Idästä länteen Jumalan hyvyys ja uskollisuus on voimissaan

Idästä länteen kautta koko maailman kulkee evankeliumi eteenpäin. Jumala pitää huolen sanastaan ja antaa sen tavoittaa koko maailman. Kuvassa lapsia Valtakunnallisilla evankeliumijuhlilla 1.7.2007, viikko Suomeen saapumisemme jälkeen. Siinä lapset liehuttavat eri lähetyskenttien maiden lippuja.

Pääsiäisviikko

Aikaisemmin pääsiäistä on vietetty kokonainen viikko. Sitten se lyheni neljään päivään ja nykyisellään meillä on kaksi pääsiäispäivää. Pääsiäisen vietto kuitenkin jatkuu koko pääsiäisviikon. Pääsiäisen vietto jatkuu edelleen helatorstaihin tai eräässä mielessä aina helluntaihin asti, joka on pääsiäisen viikkoviikko eli 7 x 7 päivää.

Usein kuulee puhuttavan pääsiäispäivää edeltävästä viikosta pääsiäisviikkona. Viikon oikea nimi kuitenkin on hiljainen viikko, piinaviikko tai suuri viikko.
Sen sijaan pääsiäisviikko eli valkoinen viikko alkaa ensimmäisestä pääsiäispäivästä ja jatkuu koko viikon pääsiäisen jälkeiseen sunnuntaihin eli valkoiseen sunnuntaihin asti. Arkipäivän puheentapa sivuuttaa sen, että pääsiäinen julistaa Jeesuksen ylösnousemusta ja tätä voimme juhlia kokonaisen viikon.

SUNNUNTAI 19.4.2020
1. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Quasimodogeniti
Ylösnousseen todistajia
Ensimmäinen lukukappale: Sak. 8: 6-8

Jumala ilmestyy

Lukukappaleessamme ja sen edellä kerrotaan, että Jumala tulee kansansa keskuuteen. Hän tulee pyhään kaupunkiin Jerusalemiin ja asettuu sinne asumaan temppeliin, pyhään Jumalan huoneeseen. Tämä pyhäkköön asettuminen merkitsee samalla sitä, että hän asettuu kansansa keskelle. Hän elää kansan mukana tämän jokapäiväisessä elämässä. Jumalan läsnäolo toteutuu Jumalan lupauksen perusteella. Hän on uskollinen sanoissaan ja siksi lupaus myös toteutuu.

Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen. Näin hän osoitti elävänsä. Vielä tärkeämpää on huomata se, että hän ei näyttäytynyt vain yleisellä tasolla. Hänen ilmestyksensä oli samalla läsnäolon vakuutus. Samalla tavalla kuin hän tuli opetuslasten keskellä näiden viettäessä pyhää liturgiaa, samoin hän tekee myös meidän aikanamme. Vielä tänä päivänäkin joka kerta, kun vietämme pyhää messua, ylösnoussut Vapahtajamme on erityisellä tavalla keskellämme. Leivässä ja viinissä hän antaa ruumiinsa ja verensä meidän syntiemme sovitukseksi ja anteeksiantamiseksi. Joka kerta hän myös lupaa meille uskollisen rakkautensa ja meille lahjaksi ojennetun pelastuksen.

Jumalan kansa

Lukukappaleessamme Jumala sanoo Jerusalemiin temppeliin kokoontuvalle kansalle, että hän on kansansa Jumala ja että nämä ovat hänen kansansa. Jumala ei ole erakko, joka viihtyy yksinään, vaan hän on elävien Jumala. Hän on kansansa vaiheiden keskellä vaikuttava ja historian kulkuun vaikuttava Jumala. Hän elää kansansa mukana ja tuntee omiensa tarpeet.

Ylösnousseen Jeesuksen ilmestyminen oli samalla tavoin julistus siitä, että Jumala on kanssamme. Hän elää meidän keskellämme ja me olemme hänen omiaan. Antamassaan kastekäskyssä hän kertoo, miten pyhän kasteen välityksellä meidät on liitetty Jumalan kansaan. Jumalan kansana, pyhän kirkkona, me olemme turvallisissa käsissä. Jumala on uskollinen ja vanhurskas, siksi saamme luottavaisin mielin panna turvamme häneen ja luottaa hänen hyvyyteensä.

