ja opetuslasten väärät tulkinnat Messiaasta ja hänen tulevasta toiminnasta.

    Tässä on meillekin esimerkki ja muistutus siitä, ettemme olisi Jeesuksen tiellä esteenä Herramme työlle omien ihmisajatuksien ja halumme laittaa vaikkapa mukaan oman ” puumerkin ” tulkitsemalla Jumalan sanaa, niin kuin sen mielestämme meidän aikana tulisi olla, joka on kokonaan toisenlainen, kuin oli aika oli silloin kun Raamattu kirjoitettiin.

    • Hyvä huomio Martti. Saatanan henki yrittää muuttaa ajat ja lait, jopa kirjoitukset.
      Hyvä muistaa että Johannes sanoo, että se, joka kieltää Kristuksen, on antikristus.

      Mitä tuo Kristuksen kieltäminen voisi olla tänä aikana? Ihmisopit ja järkeisopit keräävät kuulijoita, mutta ajavatko ne ihmisen vai Jumalan asiaa? Aina ei voi olla varma ollaanko nyt edistämässä Jeesuksen asiaa vai peräti vastustamassa sitä.

      Hengellinen puoskarointi ja ne, jotka sitovat ihmisten sieluja, kun pitäisi vapauttaa ovat taitavia ja ajavat omaa asiaansa. Monenlaista mahtuu nykymaailmaan eksytystä.

    • Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Väärän etukäteistulkinnan perusteella, menemme helposti harhaa ja tulkitsemme Raamattua väärin. Pyhä Raamattu on kokonaisuus, joka selventää itse itseään. Koko Raamattu puhuu Kristuksesta, mutta näemmekö sitä? Omat ajatukset ovat aina ihmisviisautta, jos se ei ole sopusoinnussa Raamatun kanssa.

      Aina on hyvä pitää mielessä Jeesuksen Kristuksen päätehtävä, pelastaa ihmiset: Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut.

  6. Monesti meidän ajatukset ovat peräisin sekä Jumalasta että ihmisestä. Tohtori Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa Jeesuksen Kristuksen kärsimyksestä:

    Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti. (Matt. 26:38)

    Oi Jumala! Minkä tähden murehtii Herrani Jeesus Kristus? Miksi hän kärsii? Onhan hän aivan synnitön, pyhä ja vanhurskas. Oi, se kaikki tapahtuu maailman syntien tähden! Jumala pani ne hänen hartioilleen, ne painavat ja ahdistavat häntä. Mitä minun on tästä ajateltava? Ajattelen ja uskon todeksi, että koska Jumala pani minun syntini hänen päälleen, minä olen niistä vapaa. Olkoon tämä siis sinulle lohdutukseksi voidaksesi olla varma siitä, että Kristus on ottanut kantaakseen ja maksanut syntisi. Kuinka muutoin niin suuri kauhistus yllättäisi hänet.

    Jos syntisi siis ovat Kristuksen päällä, ole sydämestäsi tyytyväinen. Ne ovat oikeassa paikassa. Sinun päälläsi ne eivät ole oikeassa paikassa, sillä sinä ja kaikki ihmiset ovat liian heikkoja kantamaan edes yhtä ainoaa syntiä. Anna siis niiden olla Kristuksen päällä ja katso, mihin hän ne kantaa. Hän vie ne mukanaan ristille, jopa kuolee niiden tähden. Kolmantena päivänä hän näyttäytyy synnin, kuoleman ja perkeleen Herrana ja voittajana. Turhaan ne koettelivat voimiaan häntä vastaan. Lohduta tällä itseäsi ja kiitä Jumalaa siitä sanomattomasta armosta, että hän otti sinulta pois sen raskaan kuorman, joka olisi vienyt sinut helvetin syvyyteen, ja pani sen Poikansa päälle.

    Martti Luther; Mannaa Jumalan lapsille

  7. Jos arvioimme opin oikeuden ja vääryyden luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan, mistä tiedämme, että niiden oppi on oikea? Mikseivät nekin voisi olla ’seurakunnan sisältä tulevaa vaarallista harhaoppia’?

    Oppien arvioinnissa voi mennä koko ihmisikä, jolloin se saattaa jäädä täysin elämättä. Se ei liene Jumalan tahto.

