Invocavit eli ensimmäinen paaston ajan sunnuntai

 

Invocavit on ensimmäisen paastonajan sununtain nimi latinaksi

 

Kuvassa prinsessa Colette kotiosoissa Yaoundessa Kamerunissa

Vanhan kirkon aikana oli tapana kastaa pakanoita pääsiäisyönä. Näin tuli esille, että kaste yhdistää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Kasteopetus aloitettiin paastonajan alkaessa. Koulutukseen hyväksytyt voideltiin pyhällä öljyllä, jotta he voittaisivat opintojen aikana vastaan tulevat kiusaukset. Voitelulla heidät uskottiin Kristuksen hoivaan, jotta he jaksavat perille asti: Pääsiäisyönä vastaanotettavaan kasteen lahjaan.

Tästä vanhan kirkon aikaisesta tavasta varustaa oppilaat Jumalan Pyhän Hengen voimalla kasteelle valmistautumista varten on peräisinensimmäisen paastonajan teema: Jeesus kiusausten voittaja.

SUNNUNTAI 21.2.2021

1. paastonajan sunnuntai (Invocavit)

Jeesus, kiusausten voittaja

Ensimmäinen lukukappale: Jes. 1:16 – 20

 

 

Armovakuutus jumalanpalveluksen alussa

Lapsuudessa ja nuoruudessa kävin paljon kirkossa. Liturgia tuli minulle tutuksi jo varsin varhain. Jumalanpalveluksen alussa on synnintunnustus ja synninpäästö. Tässä on monia vaihtoehtoja käytössä. Yksi synninpäästön muoto on peräisin meidän lukukappaleestamme.

Nykyisessä käsikirjassamme se on vaihtoehto kuusi:

Olkaa turvallisella mielellä,

sillä Herra sanoo kaikille katuville:

»Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset,

ne tulevat valkeiksi kuin lumi.

Vaikka ne ovat purppuranpunaiset,

ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.»

Aikoinaan piti ripittäytyä ennen Herran pyhälle ehtoolliselle menoa. Nykyisin tuo on siirretty liturgian yhteyteen ja se toimitetaan yhteisesti kaikille, oli sitten ehtoollinen tai ei menojen aikana.

Myös ortodokseilla on käytössä ripittäytyminen ennen ehtoolliselle menoa, säännöllisillä kävijöillä harvemmin. Johannes Kronstadtilainen sai luvan pitää yhteisen ripin, kun väkeä oli niin paljon, ettei hän ehtinyt ripittämään kaikkia osallistujia. Siksi hän sai piispaltaan luvan toimittaa ripin yhteisesti kaikille ehtoolliselle tulijoille. Tämä käytäntö on levinnyt myös maamme ortodoksien käyttöön.

Ripittäytymisessä synninpäästö on  toimituksen pääasia. Tunnustus on vain valmistautumista tätä toimituksen keskeistä sanomaa varten: Meidän syntimme annetaan anteeksi ja pääsemme vaipaiksi kaikesta, mikä meitä syyttää. Jumala on antanut kaiken anteeksi Vapahtajamme ristin kuoleman ja ylösnousemuksen voittoisassa työssään.

Rippi on paluuta kasteen antamaan pelastukseen

Armovakuutus on yhteinen rippi. Se julistaa koko seurakunnalle syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen täytetyn työn perusteella. Se palauttaa meidät pelastuksen alkuun, kun meidät pyhässä kasteessa on Jumalan armoliittoon saatettu.

Aikoinaan kirkkoisä Hieronymus totesi että katumus eli rippi on toinen lankku, jolle saamme nousta, jos olemme pudonneet pois kasteen pelastuksen laivasta. Luther kuitenkin toi esille, että rippi ei ole kasteen lisäksi oleva joku toinen tie pelastukseen vaan paluuta alkuperäisen pelastuksen yhteyteen.

Näin uskonpuhdistajamme sanoo:

Hieronymuksen kirjoituksessa sanotaan: ”Katumus on toinen lankku, jonka varassa uiden meidän on pelastauduttava rannalle, kun laiva on haaksirikkoutunut”, nimittäin se laiva, johon me kristikuntaan liittyessämme astumme purjehtiaksemme sillä toiselle rannalle.

Tällainen käsitys on kuitenkin riistänyt kasteelta käytön, niin ettei se voi meitä auttaa. Siksi on väärin ilmaista asia tuolla tavalla: eihän laiva voi hajota, koska se on Jumalan säädös eikä meidän tekomme. Niin voi kyllä käydä, että me liukastumme ja putoamme laivasta. Mutta jos joku putoaa, varautukoon uimaan laivan luo ja tarrautumaan siihen kiinni, kunnes pääsee sinne takaisin. Siinä hän voi sitten jatkaa aiemmin aloitettua matkaa.

Nyt siis käsitämme, miten äärettömän suurenmoinen asia kaste on. Se tempaa meidät Perkeleen kidasta, omistaa meidät Jumalalle, kukistaa synnin ja ottaa sen pois. Joka päivä se sitten vahvistaa uutta ihmistä ja jatkaa vaikutustaan, kunnes pääsemme tämä elämän kurjuudesta iankaikkiseen ihanuuteen. 

Tässä tulee esille se, että pelastus on yksi, koska Kristus on yksi. Tästä Kristuksen pelastuksesta on kysymys niin kasteen toimituksessa kuin myöhemmin katumuksessa eli ripittäytymisessä tähän samaan armoliittoon palaamisessakin.

Tässä  sunnuntain Vanhan testamentin lukukappale

Jes. 1:16–20

Peseytykää, puhdistautukaa,
tehkää loppu pahoista töistänne,
ne ovat aina silmissäni.
Lakatkaa tekemästä pahaa.
Opetelkaa tekemään hyvää,
tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta,
puolustakaa sorrettua,
hankkikaa orvolle oikeus,
ajakaa lesken asiaa.
– Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on,
sanoo Herra.
– Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset,
ne tulevat valkeiksi kuin lumi.
Vaikka ne ovat purppuranpunaiset,
ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.
Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua,
te saatte syödä maan hyvyyttä,
mutta jos kovetatte mielenne ja torjutte minut,
miekka syö teidät.
Herran suu on puhunut.

  1. Matias Roto toteat:””Tässä tulee esille se, että pelastus on yksi, koska Kristus on yksi. Tästä Kristuksen pelastuksesta on kysymys niin kasteen toimituksessa kuin myöhemmin katumuksessa eli ripittäytymisessä tähän samaan armoliittoon palaamisessakin.””

