Ihmeiden aika ei ole ohi

Kuvassa isoäiti ja lapsi. Sukupolvi seuraa sukupolvea. Tulevaisuus on nousevassa polvessa. Elämä menee eteenpäin.

Sunnuntai 18.8.2024

13. sunnuntai helluntaista

Jeesus, parantajamme

1960 -luvulla Helsingin Kalliossa liikuin kadulla. Tarkoitukseni oli puhua Jeesuksesta ihmisille. Erään ilmoitustaulun luona seisoskeli muuan mies. Menin hänen luokseen. Tervehdin ja esittelin asiani. Hän oli työmies, joka oli osallistunut Kotkassa Langinkosken kirkossa pidettyyn tilaisuuteen. Siellä hän oli mennet alttarin eteen. Hänen puolestaan oli rukoiltu. Siinä hetkessä hän koki tulleensa terveeksi, parantuneensa sairaudestaan. Hän kertoi, että Jeesus oli tehnyt hänelle suuria.

Tapasimme myöhemminkin silloin tällöin. Kutsuin hänet Lähetyskirkossa pidettyyn vihkitoimitukseeni. Kirkon kahvisalissa pidetyssä hääjuhlassa hän piti puheen. Kertoi uskon asiasta selkeästi. Eräs paikalla ollut luuli häntä papiksi ja häneen viitaten sanoi, että kyllä nuo papit osaavat puhua hyvin. Rehellinen uskon todistus tuli hyvin esille ja se meni perille.

Jeesus parantajamme sunnuntain epistolassa kerrotaan syntymästään asti ramman miehen terveeksi tulemisesta. Se tapahtui Jerusalemin temppelissä. Juutalaisen hengellisen elämän ytimessä. Jumalalle pyhitetyssä rakennuksessa. Salomonin pylväskäytävässä.

Temppelissä vietettiin päivittäisiä rukoushetkiä säännöllisinä aikoina. Näihin Jeesuskin oli osallistunut. Silloin oli yhdeksäs hetki, kun rampa parani, meidän kellomme mukaan kolmelta iltapäivällä.

Näin se kävi. Rukoushetkeen tulivat apostolit Pietari ja Johannes. He menivät ramman luo. Tämä luuli saavansa rahaa, mutta sai enemmän. Jeesus paransi hänet. Pietari lausui parantavat sanat Jeesuksen nimessä. Apostoli siis ei toiminut omissa nimissään vaan Vapahtajamme suuna ja kätenä. Suullaan hän sanoi:

Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä:

nouse ja kävele.”

Kädellään apostoli tarttui ramman käteen, veti ylös, ja mies nousi. Tuli terveeksi. Alkoi riemusta tanssia Jumalan ylistykseksi. Jumala oli hänelle tehnyt suuria.

Mies sai voimaa jalkoihinsa ja nilkkoihinsa.

Hän hypähti pystyyn,

seisoi jalkojensa varassa ja käveli,

ja hän tuli heidän kanssaan temppeliin,

hyppeli kulkiessaan

ja ylisti Jumalaa.

Tervehtymisen suuri tehtävä oli kertoa Jumalan suurista teoista. Tämä toteutui. Mies tuli Herran huoneeseen apostolien mukaan. Hän myös osallistui rukoushetken liturgiaan. Ja hän ylisti Jumalaa.

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 3:1–10

Apostolien teoista, luvusta 3

Pietari ja Johannes menivät temppeliin. Oli rukoushetken aika, yhdeksäs tunti. Silloin sinne kannettiin miestä, joka oli ollut rampa syntymästään saakka. Hänet pantiin joka päivä temppelin niin sanotulle Kauniilleportille, jotta hän voisi kerjätä temppeliin meneviltä. Kun mies näki Pietarin ja Johanneksen menossa temppeliin, hän pyysi heiltä almua. Pietari loi katseensa häneen, samoin Johannes, ja Pietari sanoi: ”Katso meihin.” Mies katsoi tarkkaavasti odottaen saavansa heiltä jotakin. Mutta Pietari sanoi: ”Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele.” Hän tarttui miestä oikeasta kädestä ja auttoi hänet ylös, ja siinä samassa mies sai voimaa jalkoihinsa ja nilkkoihinsa. Hän hypähti pystyyn, seisoi jalkojensa varassa ja käveli, ja hän tuli heidän kanssaan temppeliin, hyppeli kulkiessaan ja ylisti Jumalaa. Kaikki näkivät, kuinka hän käveli ja ylisti Jumalaa. He tunsivat hänet samaksi mieheksi, joka oli istunut Kauniillaportilla kerjäämässä, ja olivat hämmästyksestä suunniltaan sen johdosta, mitä hänelle oli tapahtunut.

