Jumalan sanan eli Kristuksen kuuleminen

Ne totisesti ovat Jumalasta, jotka mielellään kuulevat Jumalan sanaa, tutkivat sitä vireästi, painavat sen sydämiinsä ja ojentautuvat sen mukaan. Sillä niin kuin Jumala on elävä Jumala, niin pitää kaikilla niilläkin olla elämä, jotka ovat hänestä ja kuulevat hänen sanaansa. Ja tästä puhuu myös Jeesus evankeliumissamme näillä ihanilla sanoilla: ”Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän.”
Mutta mitä tarkoittaa kuulla Jumalan sanaa? Ei mitään muuta, kuin että uskotaan todeksi, mitä Kristus evankeliumissaan meille lupaa syntien anteeksi antamisesta ja iankaikkisesta elämästä, ja että pysytään lujana sellaisessa uskossa ja toivossa.
Martti Luther, Lyhyt evankeliumipostilla, s. 142, SLEY-Media Oy, 2016.

Kuullessamme hyvän paimenen ääntä, kääntykäämme heti hänen tykönsä eli tehkäämme parannus! Älkäämme jatkako syntistä elämäämme, vaan kääntykäämme ja tehkäämme parannus, uskoen, ettei hyvä paimenemme, Jeesus Kristus, jätä meitä eksyksiin, vaan ottaa meidät jälleen armoihinsa ja sovittaa meidät Isänsä kanssa. Parannus ei näet ole vain ulkonaisen elämän puolesta hurskaammaksi tulemista, vaan on se Jumalan hyvyyteen turvaamista Kristuksen kautta ja syntien anteeksiantamuksen uskomista. Sellaisia syntisiä Kristus vastaanottaa…
Mitä sitten saadaan Kristukselta kuulla? Ei muuta kuin sitä, että Jumala on Kristuksen tähden syntisille armollinen ja tekee heidät autuaiksi, kun he vain ottavat vaarin hänen kutsumuksestaan ja kun eivät juokse kauemmas harhateille, vaan kääntyvät heti kuultuaan paimenen äänen antautuen Herran Kristuksen kannettaviksi, joka jo heidän syntinsä täydelleen maksoi ja heidät sovitti Jumalan kanssa.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 512, SLEY, 1945.

37 KOMMENTIT

  1. Uskovaisella kristityllä on siis Kristuksessa kaikkein syntien anteeksi saaminen, joka kelpaa iankaikkisuudessakin, jolla hän voi lohduttaa itseään, vastoin kaikkia syntejä.

    Uskovaisella on iankaikkinen lunastus

    Todellakin! sillä lunastus, jolla Herramme Kristus on verellänsä vapahtanut rakkaat valittunsa heidän synneistänsä, on iankaikkinen lunastus, joka on ikuisesti pysyvä. Sillä niin on selvästi kirjoitettuna Hebr. 9:12 ”Kristus on kerran oman verensä kautta mennyt pyhään ja iankaikkisen lunastuksen löytänyt.” Ken siis on puhdistettu synneistänsä, hän on puhdistettu kaikista synneistä, joita hän kaikkena elinaikanansa on tehnyt, ja on täydellisesti puhdas. ”Sillä Kristus on yhdellä uhrilla iankaikkisesti täydelliseksi tehnyt ne, jotka pyhitetään”, Hebr. 10:14.

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 9, SLEY, 1925. Sana syntein on muutettu muotoon syntien ja sana ijankaikkinen muotoon iankaikkinen.

  2. Joka minua syö, elää minun kauttani. Joh. 6:57

    Kun saamme ravintomme Kristuksesta, hänen voimansa tulee meidän voimaksemme. Kun saat ravintosi viljasta, viljan voima tulee sinuun ja sinun voimaksesi. Nauti ravintosi Kristuksesta ja mene sitten elämään; silloin Kristus elää sinussa auttaen köyhiä, puhuen totta, taistellen taistelut ja voittaen kruunun.

    Phillips Brooks, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

Kirjoittaja

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.