Jopa kuningas voi saada anteeksi

 

 

 

Sunnuntaina 5.7.2020

Viides sunnuntai helluntaista

Armahtakaa!

Ensimmäinen lukukappale 2. Sam. 12: 1-10, 13

Kuningas Saul oli kuollut. Daavidista oli tullut hallitsija.

Myös naapurimaassa Ammonissa vanha kuningas Naahas oli kuollut. Hänen poikansa Haanun tuli kuninkaaksi. Äskettäin kuninkaaksi tullut Daavid lähetti osanottonsa naapurimaahan.  Lähetystö kuitenkin tulkittiin vakoilijoiksi ja kohtelu oli sen mukaista.  Syttyi sota.

Aluksi Ammon hankki monia liittolaisia, mutta Daavid voitti nämä. Jäljelle jäi vain Ammonin pääkaupungin Rabban valtaus.  Daavid jätti sotajoukkonsa sotapäällikkönsä Jooabin alaisuuteen.  Sitten hän palasi kotiinsa Jerusalemiin.

 

Daavidin kiusaus ja lankeemus

Kotonaan Daavidia kohtasi suuri kiusaus. Yhdellä  hänen sotaurhoistaan Uurialla oli hyvin kaunis vaimo.  Tämän nimi oli Batseba. Tämä asui aivan naapurissa.  Uuria oli rintamalla ja vaimo oli kotona.  Useinhan naapurit voivat aivan kuin ohimennessään nähdä  jotain sellaista, mikä ei kuulu kauempana asuvien silmiin.

 

Niinpä kuningas näki kerran Barseban peseytyvän kotonaan.  Tämä kiihotti Daavidin mielen niin, että hän kutsututti Batseban luokseen ja vietteli tämän seksuaaliseen kanssakäymiseen.  Batseba huomasi tulleensa raskaaksi. Silloin Daavidille tuli kiire.  Hänen yritti peitellä tapahtunut.

On huomattava, että Daavidilla oli ennestään monta vaimoa, mutta nämä olivar ajan moniavioisen käytännön ja juridiikan mukaan laillisesti solmittuja liittoja.  Sen sijaan laissa oli ankarasti kielletty viettelemästä toisen miehen vaimoa.  Enimmäisrangaistus sellaisesta oli kuolemanrangaistus. Toki käytännössä useinkin siitä selvisi suurilla sakoilla, mutta yleensä loukattu puoliso määräsi nämä niin suuriksi, että väärin tehneen talous joutui vaikeuksiin.

Daavid kutsui sotaurhon Jerusalemiin ja kestitsi tätä kuin suurta sankaria. Daavid järjesti tälle myös kuntoisuusloman, jotta tämä voisi palata kotiinsa. Tarkoitus oli tällä tavoin saada Uuria luulemaan syntyvää lasta omakseen.  Mutta Uuriapa tekikin yllättävän teon. Hän jäi toisten sotilaiden luo kuninkaan linnan kasarmiin. Toisenakaan yönä häntä ei saatu palaamaan kotiinsa.

Silloin Daavid teki todella katalan työn. Hän lähetti sotapäällikölle kirjeen, jossa pyysi tätä järjestämään tämän urhoollisen soturin kuoleman. Kaupunkia piiritettäessä tällaiseen sai helpostikin tilaisuuden. Tehtiin vain puolustuksen hermoja ärsyttäviä pieniä salahyökkäyksiä.  Nämä olivat vaarallisia, mutta kuluttivat puolustajien henkistä kestävyyttä.  Jooelin piti järjestää tuollainen  niin, että Uuria menee tuollaiseen mukaan.  Tilanteesta piti tehdä röyhkeän tehokas, vaikka sellainen voisi olla vaarallinenkin. Tuollaisessa tilanteessa oli suuri riski saada  surmansa.

Kaikki näytti menevän suunnitelmien mukaan. Uuria kuoli. Hänen vaimonsa piti tavanomaisen surukauden ja siirtyi  kuningas Daavidin lailliseksi vaimoksi.  Ulkonaisesti kaikki sujui niin,  kuin juonittelijat olivat laskeneet.

