Ihmettelen

Kaikki naispiispamme ovat innokkaina ajamassa sukupuolineutraalia avioliittoon vihkimistä kirkkoomme. Kirkkomme alamäki alkoi naispappeuspäätöksestä ja naispiispoista on tullut sateenkaariväen asianajajia.
Papin virka on miehen virka!

  1. Jos Raamatun mukaan mennään oli Jeeus viimeinen pappi ja välimies Jumalan ja ihmisen välillä. (Heprealaiskirje) Jos kerran halutaan lukea Raamattu kirjaimellisesti niin luettakoonse siten joka kohdasta kirjaimelisesti eikä poimita vain rusinoita pullasta. Seurakunnan kaitsija (episkopos/päällekatsoja) Qumranista peräisin oleva nimitys) on seurakunnan päämies eli vaikkapa talouspäällikkö…

    • Strong’s: G4246 πρεσβύτης , presbytas, vanhat miehet, Strong’s G4247 πρεσβύτιδας presbytidas, vanhat naiset. MGNT 1x in 1 unique form(s). Joten eivät tarkoittaneet seurakunnan vanhinta.

    • Sana ei tarkoita ikää vaan arvostettua asemaa, esim. Matt. 26:3. Ikävuosiin viitataan sanalla γέροντες.

    • Niillä sanoilla viitattiin juutalaisuuden johtohahmoihin ja näin ollen alkuseurakunnankin vastuunkantajiin. En kuvittele, että miehisyyteensä kahliutunut konservatiivi pystyisi tämän tunnustaman, mutta näin asia kuitenkin on.

    • Ihmeellistä, mutta Paavali kirjeessään antaa neuvoja Tiitukselle todeten: ”Kehota vanhoja miehiä olemaan raittiita, arvokkaita ja maltillisia sekä osoittamaan tervettä uskoa, rakkautta ja kestävyyttä. Vanhojen naisten tulee samoin käyttäytyä arvokkaasti. He eivät saa puhua muista pahaa eivätkä olla viinin orjia, vaan heidän on opetettava muita hyvään.” Joten, eivät he mitään johtohahmoja olleet. Eivät miehet, eivätkä naiset. Kannattaa pysyä tekstin merkityksessä, ettei tule vääriä tulkintoja.

  2. Kaikki naispiispat ovat ajamassa saman sukupuolistenliiton vihkimistä kirkossa.

    Sukupuoli sanakin jo tarkoittaa. Sukupuolia on kaksi. Mies ja Nainen. Avioliitto on miehen ja naisen välinen. Se turvaa parhaiden lasten oikeuden isään ja äitiin. On mahdollista kunnioittaa isää ja äitiä.

    Miksi saman sukupuolisten liittoa on tarve verrata miehen ja naisen väliseen avioliittoon. Se on vähän kuin kauravelliä on tarve kutsua kauramaidoksi. Maito on kumminkin jotain, joka tulee lehmäntissistä. Kaura puolestaan tulee pellosta. Siksi kauravelliä ei kai enää myydä kauramaitona vaan kaurajuomana.

    • ”Keitä oli piispoissa ja papistossa kun täysin luterilainen Suomi ajautui sisällissotaan?” Laajennetaan näkökulmaa. Muistetaan ’täysin kristillisen’ Euroopan sodat, vaikkapa 100-vuotinen sota keskiajalla, 30-vuotinen sota 1600-luvulla ja maailmansodat 1900-luvulla. Onhan näitä ’alamäkiä’ ollut. Miksi olla ylimalkaan kristitty, Ari Pasanen? – – – Olisiko aika tehdä mielenmuutos ja tuijottaa muutakin kuin ihmiskunnan synkimpiä syntejä.

    • Martti Pentti niinpä voidaankin ummistaaa silmämme ja tulpata korvamme, ei kuulla mitä Jeesus sanoo hedelmästä jota puu tuottaa, siis keksitään puu joka tuottaa monenlaisia hedelmiä, aina vaan sitä mitä itse halutaan?

    • Ei noin, vaan kääntäkäämme katseemme muiden synneistä menneisyydessä itseemme ja nykyhetkeen. Minkälaista hedelmää me tässä ajassa tuotamme? Siitä tulisi näkyä, mihin runkoon meidät on istutettu.

