Jeesus. Osa 2.

Mark. 8:

38 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.”

Matt.10:

33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

Apt.4:

12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”

 

Olen elämäni aikana paljon kohdannut Jehovan todistajia ja Mormooni-kirkon jäseniä.

Heilä kummallakin on Jeesus. Hän ei kuitenkaan ole Taivaasta alasastunut Jumalan Poika, joka Golgatalla sovitti kaikki maailman synnit ja jokaisen ihmisen. Silti kumpikin yhteisö yrittää uida muodollisen kristillisen uskonnollisuuden “liiveihin”, vaikka Jumalan Seurakuntaan he eivät kajoa. Mormoonit eivät samanlaisuuttaan väitä, vaikka n. 20 vuotta sitten USA:ssa heidän mainoksensa esiintyi kansallisilla tv-kanavilla. Ilmassa leijui Raamattu ja teksti: “Olemmeko sittekään erilaisia”. 

Muslimeilla on myös Jeesus,  sitä ei juuri samaksi ymmärretä muualla kuin Rooman kirkon (RKK) itseymmärryksessä  liittyen “muslimiveljien samaan Aabrahamin uskoon”. Siitä on selkeä maininta RKK:n katekismuksessa.

Katolisuus, etenkin RKK, kieltää julkisesti Jeesuksen kertakaikkisen uhrin, jokaisessa messu-eucaristiassa. Se jo pelkästään on kattava ilmoitus toisenlaisesta Jeesuksesta, eli sellaisesta, joka päivittäin uhrataan.

Paavi Johannes-Paavali II elvytti Marian palvontaa 70-luvulla. Hän kirjoitti kiertokirjeen, jossa hän ilmaisi huolestuneisuutensa Marian palvonnan vähenemisestä.  Tässä yhteydessä hän toi esille  Maria-rakautensa, johon hän oli lähes pakahtua ja jota hän kauan yritti peittää rukoilemalla Jeesusta(kin). Marian ja muiden epäraamatullisten kuvien esilläolo ja niiden edessä polvistuminen ja niitä suutelu on hyvin julkeaa Jeesuksen halveksuntaa.  

Jumalaa voi alkaa lähestyä Jeesuksessa, ainoastaan. Jeesus sanoo, että “minä ja Isä olemme yksi, eli “heis” (ei yhtä). Tähän liittyen Jeesus on täydellisesti yksi Isän kanssa. 

Jeesus ei merkitystään jaa minkään, eikä kenenkään kanssa, ei edes ’sakramenteissa’.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Tarja,

      Sinulla näyttäisi olevan vähän ’eväitä’ puhua asiaa.

      Itse haluaisin kyllä vastata asialliseen vastaväitteeseenkin.

  1. ”Jeesus ei merkitystään jaa minkään, eikä kenenkään kanssa, ei edes ’sakramenteissa’.” Mitä ajattelet tästä Jeesuksen sanasta: ”Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.”

    • On kysymys ykseydestä, ei yhteydestä. Niillä kummallakin on kaikissa kielissä oma sanansa ja merkityksensä.

    • Martin siteeraaman jakeen edellä sanotaan näin: ”Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.”(Joh17:22) Englantilaiset käännökset kääntävät säännönmukaisesti lopun ”they may be one, even as we are one”. Molemmissa kohdissa ”yhtä/one” on käännetty kreikan sanasta ”heis”, kuten sinä Reijo blogissasi aivan oikein totesit.

      Voimme siis ymmärtää, että Jeesus haluaa seuraajiensa olevan yksimielisiä mallinaan se täydellinen yksituumaisuus, joka Jeesuksen ja hänen taivaallisen Isänsä Jehovan välillä vallitsee.

  2. ”Hän ei kuitenkaan ole Taivaasta alasastunut Jumalan Poika, joka Golgatalla sovitti kaikki maailman synnit ja jokaisen ihmisen,” pitäisi minun kuulemma ajatella?

    Kyllä Jeesus on Jumalan Poika, joka ” Golgatalla sovitti kaikki maailman synnit ja jokaisen ihmisen”. Mistä olet saanut muunlaista informaatiota?

    • Tarja,

      Perustelut on jo Raamatussa luettavissa, vaikket ole niitä vielä ehtinyt lukea.

      En muuten ole puhunut ”Ihmisen pojasta”. Sen merkitys ilman isoa alkukirjainta, jos suomen kielessä pysytään, merkitsee kenen tahansa ihmisen poikaa, muunmuassa.

      Niin blogin sisältö, kuin otsakekin on Jeesus. Jeesusta kutsutaan monessa kohdin ”Ihmisen Pojaksi”. Hänellä ei ole alkua eikä loppua ja Hänellä on Herraus

      Mielestäni, sinun täytyy selittää lyhyitä tokaisujasi, niinkuin Marttiakin olen kehottanut.

  3. Reijo Mänttäri

    ”38 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.”

    Tässä on Ihmisen poika, Poika. Kirjoitti sen nyt isolla tai pienellä siinä on kuitenkin Ihminen ensin.

