Jumalan Pojan valtakunta

Kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa. (Kol. 1: 12-20)

b2ap3_thumbnail_Jumalan-Pojan-valtakunta.jpg

Mitä aarteita löysit tästä täydellisestä Raamatunkohdasta?

Kuka on maailmankaikkeuden luoja (Isä Jumala yksin, Poika Jumala yksin vai molemmat vai Pyhä Kolminaisuus)?

Miksi laki ei kuulu evankeliumiin?

Minkälainen on Jumalan Pojan valtakunta?

Miten voimme oppia tuntemaan näkymättömän Jumalan?

Miksi Jeesus ei ole vielä tullut takaisin?

 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Kuka on maailmankaikkeuden luoja (Isä Jumala yksin, Poika Jumala yksin vai molemmat vai Pyhä Kolminaisuus)?
    ” Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.”

    Pyhä Raamattun ensimmäinen sana on ” alussa” alkukielen tuntijat sanovat, että se voidaan kääntää ” päässä” tai ” esikoisessa”. Joten voimme turvallisesti sanoa: nyt Jeesus on esikoinen, alku ja pää, kaikki on luotu Hänessä ( Kol.1:15,18 ) Isä Jumala yksin, Poika Jumala yksin vai molemmat vai Pyhä Kolminaisuus, elikä koko Pyhä Kolminaisuus on mukana luomisessa.
    Johannes käyttää Hänestä nimeä Sana. Luomiskertomuksesta sen alussa löytyy Jumalan Sana, Jumala synnytti ensin Jeesuksen, ja loi Hänessä maailman. Tästä voimme vetää johtopäätöksen. että Jeesus on maailman luoja.
    Samalla Jeesus on ennen kaikkea seurakunnan pää, koska Hän on ylösnoussut, nousevat seurakuntaruumiin jäsenet Hänen perässään. Sitä eivät voi mitkään pahan vallat estämään.

  2. Martti, kiitos hyvästä kommentista. Jeesuksessa kaikki on tehty. Minä ajattelen niin, että luomisessa on ollut mukana kaikki Jumalan kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ihmisen luomisessa Jumala sanoi:

    Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu. (1. Moos. 1:26)

    Monikosta (tehkäämme) tekisin sen johtopäätöksen, että tekijöitä on enemmän kuin yksi. Joka tapauksessa Jumala on luonut maailmankaikkeuden 6000 vuotta sitten, kuten Raamatussa on kirjoitettuna.

  3. Juha Heinilä:

    Joka tapauksessa Jumala on luonut maailmankaikkeuden 6000 vuotta sitten, kuten Raamatussa on kirjoitettuna.

    En voi muuta kuin arvostaa sinun uskosi lujuutta Raamatun kirjaimelliseen ja numeraaliseen tulkintaasi. Arvostan sitä vielä enemmän, jos vielä loppuelämäsi ajan jaksat pysyä tässä uskossa. Olen aivan varma siitä, että uskoasi 6000 vuotta vanhaan maailmankaikeuteen tullaan tulevaisuudessa koettelemaan aina vaan enemmän ja enemmän.

  4. Jussi, kiitos positiivisesta palautteesta. Minä tulin uskoon vuonna 1989, josta lähtien olen tiennyt, että Jumala on luonut maailmankaikkeuden noin 6000 vuotta sitten. Sitä ennen olin alkuräjähdys/evoluutio-hömpän eksyttämä. Kun olen kerran harhasta päässyt eroon, niin en usko, että haluaisin sinne palata. Kuitenkin aina on mahdollista eksyä, mutta rukoilen, että olisi Taivaaseen johtavalla tiellä elämäni loppuun asti ja pääsisin perille.

  5. Eihän kaiketi ole pelastumiskysymys? Taivaaseen johtavalla tiellä ei hullukaan eksy, sanotaan Isossa Kirjassa.

    Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa

    Miten lohdullista!

  6. Lainaan hiukan Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjaa hakusanan luoda kohdalta: ”Sana ’päivä’ merkitsee muuallakin Raamatussa aikakautta tai ajanjaksoa, esim. puhuttaessa ’Herran päivästä’ 2 Piet. 3:10,13; Jes. 65:17-19; Ilm. 19. Aamusta ja illasta puhuttaessa voidaan tarkoittaa vain, että kullakin aikakaudella oli selvä alkunsa ja loppunsa.”

  7. Kiitos hyvästä kommentista, Martti Pentti. Lainaamasi kohdan jälkeen tulee seuraavaa:

    Nykyajan tiedekin aavistaa, että varhaisin hiilikauden kasvillisuus ei tarvinnut nykyistä ”päivän ja yön”, ”kesän ja talven” järjestelmää, vrt. «1. Moos. 8:22» ja «1. Moos. 1:11», «1. Moos. 1:16»; «1. Moos. 2:6», jonka mukaan kasvillisuus mainitaan ennen aurinkoa. Jakeesta «1. Moos. 1:21» kuultaa viittaus suuriin liskoeläimiin.

    Aikaisemmin ovat jotkut luonnontieteiden tutkijat ryhtyneet arvostelemaan Raamatun luomiskertomusta, mutta todellisuudessa luonnontieteilijät itse tietävät hyvin vähän maailman luomisesta ja alkusynnystä. Useat nykyajan tiedemiehet tunnustavat tämän nöyrästi. Monet heistä jopa tunnustavat uskovansa, että maailman synnyssä on ollut vaikuttavana tekijänä Jumalan luomistyö. ”Kaikki viittaa valtavalla vakuuttavalla voimalla luomistapahtumaan, joka on suoritettu määrättynä ajankohtana” (Sir James Jeans). ”Voiko kukaan ihminen vakavissaan uskoa, että se voima, joka hallitsee maailmaa ja ylläpitää siinä järjestystä, on syntynyt atomien sattumanvaraisesta yhdistelmästä?

  8. Miksi laki ei kuulu evankeliumiin?
    Kristillinen usko Jumalaan näkyy aina rakkautena lähimmäisiin. Samoin laki ja evankeliumi kuuluvat yhteen. Laki saa aikaan katumuksen, pelon ja vihan Pyhää Jumalaa kohtaan.
    Näin lain sanasta tulee tietoisuus synneistä, elikä synnintunto. Evankeliumi taas saa aikaan lohdutuksen ja ilon siitä, että ihminen on pelastettu ja autuas.
    Mutta koska ihmisissä on turmeltunut syntinen luonto, niin ihmiset tarvitsevat lain ja evankeliumin, jonka avulla Pyhä Henki tekee työtänsä ja on tämän työn alainen ja vaikutuksen kohde koko ajan, enemmän, tai vähemmän aina kuolemaansa asti.
    Jumalan laki ja evankeliumi ovat toistensa vastakohdat, mutta ne ovat Jumalan työvälineet kasvattamaan meidät tuntemaan itsemme oikealla tavalla, että meille evankeliumikin kelpaisi.
    ”Kaikki ei ole Pyhää Henkeä eli uskon saarnaa, vaan on pelkkää lakia, onhan nyt kyse vanhurskauttamisesta” ( Martti Luther )

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.