    Onko evankeliumin sanoma todella tuota, missä ovat usko, toivo ja rakkaus?

    Kaikkein suurin on rakkaus eli ilman rakkautta kaikki on turhaa.

  2. Tässä Jesajan ajatuksia paastosta .

    58:5 Tällainenko on se paasto, johon minä mielistyn, se päivä, jona ihminen kurittaa itseänsä? Jos kallistaa päänsä kuin kaisla ja makaa säkissä ja tuhassa, sitäkö sinä sanot paastoksi ja päiväksi, joka on Herralle otollinen? >

    58:6 Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?

    58:7 Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?
    58:8 Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi.

    58:9 Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: ”Katso, tässä minä olen.” Jos sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen,
    58:10 jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niinkuin keskipäivä.

    58:11 Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu.

    58:12 Sinun jälkeläisesi rakentavat jälleen ikivanhat rauniot, sinä kohotat perusmuurit, muinaisten polvien laskemat; ja sinun nimesi on oleva: ”halkeamain umpeenmuuraaja” ja ”teitten korjaaja maan asuttamiseksi.”

    58:13 Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
    58:14 silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut.

    Miten me tähän suhtaudumme ?

    • Että mitäkö pitäisi ajatella Jesajan 58. luvun paastoamisesta?

      Omaisuuskansalla oli määräys paastota(4.Mo29:7), mutta tuossa tilanteessa se liittyi asioiden oikaisemiseen Luojan edessä. Sitaattisi jae 6 viittaa tähän: ”Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn:…” Pelkkä paastoaminen ei sinänsä Kaikkivaltiasta näyttänyt miellyttävän, vaikka kuinka kuihduttavaa olisi ollut..

      Jeesus ja hänen ensimmäiset opetuslapset olivat ympärileikattuja juutalaisia ja elivät edelleen Mooseksen lakia noudattaen, siksi myös paasto, josta Jeesus jopa antoi ohjeita.(Mat6:16-18) Kristillisyyteen ei Mooseksen lain paastoamista otettu minään säädöksenä mukaan, vaikka ei sen harjoittamista ei sellaisenaan kielletä.

      Tällaisia neuvon kristitty Raamatustaan voi poimia: ”Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis.”(Kol2:16,17)

      On mielenkiintoista havaita, että kun Paavali ja Barnabas nimittivät kristillisen seurakunnan vastuutehtäviin miehiä, toiminta meni näin: ”Kullekin seurakunnalle he valitsivat vanhimmat, ja rukoiltuaan ja paastottuaan he jättivät opetuslapset Herran turviin, hänen, johon nämä nyt uskoivat.”(Apt14:23)

      Matias tuo perusteelliseeen tapaansa esille muutamia nykyisiä paastoamiskäytänteitä. Näen sellaiset itse varsin toisarvoisina, mutta jos niiden välityksellä olo tulee jollakin tavoin ”pyhemmäksi”, niin onhan siinäkin jotakin positivisuutta. Raamatullisina vaatimuksina niitä ei kukaan taida esittää, koska siihen ei perusteluja löydy?

    • Paastoaminen on Raamatussa Jumalan kansan monesti käyttämä keino sotia pahuutta vastaan. Alkukirkossa päästökäytäntö oli jo hyvin varhaisessa vaiheessa olemassa, en tiedä tarvitaanko siihen vielä jotakin käskyjä, koska se on ikään kuin sisäänrakennettu Raamatun tekstiin ja kirkon tradtioon. Luterilaisuudessakin paasto on vielä olemassa tosin sen merkitys on heikentynyt. Ortodokseilla alkoi juuri suuri paasto joka on oiva keino saatanaa, maailmaa ja lihaa vastaan. Paasto on väline, keino tulla Kristuksen kuvan kaltaiseksi jne…

    • Tarja

      Kiitos sinulle puheenvuorostasi

      Mielestäni tuo Jesajan kirjan kohta on aivan erinomainen. Siinä tuodaan esille paaston kaikkein keskeisimpiin tavoitteisiin kuuluva pyrkimys ihmisten väliseen rakkauteen ja yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen niin, että myös yhteiskuntamme heikoimmat jäsenet saavat oikeaa huolenpitoa ja voivat elää ihmisarvon mukaisesti toisten seurassa.

      Paljon olisi voitettu jo siinä, että voitaisiin luopua viholliskuvien luomisesta ja voitaisiin löytää oikeanlaatuista me-henkeä eri ryhmittymien yli ajatuksia ja ideoita yhdessä kehittäen. Yhteisvoimin voimme paljon, mutta vastakkainasettelujen pohjalta tapellen menetämme paljon.

    • Rauli

      Kiitos kommentistasi

      Paasto ei todellakaan ole enempää kuin hyvä tapa, kun siinä oikein pitäydytään. Ansioita Jumalan edessä kelpaamiseen ne eivät todellakaan kerää.

      Sen sijaan on aihetta muistaa, ettei Jeesus Vuorisaarnassaan sanonut:

      J o s paastoatte …

      vaan hän sanoi: ” K u n paastoatte…

      Paastolla siis on oma kasvattava ja uskoa hoitava merkityksensä meidän elämässämme, mutta sen tehtävää siis ei ole verrattavissa itse uskon sisältöön eli uskoon, toivoon ja rakkauteen meidän Vapahtajamme suuren pelastusteon suurina hedelminä.

  3. Ramadan

    Paasto on enemmänkin islamin juttu. Sitä noudatetaan maailmanlaajuisesti.

    ”Ramadan (arab. رمضان‎, ramaḍān) on islamilaisen hijra-kalenterin yhdeksäs kuukausi. Sen näkyvin tapahtuma on koko kuukauden kestävä uskonnollinen paasto, saum.

    Ramadan on kuukausi, jolloin Koraani lähetettiin profeetta Muhammedille. Profeetan perimätiedon mukaan ramadanin ajaksi avataan Paratiisin portit, lukitaan Helvetin portit ja kahlitaan paholaiset. Ramadan-kuun paasto on islamin neljäs pilari, jota jokaisen muslimiksi tunnustautuvan tulee noudattaa.