    Voin minä perustella hyvinkin pitkästi, lue vaikka Matias Roton aloitus sieltä sitä löytyy. Tässä en tiedä kannattaako, kun sinä poistat tai menet henkikökohtaiseen herjaamiseen. Matias ei koskaan tee niin, hän on fiksu mies, vaikka olemmekin hyvin erilaisia.

    Kysymys oli siis ” Ihmisen Poika” ja ”taivaasta laskeutuminen” yhteydestä, tulkinta sille. Kun kuitenkin syntyi Mariasta. Eli, Ihmisen Poika syntyi naisesta, ihmisestä.
    Yhtään Poikaa ei synny ilman naista, eikä pojasta tule isää ilman naista, joka synnyttää sille lapsia.

    Taivaasta ei laskeudu poikia, eikä Poikia, tämä on totuus.

    • Jumala on Jeesus ja Jeesus on Jumala, sillä Isä ja minä olemme yksi.
      Vt. Joh. 1-3, ”Kaikki on saanut hänen (Jeesuken) kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on”

  4. VAPAHTAJAN JALOIN TEKO

    Vapahtajan ihmeteot olivat mitä varmimpia todistuksia siitä, että hän oli Jumalan lähettämä. Mutta lunastus oli kuitenkin näistä teoista jaloin. Me näemme mitä suurimmat evankeliumin, siis itse lunastuksen aikaansaamat vaikutukset. Tämä Vapahtajamme suurin teko on ihanin hänen jumaluutensa todistus. Miljoonat ovat Jeesuksen lunastuksesta saaneet taivaallisen rauhan, jota kuoleman kauhukaan ei ole voinut horjuttaa. Miljoonat ovat kokeneet, että Jeesuksen veri sekä kykenee puhdistamaan synnistä että antamaan voiman vastustamaan syntiä. Jos Jeesus olisi ollut vain ihminen, hänen kuolemansa ei olisi voinut saada tällaista aikaan.
    Suokoon Jumala, että voisimme Jeesuksen kysyessä vastata hänelle hänelle häpeämättä ja pelkäämättä: Herra kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat, ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä. (Ks. Joh. 6:68-69)

    Johannes Bäck, Terveellinen oppi. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

    • Mika,

      Kyllä, oikein ymmärretty, minunkin mielestäni!

      Joh.14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

      Jeesus ajassa ollessaan todisti kuka hän on ja hän puhui niinkuin se, jolla on voima eikä niinkuin kirjanoppineet.

      Jeesus lunasti koko ihmiskunnan. Tämä työ on tehty ja sen vastaanottaminen sisältää Voiman ajallisen elämän loppuun asti.Tähän ei voi mitään lisätä, muuttaa tai pois ottaa.

  5. Mika Rantanen

    Hyvä on, mutta miksi siitä ihanasta teosta, jos tarkoitat sillä ristiinnaulitsemista, syytetään juutalaisia, se on se asia jota olen kysellyt ?

    Ainakaan heille se ei ole ollut ihanaa vaan päinvastoin. Jeesus itsekin syyttää Juudasta kavalluksesta, joka minun mielestäni on kelju temppu.

    Eenokin kirjassa Eenok menee tavaaseen ja tulee sieltä myös alas, kunnes menee lopullisesti. Hän kirjoittaa siellä myös kirjan ja palaa ohjeistamaan poikiaan. Ja lähtee sitten lopullisesti. Hänelle sanotaan; ’ Sinä olet Ihmisen poika, joka on syntynyr vanhurskautta varten. ’
    Minä pidän sitä satuna.

  6. Mikä Rantanen

    Tiedän monta Juudasta koska olen lukenut muutakin kuin evankeliumia, ja he kaikki ovat olleet oman kansansa puolesta ja puolustajia. Moni kuoli sodassa.

    Kristinukso on häpäissyt Juudaksen nimen, ja jos jonkun pitäisi antaa anteeksi, niin tietysti sen jota on loukattu. Eihän Jeesusta ole loukattu, häntä on palvottu, nostettu jopa jumalaksi Jumalan paikalle.

    Kaikenlisäksi evankeliumin syytöksistä on joutunut kärsimään koko kansa, koska siitä syntyi antisemitismi, eli juutalaisviha. Se ei ole pieni asia, se on hyvin suuri asia.

  7. Rauli,

    Vartiotornin, jehovalaisuuden oppi ei omista, ei opeta Jeesusta, joka on aina ollut. Blogitekstissäni tein tämän muutamalla sanalla selväksi.

    Pidän ehtona, että kun keskustelet Jeesuksesta, Jumalan toisesta persoonasta teet sen viittauksilla Vartiotornin käännökseen, eli UM raamattuun, jossa sinun totuusi on kirjattu. UM laitoksessa on myös kohtien selitykset ja selityksien selitykset, jotka sisältävät JW-totuuden, Jeesus on enkeli, josta enkelistä mielellänne käytätte ilmaisua Jumalan poika.

    Koska olet tunnustuksellinen Vartiotornin opin julistaja mielestäni ei ole oikein, että alat yhtyä siihen mitä vastustat, vt. Ps. 50:16 ”Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: ”Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?”

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.