35 KOMMENTIT

  1. Tarjan kertomus avaa Jumala-suhteen ja rukouselämän perusasioita. Ensinäkin sanaton huokaus on myös oikeaa rukousta. Rukouksella ei ole määrättyjä muotoja, tai sanoja, joita orjallisesti tulisi noudattaa. Rukous on hyvin moniulotteinen mahdollisuus. Rukous on pohjimmiltaan vain sydämen avaamista Jumalan avulle.

    Jumalan antamat rukousvastaukset ovat usein juuri tuon kaltaisia. Jokin Raamatun jae vai tupsahtaa yllättäen ja puhuttelee syvältä sisimmässä. Sitten siihen samaan jakeeseen törmää yhä uudelleen. Rukousvastaukset ovat aina hätkähdyttäviä. Ne yllättävät meidät hyvällä tavalla.

    Ajatuksemme voivat siinä tilanteessa olla ristiriitaisia: ” oliko se vain sattumaa, vai oliko tämä Jumalan vastaus rukoukseen. Näitä tilanteita kun sattuu liian usein alkaa mieli kallistua siihen suuntaan, ettei ne voi olla sattumia.
    Kyse on ennminkin siitä tavasta jolla Jumala toimii meidän kanssamme.

    • Pekka

      Kiitos kommentistasi

      Mielenkiintoinen tuo kuvauksesi siitä, miten eri tavoin rukoilla ja myös miten vastaukset niihin voidaan ymmärtää eri tilanteissa

  2. Tanskan kielinen Uusi testamentti täyttää 500 vuotta.

    Tässä viite blogimme tekstiin uusimman käännöksen mukaisesti

    https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/3

    Tanskan Pipliaseuran sivustolla on Raamattu luettavissa netissä myös fääriksi ja grönlannin eskimoksi

    Panen tähän fäärinkielisen käännöksen osoitteen. Sitä voi sitten mennä haluamaansa kirjaan ja lukuun.

    http://old.bibelselskabet.dk/farbib/web/bibelen.htm

  3. Ihmeiden aika ei todellakaan ole ohi.
    Minä olen saanut positiivista palautetta.

    Rukoilin tosiaan ilman välikäsiä, mutta olihan pyyntökin erikoinen. En ole koskaan kuullut, että kukaan pyytäisi itkua itselleen.
    Minulla on kyllä muitakin rukous kokemuksia, esim. lapsuudesta, mutta koskaan en ole rukoillut Jeesusta, enkä Mariaa, vaan ihan suoraan. Ehkä vastauksen saaminen riippuukin siitä, että minne rukouksensa lähettää. Se voi myös jäädä välikäsien olemattomuuteen koko pyyntö.

    En väitä, etteikö Jumala olisi tietoinen rukouksesta siinäkin tapauksessa, että osoite on väärä, mutta vastauksen saaminen voi olla vaikeampaa.

    • Tarja

      Kiitos sinulle kommentistasi.

      Jaat meille oman kokemuksesi ihmeen kokemisessasi. Siinä teet hyvin.

      Kiitos tästä!

      Rukouksessa oleellista on itse asian esittäminen. Jumala nimittäin tuntee meidän tarpeemme jopa paremmin kuin me itse. Siksi voimme vapautuneesti vain antaa rukouksen tulla silloin kun sille tarvetta tuntee.

      Sen sijaan merkitykseltään aivan eri tason kysymys on se, että Jumala on yksi. Vaikka hän on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa, niin lukumäärältään hän on yksi.

      Näin ollen rukouksensa suuntaaminen Isälle Jumalalle Jeesuksen nimessä on tapahtuman kokonaisuuden kannalta Jumalan Hengen eli siis Pyhän Hengen toiminnan osallisuutta meidän pyyntöihimme.

      Hän YKSI JUMALA KOLMESSA PERSOONASSA

      tuo rukoukseen oman läsnäolonsa suomaa turvallista heittäytymistä Jumalan kasvojen eteen, kuin pienen lapsen heittäytyminen äitinsä syliin tämän rakkauden läheisyyttä kokemaan.