    • Martti Pentti, erinomaista pohdintaa, kiitos! Pyhää Raamattua apuna käyttäen on helppo arvioida oppeja. Mikään muu ei arviointiin kelpaa.

      Pyhä Raamattu säilyy ainoana tuomarina, sääntönä ja ohjeena. Se on ainoa koetinkivi, jonka avulla kaikki opit on tutkittava ja arvioitava; se ratkaisee, ovatko ne hyviä vai pahoja, oikeita vai vääriä. Muita tekstejä taas, sen enempää uskontunnustuksia kuin muitakaan tunnustuskirjan kirjoituksia, ei saa käyttää tuomarina niin kuin Pyhää Raamattua. Ne ovat ainoastaan uskon todistuksia ja julkilausumia, jotka osoittavat, kuinka kunakin aikana eläneet opettajat ovat Jumalan kirkossa ymmärtäneet ja tulkinneet Pyhää Raamattua kiistanalaisten opinkohtien osalta ja kuinka raamatunvastainen oppi on hylätty ja tuomittu.

      Tunnustuskirjat/Yksimielisyyden ohje (sivu 428, kohdat 7 ja 8)

    • Raamatulla on helppo arvioida muiden opettamia oppeja. Mutta jos oma tulkinta jostain asiasta on väärä, niin luotammeko omaan viisauteen enemmän kuin Jumalan sanan antamaan vastaukseen?

  8. Aikanaan kun kirkkoisät laativat ”kaanonin” niin paljon kirjoituksia jäi ns.nykyisen raamatun ulkopuolelle ja meilläkin ns. Apokryfit sisältävät vain osan näistä rajatapaus kirjoituksista, jotka raamattuun päätettiin koota.

    Voimme siis ajatella, että meillä on riittävät todisteet, siitä, mitä Jerusalemissa ja itäisillä mailla tuolloin tapahtui, ja mitä tuosta tapahtumasta, seurasi ja kuinka tuo sanoma lähti leviämään ja yhä leviää.
    Se on siis varma ja vastaanottamisen arvoinen. Kenenkään ei tarvitse epäillä, että ne ihmiset jotka ovat sen ajan saatossa ottaneet vastaan, että heiltä olisi jäänyt jotain olennaista tietoa puuttumaan. Asiat ovat juuri kuten on kerrottu, jos me vain haluamme ymmärtää, mistä puhutaan.
    Vastustajat ovat niitä, jotka eivät usko, vaan haluavat pitää kiinni omasta maailmankuvastaan ja ihmiskuvastaan.

    Lopultakin on kysymys maailman katsomuksesta. Kristillinen maailmankatsomus, perustaa Uskonsa raamatun ilmoitukseen, se ei hylkää tiedettä ja tutkimusta, mutta sen ei tarvitse tehdä kompromisseja tärkeimmässä, joka on Pelastuksen Evankeliumi.
    Seurakunnan historia on meidän ihmisten historiaa ja sitä voidaan tutkia ja löytää mielenkiintoisia asioita, mutta autuuden asiaan ei ole enää mitään lisättävää. Raamattuun on kerätty varsin riittävä kirjoitus kokoelma, josta voimme saada Kaikkivaltiaan Luojan varman Ilmoituksen ihmiskunnalle. Jeesus Kristus on tullut syntisiä Pelastamaan.

    Raamattuhan ilmoittaa myös yksikantaan, että kaikki ihmiset ovat jo syntymässään syntyneet synninalaiseen tilaan, ja luonnostaan kulkevat omia teitään ja kulkevat tietämättömyyden suomalla varmuudella pimeässä, jota kuitenkin pitävät valona.
    Ihminen jopa rakastaa tuota pimeyttä, eikä tahdo tulla Totuuden vaikutuspiiriin, koska tuo ”oma elämä” on niin rakas. Ihminen luulee olevansa itsensä oma ja hallitsevansa sitä täysin. Kuitenkaan kukaan ei synny tänne omin voimin, vaan on saanut kaiken Luojalta.
    Tämän tunnustaminen on luonnostaan mahdotonta, koska ihmisen täytyy tunnustaa olevansa valheellinen ja vääryyttä täynnä. Ihminen elää siis luonnostaan ilman uskoa ja tietoa alkuperästään. Jeesus tuli palauttamaan ihmisen Jumalan luo sovittamalla maailman koko synnin. Uskotko sen?

