Jumalan rauha

Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen. Matt. 13:44

Tämä on suuri, mutta salattu aarteemme – taivaan valtakunta – kallis helmi, iäisesti kelpaava lunastushinta, ikuinen armo ja vapaus kaikesta synnistä, ikuinen vanhurskaus Kristuksessa, Jumalan lapseus, taivasperintö ja päivittäinen Isän huolenpito kaikesta, mikä koskee meitä. Tässä aarteessa on uskovaisten ihmeellisen rauhan salaisuus. Ja mikä häpeä sille, joka voidessaan kerskata koko tästä aarteesta kuitenkin sallii pikkuasioiden rauhaansa häiritä. Jumalan rauha onkin kaiken pyhityksen koko elämä ja voima. Olkoon sen tähden jokaiselle kristitylle tärkeänä asiana tämä rauha. Jumalan rauha hallitkoon sydämissänne! Siihen te olette kutsutut! (Joh. 14:27, Joh. 16:33)

Carl Olof Rosenius, Armoa Armosta, s. 305-306, SLEY, 1966. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  1. Sorsiminen pitää siinä mielessä paikkaansa, että joskut seurakunnat ovat tietoisesti lopettaneet tai leikanneet rahoja konservatiivisilta järjestöistä. Se ei ole edes vain väite.
    Ehkä oikempi uutinen on enemmistö seurakunnista ei sorsi konservatiivisia lähetysjärjestöjä tai konservatiivisten lähetyslähetysjärjestöjen sorsiminen on keskittynyt pääkaupunkiseudulle. Ehkä kokonaistuki on pysynyt aika samana muiden seurakuntien solidaarisuudesta näitä järjestöjä kohtaan.

    • Amen, näinhän se juuri on.

      Israelissa on kaksi järveä, joita kutsutaan molempia järviksi ja molemmat saavat vetensä Jordanjoesta. Toinen on elämän järvi, joka on alueen suurin makean veden lähde ja se myös kalaisia, jolloin voidaan puhua elämän järvestä. Toinen taas on Kuollutmeri, joka nimensä mukaan ei pidä käytännössä mitään elämää sisällään. Mikä näiden suurin ero on? Elämän järvi päästää veden lävitsensä, mutta kuoleman järvi pitää veden itsellään.

      Mutta ennen pitkään kirkko joutuu tekemään ratkaisun, että seuraako se maailmaa vai Jumalan sanaa, sillä nämä kaksi menevät edemmäksi toisistaan joka päivä. Kirkon on valittava, että kumpaan se pistää luottonsa?

      ”Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.” – Matteus 6:24

  2. Peruskysymys on, jakavatko seurakunnat lähetystyöhön tukea oikeudenmukaisesti kaikille niille lähetysjärjestöille, jotka noudattavat lakia ja sitoutuvat kirkon yhteisiin päätöksiin vai suunnataanko tuki luottamushenkilöiden enemmistön kanssa samanmielisille järjestöille.

    Jälkimmäiseen luottamushenkilöillä on toki oikeus, mutta itse pidän menettelyä moraalisesti kyseenalaisena. Toinen seikka sitten on, jos jokin järjestö ei tosiasiallisesti ole sitoutunut kirkon yhteisiin päätöksiin esimerkiksi yhteistyökysymyksissä. Ongelma voi ilmetä myös paikakuntakohtaisesti, vaikka järjestö yleisiseti olisi saanut ns. puhtaan kokonaisarvion.

    Lakien noudattamisen arvionnissa yksittäisen luotamushenkilön ei tule ryhtyä tuomarin rooliin. Silloin menee vallan kolmijako sekaisin. Pitää siis luottaa tutkinnallisiin tosiseikkoihin. Toisaalta uusi yhdenvertaisuuslaki on tulossa ja sitä kautta myös mahdollisesti muutoksia oikeuskäytäntöön.

    Oma arveluni on, että uuden lain myötä mahdollinen harmaa alue kapenee ja lain soveltamisalue selkenee. Tämä siis vinkkinä myös lähetysjärjestöille.

