Idästä länteen Jumalan hyvyys ja uskollisuus on voimissaan

Idästä länteen kautta koko maailman kulkee evankeliumi eteenpäin. Jumala pitää huolen sanastaan ja antaa sen tavoittaa koko maailman. Kuvassa lapsia Valtakunnallisilla evankeliumijuhlilla 1.7.2007, viikko Suomeen saapumisemme jälkeen. Siinä lapset liehuttavat eri lähetyskenttien maiden lippuja.

Pääsiäisviikko

Aikaisemmin pääsiäistä on vietetty kokonainen viikko. Sitten se lyheni neljään päivään ja nykyisellään meillä on kaksi pääsiäispäivää. Pääsiäisen vietto kuitenkin jatkuu koko pääsiäisviikon. Pääsiäisen vietto jatkuu edelleen helatorstaihin tai eräässä mielessä aina helluntaihin asti, joka on pääsiäisen viikkoviikko eli 7 x 7 päivää.

Usein kuulee puhuttavan pääsiäispäivää edeltävästä viikosta pääsiäisviikkona. Viikon oikea nimi kuitenkin on hiljainen viikko, piinaviikko tai suuri viikko.
Sen sijaan pääsiäisviikko eli valkoinen viikko alkaa ensimmäisestä pääsiäispäivästä ja jatkuu koko viikon pääsiäisen jälkeiseen sunnuntaihin eli valkoiseen sunnuntaihin asti. Arkipäivän puheentapa sivuuttaa sen, että pääsiäinen julistaa Jeesuksen ylösnousemusta ja tätä voimme juhlia kokonaisen viikon.

SUNNUNTAI 19.4.2020
1. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Quasimodogeniti
Ylösnousseen todistajia
Ensimmäinen lukukappale: Sak. 8: 6-8

Jumala ilmestyy

Lukukappaleessamme ja sen edellä kerrotaan, että Jumala tulee kansansa keskuuteen. Hän tulee pyhään kaupunkiin Jerusalemiin ja asettuu sinne asumaan temppeliin, pyhään Jumalan huoneeseen. Tämä pyhäkköön asettuminen merkitsee samalla sitä, että hän asettuu kansansa keskelle. Hän elää kansan mukana tämän jokapäiväisessä elämässä. Jumalan läsnäolo toteutuu Jumalan lupauksen perusteella. Hän on uskollinen sanoissaan ja siksi lupaus myös toteutuu.

Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen. Näin hän osoitti elävänsä. Vielä tärkeämpää on huomata se, että hän ei näyttäytynyt vain yleisellä tasolla. Hänen ilmestyksensä oli samalla läsnäolon vakuutus. Samalla tavalla kuin hän tuli opetuslasten keskellä näiden viettäessä pyhää liturgiaa, samoin hän tekee myös meidän aikanamme. Vielä tänä päivänäkin joka kerta, kun vietämme pyhää messua, ylösnoussut Vapahtajamme on erityisellä tavalla keskellämme. Leivässä ja viinissä hän antaa ruumiinsa ja verensä meidän syntiemme sovitukseksi ja anteeksiantamiseksi. Joka kerta hän myös lupaa meille uskollisen rakkautensa ja meille lahjaksi ojennetun pelastuksen.

Jumalan kansa

Lukukappaleessamme Jumala sanoo Jerusalemiin temppeliin kokoontuvalle kansalle, että hän on kansansa Jumala ja että nämä ovat hänen kansansa. Jumala ei ole erakko, joka viihtyy yksinään, vaan hän on elävien Jumala. Hän on kansansa vaiheiden keskellä vaikuttava ja historian kulkuun vaikuttava Jumala. Hän elää kansansa mukana ja tuntee omiensa tarpeet.

Ylösnousseen Jeesuksen ilmestyminen oli samalla tavoin julistus siitä, että Jumala on kanssamme. Hän elää meidän keskellämme ja me olemme hänen omiaan. Antamassaan kastekäskyssä hän kertoo, miten pyhän kasteen välityksellä meidät on liitetty Jumalan kansaan. Jumalan kansana, pyhän kirkkona, me olemme turvallisissa käsissä. Jumala on uskollinen ja vanhurskas, siksi saamme luottavaisin mielin panna turvamme häneen ja luottaa hänen hyvyyteensä.