    • Martti Pentti siis nyt et varmaankaan aivan tosissasi tuota kirjoita, etkö siis ymmärtänyt mitä kirjoitin eli kun kirkko sanoo olevansa kristus puu, Jeesuksen ruumis niin minin sitten kasteessa liitetään kun otetaan kirkon jäseniksi?

      Eikö sama ”tutkistelu” jota tuot meille, olisi kuulunut jo kirkon alusta asti kaikille sen jäsenille eli jos he olisivat sen tehneet niin eikö silloin olisi jo heti alusta alkaen ollu lappu luukulla ja selitys ei tää toimi, tuottaa vaan huonoa hedelmää?

    • ”Eikö sama ’tutkistelu’ jota tuot meille, olisi kuulunut jo kirkon alusta asti kaikille sen jäsenille? Jos he olisivat sen tehneet, eikö silloin olisi jo heti alusta alkaen ollu lappu luukulla ja selitys ei tää toimi, tuottaa vain huonoa hedelmää?” Aina voi unelmoida, että Kristuksen seurakunta olisi ollut alusta asti täydellinen ja synnitön. Totuus on kuitenkin toinen. Meidät kristityt on kutsuttu tutkimaan itseämme ja toimiamme kukin omana aikanamme ja oman aikamme kysymysten edessä. Sen vatvominen, mitä olisi pitänyt vuosikymmeniä tai -satoja sitten tehdä tai jättää tekemättä, on enimmäkseen hedelmätöntä. Korkeintaan voimme ottaa opiksi ja yrittää välttää samojen virheiden toistuminen.

    • Martti Pentti Jeesus sanoo etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia, siis ymmärrätkö nyt sinä tätä puu vertausta eli voitko koota orjantappuroista viinirypäleitä?

      Entäpä kun sanotaan että kirkko olisi ”kristus puu” niin kun se on tuottanut huonoa hedelmää aikojen saatossa niin kuinka ihmeessä saat saman puun tuottamaan nyt hyvää hedelmää?

      Kyse on lopulta jokaisen ihmisen iankaikkisuudesta, siis iankaikkinen elämä Jumalan luona on se lopullinen hedelmä.

      Selitä siis tämä puu vertaus kuinka vaikka ymmärrät kirkon tuottaneen huonoa hedelmää, niin kuinka sen hedelmä on mielestäsi muuttunut hyväksi?

    • ”Kun sanotaan, että kirkko olisi ’Kristus-puu’ ja se on tuottanut huonoa hedelmää aikojen saatossa, kuinka ihmeessä saat saman puun tuottamaan nyt hyvää hedelmää?” Kirkko on tuottanut runsaasti myös hyvää hedelmää, yksi niistä taidat olla sinä, Ari Pasanen. Jostakin syystä sinulla on eräänlaiset silmälaput, jotka estävät näkemästä tätä.

    • Martti Pentti eikö Jumalan sana tuota hengen hedelmiä, mitä ne ovat?

      Tuottaako kirkko keskinäistä rakkautta?

      Ei kaiketi että pakotetaan lapset kouluun ole sitä hedelmää mistä Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan?

      Hengen hedelmät eivät synny pakosta eikä rangaistuksen pelosta vaan rakkaudesta.

    • ”Tuottaako kirkko keskinäistä rakkautta?” Kirkon Herra luo rakkautta omiensa kesken. Se on toki usein hyvin arkista ja vaatimatonta, mutta aitoa.

    • Martti Pentti siis miksiköhän nyt(kin) on niin paljon eripuraa kirkon sisällä, kuka johtaa kirkkoa?

      Ajattelusi on hiukan outo sanoisin, siis kun katsot vain tätä päivää ja ”ummistat” silmäsi menneelle niin kuinka voit sanoa puusta että se tuottaa hyvää hedelmää, eikö puu tunneta hedelmistä joita se on tuottanut aina, siis oletko saanut puun tuottamaan erilaista hedelmää mitä se on ennen tuottanut, tästä on kyse, voiko ihminen muuttaa puun hedelmää?

    • ”Martti Pentti, miksiköhän nyt(kin) on niin paljon eripuraa kirkon sisällä? Kuka johtaa kirkkoa?” Voisit aloittaa tuon pohtimisen siitä, miksi itselläsi on tarve olla eri mieltä niin monen kanssa, Ari Pasanen? Ajallisesti katsoen kirkkoa johtavat sen luottamuselimet ja johtohenkilöt. Iäisyysnäkökulmasta sen johdossa on Kristus.