Koko maailmaa kutsutaan mukaan

Lukukappaleessamme Jumala lupaa kutsua oman kansansa kaikkialta maailmasta takaisin yhteiseen pyhään kaupunkiin Jerusalemiin yhdistymään yhteiseen liturgiaan yhteisessä temppelissä. Aluksi väkeä oli vähän, mutta vuosien varrella väkeä tuli lisää, palasi eri puolilta maailmaa niin idästä kuin lännestä, niin etelästä kuin pohjoisesta, kaikista ilmansuunnista niin läheltä kuin kauempaakin.

Jeesuksen oppilaitakin oli aluksi vähän, vain muutamia, mutta sitä mukaa kuin evankeliumi meni eteenpäin, myös kristittyjen määrä lisääntyi ja uusia kansoja pääsi yhteisen kirkon osallisuuteen.

Sama evankeliumi julistettiin yhä eteenpäin ja yhä uusilla kielillä. Tätä on jatkunut meidänkin aikanamme ja työ menee eteenpäin yhä kasvavalla vauhdilla.

Tässä valkean sunnuntain ensimmäinen lukukappale

Näin sanoo Herra Sebaot:
– Jos tämä kaikki onkin uskomatonta niiden silmissä,
jotka noina päivinä ovat jäljellä tästä kansasta,
tarvitseeko sen olla uskomatonta minun silmissäni?
kysyy Herra Sebaot.
Näin sanoo Herra Sebaot:
– Vielä minä pelastan oman kansani
auringonnousun ja auringonlaskun maista.
Jerusalemiin minä tuon heidät asumaan.
He ovat minun kansani,
ja minä olen heidän Jumalansa,
uskollinen ja vanhurskas.

  1. Matias

    ”- Vielä minä pelastan oman kansani
    auringonnousun ja auringonlaskun maista.
    Jerusalemiin minä tuon heidät asumaan.
    He ovat minun kansani,
    ja minä olen heidän Jumalansa,
    uskollinen ja vanhurskas. ”

    ” Idästä länteen kautta koko maailman kulki evankeliumi eteenpän.”

    Mutta Jumala lupaa pelastaa kansan auringonnousun ja auringonlaskun maista, eli kautta koko maailman.

    Evankeliumi oli siis uhka kansalle ja Jumalan pitää pelastaa.

    • Tarja

      Asetat evankeliumin väärään kohtaan loogisessa kuviossa. Evankeliumi ei ole uhka, vaan se Jumalan käytössä oleva väline, jolla kaikki Jumalan vastaiset voimat eli siis paha kaikissa muodoissa voitetaan.

      Kuten toteat niin ilmaus ”idästä länteen” tarkoittaa koko maailmaa.

      Myöhemmin Sakarjan kirjassakin tähän liittyvät etelän ja pohjoisen tapahtumat

      Sakarja:

      14:4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.

      Tai vertaapa Matteuksen ja Luukkaan evankeliumia

      Matteuksen evankeliumi:

      8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;

      Luukkaan evankeliumi:

      13:29 Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.

    • Reino

      Minun Jumalani on koko maailmankaikkeuden ainoa oikea Jumala. Hän on kaiken luonut ja ylläpitää kaiken. Hänen rinnallaan ei ole olemassakaan mitään todellista muuta jumalaa. Kaikki muut jumalaksi tai jumaluudeksi kutsutut voimat tai vallat ovat vain epäjumalia.

      Uskon apostolin Tuomaan tunnustus: ”Minun Herrani ja minun Jumalani”, yhdistää kaikki maailman uskovat yhteiseen Vapahtajamme palvelemiseen elikä siis rauhan ja rakkauden sanoman palvelukseen.