    Linkistä voi lukea lisää, vaikka vain tiedon lisäämikseksi. Voi olla, että se on alunperin Idän-kirkon keksintö, koska ainakin munkkien kerrotaan sitä harrastaneen.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ramadan

    ”Paasto on ”pakollista jokaiselle täysjärkiselle, aikuiselle ja terveelle muslimille, joka ei siihen aikaan ole matkustamassa”. Šaria täsmentää paastoon osallistumista seuraavasti: ”Mitä naiseen tulee, hänellä ei saa olla kuukautisia tai synnytyksen jälkeistä vuotoa. Mielenvikaisten, lasten ja matkustavaisten, naisten kuukautisten tai synnytyksen jälkeisen vuodon aikana ja vanhusten sekä imettävien tai raskaana olevien naisten ei tarvitse noudattaa paastoa.” Lapsille paastoaminen on vapaaehtoista, mutta jo nuoret henkilöt tulee käskeä paastoamaan ”

    ”Paastoaminen kuuluu islamin ohella kaikkiin muihinkin maailmanuskontoihin.[22] Muslimien kuukauden mittainen Ramadan-paasto vastaa kristillisten luostareiden käytäntöjä. Niissä pääsiäispaaston aikana ruokailu oli kielletty vuorokauden valoisina aikoina 40 päivän ajan. ”

    • Täyteläiseen elämään tottuneelle paasto tekee hyvääkin, mutta ilman kristillistä uskoa (kaikki) on turhaa ikuisuus perpektistä.

    • Tarja

      Aivan uskonnollisen tapahistorian kannalta muslimien ramadan on suora jatkumo kristilleselle paastonajalle.

      Koska arabialaisissa olosuhteissa liha oli koko aterian pääruoka ja kaikki muut olivat vain pieni lisuke tämän rinnalla, niin heidän keskuudessaan ei voitu ajatellakaan pidempiaikaista pidättäytymistä liharuuasta. Niinpä siellä olevien kristittyjenkin paasto oli jo kehittynyt sellaiseksi, että pidettiin päivällä kokopaastoa ja yöllä sai sitten syödä ja juoda mitä saatavissa oli.

      Kun Muhammed sitten omaksui tämän tavan niin hän otti sen lähes sellaisenaan. Arabialaisen kuunkiertoon sitoutuvan kalenterin takia heillä ei ole sitoutumista auringon kiertoon. Tästä seuraa, että ramadan kuu kiertää ympäri vuotta omaa tahtiaan kuun kieeron mukaisesti.

      Paaston ulkopuolelle jäävien ryhmien luettelo on likimain sama kuin oli tapana juutalaisten ja vanhan kirkon paastokäytännössä. Pienet paikalliset ja kulttuuripiirien erot ovat lähinnä hienosäätöjä, jotka eivät hetkauta itse paaston ulkopuolella jätettävien pääperiaatetta. Paastosta ei tehdä pakkosäätöä vaan aitoa hurskautta edistävä hengellinen harjoitus.

  4. Kirjoitin tuolla aiemmin, että en löydä Raamatusta enempää kieltoja kuin kristityille suunnattuja kehotuksiakaan uskonnollisessa mielessä paastoamiseen. Raamatun kirjoittamista seuranneilla vuosikymmenillä ja -sadoilla on sitten oma kehityskaarensa, jonka moni muu tuntee paremmin.

    Matias viittasi Vuorisaarnaan, jossa Jeesus mainitsee seuraajiensa paastoamisesta näin: ”Kun paastoatte, älkää näyttäkö surkeaa naamaa niin kuin teeskentelijät…”(Mat6:16-18) Sanoma oli tarkoitettu ulkokultaisille fariseuksille, jotka paastosivat näyttävästi kahdesti viikossa.(Lu18:12)

    Jeesuksen aikana elettiin vielä lakiliiton aikaa, ja vaikka Mooseksen laki vaati paastoa vain sovituspäivänä, paastoa käytettiin kyllä muutoinkin. Esimerkiksi surun kohdatessa: ”Kaikkialla maakunnissa, minne kuninkaan käsky ja määräys saapui, juutalaiset surivat kuten kuollutta on tapana surra, paastosivat ja itkivät, ja useimmat nukkuivat paljaalle maalle levitetyillä säkkikankailla.”(Est4:3)

    Myös ennen jotakin tärkeätä tapahtumaa, paasto oli paikallaan: ”Pelästyneenä Josafat kääntyi Herran puoleen ja julisti sitten koko Juudaan paaston.”(2.Ai20.3) Tämä sama tarkoitus oli epäilemättä Jeesuksella, kun hän paastosi 40 päivää erämaassa aloittaessaan palveluksensa maan päällä. Ja myös Paavali paastosi ennen tärkeää seurakunnan vanhinten nimittämistä, kertoo Raamattu.

    Jeesukselle esitettiin kerran kysymys seuraajiensa paastoamattomuudesta: ”Johannes Kastajan oppilaat tulivat kysymään Jeesukselta: ”Miksi sinun oppilaasi eivät paastoa, vaikka se on tärkeää meille ja fariseuksille”?(Mat19:14) Jeesus vastasi näin: ”Eiväthän häävieraat voi surra silloin, kun sulhanen on vielä heidän kanssaan», Jeesus vastasi. »Tulee vielä sekin aika, kun sulhanen on poissa. Silloin he paastoavat niin kuin muutkin.”

    Raamattu ei kerro seuraajiensa paastosta välittömästi Golgatan tapahtumien jälkeen mutta tuo häävieraiden suru päättyi sitten lopullisesti kolmantena päivänä, kun sulhanen herätettiin kuolleista. Sitten Jeesus nousi taivaaseen Isänsä vierelle odottamaan tulevia toimintamääräyksiä. Kun nyt Kristus on kuninkaana taivaassa ja pian tarttuu toimeen vihollistensa murskaamiseksi, en voi nähdä syytä synkistelyyn ja muinaisten juutalaisten tapaan surra paastoamalla. Iloon sitä vastoin onm monta syytä tämän synkkenevän maailman keskellä.

    Täytyy kyllä tunnustaa jotakin noihin traditioihin liittyvää ja niiden hyödyntämistä. Kun herkullinen mämmi on ilmestynyt kauppaan, kernaasti syön tuota herkkua. Pääsiäisen jälkeen suklaamunatkin ovat houkuttelevasti alennusmyynnissä, joten sitten voi olla se pieni paastokin paikallaan.

    • Rauli

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Juutalaisilla oli Jeesuksen aikana tapana paastota kahtena päivänä viikossa, toisena ja viidentenä viikon päivänä eli pyöristettynä maanantaina ja torstaina. Alkuseurakunta aloitti sen sijaan paastoamisen neljäntenä ja kuudentena päivänä eli siis keskiviikkona ja perjantaina. Perjantai oli ristiinnaulitsemisen päivä ja keskiviiko oli ylösnousemuksen päivästä sunnuntaista kauimpana oleva päivä. Tavaksi muodostui että noina päivinä ei syöty lihaa.