    • Martti Pentti siis ohitit kuvitelmasi puusta eli siitä kuinka olet ”keksinyt” puun joka muuttaa hedelmiään?

      Ajatteletko tosissasi että kirkkoa johtaa Jeesus, siis kuitenkin ihmiset tekevät päätöksiä kukin tavallaan kuinka eletään, ennen oli toisin kuin nyt, kuinka siis Jeesuksen johtajuus näkyy?

  3. Funktionaalisen pappiskäsitykseni mukaan naispappeus ei tuota minulle mitään ongelmia. Naiset suoriutuvat papillisista tehtävistä aivan yhtä hyvin kuin miehetkin. Siinä asiassa ei ole mitään eroa.
    Pappeus on tehtävä joka on tietyille henkilöille annettu ja sen tehtävän tähden pappia tulee kunnioittaa ja arvostaa. Ei voi olla kirkkoa eikä seurakuntaa, jolla ei ole johtajaa. Joten pappeja tarvitaan hoitamaan papillisia tehtäviä. Pappeus ei tee miehestä eikä naisesta jotain erityistä jonka tähden heitä tulisi arvostaa ja kunnioittaa. Joten ihmettelen suuresti sitä vastustusta jota monet naispapit joutuvat työssään kokemaan. On surullista että heidän identiteettinsä kimppuun käydään ja heitä mitätöidään ihmisinä.

    • Pekka Veli. Seppo A Teinonen, yksi Suomen kaikkien aikojen oppineimmista teologeista ja todennäköisesti kielitaitoisin oli virkatei8ogian spesialisti. Hän totesi jo 1975, että ns. funktionaalinen virkakäsitys ei vastaa luterlaisuuden (tai muutenkaan perinteisen kristikunnan) itseymmärrystä. Olen itse edustanut funktionaalista virkakäsitystä ja vasta myöhemmin päätynyt toiseen käsitykseen. Ei ole tietenkään tarkoitus, että kaikki hengellinen osaaminen keskittyisi kirkon isänvirkaan eli pappeihin/pastoreihin. Kirkossa tarvitaan myös äidinvirka ja tärkeitä työtehtäviä on mitä moninaisimpia.

      Kukaan ei ole mitätöimässä ketään ihmisenä tai hyökkäämässä identiteetin kimppuun:Naispappeuden kritiikki EI todellakaan kohdistu ihmiseen tai hänen taitoihinsa vaan virkaan ja perusteet löytyvät Raamatusta sekä kirkon 1900-vuotisesta tradtiosta. Niin vaikeaa kuin tämän eron ymmärtäminen näyttää olevan. On syvästi valitettavaa, että naispappiem henkilöön käyviä ja asiatonta kieltä käyttäneitä hyökkäyksiä on ollut eikä niissä ole mitään puolustettavaa.

      Tunnen virkaveljen, joka yli 20 vuotta sitten paikallislehden haastattelussa vasta valittuna seurakunnan uutena pappina kertoi kysyttäessä kielteisen kantansa naispappeuteen. Hän sai vihapostia, jossa häntä syytettiin ties mistä naisvihasta ja haukuttiin moninkertaisesti siaksi. Kyllä siinäkin mitätöitiin ihminen perusteellisesti ja vieläpä väärin perustein, härskisti ja oletuksin.

    • Kuvitteletko todella, että samansukupuolisten avioliitot syrjäyttävät miehen ja naisen liitot? Mitä syntyvyyteen tulee, naisparit synnyttävät usein lapsia. Siihen antaa nykyinen hedelmällisyyshoito mahdollisuuden.

  4. Mari on ihan oikealla paikalla meidän piispanamme ja tulee suoriutumaan tehtävistään hienosti. Siitä ei ole pienintäkään epäilystä. Suuri osa kirkon työntekijöistä on naisia ja Mari osaa kohdata heidät aivan eri tavalla kuin yksikään mies.

    Piispan vaalin toinen kierros toi esiin sen miten liberaaleilla on se yhteen hiileen puhaltamisen meininki , joka konservatiiveilta puuttuu. Jos olisi ollut, niin ei tarvitsisi nyt valittaa, että meillä on Mari piispana.

Ilpo Nurmenniemi
Ilpo Nurmenniemi
Eläkeukkona päivästä toiseen, siinä on paras hetki tässä ja nyt.