      (Huom. Tuomas oli Intian apostoli, joka vuonna 58 jKr. saapui ensi kerran nykyisen Keralan tienoille evankeliumia julistamaan. Vielä nykyisinkin Intian monista autonomisista osavaltioista kaksi on kristittyjä, jotka laskevat kirkkonsa synnyn apostoli Tuomaan ajalta peräisin olevaksi.)

    • Matias. Sinin jumalasi on Jeesus joka siellä istuu isänsä oikella puolella on tuomitseva meitä ihmisiä. Ja tulokset ovat nyt näkyvissä Jos kerrot muuta niin valehtelet omaa uskoasi. Ihmisten valitsema jumala Nikea ja Konstantinopoli.

      Minun jumala käsitykseni on yksi Korkein, ei kolimiyhteinen tai neli-viisi yhteinen jumala.

      Ihmisten kirjoituksista löytyy tekstejä vaikka mihin.

    • Tämä puheenvuorosi toistuu myöhemmin, johon jo vastasin. Niinpä vastaan saman vastauksen tähänkin kohtaan.

      Reino

      Jumala on kolmiyhteinen, yksi Jumala kolmessa persoonassa.

      Nikean kirkolliskokous ei keksinyt mitään uutta, vaan ainoastaan torjui 300 -luvun alussa syntyneen harhaopin, missä Jeesuksen täysi jumaluus kiellettiin.

      Koska ihmisten kirjoituksista löytyy vaikka mitä, niin kirkon piti tarkoin harkita, mitkä asiakirjat puhuvat oikein meidän Herrastamme. Näin syntyi Uuden testamentin kokoelma, mihin kelpasi vain kaikkein luotettavimmat alkuperäisen sanoman esittävät tekstit.

  2. Matias
    ” kristittyjen määrä lisääntyi ja uusia kansoja pääsi yhteisen kirkon osallisuuteen.”

    Mutta kansastaan Jumala sanooa : ” En minä teitä siksi valinnut, että te olisitte runsaslukuisimmat kaikista kansoista, tehän olette vähälukuisimmat, Valitsin teidät siksi, että Rakastin teitä ”

    Eikö tämä ole hienoa, Jumala on pienen puolella. Sitä me kaikki toivomme, että muistaa pienimmänkin ja erityisesti juuri sen. Joukkovoimalla on oma voimansa.

    • Tarja

      Tuo pienen kunnioittaminen ja todella suuren arvon antaminen ei ole ristiriidassa sen kanssa, että olosuhteiden muuttuessa pienestäkin voi kasvaa myös ulkonaisesti suurta. Näin on käynyt myös maailmanlaajuiselle kirkolle. Aluksi oli vain Jeesus ja kaksitoista apostolia ja nykyisin noin joka kolmas maailman ihminen on kristitty.

    • Ari

      Koska maailmassa on sellaisia joihin pelkkä sinisilmäinen kauniisti puhuminen ei vaikuta mitään, niin yhteiskunta tarvitsee myös niitä jotka pitävät nuo vääryyden tekijät kurissa, tarvittaissa jopa voimakeinoja käyttäen.

      Muistapas mitä siinä raamatunkohdassa sanotaan, mistä Kuopion entinen piispa Riekkinen oli tehnyt väitöskirjansa: Roomalaiskirjeen 13. luvun alusta.

      Siteeraan sitä niin pitkään, että saat Pyhän apostoli Paavalin vastauksen siihen mitä rakkauteen kuuluu.

      Roomalaiskirje:

      13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
      13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
      13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
      13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
      13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
      13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
      13:7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
      13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

      Huomaapa tästä, että esivallan käytössä rakkauden työtä on jopa miekan käyttäminen silloin kun joku vääryyden harjoittaja alkaa riehumaan kunnon kansalaisia vastaan.

  3. Matias
    ”(Huom. Tuomas oli Intian apostoli, joka vuonna 58 jKr. saapui ensi kerran nykyisen Keralan tienoille evankeliumia julistamaan. Vielä nykyisinkin Intian monista autonomisista osavaltioista kaksi on kristittyjä, jotka laskevat kirkkonsa synnyn apostoli Tuomaan ajalta peräisin olevaksi.) ”

    Intiassa on ollut myös juutalaisuuteen kääntyneitä ja he ovat nyt saaneet palata Israeliin.

