Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

  1. Matias Roto minun Raamatussa on kirjoitettuna:

    1. Moos. 2:7
    Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

    Siis koko evankeliumin juttu on juuri siinä että Jumala synnyttää ihmisen uudestaan omasta Hengestään.

    Tähän liittyy myös se että se ”viisaus ja ymmärrys” joka ihmisellä on tuota ennen on lihallista, vasta kun ihminen saa Pyhän Hengen niin ymmärtää mitä Jeesus puhuu.

    Se mitä pidät minun sanoneen perisyntiopin mukaiseksi on juuri tuota lihallista elämää eli Jeesuksen äänen kuulemattomuutta, tämä korjaantuu siis kun ihminen syntyy Pyhästä Hengestä.

    Mielenkiitoista kun toit tuon Hesekielin kohdan ja siinä on juuri:

    36:26 Ja MINÄ ANNAN teille UUDEN SYDÄMEN,
    ja UUDEN HENGEN MINÄ ANNAN teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.(kopio tuomastasi)

    Kuinka Jumalan antamasta lihasydämestä tulisi enää pahaa?

    • Ari Pasanen

      Tuo mitä tuot esille, uusi sydän ja uusi henki, on totta. Se on kuitenkin vain kolikon toinen puoli. Se kertoo uudesta ihmisestä.

      Et näköjään usko Jeesuksen ja Paavalin opetukseen. Olen nähnyt monia omasta mielestään täydellisiä, jotka ovat myöhemmin ajautuneet uskossaan haaksirikkoon. Suurin harhaopettaja voi olla ihmisen oma sydän.

      ”Maan päällä ei ole yhtäkään niin hurskasta, että hän tekisi aina vain hyvää eikä koskaan syntiä” (Saarn 7:21). ”Eihän ole ihmistä, joka ei tee syntiä” (1 Kun 8:46)

    • Kari Paukkunen mietippä miksi eivät kirjanoppineet ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan?

      Sitten vielä niin korkeasti koulutettu Paavali, miksi hän vainosi seurakuntaa?

      Mitä tapahtui kun Paavali kohtasi Jeesuksen ja teki parannuksen ja otti kasteen ja sai Pyhän Hengen, muuttuiko hänen elämänsä?

      Sanot kyllä että ””Tuo mitä tuot esille, uusi sydän ja uusi henki, on totta.””, mutta et ymmärrä mitä nuo tarkoittavat, voiko ihminen jolla on uusi sydän ja uusi henki tehdä pahaa lähimmäiselle, minulle tuo kertoo että on sydämen halu elää Jumalan tahdossa Jumalan voimalla.

    • ”minulle tuo kertoo että on sydämen halu elää Jumalan tahdossa Jumalan voimalla.”

      Ei tätä tarvitse kiistää. Niin pitäisikin olla.

      Fariseukset eivät myöntäneet olevansa syntisiä.

    • Ari

      1)

      Jälleen kerran sorrut tyhmyyden ylistykseen kieltäessäsi viisauden ja opin hankinnan eli siis kiellät Pyhän Hengen opetuksen pyhässä Raamatussa kun hän Sananlaskujen kirjassa sanoo

      ”HANKI VIISAUTT! ”

      2

      Viittaat luomiskertomukseen. Mutta et näytä ottavan todesta, KUKA SIINÄ PUHALTAA.

      Ota huomioon että kun Jeesus puhaltaa Pyhän Hengen opetuslasten ylle, niin siinä toistuu tuo SAMA puhallus, JUMALA PUHALTAA.

      Koska et ole hankkinut viisautta, vaan pitänyt tyhmyyttä ihanteenasi, niin et ole tätäkään yhteyttä huomannut, vaan typerästi kinaat itseäsi viisaampaa vastaan kuvitellen omien oikosulkujesi olevan oikeaa oppia.

  2. Kari Paukkunen toteat:

    ”””minulle tuo kertoo että on sydämen halu elää Jumalan tahdossa Jumalan voimalla.”

    Ei tätä tarvitse kiistää. Niin pitäisikin olla.””

    Miksi sitten tuotte esille sitä mitä Jeesus sanoo lihallisen ihmisen sydämestä?