  4. Matias. Minulla ei nyt muistissani ole varsinaista parantumisihmettä, ei varsinkaan evakkotaipaleelta, kun lähdimme Koivistolta samana päivänä kun täytin 2 vuotta. En ole käynyt parantumistilaisuuksissa enkä kaatunut. – Sensijaan muistan miten Jumala on ohjannut lääkärien silmiä ja käsiä, kun ovat olleet tekemisissä kanssani. Kerron yhden tapauksen vuodenvaihteesta 1975-76. Olin olllut kaksi viikkoa vanhempieni luona Helsingissä, koska olin hirmukipeä ennen Samin syntymää 2/1.1076. Veljeni vei 1/1 Kätilöopistolle. Hoitajat eivät lääkäripulan vuoksi voineet tehdä mitään, vaan aikoivat lähettää takaisin kotiin. Pyysin hoitajia kuitenkin soittamaan minua hoitaneelle gynekologille, joka sattumoisin oli Kätilöopiston yksi ylilääkäri. Häntä oli suositellut minulle Lapinjärven kunnanlääkäri Inger S. – Niinpä hoitaja soitti lääkärille, joka oli menossa lomalle. Keravan kohdalla hän oli saanut sanoman Jumalalta, että mene takaisin nopeasti sairaalaan. Joten hän oli jo kääntynyt takaisin ennen kuin hoitaja soitti. Hän vastasi, että kymmenen minuutin kuluttua hän on perillä, laittakaa rouva valmiiksi. Hän tuli ja suoritti nopeasti sektion. Seuraavana aamuna hän tuli katsomaan ja sanoi: ”Kiitä Jumalaasi, että ehdin ajoissa, muuten olisitte molemmat kuolleet”. Vastaanotolla sanoin tohtorille: ”Tapahtuman jälkeen olen joka päivä rukoillut tohtorille Jumalan siunausta.” Tohtori vastasi: ” Mitä sinä minun puolestani rukoilet, minähän olen aivan jumalaton mies.” Vastasin: ”siksipä juuri, että tohtorikin pääsisi taivaan kotiin.” Sama tohtori hoiti minua 25 vuotta. Ennen hänen kuolemaansa (78 v.) kiitin häntä siitä, että hän oli hoitanut koko kehoani tuon pitkän ajan. Sain vastauksen: ”Ja sinä olet hoitanut minun sieluani lähtöhetkeä varten.” Jeesuksen parantaminen tapahtuu oikeastaan aina apukäsien kautta sen jälkeen kun Hän palasi Isän luokse.

    • Valma

      Kiitos kommentistasi

      Kiitos kokemuksesi jakamisesta meille lukijoillesi

      Jotain vastaavaa olen saanut kuulla useamman ihmisen ihmekokemuksien kerronnassa. Asiat vain ovat järjestyneet ilman, että niitä on voitu tapahtuman hetkellä ymmärtää.

      Jumalan ihmeet voivat olla niin monimuotoisia ettei niitä kannata yrittää tunkea yhteen muottiin, vaan luova monimuotoisuus voi esiintyä myös ihmeiden kokemisissa kuin muun luonnonkkin keskellä. Onhan sanottu, ettei maailmassa ole edes kahta samanlaista hikipisaraakaan, yhtä lailla kuin muiden isompien ja helpommin houmattavienkin luonnon kasvien ja eläinten erilaisuudessa.

  5. Matias

    Sinä tiedät minun suhteeni kolmiyhteiseen yhteen, koska kolmiyhteisen voi nähdä monessa asiassa, jotka liittyvät yhteen asiaan. Raamtullisia uskontoja on tavallaan kolme, koska on juutalaisuus, kristinusko ja islam. Kuitenkin näistä kaksi, eli kristillisyys ja islam pyrkivät muuttamaan alkuperäisen yhden, eli tavallaan lävistivät sen sanoman ja kirjoittivat uuden oppisuunnan, muuttaen sitä mikä on sanottu ja mikä kertoo aivan muusta, kuin väitetystä uudesta.

    Yksi on siis lävistetty kolmeen osaan, ja nyt olisi aika itkeä sitä kuin esikoista, eli ensimmäistä.
    Näinkin sen voi nähdä, kolme ei koskaan voi olla yksimielinen. eikä tästä saa edes synteesiä, ( teesi, antiteesi, synteesi) koska vastakkain ei ole vain kaksi, vaan kolme ja jokainen väittää omaansa. Vai väitätkö, ettei Poika tai pojan kirjoittajat ole hekin erimieltä alkuperäisestä, jonka halusivat peräti hävitää.