    • Tarja

      Näin on tapahtunut. Juutalaisia oli muinaisessa Parttiassa hyvinkin paljon. Heitä mainitaan myös Pietarin helluntaisaarnan yhteydessä. Myös Tuomaan aikaisen seurakunnan nopean kasvun yhtenä syynä oli se että monet juutalaiset ottivat hänen sanomansa ja näin nämä ihmiset luonnostaan siirtyivät Jeesuksen seuraajaksi ja kirkko pääsi hyvään vauhtiin jo aivan alusta.

  4. Matias

    ”Tuo pienen kunnioittaminen ja todella suuren arvon antaminen ei ole ristiriidassa sen kanssa, että olosuhteiden muuttuessa pienestäkin voi kasvaa myös ulkonaisesti suurta. ”

    Jos arvostaa ulkonaista suuruutta, monet niin tekevät se on miesten ominaisuus.
    On hienoja kirkkoja ja Paavin vatikaaneja. Pukuja ja loistoa. Mahtavaa ja prameaa, mutta sisältä täynnä saastaa ja laittomutta.

    Minä arvostan sisäistä suuruutta. Se tulee näyväksi teoissa. Oikeissa teoissa, ei niiden kieltämisessä.

    • Tarja

      Sisäinen suuruus on kaiken eteenpäin menon peruslähtökohta. Ei auta vaikka kuinka ponnistelisi, jos sisäinen voima puuttuu.

      En kuitenkaan aseta Rooman kirkon suurta ulkonaista rakennetta ja ihmisen sisäistä kasvua toistensa vastakohdiksi. Katolisen kirkon ulkonainen loisto on vain seurausta siitä, että sen koko toiminnan mittasuhteet ovat niin valtavat, että jo noin suuren joukon yhdessä koossa pitämisen takia on välttämätöntä, että rakenteet vastaavat yhteisön kokonaistarvetta.

      Ei ole mitenkään sattumaa, että ennen korona-aikaa paavin vetämiin nuorisotapahtumiin saattoi osallistua satoja tuhansia tai jopa yli miljoona nuorta, vaan se oli seurausta siitä että hyvin rakennettu organisaatio ja paavin nuoriin vetoavan julistuksen antama sanoma vastasivat toisiaan, joten nuoret kokivat mielekkääksi saapua tilaisuuteen.

    • Niin, Vatikani edusta yhtä maailman suurinta bisneslaitosta. Kultaa ja purppuraa tarvitaan häikäisemään kansaa.

  5. Matias

    ”Näin on tapahtunut. Juutalaisia oli muinaisessa Parttiassa hyvinkin paljon. Heitä mainitaan myös Pietarin helluntaisaarnan yhteydessä. Myös Tuomaan aikaisen seurakunnan nopean kasvun yhtenä syynä oli se että monet juutalaiset ottivat hänen sanomansa ja näin nämä ihmiset luonnostaan siirtyivät Jeesuksen seuraajaksi ja kirkko pääsi hyvään vauhtiin jo aivan alusta. ”

    Käsitit väärin, puhuimme Intiasta ja minä kerroin, että ne Intialaiset jotka olivat kääntyneet juutalaisuuteen, ovat nyt saaneet muuttaa Israelin maahan. Samoin Etiopiasta on muuttanut juutaisuuteen aikoinaan kääntyneitä Israeliin.

    • Tarja

      Tuohon aikaan nykyinen läntinen Intia oli osa Parttian valtakuntaa. Puhuin siis Intiasta, mutta käytin tuon ajan valtiollisia rajoja.

      Mielestäni Intiasta tulleet juutalaiset eivät ole olleet käännynnäisiä, vaan aitoja syntyperäisiä juutalaisia joita sinne on aikojen kuluessa muuttanut persialaiskaudella sen jälkeen kun Persia oli vallannut Babylonian ja oli ulottanut valtansa itään päin aina Indus -jokeen asti.