      Laskiaistiistai on tästä hyvä esimerkki, miten tuo tapa on vaikuttanut meidänkin aikaamme. Kun maassamme ei riittänyt lihaa viikon jokaiselle päivälle, niin syötiin vain kahtena päivänä. Sunnuntai oli ilman muuta toinen päivä, mutta toinen olisi muutoin voinut olla kumpi tahansa keskiviikko tai torstai. Keskiviikko kuitenkin oli paastopäivä eli lihaton päivä. Niinpä torstaista tuli hernekeittopäivä, kun lihan painikkeeksi keitettiin herneitä ja päivää vielä muutoinkin juhlistettiin pannukakulla.

      Tuhkakeskiviikosta alkaen kuitenkin piti lihan syönti lopettaa aina pääsiäisyöhön asti. Niinpä torstai olisi jäänyt tällä viikolla väliin. Piti siis siirtää lihansyöntipäivä paria päivää aikaisemmaksi, tiistaiksi. Näin laskiaistiistaista tuli lihansyöntipäivä eli siis hernekeittopäivä.

      Ja koska paastonaikana toivottiin muutoinkin rauhallisempaa ja hiljaisempaa käyttäytymistä, niin siksi pulkanlasku tai hevosajelu tai joku muu riehakas ja vauhdikas ohjelma tuli tavaksi laskiaistiistaina tai väen ollessa töittensä takia kiinni tiistaina niin laskiaisriehoja järjestettiin jo sunnuntaina.

      Joten tänäpäiväinen 16.2.2021 laskiaistiistain hernekeittopäivä on jälkimaininkeja tuosta jo alkuseurakunnan ajan käytännöstä keskiviikon ja perjantain pitämisestä paastopäivinä eli lihattomina päivinä.

    • Rauli

      Liittyen tuohon viittaukseesi Raamatussa mainitun ajan jälkeisen ajan kehitykseen otan tähän muutaman yleisluonteisen huomion paastonajan kehityksestä.

      Aivan alkuaikoina pääsiäisen alla oli vain muutaman päivän paasto, joka saattoi olla jopa täyspaasto eli ei ruokaa vaan ainoastaan juotavaa.

      Hyvin varhain tuo kuitenkin piteni kokonaisen viikon pituiseksi eli piinaviikon pituiseksi ajaksi, jolloin nautittiin vain leipää ja vettä sekä kuuman ilmanalan takia muutama suolan murena.

      Kun paastonaika sitten alkoi pidetä muutaman ensimmäisen vuosisadan aikana niin samalla ohjeet paaston viettämisestä lieventyivät. Keskiajalle siirryttäessä käytännöksi oli jo tullut lihasta ja kananmunista luopuminen.

      Arabia ja muut lihaa pääasiallisena ruokanaan pitävien paimentolaisten keskuudessa syntyi omia tapojaan. Näistä yhtenä esimerkkinä jo Tarjan aikaisemmin viittaama islamin kristityiltä käyttöönsä saamansa tapa kieltäytyä päivällä syömisestä ja siirtää sekä syöminen että juominen yöhön.

  5. Matias Roto vastaat minulle:

    ””Vastauksena kysymykseesi, missä ovat usko, toivo ja rakkaus, totean, että nämä juuri ovat sisältönä

    k a i k e s s a

    siinä mitä kirjoitan.”” (matias Roto)

    Kuten aiemmin olen lainannut paavalia seuraavasti:

    1.Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.(1. Korinttolaiskirje 13)

    Siis tuot esille katumuksen ja kasteen armon, siis ujutat näihin seuraavan:

    ””»Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset,

    ne tulevat valkeiksi kuin lumi.

    Vaikka ne ovat purppuranpunaiset,

    ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.»””

    Sanoppa kuinka tuohon voi liittää lähimmäisen rakkauden? Eikö kaikki synti kohdistu Jumalaa tai lähimmäistä kohtaan?

    • Ari

      Kukaan ei voi rakastaa, ellei hän ensiksi ole saanut rakkautta. Niinpä vain Jumalan rakkaus voi synnyttää todellisen rakkauden: ”Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.”

      Tämä Jumalan rakkaus on kaiken lisäksi täysin vailla meidän omia ansioitamme tai suorituksiamme meidän hyväksemme annettua. Se on armoa eli ansiotonta rakkautta. Saamme sen lahjaksi vaikka meidän puoleltamme ei esiinny mitään sellaista jonka vuoksi siihen olisi syytä. Kaikki se tulee vain Jumalan hyvyyden tähden.

      Jumala tekee kaiken tämän rakkauden antamisen vain uskossa lahjan vastaanottamisen kautta. Tämän armon ja rakkauden vakuutuksena on synninpäästön sana, joka ei ainoastaan kerro että meidän syntimme ovat anteeksiannettu vaan suorastaan

      v ä l i t t ä v ä t

      anteeksiannon meille. Nuo sanat ovat Jumalan käyttämä väline meidän armahtamiseksemme.

      Katumuksen eli ripittäytymisen varsinainen pääosa on synninpäästö.

      Augsburgin tunnustus sanoo

      XXV Rippi

      … Ihmisiä opetetaan antamaan synninpäästölle mitä suurin arvo, koska se on Jumalan oma sana ja se julistetaan Jumalan käskystä. Avainten valtaa pidetään suuressa kunnissa ja kansalle teroitetaan, että se tuo lohdutuksen pelästyneille omilletunnoille ja että Jumala vaatii uskomaan päästösanaan kuin omaan taivaasta kuuluvaan ääneensä ja että näin uskoen todella saadaan ja otetaan vastaan syntien anteeksiantamus.

      Ripittäytyminen liittyy aina kasteessa saatuun Jumalan lapseuteen. Kaste on syntien anteeksiantamuksen osallisuuteen saattamista, koska kasteessa meidät liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tuoman sovinnon ja vanhurskauden yhteyteen.

      1.Korinttolaiskirje:

      6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

      Rippi siis julistaa kussakin tilanteessa vastaanottajalleen, että kasteessa saadusta anteeksiantamuksesta ammennetaan juuri tässä ja nyt täysi anteeksiantamus aina rauhaan ja vapauteen saakka.