    Meille on kerrottu varma tieto raamatussa. Uuden testamentin kirjoitukset ovat aikalaisten silminnäkijän kertomuksia. Monet ovat uskoneet ja pelastuneet. Pelastuneiden historia on oma lukunsa, mutta kun kuulette vielä tänä päivänäkin kutsunsa, niin älkää antako paatumuksen olla esteenä, vaan kuunnelkaa mitä Jumala on Ilmoittanut ihmiskunnalle, Jeesuksen Kristuksen ja todistajiensa kautta jotka todistavat samaa.

    ”Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.” Luuk.1:1-4

    • ”Herra, sinä minut päästit äitini kohdusta ja annoit minulle turvan äitini rinnoilla. Syntymästäni saakka olen ollut sinun varassasi, sinä olet ollut Jumalani ensi hetkestä alkaen.” Ei tama minusta mitenkään ilmoita yksikantaan sitä, että olisimme syntymästämme synnisiä.

    • Martti Pentti, olemme synnissä syntyneitä, syntisiä, kuten psalmissa sanotaan.

      Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. (Ps. 51:3-7)

    • Mielestäni psalmin 22:10 jaetta ei voida käyttää siinä tarkoituksessa, siinä olisi todistuus siitä, että olemme vailla perisyntiä, joka piintynyt meihin jo syntyessämme tähän maailmaan. Sillä vanhassa Bibliassa on psalmin 22 otsikkoon kirjoitettu johdannossa: Ennustus 1. Kristuksen katkerasta kärsimisestä.2. Kristuksen ansion julistamisesta ja osallisuudesta.
      Tällä tavalla on tätä psalmia kristikunta aina selittänyt, sillä Sana jonka Herramme Jeesus huusi ristillä oli juuri sitatti p. 22, ja Matteus toistaan sen arameaksi, samoin Markuskin, mutta antaa ensimmäisten sanojen ”Eeli, Eeli” säilyttää hebrealaisen muotonsa, kuten alkukielen asiantuntijat sanovat tästä.
      Ps. 22 puhuu syvimmässä hädässä olevasta Jumalan palvelijasta, vanhurskaasta miehestä, jonka omansa hylkäävät, mutta joka lopulta saa täydellisen hyvityksen kärsimyksistään. Kuitenkaa Jeesus ei puhunut uskonsa menettäneenä ihmisenä, eihän silloin sanota ”Jumalani” . Tässä on kysymys kaiken syyllisyyden yksin kannettavaksi ottaneesta maailman Vapahtajasta, joka yksinään on ulkona kaikesta pimeydestä ja perkeleen vallasta.

    • Jeesuksen Kristus ei koskaan tehnyt syntiä. Hän oli synnitön syntymästään asti, kunnes hän otti vastaan koko maailman synnit omille harteilleen. Syyttömänä toisten puolesta rangaistuksen kärsiminen oli Jeesuksen tehtävä. Hän koki todelliset tuskat ja polki käärmeen pään rikki, jotta me saisimme elää.

    • Miksi psalmi 22 olisi vähemmän totta kuin psalmi 51? Eivätkö niiden sanat voisi olla yhtä aikaa totta? Kumpikin on Daavidin psalmi ja 22 on tuttu myös ristiinnaulitsemisesta, jolloin Jeesus lausui ääneen sen alkujakeen.

    • Martti Pentti, kaikki ihmiset ovat syntisiä. Ainoastaan Jumalan Poika ihmisenä oli vailla omaa syntiä.

      Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. (1. Joh. 1: 8-10)

    • Kukaan meistä ei ole synnitön, mutta se ei merkitse, että olisimme jumalattomia syntymästä asti. Ihmisen turmeltuneisuutta ja saatanan valtaa korostamalla vähättelemme Jumalan hyvyyttä. Mitään ei sielunvihollinen taida toivoa enemmän kuin sitä, että rupeamme pelkäämään häntä. Siihen hänen valtansa käsittääkseni perustuu.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.