Profeetta Naatan tuo esiin totuuden

Kuninkaan juoni ei kuitenkaan jäänyt piiloon, vain salajuonessa mukana olleitten tietoon. Jumala joka oli asettanut profeetta Naatanin profeetan virkaan, antoi tälle tehtävän puhutella kuningasta.  Naatan totteli. Hän meni kertomaan totuuden Daavidille.  Sepittämällä kertomuksen kahdesta naapurista, toinen köyhä, toinen rikas, ja siitä miten rikas ryösti köyhän ainoan naaraskaritsan,  pikkulampaan, profeetta sai kuninkaan lausumaan itselleen tuomion.  Kun Daavid oli tehnyt  kuninkaallisen ratkaisunsa profeetan kertomaan tapaukseen, niin hän sai kuulla, että tuossa olikin kysymys hänen ja suurena sotaurhona tunnetun naapurinsa välinen juttu. Hänellä itsellään oli jo ennestään monta vaimoa aikansa kuninkaitten tapaan, mutta Uurialla oli vain yksi vaimo ja tämän ainoan hän ryösti naapuriltaan vietelemällä vaimon ja tapattamalla tämän entisen miehen.

Naatan oli onnistunut kertomaan tämän niin rauhallisesti ja  vakuuttavasti, että Daavid ei tuosta suuttunut, vaan päin vastoin. Kuningas nöyrtyi totuuden edessä.  Syvässä katumuksessa hän tunnusti syntinsä ja pyrki tekemään parannusta.

Kuninkaan parannus

Daavid tunnusti syntinsä Jumalan edessä. Hän myönsi tehneensä väärin ja katui pahaa tekoaan.

Tuolloin profeetta Naatan sai Herran sanana julistaa kuninkaalle synninpäästön. Tämä merkitsi, ettei kuningas saisi teostaan kuolemanrangaistusta, vaan saisi uskoa syntinsä anteeksi annetuiksi.

Tämä synninpäästö ei kuitenkaan tehnyt tyhjäksi pahan teon ajallisia seurauksia.  Daavidin ja Batseban ensimmäine poika kuoli jo pienenä.  Ja tuloskirja kädessä huomaamme että, koska Daavid oli ajan lainsäädännön mukaan julistanut esimerkkikertomuksen rikkojalle nelinkertaisen vahingon korvaamisen, niin Daavidkin menetti kaikkiaan neljä poikaa ennen aikojaan. Tuon aviorikoksessa siitetyn pojan, sitten veljesten välisissä sodissa vielä kolme muutakin poikaansa.

Edelleen. Koska hän oli tehnyt henkirikoksen, niin kuolemaan johtavaa väkivaltaa esiintyi  hänen kotipiirissään myöhemminkin hänen elämänsä aikana.

Aviorikoksen hän oli yrittänyt tehdä salaa, mutta kerran hänen vallankumousta yrittänyt poikansa Absalom järjesti julkisen näytöksen Daavidin vaimojen kanssa.  Tuolla hän halusi sanoa, että hän on nyt uusi kuningas, koska hän on ottanut syrjäyttämänsä Daavid -isänsä  vaimotkin jo omiksi vaimoikseen.

Mitä tästä opimme meidän aikaamme varten

Meillä on jopa pahojenkin rikosten jälkeen mahdollisuutta katua pahuuttamme, tehdä parannus ja kääntyä armahtavan Jumalan luo. Hänen anteeksiantamuksensa on suurempi kuin mikään pahuuden mahti maailmassa. Armosta riittää. Vapahtajamme Jeesus armahti vieläpä kuolinhetkelläänkin miehen,  joka eläessään oli ollut vain ryöväri ja pahantekijä.

Mutta samaan aikaan on muistettava, ettei tämä anteeksianto saa olla laataria likaisille haavoille vaan todellisen elämän uudelleen aloittamisen mahdollisuus.

Edelleen on huomattava, että monien elämässä jäävät  pahoin tuhlatun elämän arvet näkyviin myös sen jälkeen, kun ihminen jo on aloittanut uuden elämän parempaan pyrkien.