Koko maailmaa kutsutaan mukaan

Lukukappaleessamme Jumala lupaa kutsua oman kansansa kaikkialta maailmasta takaisin yhteiseen pyhään kaupunkiin Jerusalemiin yhdistymään yhteiseen liturgiaan yhteisessä temppelissä. Aluksi väkeä oli vähän, mutta vuosien varrella väkeä tuli lisää, palasi eri puolilta maailmaa niin idästä kuin lännestä, niin etelästä kuin pohjoisesta, kaikista ilmansuunnista niin läheltä kuin kauempaakin.

Jeesuksen oppilaitakin oli aluksi vähän, vain muutamia, mutta sitä mukaa kuin evankeliumi meni eteenpäin, myös kristittyjen määrä lisääntyi ja uusia kansoja pääsi yhteisen kirkon osallisuuteen.

Sama evankeliumi julistettiin yhä eteenpäin ja yhä uusilla kielillä. Tätä on jatkunut meidänkin aikanamme ja työ menee eteenpäin yhä kasvavalla vauhdilla.

Tässä valkean sunnuntain ensimmäinen lukukappale

Näin sanoo Herra Sebaot:
– Jos tämä kaikki onkin uskomatonta niiden silmissä,
jotka noina päivinä ovat jäljellä tästä kansasta,
tarvitseeko sen olla uskomatonta minun silmissäni?
kysyy Herra Sebaot.
Näin sanoo Herra Sebaot:
– Vielä minä pelastan oman kansani
auringonnousun ja auringonlaskun maista.
Jerusalemiin minä tuon heidät asumaan.
He ovat minun kansani,
ja minä olen heidän Jumalansa,
uskollinen ja vanhurskas.

  1. Juutalaisuuteen kääntyminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia, tyyliin; ”Olen tullut juutalaiseen uskoon, kirjatkaa minut ylös.” Se on kolmen vuoden opiskelu, Kenenkään ei ole pakko kääntyä, mutta voi kääntyä vapaasta tahdostaan jos haluaa.

    Mutta se ei ole mikään leikin asia. Se on koulutus, on tentit ja rabbien puhuttelut.

    Juutalaisuudella on hyvin pitkä historia, ja sekin todennäköisesti kuuluu opiskeltaviin asioihin.

    • Tarja

      Aivan tässä sen selkeästi sanot. Vanhastaan tyyliin on myös kuulunut että kahdesti juutalaiset sanovat kääntymystä haluavalle selkeästi ”ei” ja vasta kolmannen kerran jälkeen aletaan sitten tekemään noita mainitsemiasi valmisteluja.

    • Tarja

      Ei suinkaan. Kuinka aikansa oppinein juutalainen (D. Flusser) olisi saattanut olla antisemiitti.

      Yritin jo edellä sanoa, miten ongelmana ei ollut se etteikö juutalaisuus olisi ollut hyvä asia. Päin vastoin. Vaan ongelmana oli näiden ”käännynnäisten” tietämättömyyttään aiheuttama sekaannus ja asioiden sotkeminen. Ilmeisesti et vielä tuolloin ymmärtänyt, mistä kenkä puristi. Joten yritän uudelleen.

      Ongelma oli siinä, että valitettavasti tällaiset ”käännynnäiset” olivat todella suuri riesa juutalaista elämänmenoa vastaan. Jo niin alkeellisissa asioissa kuin oikea tapa valmistaa ruokaa keittiössä oli näiltä hukassa muista vähän sofistisemmista käytöstavoista puhumattakaan. Tietämättään nämä kovasti innostuneet, mutta asioita ja hyviä käytöstapoja jatkuvasti sotkevat saivat alati sekaannusta, josta koko lähipiiri kärsi suunnattomasti. Synagogan liturgiaan osallistuessaan nämä myös vähän väliä toimivat toisin kuin olisi pitänyt kussakin tilanteessa toimia.

      Kuvitellessaan olevansa hartaita juutalaisia nämä käyttäytyivät kuin jumalattomat. Tässä se ongelma oli.