    • Kimmolle tiedoksi että uskonnon harjoittaminen rajataan yhdenvertaisuuslain sovetamisalueen ulkopuolelle..

      Lakiesityksen perusteluosan mukaan uskonnonharjoittamiseen katsotaan kuuluvan jumalan palvelusten lisäsi muut uskonnolliset toimitukset ja tilaisuudet mukaan lukien esimerkiksi avioliittoon vihkiminen. Koska uskonnollinen julistustoiminta on uskonnon harjoittamista, ei sisä- ja ulkolähetyksen kenttätyö kuulu yhdenvertaisuuslain piiriin. Sitä vastoin vapaasta sivistystyöstä annetun lain piiriin kuuluvien kristillisten kansanopistojen toimintaan uusi yhdenvertaisuuslaki tuo uusia velvoitteita.

      Huomioksi vielä ettei uskonnon harjoittamiseksi lain perustelujen mukaan voida katsoa sellaisia toimia, jotka loukkaavat ihmisarvoa tai muita perusoikeuksia tai ovat oikeusjärjestyksen perusteiden vastaisia. Tulkittaessa, miten pitkälle uskonnon harjoittamisen käsite ulottuu. tulee ottaa huomioon erityisesti muiden ihmisten perusoikeuksiin liittyvät näkökohdat.

  3. Ainakin ennen oli näin, että kaikki ne rahat, jotka näkyvät tilastoissa eivät tule kyseiseltä seurakunnalta, vaan ne merkitään vain tilastoihin niin. Todellisuudessa saattaa olla, että jokin summa ei ole edes kulkenut seurakunnan kautta, mutta jos seurakuntalaiset kuuluvat kyseiseen seurakuntaan, niin ne näkyvät. Tarkoitan perintöjä. Samaten yksittäiset seurakuntalaiset voivat laittaa lahja toiveena saajaksi jonkin järjestön. Jos se menee jonkin lähetyspiirin tai vastaavan kautta, niin sekin näkyy seurakunnan tilastoissa. Selvää on, että määrätynlainen toiminta aiheuttaa vastareaktion ja toiset alkavat tukemaan tästä syystä jotain järjestöä.

    • Eija, tässä uutisessa puhutaan nimenomaan talousarviomäärärahoista eli siitä, jota seurakunnan budjetista myönnetään. Vapaaehtoinen kannatus on sitten vielä asia erikseen. Se on myös SLEY:n osalta ollut nousussa viime vuosien aikana, vaikka talousarviomäärärahat ovatkin laskeneet.

    • Joo niinpäs onkin ” Kirkon lähetystyön keskuksen lähetyskannatustilastot. Tuosta mulla ei olekaan tietoa, miten nuo tiedot tulevat. Sotkin nuo niihin seurakunnan toimintakertomuksissa oleviin tilastoihin, jotka ovat yleensä hiippakunnittain. Itselläni on kymmenkunta vuotta, että olen ollut minkäänlaisessa tekemissä. Sitä vaan mietin, että mistä he tiedot ottavat? Ne on jotenkin sitten vissiin kerätty seurakunnilta.

  4. Sikäli kuin olen yleisellä tasolla kuullut mielipiteitä, niin on kuulunut sellaista, että kirkko myötäilee hyvin helposti yleisiä mielipiteitä ja galluptuloksia, ettei vaan rahat vähenisi. Joidenkin lähetysjärjestöjen kannattajat taas ovat valmiita jopa maksamaan siitä, että noudattavat Jumalan sanan ohjeita. Tällaista kuulee kentältä.

    • Kirkon ei tule myötäillä kenenkään mielipiteitä paitsi omien jäsentensä, joita on vielä sentään noin neljä miljoonaa suomalaista. Heitä tulee kuulla.

  5. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. Joh. 14:27

    Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman. Joh. 16:33

    Nämä ovat Jeesuksen omia sanoja.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.