Moni on menettänyt rahansa, terveytensä ja monet ihmissuhteensa esimerkiksi alkoholin väärinkäytön takia.  Väkivaltaisen aiheuttamat pahat teot eivät koskaan lakkaa jättämästä jälkeä noiden tekojen uhreihin jne.  Luettelosta voisi tehdä kuinka pitkän tahansa.

Kuvaavaa kuitenkin on että noiden elämää tuhoavien tekojen aiheuttamia pahoja jälkiä ei voi kokonaan sivuuttaa edes silloin, kun noiden tekijä huomaa toimineensa väärin ja pyrkii jatkossa löytämään rakentavampia elämänmalleja.

 

Kuitenkin on aihetta painottaa sunnuntain aihetta: ”Armahtakaa”, koska sillä on niin suuri merkitys meidän elämäämme, että tuon asenteen soisi saavan suuremman arvon meidän yhteiskunnassamme, kuin mitä nykyisenä henkisesti erittäin kovana aikana on tavanomaista.

 

 

 

 

Tässä ensimmäinen lukukappale kokonaan

2. Sam. 12: 1-10, 13

Herra lähetti Natanin Daavidin luo. Kuninkaan luo tultuaan Natan sanoi: ”Eräässä kaupungissa oli kaksi miestä, rikas ja köyhä. Rikkaalla oli suuret määrät lampaita ja härkiä, mutta köyhällä ei ollut kuin yksi ainoa pieni karitsa, jonka hän oli ostanut. Hän elätti karitsaa, ja se kasvoi hänen luonaan yhdessä hänen lastensa kanssa. Se söi hänen leipäänsä ja joi hänen kupistaan, se makasi hänen sylissään ja oli hänelle kuin tytär. Mutta kerran rikkaan miehen luo tuli vieras. Rikas ei raskinut ottaa yhtään omista lampaistaan tai häristään valmistaakseen ruokaa matkamiehelle, joka oli tullut hänen luokseen, vaan otti köyhän miehen karitsan ja teki siitä vieraalleen aterian.”
Daavid suuttui kovasti tuolle miehelle ja sanoi Natanille: ”Niin totta kuin Herra elää, se mies, joka noin teki, on kuoleman oma. Ja karitsa hänen on korvattava nelinkertaisesti, koska hän teki tuolla tavalla eikä tuntenut sääliä.”
Silloin Natan sanoi Daavidille: ”Se mies olet sinä. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: ’Minä voitelin sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastin sinut Saulin käsistä. Minä korotin sinut herrasi asemaan, annoin herrasi vaimot sinun syliisi ja annoin sinulle Israelin ja Juudan heimot. Jos tämä on vähän, voin antaa vielä mitä tahansa muutakin. Miksi olet halveksinut minun sanaani ja tehnyt sellaista, mikä on minun silmissäni pahaa? Heettiläisen Urian olet lyönyt miekalla, olet tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi. Niinpä miekka ei tule milloinkaan väistymään suvustasi, koska olet halveksinut minua ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Urian vaimon.’”
Silloin Daavid sanoi Natanille: ”Olen tehnyt syntiä Herraa vastaan.” Natan vastasi: ”Herra vapauttaa nyt sinut tästä synnistä, eikä sinun tarvitse kuolla.”

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

    • Tarja

      Anteeksianto merkitsi mm sitä, ettei hän saanut aviorikoksesta määrättyä kuolemanrangaistusta, tai muutoinkin sitä että nuo tehdyt synnit on anteeksi annettu.

      Mutta anteeksianto ei poistanut väärinteon aiheuttamia tuhoisia hedelmiä.

      Esimerkiksi tunnen ihmisiä, jotka aikoinaan hyvinkin katkerina elämäänsä ovat tehneet kamalia tekoja toisia ihmisiä kohtaan. Mutta kun he ovat saaneet elämäänsä parannuksen. NIin tuo katkeruus on lakannut. He ovat aloittaneet aivan toisenlaisen elämäntyylin ja tämä sekä näkyy että kuuluu heidän lähipiirissään.