  2. Matias

    Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, jos kirjoittaisit kristityistä käännynnäisistä tai kastetuista, että tuliko heistä enkeleitä, vai paholaisia. Pitkä historia on jo kristinuskollakin.
    Kyllä sieltä varmasti löytyy, ulkokultaisia, sokeita sokeiden taluttajia, käärmeitä ja kyykäärmeen sikijöitä, hyttysen siivilöitsijöitä, rosvoja ja ryöväreitä, laittomia ja hillittömiä, moraalittomia, ja tyhjänpuhujia, sotaisia ja valkeiksi kalkittuja hautoja.
    Istuvat mieluusti etummaisilla istumapaikoilla ja pitävät siitä, että heitä tervehditään toreilla ja kujilla.

    Niin tosiaan, ja vielä heitäkin jotka Paavalin sanoja toistaen sanovat: ” Me olemme oikeita juutalaisia, meillä on sydämen ympärileikkaus. ”

    • Tarja

      On kaksi eri asiaa toisaalta kääntymys juutalaisuuteen, jossa on huomioitava kaikki juutalaisuuteen kuuluvat tapakulttuuriin liittyvät näkökohdat.

      Kokonaan toinen on sitten se kristinuskon antama kääntymys, missä meidät pyhän kasteen kautta yhdistetään Kristukseen ja hänen maailmanlaajuiseen kirkkoonsa. Tämän yhteyden ainoana perusteena on yhteys Jeesuksessa. Kaikkien kansojen kaikki ihmiset on lähetyskäskyn mukaisesti saatettava tähän yhteyteen, missä Kristus on Herra ja me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

      Kristittyinä me elämme anteeksiannon varassa. Tällä anteeksiannolla ei ole rajoja, koska Jumalan voima on rajaton. Anteeksiannon tavoitteena on, että me armahdettuina syntisinä emme enää tekisi syntiä, vaan osoittaisimme rakkautta toinen toistamme kohtaan.

      Toinen asia on että kukaan ihminen ei ole itsessään omien edellytysten vuoksi synnitön, vaan kaikki me olemme syntisiä. Jos tämän koko ihmiskuntaa koskevan perisynnin ottaa tosissaan, myös omalle kohdalleen, niin silloin ei kenelläkään ole varaa tuomita toinen toistaan, vaan on nähtävä, että jos yksi lankeaa yhdellä tavalla, niin toinen lankeaa toisella tavalla.

      Silloin kaikki tuollainen kirjoittamasi yleisellä tasolla täyslaidallinen kristittyjä kohtaan ei tee oikeutta meidän koko ihmiskuntamme perisynnin alaisuutta kohtaan, vaan vääristää kokonaiskuvan.

      Ongelma tuollaisessa on se että toisaalla olevat ihanteet ja toisaalla oleva todellisuus asetetaan vastakkain. Vain sellainen missä ihanteet pannaan ihanteiden kanssa vertailuun ja todellisuus pannaan todellisuutta vastaan tekevät paremmin oikeutta tekeviä vertailuja.

      Tällöin voi vain todeta miten itseään suureksi humanistiksi mainostanut Stalin esimerkiksi hallitsi kautena, jolloin oman maan kansalaisia tapatettiin maailman toiseksi eniten, vain Maon ajan Kiinan päästyä suurempiin lukuihin. Jos nyt pannaan Stalinin humanistiset ideaalit vastakkain esimerkiksi jonkun pienen maan muutamia vääryyksiä vastaan, niin kokonaiskuva ei tule esille.

      Tai huomataksemme, ettei tämä ole riippuvainen kulttuuritaustasta, pannaanpa kulttuuriltaan buddhalaisen maan Kambodžan tilanne silloin, kun ateistiset Pol Potin johtamat Punaiset khmerit tappoivat muutaman miljoonan ihmistä.

      Joten kyllä ihmiskunnan vääryydet ovat meissä ihmisissä paljon syvemmällä kuin vain joidenkin yksittäisten ryhmien sisällä. Perisynnin todellisuus on ihmiskunnassa paljon syvemmällä, kuin usein arkisten askareitten keskellä tullaan ajatelleeksi.

    • Matias, ei se ihannoin mene, sillä jos käytän vertausta mihin Sinäkin useint turaudut, niin ei se ihme ole jos juoppo juo, se on ihme jos raitis ryyppää.. Eli mitä moraalista lisäarvoa kristinusko on tuonut, jos senedustajat eivät juuri mitenkään ole eroneet, ennen valistusajan kehitystä, muista ihmisistä.