      ¨
      Vertausta käyttääkseni ja siihen opetukseni liittäen

      Kristus itse on anteeksiantamuksen varsinainen lähde. Tästä lähteestä virtaavan armon vesijohdot on asennettu kasteessa ja ripissä hana avataan vastaanottajan puhdistamiseksi. Usko on luottamusta että tämän veden välityksellä tulemme puhtaaksi, joten vettä ei heitetä pois, vaan annetaan tehdä päivittäinen pesunsa, ja näin puhdistettuina saamme vapautuneesti elää elämäämme Jumalan rakkauden ja hyvyyden lähettiläinä jokaisessa elämämme tilanteessa.

  6. Matias Roto kirjoittelet taasen seuraavasti:

    ””Kaste on anteeksiantamuksen varsinainen lähde. Tästä lähteestä virtaavan armon vesijohdot on asennettu kasteessa ja ripissä hana avataan vastaanottajan puhdistamiseksi. Usko on luottamusta että tämän veden välityksellä tulemme puhtaaksi ja näin puhdistettuina saamme vapautuneesti elää elämäämme Jumalan rakkauden ja hyvyyden lähettiläinä jokaisessa elämämme tilanteessa.””
    (Matias Roto)

    Esitäppä tämä esim pedofiilin hyväksikäyttämälle lapselle joka kuulee kirkossa ”synninpäästön” ja vieressä istuu hyväksikäyttäjä, molemmatko rulevat ”puhtaaksi” ja sama meno voi jatkua ”rakkauden hyvyyden lahettiläinä”?

    • Ari

      Älä sekota lakia ja evankeliumia. Jumalan sana on sekä lakia että evankeliumia.

      Koska Jumalan sana on lakia, niin se paljastaa jokaisen ihmisen puutteelliseksi ja vajavaiseksi.

      Ei pidä milloinkaan kuvitella, että me pelastuisimme omalla pyhityksellämme. Kukaan meistä ei ole ilman syntiä, toisilla se vain on ihmisten edessä pahempaa ja toisilla lievenpää, koska tekojen yhteiskunnalliset ja sosiaaliset seuraukset voivat olla eri suuria. Mutta Jumalan edessä yksikään ei täytä synnittömyyden mittoja missään vaiheessa elämäänsä. Ihmisen perisynnin olemuksesta pulppuaa koko ajan pahuutta ja kelvottomuutta, rakkauden puutetta eli syntiä.

      Roomalaiskirje:

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      Samaan aikaan Jumalan sana on evankeliumia, joka kertoo Vapahtajamme rajattomasta rakkaudesta ja armon avaruudesta, joka ei tunne mitään rajoja. Kristuksen anteeksianto riittää kaikille. Siinä ei ole mitään erotusta.

      Koska Kristuksen anteeksiannosta riittää kaikille, niin silloin myös on aiheellista antaa kunnia meidän pelastuksestamme yksistään Jumalalle. Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Kristus, hän yksin eikä kukaan muu.

      Roomalaiskirje:

      1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: ”Vanhurskas on elävä uskosta.”

      3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      Galatalaiskirje:

      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      Roomalaiskirje:

      5:2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

      1.Korinttolaiskirje:

      1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: ”Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.”

      2.Korinttolaiskirje:

      10:17 Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.

      Kun Kristus ja hänen armonsa saa olla meille kaikki kaikessa, niin silloin myös kaikki ylimielinen ja toinen toistamme halveksiva syyttely ja leimojen lyöminen voi jäädä pois.

      Jos osoittelee sormella jotain toista, niin yleensä osoitettuun suuntaan näyttää vain kaksi sormea, peukalo ja etusormi, mutta leimaavien syytösten esittäjää itseään kohtaan kolme sormea, keskisormi, nimetön ja pikkurilli.

      Joten jättäkäämme toisten ihmisten syyttely ja pyrkikäämme ihan oikeasti siihen, mitä olet aikaisemmin tässä ketjussa kirjoittanut, että pitää rakastaa lähimmäistään.

      Matteuksen evankeliumi:

      7:1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

      2.Korinttolaiskirje:

      13:11 Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

      Filippiläiskirje:

      2:1 Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,

      2:2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset

  7. Matias Roto:””Joten jättäkäämme toisten ihmisten syyttely ja pyrkikäämme ihan oikeasti siihen, mitä olet aikaisemmin tässä ketjussa kirjoittanut, että pitää rakastaa lähimmäistään.””

    Nythän tuot itse lakia: ”” että pitää rakastaa lähimmäistään””?

    Siis tuot koko ajan esille armoa, et missään kohdassa JUMALAN voimaa, onko Jumala voimaton auttamaan?

    Oppisi on että tulee luottaa kasteeseen ja sen armoon, niin saa kaikki synnit anteeksi, eikö tuo ole täydellisen itserakasta? Näinkö Jeesus rakasti ja näinkö Jeesusta seurataan?

    • Ari

      Jumalan voima on mukana kaikessa mitä teemme. Jos hän ei pitäisi meistä kokonaisena maailmankaikkeutena huolta edes yhtä sekunnin murto-osan vertaa, niin koko maailmankaikkeus häviäisi olemattomiin.

      Kasteeseen luottaminen juuri sulkee ulos kaiken omatekoisen ja omaan napaan tuijottavan uskonkäsityksen. Kun kaikki on alusta loppuun asti vain ja ainoastaan Jumalan työtä, niin silloin ei todellakaan tarvitse yrittää selviytyä oman kielensä varassa kylmästä rautatangosta roikkuen.

      Jeesuksen seuraajaksi tullaan nimenomaan kasteen välityksellä.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,

      k a s t a m a l l a

      heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

    • Luuk. 14:33
      Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.

      Siis luopuuko vauva kaikesta ja lähtee seuraamaan Jeesusta?

      Lapsi oppii vanhemmiltaan, ei siinä ole mitään eroa onko kastettu vai ei, vai oppivatko kaikki kastetut vauvat täysin samat asiat?

      Entäpä kun kastettu luterilainen vauva joutuu esim muslimin kasvattamaksi niin kun tälle opetetaan islamia niin erottaako vauva väärän opetuksen vai ei?

      Siis vauva kaste ei anna kykyä erottaa valhetta Totuudesta.

  8. Olen seurannut Ari sinun kommenttejasi täällä jo kauan ja havainnut niissä samanlaista innokkuutta kuin veljessämme Pietarissa aikanaan. Olen usein jopa samaa mieltä kanssasi.