      He eivät kuitenkaan ole päässeet vapaaksi esimerkiksi vankilassa kärsittävistä vuosista, maksettavista veloista, heikontuneesta terveydestä ja mikä tärkeintä, heidän aiheuttamansa pahat muistot uhrien elämässä ovat yhä edelleen suurten ongelmien aikeuttajia.

      Se mitä yritän sanoa on kahtalainen. Toisaalta yritän vedota siihen, ettei kukaan tekisi pahaa toisille ihmisille. Mutta kuitenkin jos joku jo on ehtinyt tekemään pahaa, niin parempi aloittaa kunnon elämä jo ajoissa että vahingot eivät kasva isommiksi vaan jos mahdollista pienenevät. Oikea terveyttävä armahtavaisuus luo ilmapiiriä, missä terveyttävät voimat pääsevät vaikuttamaan ja tuhoisat voimat vähenevät, mutta valitettavasti kaikkialla ei olla päästy siihen että näin yleissuuntaus olisi pois pahasta ja eteenpäin hyvyyden tiellä, vaan alati saa huomata, miten eri puolilla siellä täällä aina esiintyy valitettavia ja todella surkeita juttuja.

  1. Kiitos Matias, kun palautit muistiini tämän viisaan opetuksen. Davidin psalmin ovat tulleet aikojen saatossa monesti luettua ja juuri tähän tapaukseen liittyen osuu Ps. 51.
    Varsinkin Pslamin alussa on henkirikoksen tehneen raskas syyllisyyden tunne läsnä.

    ”Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.
    Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
    Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
    Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
    Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
    Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin. Ps.51:2-7

    Pese minut, puhdista minut… Nuo ovat merkitykselliset sanat ihmiselle, joka Jumalan eteen menee.

    • Tarja

      Kiitos mielenkiinnosta ja kiitos mielenkiintoisista kysymyksistä.
      Kyllä anteeksiantamuksen olemukseen kuuluu se ettei sitä enää muistella. Ei ainakaan tuomio mielessä.

      Mutta ajattelen sitä kun juuri tolpilleni päässeenä ja ensimmäisiä kertoja isän käyttämää sahaa opetellessani sahasin vanhempieni sängyn laitaan ison loven.
      Sain anteeksi tuon typerän tekoni. He eivät minua rangaisseet eivätkä siiä enää myöhemmin narisseet sen jälkeen kun olivat päässeet yli ensireaktiona tulleen tuohtumisen. Mutta yhä edelleen se on tuolla varastossa, ja muistuttaaa ensimmäisestä sahausyrityksestäni. Yhä edelleen siinä on sahan tekemä ura.
      Tuo vanhempieni anteeksiantoon perustuva ”unohtaminen” ei siis ole poistanut tuota sahan tekemää lovea.

      Tai toinen esimerkki.

      Mutta jos on heittänyt kiven vesilätäkköön niin aallot saattavat kulkeutua lätäkön laidoille vielä pitkään sen jälkeenkin kun kivi jo on uponnut pohjaan.

    • Kuolema on synnin palkka. Siinä se rangaistus on jo syntymälahjana kaikilla ihmisillä. Kuitenkin kuoleman jälkeinen iankaikkinen kadotus on mahdollista välttää uskon kautta Kristukseen. On eri asia kuolla synneissään kuin kuin kuolla Kristuksen sovittamana syntisenä ilman kadotustuomiota. On syntisiä ja on armahdettuja syntisiä ihmisiä.

      Kuningas Daavid katui syntejään ja tunnusti ne Jumalan edessä. Siihen perustui hänen anteeksisaamisensa. Joka syntinsä tunnustaa saa ne anteeksi Kristuksen tähden.

      8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä./ 1.Joh. 1

    • Ari

      Nykyinen Vanha testamentti oli Jeesuksen ainoa Raamattu siihen aikaan kun hän liikkui maan päällä kahdella jalalla.

      Vanha testamentti oli myös apostolien ainoa Raamattu.

