Jumalan armoa odotellessa

Uskovaisten ihmisten ajatukset Jumalasta ja rahan säästämisestä voivat vaihdella paljon, mutta monille raha-asioihin liittyy myös eettinen näkökulma. Jotkut uskovat, että rahan säästäminen on Jumalan tahdon mukaista, kun taas toiset uskovat, että Jumala huolehtii heidän tarpeistaan, eikä rahan säästäminen ole tarpeellista.

Eräs uskova ihminen kertoo, että hänellä on ollut haasteita raha-asioiden kanssa, ja hän on joutunut ottamaan lainaa useamman kerran. Hän on tuntenut syyllisyyttä siitä, että on joutunut turvautumaan tällaisiin lainoihin, vaikka hän tietää, että pikavipit ovat usein erittäin kalliita.

Hän on miettinyt paljon sitä, mitä Jumala ajattelee rahan säästämisestä ja velkaantumisesta. Hän on tullut siihen tulokseen, että Jumala haluaa hänen huolehtivan taloudellisesta tilanteestaan ja välttävän turhia lainoja ja velkaantumista. Hän on oppinut, että rahan säästäminen on hyvä tapa kunnioittaa Jumalaa ja käyttää hänen antamiaan resursseja viisaasti.

Hän on myös oppinut, että Jumala haluaa hänen olevan vastuullinen rahankäytöstään, ja hän on alkanut budjetoida tarkemmin menojaan ja seurata talouttaan tarkemmin. Tämä on auttanut häntä välttämään turhia ostoksia ja löytämään tapoja säästää rahaa arjessa.

Vaikka raha-asioihin liittyvä stressi voi olla raskasta, uskova ihminen kokee, että Jumala antaa hänelle voimaa selvitä vaikeuksista. Hän tietää, että Jumala on hänen puolellaan ja että hän voi aina turvautua Jumalaan, kun hänellä on vaikeita päiviä.

Lopuksi hän toteaa, että vaikka pikavippi saattaa tuntua houkuttelevalta ratkaisulta rahahuoliin, on tärkeää miettiä tarkkaan, miten lainaa käyttää ja onko se todella tarpeellinen. Hän rohkaisee muita uskovia ihmisiä olemaan vastuullisia rahan käytössään ja säästämään varojaan viisaasti, jotta he voivat elää vakaata ja stressitöntä elämää.

  1. Uudesta testamentista löytyy yksi kohta, joka jollain tavoilla viittaa samankaltaiseen. 1. Timoteuksen kirjeen 2. luvussa. Alla siteeraus Uudesta kirkkoraamatusta. Siinä Paavali kehoittaa rukoilemaan myös vallanpitäjien puolesta, että kristitityt saisivat elää rauhallista elämää ja ja jatkaa Jumalan valtakunnan hyvän uutisen julistustyötä.

    Siinä ei kehoiteta rukoilemaan siis siinä mielessä vallanpitäjien puolesta, että odotettaisiin näiden pystyvän ratkaisemaan kaikki ihmiskunnan ongelmat. Hyvä tietysti on jos aika ajoittain osittaisestikin siihen pystyvät.
    . Uuden testamentin sanoman mukaan vain taivaallinen Jumalan valtakuntahallitus pystyy siihen lopulta .Kehoittaa olla asettamatta toivoaan ihmishallitsijoihin. Maalliset hallitsijat ovat tosin saaneet aikaan paljon hyvää, mutta vähintään yhtä paljon pahaa. Missähän mielessä oikein paavi kehoittaa rukoilemaan?

    1.Timoteuksen kirjeen 2. luku: ”Kehotan ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, 2 kuninkaiden ja kaikkien vallanpitäjien puolesta, jotta saisimme viettää tyyntä ja rauhallista elämää, kaikin tavoin hurskaasti ja arvokkaasti. 3 Tällainen rukous on oikea ja mieluisa Jumalalle, meidän pelastajallemme, 4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden..”

  2. Korkein, Jumala, on rakkaus. Onko planeettamme rakkaus ?

    Jeesus sanoi, ” taivasten valtakunta on sisäisesti teissä ”. Siis Jumalan henki on korostamassa, tukemassa, meissä ihmisissä olevaa lähimmäisen rakkauden olemusta. Rukouksen merkitys on realistisesti itsensä psyykkaamista tältä lähtökohdalta parempiin suorituksiin ja toimintoihin. Jumala ei vaikuta muuten maailmassamme. Rukousten tuloksellisuus muuten ovat täyttä harhaa. Maaplaneettamme on annettu täysin meidän ihmisten hallittavaksemme kykyjemmme mukaan.

    Ketjun aloittajan tekstissä on paavin ajatus. ” Kirjeessä korostuu evankeliumin julistaminen toiminnan kautta ”. Hyvä ! Katolinen kirkko voisi olla eräs realismin osoittaja hyväkymälla meidän kaikkien ihmisten ( myös naisten ) tasa-arvoisuuden vaikka Jeesuksen sanoman pohjalta.

    Summa summarum. Jumala ei realistisesti vaikuta maailmassamme ja tässä mielessä rukoukset ovat täyttä harhaa, utopiaa, ja ihmisten pettämistä itseensä ja muihin.

  3. Reino Suni: ”Jeesus sanoi, ” taivasten valtakunta on sisäisesti teissä”

    Väärää käännöstä. Jeesus sanoi, että ”taivasten valtakunta on keskellänne/keskuudessanne.” Tarkoitti sillä sitä, että hän Jeesus tulevan taivasten valtakunnan kuninkaallinen hallitsija oli silloin maan päällä ollessaan ihmisten keskuudessa.

  4. Kiitos Juha kommentistasi. Tosin tämän perusteella voi perustella kaikki Jeesuksen sanomat usealla tavalla. Ottaa vain itselleen sopivan kääntäjän ajattelunsa pohjalle. Kyllä sen ajan tutkijat ovat hyvinkin yksimielisesti tulkinneet mahdollisimman todenperäiset Jeesuksen lausumat.

    Vesan käsitys ei mitenkään poista minun sanomaani Jumalan olemuksesta. Jeesus ei perimätiedon todennäköisyyden mukaan kertaakaan sanonut olevansa Jumala vaan hänen sanansaattajansa.

    Vesa voi luonnollisesti ajatella aivan miten katsoo itsensä kannalta parhaaksi.

  5. Reino Suni:’Summa summarum. Jumala ei realistisesti vaikuta maailmassamme ja tässä mielessä rukoukset ovat täyttä harhaa, utopiaa, ja ihmisten pettämistä itseensä ja muihin.’

    Aika mielenkiintoinen näkökulma.

    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun olen ollut lähellä viimeistä rajaa ja olen ollut riisuttu kaikesta epäolennaisesta, olen voinut fyysisesti tuntea ja kokea lähimmäisten esirukoukset. Rukous on ollut vahva voima paranemisessa lääkäreiden hoidon rinnalla.

    Oli utopiaa tai mitä tahansa, millä rukousta nimität, sillä on maailmassa ja elämässämme mahtava voima.

    Voihan se olla, että jos rukoukseen ei usko, sillä ei myöskään ole merkitystä. Mene ja tiedä……