Jeesuksen sijainen

Periaatteessa ateistin kannalta kaikki jumalausko on samalla viivalla. Silti joku pysäyttää aivan erityisesti.

Musta savu on noussut Sikstuksen kappelista, paavi on valitsematta. Huomenna on uusi vaali ja ehkä uusi paavi, mutta vielä tänään eletään sedisvakanssin aikaa. Miljardi katolista ympäri planeetan odottaa uutta hengellistä johtajaa itselleen. Ja luultavasti pian kuuluvat latinaksi lausutut sanat, niinkuin ne ikiajat ovat kuuluneet: ”Annuntio vobis gaudium magnum – -”.

Mitä tämä tarkoittaa?

Että nyt muutama kardinaali miettii onko hän huomenna Jeesuksen sijainen maan päällä.

Hullu, hullu maailma.

 

  1. Jori, miksi ”Jeesuksen sijainen maan päällä” on niin kummallinen ajatus henkilölle, joka ei usko Jeesukseen? Sen luulisi olevan ateistille samanarvoinen kysymys kuin sen, kenen työvuorona on tänään esittää joulupukkia Rovaniemen Santaparkissa.

    En ole katolinen, vaan luterilaisena heidän mielestään lievästi pakaniin päin, eli en usko paavin olevan Jeesuksen sijainen. Silti tulkitsen tämän bloggauksen niin, että jollain tasolla olet närkästynyt Jeesuksen puolesta. Oletko sittenkin protestanttinen piilokristitty?

  2. Heh, en sentään närkästy Jeesuksen puolesta.

    Mutta jotenkin tämä… ”Hei, olen Jori Mäntysalo, järjestelmäasiantuntija.”; ”Terve vaan, olen Jori, tamperelainen ammattinörtti.”; ”Hei vaan. Olen Jori Mäntysalo, Jeesuksen sijainen maan päällä.”

    Mitä tuollaisesta kommentista sanottaisiin, jos kyseessä ei olisi vitsi?

    Mutta ehkä muutamien vuosisatojen kuluttua nykypäivän jumalausko näyttää samalta kuin uuden ajan alun usko noitiin tai kansanusko maahisiin.

  3. ”Mutta ehkä muutamien vuosisatojen kuluttua nykypäivän jumalausko näyttää samalta kuin uuden ajan alun usko noitiin tai kansanusko maahisiin.”

    Kun jo nyt varsin moni suhtautuu jumaluskoon tuolla tavalla, niin tuskin tarvitaan odottaa kuin noin 50 vuotta, niin vain 10-15% pitää sitä täysijärkisen uskomuksena.

  4. Henrik on varmaan oikeassa, mutta tuo on vielä eri tilanne. Ajattelen maailmaa, jossa uskomus on tuttu vain historian kirjoista, jossa kukaan ei enää oikein tavoita uskon sisältöä. Ehkä silloin mennään kirkkoon, polvistutaan ehtoollispöytään ja yritetään miettiä mitä merkillistä ne menneet polvet oikein ajattelivat.

  5. Jorin viimeinen kommentti kuvaa mielestäni jossain määrin tilannetta jo nyt.

    Piispa Repo on tuonut toisaalla esiin sen, että kirkon opin keskeiset kohdat – Jumala, ihminen, synti, Kristus ja pelastus – tulevat olemaan (lähi) tulevaisuudessa suuren paineen alla. Edellä mainittuihin nähden esim. kysymys samaa sukupuolta olevien parisuhteen siunaamisesta tms. on hyttysen surinaa.

  6. ´>>>> uskomus on tuttu vain historian kirjoista, jossa kukaan ei enää oikein tavoita uskon sisältöä>>>

    Eihän se näin kuitenkaan mene. Usko tulee säilymään, ja omalta osaltani haluan viedä tätä perintöä eteenpäin.
    On se karseeta olla ateisti, kuin pieni lapsi tarhatossut jalassa ja ilman tumppuja räntäsateessa elämän tiellä. Kovaa on kulku.
    Ateisti tietää sen itsekin, eivät he muuten roikkuisi täällä kristittyjen sivustoilla todistamassa itselleen, ettei mitään Jumalaa ole, ei ole, ei ole,, vai…. Niin kuin repisi ohdaketta nurmikon alareunalla, aina vaan se nousee uuidelleen, kun taitaa kumminkin olla…. ideaa uskossa Jumalaan.

  7. JO:
    ”Eihän se näin kuitenkaan mene. Usko tulee säilymään, ja omalta osaltani haluan viedä tätä perintöä eteenpäin.”

    Noinhan se nimenomaan menee, huidot tai et.
    Noin se on edennyt muissa kehittyneissä maissa jo vuosikymmeniä ja Suomessakin, vaikka hitaammin.

    ”On se karseeta olla ateisti, kuin pieni lapsi tarhatossut jalassa ja ilman tumppuja räntäsateessa elämän tiellä. Kovaa on kulku.”

    Hehheh, ei huono!
    Tulee mieleen joku 30-luvun kiiluvasilmäinen kirkon edustaja levittämässä kristillistä rakkauttaan kanssaihmisten hyväksi.

  8. Jorma: ”On se karseeta olla ateisti, kuin pieni lapsi tarhatossut jalassa ja ilman tumppuja räntäsateessa elämän tiellä. Kovaa on kulku.
    Ateisti tietää sen itsekin, eivät he muuten roikkuisi täällä kristittyjen sivustoilla todistamassa itselleen, ettei mitään Jumalaa ole, ei ole, ei ole,, vai…. taitaa kumminkin olla…. ideaa uskossa Jumalaan.”

    Mielestäni Jorma osuu tismalleen asian ytimeen. En minäkään roiku vapaa-ajattelijoiden tai ateistien sivuilla kommentoimassa ”Jumala on, Jumala on..”

    Mutta jos uskonasiat noinkin paljon kiinnostavat, kannattaa tutustua muutamaan muutoskertomukseen parhaillaan Turun seudulla käynnissä olevan ”Mahdollisuus Muutokseen”- kampanjan sivuilla. http://www.muutokseen.fi/
    60 erilaista ihmistä, tunnettuja ja tuntemattomia, kertoo, mitä Jeesus heille merkitsee tänään.

    Paras tapa ottaa uskonasioista selvää on kysyä itse suoraan Jumalalta. ”Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne.” Jer. 29:13. Testaa itse!

  9. K-ML:
    ”Piispa Repo on tuonut toisaalla esiin sen, että kirkon opin keskeiset kohdat – Jumala, ihminen, synti, Kristus ja pelastus – tulevat olemaan (lähi) tulevaisuudessa suuren paineen alla.”

    Tuskinpa Repo ihan noin ajattelee, vaan noin hänen on asemansa huomioon ottaen puhuttava.

    Nuo paineen alle tulevat, ovat todellisuudessa olleet paineen alla jo pitkään ja siitähän mm. kirkon erinomaiset nelivuotiskatsaukset ovat kertoneet karuja lukuja.

    Tulevaisuus on siis jo täällä!