      Samaten muille Apostolisille isille ja aina toisen vuosisadan loppuun saakka kirkkoisien lähes ainoa Raamattu.

      Toki nykyisen Uuden testamentin kirjoja oli alettu kirjoittamaan jo noin vuoden 50 AD tienoilla, mutta aluksi ne olivat pitkään vain muutaman seurakunnan käytössä olleita kirjeitä ja vasta myöhemmin evankeliumeita. Kesti yli 200 vuotta ennen kuin niistä alkoi tulla riittävästi kopioita, jotta edes isommat seurakunnat saivat edes jonkun kirjeen nykyisestä Uudesta testamentista.

      Ota huomioon että täällä meidän kotomaassammekin Raamattu tuli suuren kansan koteihin vasta viime vuosisadalla, kun kirkko alkoi jakamaan vihkiraamattuja. Sitä ennen köyhemmillä ei ollut varaa ostaa Pyhää kirjaa kotiinsa.

      Ajatteleppas sitä, että uskonpuhdistaja Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin 1500 -luvulla. Sitä painettiin 300 kappaletta. Tuota painosta myytiin sitten pari vuosisataa. Vasta 1700 -luvulla sen vimmeiset kappaleet saatiin myydyksi.
      Syykin oi selvä.
      Hevosen sai halvemmalla kuin yhden kirjan tuohon aikaan.

      Joten Ari hyvä

      Muistapa tämä

      Joka kerta kun Uudessa testamentissa puhutaan Raamatusta Jumalan sanana niin silloin puhe on Vanhasta testamentista.

      Joten

      Annapa Jumalan sanalle täysi arvo niin että pidät Vanhaa testamenttia varsinaisena Raamattuna ja Uutta testamenttia sen selityksenä oleellisena osana Raamatun kirjoitusten joukossa.

      Paavalin kirjeessä Efeson piispalle Timoteukselle kerrotaan Vanhan testamentin uusimpaan osaan eli Kirjoituksiin. Aikaisemmat osat olivat Laki ja Profeetat.

      2.Timoteuksen kirje:

      3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,

    • Ari

      Jumalan sana on lakia ja evankeliumia.

      Laki paljastaa että ihminen on syntinen ja tarvitsee armahdusta. Tämä synti on ollut jo syntiinlankeemuksesta asti ja se pysyy meissä Aadamin jälkeläisissä aina siihen asti kunnes kerran pääsemme taivaan täydellisyyteen.

      Evankeliumi kertoo, että meillä on täysi syntien anteeksiantamus Jeesuksen tähden. Syntien anteeksiantamus on yksistään Jeesuksen teko. Omat tekomme eivät auta pätkääkään.

      Kuvitella että ihmisen oma parannuksen teko muka olisi osallistumista tuohon Jeesuksen tekoon on yhtä typerää, kuin ajatella että valtavaa laivan ankkurin ketjua voisi jostakin kohdin jatkaa ihmisen kaulakorun ketjulla, tyyliin ketju kuin ketju. Ihmisen omat rääpellykset eivät koskaan ole riittäneet, eivät nytkään riitä eivätkä koskaan tule riittämäänkään mihinkään sellaiseen, jolla on merkitystä pelstuksen todellisuuteen. Kaikki on vain ja ainoastaan Jumalan omaa työtä.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

  2. Paavalilla on tuohon Arin kysymykseen vastaus: ”Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: ”Älä himoitse”. Room 7:7

    Lain virka on näyttää millaisia olemme. Eli se paljastaa Meidän vääryyden käskysanan kautta, mutta sillä ei ole voimaa poistaa syntiä. Siihen tarvitaan ulkopuolinen apu.

    • Tarja

      Kiitos kysymästä.

      Väärien juttujen levitteleminen on todellakin rikollista toimintaa. Pyhyyslaissa Raamatussa se verrataan veren vuodattamiseen.

      3.Mooseksen kirja:

      19:16 Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.

      Sen sijaan että tehtäisiin pahaa, onkin tehtävä hyvää toiselle ihmiselle. Vähän mhyöhemmin samaisessa Pyhyyslaissa puhutaan lähimmäisen rakastamisesta.