    Galatalaiskirjeessä lukee näin: ”Hengen hedelmää sen sijaan ovat rakkaus, ilo ja rauha, kärsivällisyys, lempeys ja hyvyys sekä uskollisuus, maltti ja itsehillintä.” Ja toisessa kohden sitten seuraavaa ”Ruumiin aikaansaannoksia näkee kaikkialla. Niitä ovat luvattomat seksisuhteet, saastaisuus ja kohtuuttomuus.., vihamielisyys, riita, kiihkoilu ja raivo…erimielisyys, kuppikuntaisuus.”(Gal6KR2020)

    Kukaan meistä ei ole synnitön tai täydellinen, kaikki erehdymme. Mutta olisi miellyttävä nähdä sinun kertovan ennemmin omasta näkemyksestäsi näissä blogien kommentoinnissa kuin keskittyvän kritiikkiin.

    Mielestäni kirkon ja sen opetusten ylenpalttiseen moittimiseen antoi hyvän stopparin eräs viisas mies Raamatun kirjoittamisen aikana: ”Antakaa näiden ihmisten olla, jättäkää heidät rauhaan. Jos tämä heidän ajamansa hanke on ihmisten keksintöä, se lopahtaa aikanaan. Jos se sen sijaan on peräisin Jumalalta, te ette voi heille mitään. Tuskinpa haluatte taistella Jumalaa vastaan!”(Apt5:38,39)

    Katsohan Ari tätä uutista tämän nettijulkaisu etusivulla osoitteessa https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kolumni-pelkaan-pahoin-ettei-kirkon-kevytjasenyys-kanna/
    Luterilaisen kirkon edustajat, kuten Matias, hoitavat omaa leiviskäänsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Eikö meidän Ari pitäisi tuoda tähän varsin kriittiseksi käyneeseen aikaan sitä positiivista sanomaa, jota Raamattu kutsuu hyväksi uutiseksi? Sinulla on varmasti siinä paljon annettavaa Jumalaan uskovana ja Raamattuun luottavana.

    • Rauli Toivonen toteat minulle:””Kukaan meistä ei ole synnitön tai täydellinen, kaikki erehdymme. Mutta olisi miellyttävä nähdä sinun kertovan ennemmin omasta näkemyksestäsi näissä blogien kommentoinnissa kuin keskittyvän kritiikkiin.””

      Annampa nyt sinulle positiivisen näkemykseni eli tee parannus ja usko evankeliumi, tämä on ainoa Tie iankaikkiseen elämään.

      Näin pääsisit tuosta negatiivisesta uskostasi eli siihen uskoon joka luottaa Jumalan voimaan jolla voi voittaa kaikki kiusukset ja kuulee Jeesuksen äänen eikä elä pimeydessä tietämättä mihin on menossa.

    • Rauli

      Arin kritiikki on ollut jo vuosia erittäin voimakasta. Hyvin moni on suorastaan suuttunut moiseen keskustelujen häirintään. Omalta osaltani olen poistanut ison määrän hänen mauttomimpia kommenttejaan, kun niiden sisältö on ollut etupäässä vain toisten haukkuminen.

      Nykyisin Arin tyyli on tullut paremmaksi, niin että voin jopa vastata hänen väitteisiinsä silloin, kun niissä on edes jossakin määrin myös asiaa eikä vain toisten kimppuun käymistä.

      Arille pieni suositus.

      Käytä siistimpää kieltä ja puhu asiasta, niin meillä kaikilla on parempi olla.

      Pyri joka päivä tekemään parannusta erittäinkin kielenkäytössäsi niin että oppisit parempaan keskusteluun ja voisi syntyä rauha keskustelijoitten kesken.

      Nimenomaan kasteemme on meille kutsu tehdä joka päivä parannusta, ei vain joskus vaan joka päivä uutta, parempaa ja vapautuneempa asennetta toisia ihmisiä kohtaan.

      On siis joka päivä aihetta jättää syrjään Aadamin lankeemuksesta peräisin olevat typeryytemme ja joka päivä tulla esiin Kristuksesta eli Uudesta Ihmiskunnan Alusta eli Uudesta Ihmisestä eli Jeesuksesta alkunsa saanut eli siis armosta ja anteeksiannosta elävä ihminen.

      Luther kirjoittaa:

      Neljänneksi

      Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

    • Matias Roto ymmärrän miksi loukkaannutte kirjoituksiini, tuon esille Totuuden sanoja.

      Ei kirjanoppineet ole muuttuneet Jeesuksen ajoista, käviväthän he silloinkin Totuutta vastaan, miksi ei nykyään.

      Kirjaviisaus ei anna ihmisten elämään toivoa, julistetaan vain armoa ilman voimaa, ihmiset jäävät synnin orjiksi ilman että Jeesus heitä parantaisi. Sokeat taluttavat sokeita ja samaan monttuun he lankeavat.

    • Ari

      Annat tässä Raulille suuntaamassasi kommentissa näytteen siitä, miten täysin perusteettomasti heijastat omaa pahoinvointiasi keskustelukaverisi niskaan.

      Älä koskaan kuvittele keskustelukaveristasi sellaisia piirteitä, jotka esiintyvät vain sinun mielikuvituksessasi. Laput silmillä ampumisessa yleensä aina osuu harhaan.

      Joten ole hyvä ja pysy itse asiassa eläkä rupea rettelöimään keskustelukavereitamme vastaan.

      Muista mitä kirjoitin Tuhkakeskiviikon blogissani: Terve parannuksen teko merkitsee parempia ihmissuhteita meidän lähimmäisiimme, tervehtymistä myös asenteissamme toinen toistamme kohtaan ja kypsymistä ihmisten välisessä kanssakäymisessä.

    • Ari

      Ei pidä mennä tekemään vähäisestä opiskelusta hyvettä. Sellainenhan on vain laiskuuden päästämistä elämän kuninkaaksi ja sellaisena se on Raamatun vastaista.

      Sananlaskut:

      Viisaudesta

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      Sananlaskut tyhmyydestä

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?

      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

      8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.

      10:1 Salomon sananlaskut. Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä poika on äidillensä murheeksi.

      Otapa huomioon myös se, että Vapahtajamme oli aikansa oppinein juutalainen. Osan aikaa elämässään hän opetti aikansa korkeimmassa juutalaisessa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä. Hän siis oli aikansa parhaan ”yliopiston” professori.

      Jerusalemin temppelin koosta pieni esimerkki: Yksistään yksi pylväskäytävä Jerusalemin temppelissä oli kaksi kertaa isompi kuin koko kuuluisa Forum Roomassa.

      Joten hankipa viisautta, jotta pääsisit eteenpäin kannanotoissasi. Näin sinä voit päästä apostolien ajan ihanteen mukaiseen asenteeseen.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

    • Matias Roto tuot esille aina vaan väitteesi:””Otapa huomioon myös se, että Vapahtajamme oli aikansa oppinein juutalainen.””