    Kaksi kipuilee, ja alkuperäinen ei hievahdakkaan, se on se, mikä sen ON. Eilen tänään ja huomenna.

    • Tarjal

      Kiitos puheenvuorostasi

      Jumala on yksi. Tämä on uskomme lähtökohta.

      Jotta Jeesus olisi voinut pelastaa Jumalan ulkopuolelle joutuneet ihmiset, hänen piti ottaa omaan Jumaluuteensa ihmisyys, kokonaan. Näin sikiämisestään lähtien Jeesus on ollut ja yhä on ja tulee iäti olemaan Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
      Jo luomisessa Jumala Pyhä Henki liikkui veden mukana ja niin valo tuli maailmaan ja autio ja tyhjä maa täyttyi elämää sekä kasveja että eläimiä sekä meidät ihmiset myös.

      Näin Pyhän Hengen vaikutus saa uuden luomiseen rinnastettavan tapahtuman meissä meidän kasteemme hetkellä.

      Koska Jumala on yksi niin Kolmiyhteisen Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen työ koko maailmankaikkeuden synnyn ja ylläpidon hoitamisessa merkitsee koko elämisemme ja olemisemme kokoavaa voimaa ja perustaa. Turvamme on Jumala jonka olemukseen jo kuuluu kolmen persoonan välinen rakkaus, joka on niin syvää, että Jumala on yhteensä laskien yksi.

      Olen käyttänyt vertauksena miten yhdistää ajatus kolmesta eri persoonasta yhden Jumalan olemuksessa. Olen käyttänyt vertausta kolmi-ikkunaisesta huoneesta: Ikkunoita on kolme, mutta valo on yksi.
      Voimme myös käyttää ajatusta kolmesta rinnakkaisesta sähköjohdosta. Johtoja on kolme mutta sähkö joka niissä on on yksi ja sama.

      Hyvää viikonloppua toivotan !

  6. Matias
    Olivatko mielestäsi hyviä vertauksia?

    Valo ikkunoista, – Emmehän me aurinkoa pidä jumalana, ja maisema eri ikkunoista ei näytä samalta, kuten ei pojan ja isän ajatusmaailmakaan näytä samalta.
    Sähkö taas, se on ihmisen alla, se on kuin orja, joka tekee sen mitä ihminen haluaa. Sama se on joka töpselissä, joita onkin miljoonia, mutta ihminen voi laittaa sen päälle ja taas sammuttaa, kun ei tarvitse.
    Miehet toki voivat ajatella, kuinka he puhuvat jumalan suulla, ovat milloin sähkö, milloin aurinko, jos he armahtavat, jumala on samaa mieltä, mutta ei se näin mene.

    ”Niin kaukana kuin taivas on maasta, ovat minun ajatukseni teidän ajatuksistanne. ” Siinä se on sanottu.

    • Tarja

      Raamatunkohtasi on aivan ihana. Se kertoo erittäin hyvin sen, miten Jumala on suurempi, voimakkampi ja ihmeellisempi kuin mitenkään milloinkaan voimme käsittää tai ymmärtää.

      Sen sijaan noita vertauksia käytin vain vertauksina, en Jumalan olemuksen ilmauksina, vaan sen mielestäni väärin asetetun matemaattisen muka ongelman, miten voi yhdistää ajatuksen YHDESTÄ Jumalasta hänen olemuksensa KOLMEEN persoonaan.

      Lähden hetken kuluttua messuun. Hyvää sunnuntaita Sinulle ja kaikille lukijoillemme.

  7. Parantumisihmeiden kertomisen tavoitteiden kärki on tuoda esiin ylistys Jumalan kunniaksi. Kun Jumala toimii niin ihminen tuo kiitoksen ja kunnian hänelle.

    Tämä tapahtui myös aikaisemmin liikkumaan kykenemättömän saatua kyvyn liikkua.

    Hän hypähti pystyyn, seisoi jalkojensa varassa ja käveli, ja hän tuli heidän kanssaan temppeliin, hyppeli kulkiessaan ja ylisti Jumalaa. Kaikki näkivät, kuinka hän käveli ja ylisti Jumalaa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25