      3.Mooseksen kirja:

      19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

      Nykyinen Vanha testamentti oli Jeesuksen Raamattu. Niinpä hän sitoutui näihin Raamatun sanoihin. Hän sanoi että Jumalan rakastamisen oli käytävä yli kaikken ja toinen ulottuvuus tästä on lähimmäisen rakastaminen.

      Markuksen evankeliumi:

      12:31 Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.’ Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä.”

      Samaten apostoli Paavalille koko Raamattu oli nykyinen Vanha testamentti, joten hänkin opetti Raamatun mukaan, kun hän tiivisti Jumalan sanan opetuksen rakkauden käskyyn.

      Roomalaiskirje:

      13:9 Sillä nämä: ”Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.”

      Galatalaiskirje:

      5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.”

      Synnistä puheen ollen. Synnin varsinainen olemus on ero Jumalasta. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Siksi vaikka hän on aivan kaikessa täysi ihminen ja tässä mielessä täysin samanlainen kuin mekin, niin hänessä ei kuitenkaan ole syntiä.

      Kun hän kuoli Golgatan ristillä maailman syntien puolesta, niin omia syntejä hänellä ei ollut, mutta sen sijaan hän otti meidän syntimme omiksi synneikseen ja kärsi noiden puolesta täysellisen rangaistuksen. Näin meidän syntimme ovat jo saaneet täyden sovituksen eikä niitä enää lueta meidän viaksemme eikä niillä enää ole syytevaltaa meitä vastaan, vaan meillä on täysi rauha ja vapaus sydämessämme.

      Tästä Jeesuksen synnittömyydestä puhuu Heprealaiskirje

      Hebrealaiskirje:

      4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

      9:28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

  3. Matias

    ” mutta sen sijaan hän otti meidän syntimme omiksi synneikseen ja kärsi noiden puolesta täysellisen rangaistuksen. ”

    Mitä ne meidän synnit silloin olivat, en muista olleeni edes olemassa. Paavalin ja Jeesuksen ajasta on niin kauan.
    Jeesus itse sanoi, että maailman ruhtinas on tuomittu. Tämän hän sanoi, koska tiesi minkälaisella kuolemalla oli kuoleva. Mitä tarkoittaa maailman ruhtinas, kun kristityt sanovat, että saatana hallitsee maailmaa ja se oli Jeesus joka nousi ylös ?

    Jeesus voi olla synnitön siinä tapauksessa, että muut ovat keränneet sieltä täältä lauseita hänen suuhunsa, joita hän ei ole sanonut, mutta jotka edelleen lentelevät kuin lastut hänen nimissään.
    Joita kukaan ei halua kuulla itseensä kohdistuneena, ainoastaan juutalaisiin kohdistuneena ne ovat niin kihelmöivän kiihottavia ja kivoja huudella, kun saa vihata ja toivoa pahaa sille ketä vihaa. Kuten nyt taas odotetaan sotaa ja kannatetaan pakotteita Israelille.

    Huvitan itseäni joskus ajattelemalla, että Jeesus tulisi takaisin ja tekisi tyhjäksi kaiken mitä hänen suuhunsa on laitettu, paitsi ne mitä on otettu VT:n puolelta,
    niin uskoisitteko te, vai sanoisitteko, että sinä olen väärä Jeesus. Heprean kielessä ei edes ole kirosanoja, joten Jeesus ei ole voinut niitä käyttää, joten enkö ole oikeassa, että hänelle on lisätty sanoja, joita hän ei ole voinut tuntea.

    Ylimmäisestä papista puheen ollen; hänen piti olla vaimollinen mies, yhden vaimon mies. Mutta Jeesuksella ei ollut vaimoa, ei tainnut olla Paavalillakaan. He ovat siis poikamiehiä tai aviottomia miehiä. Kun muistamme, että mieheksi ja naiseksi hän hänet loi.

