Kuva evankeliumijuhlilta 1.7.2007, missä lapset lipuin ja lauluin kertoivat, että evankeliumi on tarkoitettu koko maailmaan.
Sunnuntai 04.02.2018
Kynttilänpäivä
Kristus, Jumalan kirkkauden säteily
Evankeliumi: Luuk. 2:22-33
Kynttilänpäivä on saanut nimensä siitä, että muinoin tuona päivänä siunattiin vuoden aikana käyttöön otettavat kynttilät. Kynttilöitä olivat ihmiset tuoneet kirkkoon sen jälkeen, kun marraskuussa oli teurastettu eläimiä, kun joulun kiireet olivat mennet ohi, Talven alussa taloissa oli aikaa kynttilöiden valamiseen ja sitten niitä tuotiin kirkkoon lahjoiksi pyhäkön valaisemiseksi.
Kynttilänpäivä on viimeinen joulun pyhiin liittyvä juhla. Sitä vietetään noin 40 päivää joulun jälkeen. Se liittyy juutalaisen perinteeseen. Lapsen synnyttäneen äidin puolesta toimitettiin tuolloin uhritoimitus. Sitä varten teurastettiin lammas, jos pidettiin isompi juhla, tai pari kyyhkystä jos juhla oli pienempi. Uhriateria syötiin raamatullisin lauluin, rukouksin ja tekstien resitoinnein. Juhlan avulla synnytyksen jälkeen kotioloissaan elänyt äiti toivotettiin toisten seuraan pyhää liturgiaa viettämään.
Suomessa aikoinaan vietetty kirkottamisen tapa liittyi samaan perinteeseen. Äidin tultua ensimmäistä kertaa synnyttämisen jälkeen yhteiseen jumalanpalvelukseen hänen puolestaan luettiin rukous. Valitettavasti suomalaisessa kansanperinteessä tuohon alkoi liittyä vieraita uskomuksia, joiden takia sitä alettiin pitämään jotenkin naista halventavana eikä huomattu sen sanomaa lapsen ja äidin puolesta siunauksena.
Kun Jeesus tuotiin temppeliin Jumalan eteen esitettäväksi, niin paikalla oli myös kaksi profeetan virkaa toimittavaa henkilöä: Simeon ja Hanna. He puhuivat Pyhän Hengen antaman profetian ja kertoivat Jeesuksen merkityksen ihmiskunnalle.
Simeon kertoi että Jeesus on koko maailman valo. Jumalan valo oli tullut hänen mukanaan koko maailmalle. Olihan jo maailman luomisen yhteydessä Pyhä Henki liikkunut vettä vihmovan kasteen antavan pilven mukana ja jo tuolloin Jumala julisti: ”Tulkoon valo!” ja valo tuli. Nyt tuo sama Jumalan valo oli tullut uudistamaan maailman ja antamaan Jumalan luomakunnalle uuden tulevaisuuden ja toivon.
Simeonin julistus kertoo myös ettei Jeesuksen tuoma valo koske vain muutamia ihmisiä vaan kaikkia kansoja kokonaisina kansoina. Hänen pelastuksensa on tarkoitettu koko maailman kaikille ihmisille kaikkina aikoina.
”Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
valon, joka koittaa pakanakansoille,
kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.”
Lähetystyö vie evankeliumia eteenpäin. Tavoitteena on voittaa kaikista kansoista jokainen ihminen kirkon yhteyteen. Näin jokaisesta kansastamme maailmassa tulee kristillisiä kansoja. Tämän evankeliumin olemukseen kuuluvan tavoitteen Jerusalemin temppelissä profetoinut Simeon toi julki sinä päivänä, kun Jeesus tuli temppeliin. Tässä lapsessa Jumala tuli asumukseensa.
Tuona päivänä pieni vauva, joka sai siunauksen, oli Hän, joka siunaa koko maailmankaikkeutta.
Juhlan aiheeseen ja teksteihin pääsee helposti tutustumaan osoitteessa
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20180204
Juuri näin. ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” Ja vielä sanotaan: ”Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.”
Ismo
Kiitos puheenvuorostasi!
Minustakin tämä on oikein hyvä krjoitus. Myös Jumalan kansalle sanotaan: ”Te olette maailman valkeus….niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, …Matt5:14-16. Tämän ymmärtäminen antaa jokaisen arkiseen elämään tarkoituksen ja tekee meistä Jumalan valtakunnan lähettiläitä myös omassa ympäristössämmaa.
Antti
Kiitos puheenvuorostasi.