      Juutalaisuushan ei juuri mielellään ota vastaan käännynnäisiä, koska nämä yleensä luulevat hallitsevansa juutalaiset puhtaussäädökset, mutta tekevät karkeita virheitä mitä erinäisimmissä yksityiskohdissa koko ajan astuen kirjoittamattomien kiellettyjen tekojen miinoihin niin ruuan laitossaan kuin monissa muissakin taloushommissa. Näistä tämän tyypin ”käännynnäisistä” varoitti aikoinaan jo meidän Herrammekin.

      Matteuksen evankeliumi:

      23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

    • Eräässä kuuluisassa maalauksessa apostoli Tuomas kuvataan suorakulma kädessään! Miksiköhän? Eihän evankeliumit häntä puuseppänä kuvaa?
      https://www.christianiconography.info/thomas.html

      Olisikohan syynä se, että suorakulma oli edustettuna myös Jeesuksen nimen lukukarvoissa, sillä 345+543 on 888 eli Jeesus!
      Luvut 3 4 5 ovat pienimmät kokonaisluvut,joilla suorakulmassa voidaan ilmaista Pythagoraan teoreema. Perimätiedon mukaan Pythagoras oli opettanut matematiikka heprealaislle Karmell vuorella. Myös Moshe on 345. Symboli on edustettuna myös myöhemmin L-kirjaimessa Love, Light and Law. (Suom, Loisto, Lempi ja Laki)

    • Seppo

      Tuon suorakulman taustalla on vanha kertomus siitä, että Intiassa ollessaan Tuomas rakensi kuninkaalle palatsin.

      Mitään se syvällisempää salatietoa ei tuon Tuomaan attribuuttin sisältöön tarvita.

  6. Matias. Sinin jumalasi on Jeesus joka siellä istuu isänsä oikella puolella on tuomitseva meitä ihmisiä. Ja tulokset ovat nyt näkyvissä Jos kerrot muuta niin valehtelet omaa uskoasi. Ihmisten valitsema jumala Nikea ja Konstantinopoli.

    Minun jumala käsitykseni on yksi Korkein, ei kolimiyhteinen tai neli-viisi yhteinen jumala.

    Ihmisten kirjoituksista löytyy tekstejä vaikka mihin.

    • Reino

      Jumala on kolmiyhteinen, yksi Jumala kolmessa persoonassa.

      Nikean kirkolliskokous ei keksinyt mitään uutta, vaan ainoastaan torjui 300 -luvun alussa syntyneen harhaopin, missä Jeesuksen täysi jumaluus kiellettiin.

      Koska ihmisten kirjoituksista löytyy vaikka mitä, niin kirkon piti tarkoin harkita, mitkä asiakirjat puhuvat oikein meidän Herrastamme. Näin syntyi Uuden testamentin kokoelma, mihin kelpasi vain kaikkein luotettavimmat alkuperäisen sanoman esittävät tekstit.

  7. Matias

    ”Koska maailmassa on sellaisia joihin pelkkä sinisilmäinen kauniisti puhuminen ei vaikuta mitään, niin yhteiskunta tarvitsee myös niitä jotka pitävät nuo vääryyden tekijät kurissa, tarvittaissa jopa voimakeinoja käyttäen. ”
    Tämä ei ollut minulle mutta otan kuitenkin kantaa.

    Tuo on eri asia kuin se, että viedään uskontoa miekan voimalla, tai muita voimakeinoja käyttäen.

    Ja lisäksi, oikeusvaltiossa ( huom, Laki ja oikeus ) voimakeinojen käyttö ei ole ensisijainen toimenpide, vaan rikolliset otetaan kiinni, vangitaan ja viedään oikeuteen, oikeuden tuomittavaksi.

    • Tarja

      Sanot saman asian mitä yritän sanoa Arille, mutta koska hän on aikaisemmissa puheenvuoroissaan välillä alkanut inttämään sellaisia oppeja, joilla oikeusvaltion järjestyksen pitoa ei oteta todesta, niin piti vedota Raamattuun, jota hän näyttää kunnioittavan, vaika valitettavan usein laisinkaan ymmärtämättä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25