    • Tarja

      Jeesuksen ristin kuoleman tuoma hyöty koskee kaikkia maailman ihmisiä kaikkina aikakausina. Jumalalle kaikki paikat ovat samaa paikkaa, koska hän hallitsee yli kaikkien paikallisten rajoitusten. Sama myös ajan suhteen. Kaikki ajat ovat hänelle vain kuin lyhyt rahtunen samanaikainen kaikkina aikoina yhdessä. Siis aika ja paikka eivät häntä rajoita.

      On täysin väärin kuvitella että juutalainen Jeesus puhuisi pahaa juutalaisuudesta yleisellä tasolla. Kun kritiikkiä tulee jostain asiasta jotain vastaan, niin se on rajalliseksti juuri siihen tilanteeseen kohdistuvaa kritiikkiä eikä sitä pidä yleistää.

      Nykyaikainen ajatus, että jokaisen pitäisi itse keksiä sanontansa, ei sellaisenaan ollut käytössä Jeesuksen ajan puheenparressa. Ennemminkin oli tapana että aikaisemman aikakauden ainesta käytettiin vapaasti omassa puheenparressa. (Tuohon aikaan ei ollut lainsäädäntöä ”tekijänoikeuksista”, pikemminkin pidettiin suotavana että siteerasi paljonkin muita kirjoittajia samalla kun esitti omaa asiaansa.)

      Perinne Jeesuksen neitseestä syntymisestä on erittäin vahva ja luotettava. Samaten perinne siitä, että hän oli naimaton. Vasta neljännellä vuosisadalla esiintyy joitakin kaunokirjallisuuden tasoisen tekstistön joukossa kuvitelmia, että Jeesuksella olisi ollut vaimo.

  4. Matias

    Hengestä ja neitsyydestä:

    Mika Waltari synnytti hengestä egyptiläisen miehen, Sinuhen, ja kuvasi hienon tarinan vaikka ei ollut koskaan käynyt Egyptissä tai tavannut Sinuhea…

    ja Aleksisi Kivi synnytty peräti seitsemän poikaa, eikä kumpikaan koskenut heidän äitiinsä fyysisesti, niin pysyivät ikuisesti neisyeinä heidän äitinsä. Ilmeisesti myös nuorina naisina, koska päähenkilötkään eivät hengen tuotteissa ehdi vanhuksiksi tulla .

    Näin miehet synnyttävät hengestään poikia ja monet myös tyttöjä, kuten Punahilkka ja Karjalan Marjatta, joka löysi puolukan mättäältä, tuli siitä raskaaksi ja lapsi syntyi luolassa mutta katosi. Väinämöinen tuomitsi isättömän lapsen mutta lapsi nousi Väinämöisen tuomiota vastaan ja poika ristitään Karjalan kuninkaaksi ja Väinämöinen joutui lähtemään.

    Kuka oli Karjalassa syntinen? Kristillisen perinteen mukaan Marjatta tietenkin, hän sai aviottoman lapsen. Lapsella ei mitään toivoa, ei elämässä, eikä kuolemassa, avioton lapsi on äitinsä häpeän merkki, sanoo Jeesus Siirakki. Mutta lapsesta tuli Karjalan kuningas ja Siirakki lensi nenälleen, vaikka oli egyptiläinen hänkin ja taisi olla vielä juutalainenkin, mutta ei päässyt arvovaltaiseen kaanoniin .

    Marjatasta ei tullut huippu-huippu jumalan äitiä, kuten Mariasta, tuli kuitenkin kuninkaan äiti.

    Tarina tarinasta tarinaan ja niin se etenee hengen maailma, aina jotakin jostakin jonnekin siirtäneenä ja omaksi ottaneena ja onhan se huippu, jos pääsee jumalan äidiksi saakka, kun herran henki laskeutuu päälle ja siitä tulee raskaaksi.

    • Tarja

      Tekstisi sisältää useampiakin näköaloja joihin halua palata paremmalla ajalla.

      Tässä nostan esille vain yhden kohdan.