      Tuota et löydä Raamatusta vaan Raamattu selkeästi todistaa päinvastaista, joten mihin perustuu ”viisautesi”?

      Mitä haet näillä keskusteluilla, kaveraat jehovan todistajan kanssa, käyt kivaa keskustelua sanoista mutta mitä rehellisesti ajattelet pelastuksesta, pelastuuko jehovan todistajat, eiväthän he kuulu teidän kirkkoon?

    • Ari

      Jeesuksella oli kaikki tiedon täyteys.

      Kolossalaiskirje:

      2:3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

      Jo 12 vuotiaana poikana hän keskusteli aikansa oppineimpien seurassa temppelissä.

      Joten tämä Raamatun sanasta.

      Sitten historian tietämyksestä. Tietäisit, jos hankkisit tietoa. Historia on paljon laajempi kuin Raamatun sanaan mahtuva osuus tapahtumien kuvauksesta. Johanneskin sanoo, ettei kaiken asian kannalta epäoleellisen kertomiseen tarvittava tekstimäärä mahtuisi edes koko maailmaan

      Eihän Raamatussa mainita sitäkään että ajan autoa. Juuri näin mieletön on logiikkasi, kun sanot, että kaikki asiat muka pitäisi olla mainittu Raamatussa.

      Mutta menkäämme aikamme historian tutkimukseen. Jerusalemin yliopiston Jeesuksen ajan tutkimuksen professori David Flusser on muun muassa maininnut tämän, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Tämä 15.9.2000 kuollut professori on ollut erittäin arvostettu oman juutalaisen kansansa keskuudessa.

    • Matias Roto toteat Jeesuksen oppineisuudesta Raamatussa:

      ””Jo 12 vuotiaana poikana hän keskusteli aikansa oppineimpien seurassa temppelissä.

      Joten tämä Raamatun sanasta.”” (Matias Roto)

      Siis harmi kun en ”keskustellut lapsena ydinfyysikoitten kanssa, olisin itsekkin silloin ”viisas”?

      Raamatussa on seuraava jota et varmaankaan ”halunnut” tuoda esille:

      Joh. 7:15
      Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”

      Jeesus vielä jarkaa:

      16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
      17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.

      Paavali oli kyllä todella korkeasti oppinut, mitä hän joutui tunnustamaan, oma inhimillinen viisaus ei avannut hänelle kirjoituksista Jeesusta niin että olisi tuntenut Hänet. Siis ihmisen ”viisaus ja ymmärrys” on lihallista, Raamatun Sana on hengellinen ja sen kirkastaa vain Pyhä Henki.

      Sanoohan Jeesus selkeästi:

      Matt. 11:25
      Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

      Siinä olet oikeassa ettei Raamatussa ole mainintaa sinun autolla ajosta, mutta nyt ei ole ”keskustelua” siitä vaan mitä Raamatussa on kirjoitettu ja siellä on juuri tuo ettei Jeesus ollut saanut maallista oppia vaan kaiken oli saanut Isältä. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että Jumala voi avata evankeliumin lapsenkaltaiselle joka ei ole oppia saanut ja salata sen todella oppineilta ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”?

    • Ari

      1) Kannattaa aina hankkia niin hyviä opettajia kuin saa.

      Juutalaisen lahjakkaan Weinbergerin poika päätti kuusivuotiaana aloittaa shakin peluun. Vanhimmat hankkivat silloin mahdollisimman pätevän opettajan. He saivat opettajaksi silloisen maailmanmestarin Botvinnikin. Niinpä pojastakin tuli shakin maailmanmestari, tunnetaan uudella nimellään Kasparov, yksi kolmesta kaikkien aikojen parhaista pelaajista.

      Näin myös Raamatun tutkimisessa kannattaa seurata vain parhaita opettajia.

      2) Et suinkaan nosta ensi kertaa esille kelvotonta veruketta muka Jeesuksen oppineisuudesta.

      Kuvittelet että Jeesuksen menestyksekkäästä toiminnasta kateuttaan vastaan vänkäävien lausunto muka Jeesuksen oppimatomuudesta olisi pätevä todiste.

      Et huomaa miten valitettavan usein ihmisillä on tapana tietoisesti vähätellä sellaisen ihmisen tietoa, jonka kanssa on eri mieltä. Eräässäkin keskustelussa aivan viime päivinä olen tullut nimitetyksi sivistymättömäksi vaikka kyseinen kirjoittaja ihan hyvin tietää, että kotikirjastooni on tämän vuosituhannen puolella tullut yli 8000 kirjaa lisää ja yksistään viime vuonnakin 612 teosta lisää. Tuossa aivan käden ulottuvillani on yksi kirja, jonka alkusanat on päivätty 1.8.1715 ja toinen joka tuli vuodenvaihteessa viimeisenä viime vuoden kirjana.

      3) Teologinen epäjohdonmukaisuutesi saa sinut yrittämään jopa keskeisten opinkohtien käyttöä niiden varsinaisen sanoman vastaisesti, tasan 180 astetta väärään suuntaan vinkkelissä.

      Viittaat Johanneksen evakeliumin sanaan, että Jeesuksen oppi on hänen Isänsä oppia.

      Eihän tämä puhu

      p i e n e s t ä

      opista tai tietomäärästä, vaan tasan tarkkaan päinvastaista.

      J u m a l a

      t i e t ä ä

      k a i k e n ,

      koska hän on tiedon luonut. Jumala hallitsee kaiken, koska hän on kaiken viisauden luonut. Niinpä Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa on Isän kanssa yhtä lailla kaikkitietävä, kaiken viisauden tunteva jo ennen kuin hän viisaudessaan on ollut maailmaa luomassa. Jumalahan on luonut ja perustanut kaikki luonnonlait ja hän ne myös pitää yllä. Niinpä tuo Jeesuksen ajatus, että hän tuo esille Isän opetusta, sisältääkin tyhmyyden ylistämisen sijaan täydellisen viisauden ja kaiken tiedon. Yhtään vähempää ei pidä mennä laukomaan meidän Jumalamme tiedon ja viisauden määrästä.

      Toistan jo edellä esiin panemani lauseen, missä varoitetaan Jumalan pilkkaamisesta eli yrityksestä tehdä Jumala tyhmäksi. Muista tämä varoistu kun yrität vääntää Jumalan sanan tyhmyyden puolustajaksi.

      Sananlaskut tyhmyydestä

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?

    • Matias Roto Jeesus jatkoi vielä:

      18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä.