    Matt. 15:19
    Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

    • Ari

      Kysyt miksi tuomme esille TOTUUTTA meistä itsestämme ja meidän Aatamin aikaisesta elämäämme vaivaavasta todellisuudesta, PERISYNNISTÄ, joka koskettaa kaikkia ihmisiä.

      Muista että oman syntisyytensä kieltäminen on

      ITSENSÄ HARHAAN JOHTAMISTA

      ja

      VÄITTÄÄ JUMALAA VALEHTELIJAKSI.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

      On säälittävää nähdä sellaisia vertausta käyttääksemme unissa kävelijän todellisuudessa eläviä, jotka luulevat olevansa valveilla, vaikka samoilevat eksyksissä minne sattuu ja harhailevat tajuamatta todellisesta tilanteestaan yhtään mitään.

      Ei pidä sekottaa toisiinsa ARMOSTA ELÄVIÄ, eli sellaisia jotka iloiten elävät Jumalan anteekiannon varassa Jumalalle ylistyksen antaen kaikesta hyvästä,

      ja toisaalta sellaista MINÄKESKEISESSÄ TODELLISUUDESSA ELÄVIÄ, jotka kuvittelevat elävänsä ilman syntiä kokonaan uudistuneina ja omia töitään hyviksi ja rakkaudellisiksi kuvitellessaan moittivat muita ihmisiä, jotka eivät juokse heidän eksytyksiensä mukana.

  3. Ari Pasanen

    Paavalin opetuksessa sinun tulee huomata ja ymmärtää aikajärjestys. Paavalin kääntymyksestä, silmien aukenemisesta kerrotaan Apostolien teoissa. Paavali kertoo synnin olemuksesta kääntymyksen jälkeen kirjeessään roomalaisille eli saatuaan Pyhältä Hengeltä/Jeesukselta opetusta. Huomaa tämä.

    ”3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, 
3:10 niinkuin kirjoitettu on: ”Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, 
3:11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; 
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.”

    Paavali sai opin Jeesukselta. Paavali opettaa tässä synnistä, joka hänessä asuu. Tämän on Pyhä Henki hänelle kirkastanut. Sinä et tätä Paavalin opetusta hyväksy.
    Tässä ei ole kysymys siitä, mikä oli Paavalin tila ennen kääntymystä, vaan tila edelleen kääntymyksen jälkeen. Tässä Paavali opettaa uuden ihmisen ja vanhan Aatamin välisestä taistelusta. Tätä et ole päässyt ymmärtämään?

    ”7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. 
7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. 
7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. 
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. 
7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; 
7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. 
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. 
7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; 
7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, 
7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. 
7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? 
7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”

    Ari, kysyt :”Mitä tapahtui kun Paavali kohtasi Jeesuksen ja teki parannuksen ja otti kasteen ja sai Pyhän Hengen, muuttuiko hänen elämänsä?”

    Lue edellä oleva. Tätä tapahtui: Paavali ymmärsi syntisyytensä Pyhän Hengen kirkastamana. Alkoi uuden ja vanhan ihmisen välinen ”ottelu” Näin on kristityn elämässä. Synnittömiä olemme vasta taivaassa, jos jaksamme uskoa loppuun asti. Herra Jeesus on luvannut auttaa.

    • Kari

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Juuri tätä olen yrittänyt selventää Arille.

      Toivottavasti hänen silmänsä lopultakin aukeavat totuuden näkemiseen.

  4. Olen aikaisemminkin käsitellyt neljännen adventtisunnuntain aihetta.

    Oleellista on huomata, että kaikki Jeesuksen syntymää koskevat kohdat syvimmältään viittaavat Jumalan täydelliseen pelastustekoon, joka kulminoitui Jeesuksen ristin työhön eli siis kuolemaan koko maailman syntien sovitukseksi ja ylösnousemuksen riemulliseen voittosanomaan, että kuoleman valta on murrettu ja iankaikkisen elämän toivo on tuotu keskellemme.

    Tässä blogini aikaisemmilta ajoilta

    https://www.kotimaa.fi/blogit/cur-deus-homo-miksi-jumala-tuli-ihmiseksi-kysyi-anselmi/

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25