      Jeesus Siirakin kirja kuuluu pyhään kaanoniin. Se on yksi Deuterokannonisista eli kuten aiemmin sanottiin Apokryfikirjoista. Se on aina ollut kreikankielisessä Septuagintassa ja siten oman aikansa juutalaisten enemmistön Raamatussa. Jeesuksen aikanahan yksistään Rooman valtakunnaasa oli hellenistijuutalaisia noin 7-9 miljonaa ja lisksi tulevat itäisen suurvallan Parttian juutalaiset aina nykyisen Intiaan asti sekä Egyptistä etelään ja länteen eli tuolloiseen Etiopiaan asti.noiden roomalaisten lisäksi.

      Mutta arameaa kylillä puhuvat ja hepreaa synagogissa käyttäviä juutalaisia oli noin 1;5 miljoonaa, jotka lauloivat Raamattunsa hepreaksi tai arameaksi.

      Hepreankielisessä Raamatussa tuota ei ollut, vaikka näyttääkin että Jeesus Siirakin alkukieli ( tai ainakin toinen alkukiel) on olut heprea.

    • Tarja

      Puhut hengen tuotteista kirjallisella tasolla. Aivan uskonopin kannalta tämä on täysin eri taso, kuin kristinuskon puhe Autuaasta neitsyestä. Mutta toisaalta olen erittäin kiinnostunut kirjallisuudesta, joten käytän tähän muutaman sanasen.

      Mika Waltarin teoksia minulla on hyvin monia. Sinuhe egyptiläinenkin paitsi molemmilla kotimaisillamme myöskin ranskaksi, toisella nykyisestä kotikielestämme.

      Olen pitänyt Lönrotista useammankin luennon eri aikoina, myös hänen ruotsinkielisestä tuotannostaan, jota on noin 900 sivua. Nuoruudessani muutamat kaverit kutsuivat minua Vaassila Kieleväiseksi, erään Lönrotin jututtaman runolaulajan mukaan.

      Sen sijaan huomaan, että Adlercreutzin suvun ulokkeesta Aleksis Kivestä (1834-1872) en ole pitänyt mitään isompaa yleisötilaisuutta, vaikka minulla onkin iso määrä hänen tuotantoaan. Kirjailija liittyy Adlercreutzin sukuun isoisänsä Johan Stenvallin kautta.

      Kirjallisuudesta kiinnostumiseni on jotenkin liittynyt siihen, että luen ehkä paljohkosti. Tämän vuoden puolellakin kotikirjastooni on jostain syystä kulkeutunut 373 teosta lisää.

    • Tarja

      Kysymys neitsyt Mariasta on osa oppia Kristuksesta. Ikuinen Jumala ikuisuudesta, Jumalan Poika, otti olemukseensa ihmisyyden voidakseen pelastaa ihmiskunnan synnin, kuoleman ja Parkeleen vallasta.

      Näin Vapahtajamme on sekä Jumala, että ihminen yhdessä parsoonassa.

      Jeesuksen olemus Jumalana merkitsee, että jo sikiämisestä alkaen Maria on kohdussaan kantanut Jumalaa, samalla kun sikiön biologinen kehitys aitona ja täysipainoisena ihmisenä on kasvanut aivan säännönmukaisesti kaikille sikiöille luonnollisen kehityskulun mukaisesti.

      NÄin siis Maria on ollut Jumalan äiti jo odotusaikanakin. Tämä todellisuus jatkui koko Jeesuksen maanpäällisen elämän ajan. Yhä edelleenkin taivaassa Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella istuessaan Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Yhä edelleenkin Maria siis on Jumalan synnyttäjä eli Jumalan äiti. Näin myös Jeesuksen tullessa takaisin täydessä kirkkaudessaan. Sama todellisuus jatkuu.

      Olen aikaisemmin kirjoittanut erillisen blogin Mariasta, minkä johdosta on käyty varsin perusteellinen keskustelu useammastakin osa-alueesta Vapahtajamme ja hänen äitinsä olemuksesta ja siitä, miten Maria oli mukana tapahutmassa, joka oli mahdollista vain naiselle, mutta ei miehelle.

      https://www.kotimaa.fi/blogit/maria-ikuinen-neitsyt/

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25