      Siis minulla on vain yksi kirja ja sitä tuon esille, Raamatun Sanaa.

      Juuri Jeesuksen tiedon alkuperää toin esille eli kaikki se viisaus on peräisin Jumalalta ei ihmisoppeja.
      Jos kerran ihminen omalla viisaudellaan ja ymmärryksellään saisi oikean tiedon niin miksi fariseukset ja kirjanoppineet eivät uskoneet Jeesusta?

    • Ari

      4) Asetat asiat väärään kokonaisuuteen, kun yrität evankeliumin vastaan ottamisen kysymyksistä tehdä perusteluja Jeesuksen olemukseen kuuluvasta viisaudesta. Siirrät siis ajatuksen kuulijasta sen lausujaan. Vertausta käyttääkseni yrität hitsipillin sähkötehon perusteella tehdä päätelmiä Loviisan ydinvoimalan syöttötehosta. Eihän tällainen ajattusrakenne ole mistään kotoisin.

      Tämän virheellisen käytön takia noiden ihanien ihmisille annettujen Jeesuksen sanojen merkitys muuttuu vastakohdakseen. Sen sijaan että pyrkisimme hankkimaan tietoa ja lisääntyvää ymmärrystä Pyhän Hengen puheesta eli siis Jumalan sanasta, teksteistäsi saakin tulokseksi väitteen, että pitäisi muka ruveta heittäytymään tyhmäksi.

      Ihania nuo Jeesuksen sanat ovat siitä syystä, että niissä kerrotaan, että usko on Jumalan lahja. Jumala itse antaa uskon. Tämä usko on e n e m m ä n kuin ihmisen tieto ajallisista asioista.

      Silloin kun puhumme Jumalasta ja hänen työstään, tätä ei pidä sotkea mihin tahansa ajalliseen päättelyketjun pieneen kopperoon, mihin ihmisen oma järki ulottuu, vaan saa täysin vapautuneesti turvautua Jumalan isälliseen rakkauteen ja huolenpitoon. Hän itse vastaa sanastaan ja hän itse vie meitä eteenpäin uskon tiellä.

      Raamatussa sanotaan että tietomme on vajavaista, mutta uskon varmuus on vakaata ja kestävää. Ajallisen tietomme rajat tulevat aina nopeasti vastaan, mutta uskon silmä kantaa yli kaikkien ulottuvuuksien aina taivaan kirkkauden saleihin asti.

      Niin kuin lapsi turvautuu isäänsä tai äitiinsä, niin mekin saamme panna kaiken turvamme ja toivomme meidän Isäämme, joka on taivaissa ja ylistää häntä täydestä sydämestämme yhdessä Pojan ja Pyhän Hengen kanssa, että hän on meillekin jo pyhän kasteeen hetkellä antanut Jumalan lapseuden ja sen tuomana lahjana tulevaisuuden ja toivon.

    • 5)

      Ari

      Se että pidät Raamattua ohjeesi on hyvä asia. Raamatussa meillä todellakin on kerrottu kaikki mitä pelastukseksemme tarvitsemme.

      Mutta ongelmasi ei olekaan tämä, vaan se, että tästä hyvästä periaatteesta poikkeatkin oman vilkkaan mielikuvituksen luomien pilvilinnojen tasolle ja latelet tuulen mukanaan tuomaa pölyä muka vakaan kalliopohjan opetuksena. Tämän teet silloin, kun pyrit ottamaan osaa sellaiseen keskusteluun, missä kysymykset liikkuvatkin Raamatun ilmoituksen ulkopuolella olevissa kysymyksenasetteluissa. Tällöin noihin keskusteluihin ei pidä mennä tyrkyttämään omien päiväunien luomuksia muka Raamatun opetuksina. Tämän virheen teet kerta toisensa jälkeen ja valitettavasti silloin tällöin jopa räikeästi toisten uskon elämää vastaan räkyttäen.

      Niinpä yritän tässä opettaa aivan alkeellista perustavaa logiikkaa.

      1) Raamattu sanoo, että kaste pelastaa. 1. Piet. 3:21

      2) Raamattu sanoo, että kaste on uudestisyntymä, Tiit. 3:5.

      3) Raamattu sanoo, että joka on uskova ja on kastettu, se pelastuu, Mark. 16:16

      4) Ihminen sanoo, että hän uskoo tämän.

      5) Tästä on siis selvästikin tehtävä johtopäätös, että ihminen pelastuu,

      mutta valitettavan usein olen tavannut sinun teksteissäsi tämän kanssa ristiriidassa olevia väitteitä, kun olet lähtenyt inttämään jostain ihmisestä että tämä muka ei ole oikealla tavalla uskossa.

      Etkö Ari hyvä opettele jo lopultakin ottamaan Raamattu Jumalan sanana ilman että alat siitä poiketen vaatimaan toisilta ihmisiltä joitakin extra suoritteita, jotka minun ajatusmaailmani näkökulmasta katsoen vaikuttavat enemmänkin kypsymättömän mielen ilmauksilta kuin terveeltä Raamatun opetuksessa pitäytymiseltä.

  9. Matias Roto toteat minulle:

    ”” teksteistäsi saakin tulokseksi väitteen, että pitäisi muka ruveta heittäytymään tyhmäksi.”” (Matias Roto)

    Jotain sentään oivallat ja ymmärrät kirjoituksistani, siis tulee nöyrtyä ottamaan Jumalan valtakunta lapsenkaltaisesti, siis mitä on mielestäsi lapsenkaltaisuus?

    Onko aikuinen joka vetoaa omaan tietoonsa, vanhaan oppimaansa, lapsenkaltainen?

    Kun Jumala kutsuu niin silloin ihminen joutuu sen tosiasian eteen ettei ole koskaan ymmärtänyt Jumalan tahtoa, ei kuullut Jeesusta eikä elänyt Jumalan tahdossa. ”Joutuu” nöyrtymään omasta ”viisaudestaan ja ymmärryksestään” lapsen tasolle tiedossa eli täysin ”oppimattomaksi”.

    Nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on Hän.

    • Ari

      Muista, että Jeesus puhuu vertauksessaan kymmenestä neitsyestä, viisaista pelastuneina ja tyhmistä kadotukseen joutuvina.

      Muista, että Herran pelko on viisauden alku.

      Tämän vastakohtana on hulluuteen asti menevä tyhmyys: ”Hullu sanoo sydämessään, ei ole Jumalaa.”

      Joten siis voimassa pysyy Raamatun sana: ”Hanki viisautta!”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25