  3. Matias Roto:””Yritin jo edellä sanoa, miten ongelmana ei ollut se etteikö juutalaisuus olisi ollut hyvä asia. Päin vastoin. Vaan ongelmana oli näiden “käännynnäisten” tietämättömyyttään aiheuttama sekaannus ja asioiden sotkeminen. Ilmeisesti et vielä tuolloin ymmärtänyt, mistä kenkä puristi. Joten yritän uudelleen.””

    Siis yritätselittää jotain juutalaisista, no otetaampa lähtökohta tarkasteluun eli muutama jae ennen sitä mistä on kyse eli

    10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
    11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
    12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
    13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.

    15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!(Matt.23)

    Siis eikö tuossa Jeesus Sano etteivät nämä viisaat fariseukset ja kirjanoppineet mene itse sisälle eli eivät ota Jeesuksen Sanoja vastaan eivätkä siis tee parannusta. Ja vieläpä näm sulkevat taivasten valtakunnan ihmisiltä.

    • Ari

      Puhuimme Tarjan kanssa juutalaisuuden olemuksesta.

      Sinä hyppäät aivan toiseen kysymyksenasetteluun, jota emme ole tässä ketjussa käsitelleet, eikä se edes kuulu tämän keskustelun aihepiiriin.

      Joten:

      Koeta pysyä asiassa.

    • Asiahan on niin ettei juutalaisuuden kautta pelastu, siis pakanat.

      Aivan kuten Jeesus tuossa selkeästi Sanoo ettei lukemalla voi löytää Totuutta ja päästä taivasten valtakuntaan.

      Samoin tässäkin ketjussa ”viisaus” ei auta kun ei tunne Totuutta.

    • Ari

      Toisin kuin väität, niin lukemalla saa viisautta. Viisaus puolestaan on Jumalan lahja.

      Psalmit:

      37:30 Vanhurskaan suu lausuu viisautta, ja hänen kielensä puhuu oikeuden sanoja.

      49:4 Minun suuni puhuu viisautta, minun sydämeni ajatus on ymmärrystä.

      51:8 Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.

      105:22 sitomaan mielensä mukaan hänen ruhtinaitansa ja opettamaan viisautta vanhimmille.

      111:10 Herran pelko on viisauden alku, hyvä ymmärrys kaikille, jotka sitä noudattavat. Hänen ylistyksensä pysyy iankaikkisesti.

      Sananlaskut:


      1:2 viisauden ja kurin oppimiseksi, ymmärryksen sanojen ymmärtämiseksi,

      1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.

      2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –

      2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.

      2:10 sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,

      3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.

      3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

      7:4 Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,

      8:11 Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.

      8:12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.

      9:1 Viisaus on talonsa rakentanut, veistänyt seitsemän pylvästänsä.

      9:10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. –

  4. Matias

    ”Silloin kaikki tuollainen kirjoittamasi yleisellä tasolla täyslaidallinen kristittyjä kohtaan ei tee oikeutta meidän koko ihmiskuntamme perisynnin alaisuutta kohtaan, vaan vääristää kokonaiskuvan. ”

    Se mitä kirjoitin, se sanotaan evankeliumissa juutalaisista, ja paljon muutakin.
    Jos loukkasi, kun kohdistin ne kristittyihin, niin kyllä noin pahat sanat luulisin loukkaavan myös juutalaisia.
    Ja varmasti loukkaakin, mutta he eivät valita.

    • Tarja

      Mistä kummasta luet noita pahoja sanoja juutalaisista?

      Jotenkin minusta vaikuttaa että yleistät tavalla, joka ei ota huomioon lausuntojen oikeaa kohdetta.

  5. Matias

    ”Kaikkien kansojen kaikki ihmiset on lähetyskäskyn mukaisesti saatettava tähän yhteyteen, missä Kristus on Herra ja me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.”

    Ei pidä, kaikista ei pidä tulla antisemitisteja, se on väärin, ehdottomasti väärin ja järkyttävä ajatus. Ja kaikenlisäksi nyt on uskonnonvapaus. Te ette pysty enää pakkokäännyttämään kaikkia. Ehkä jossain kehitysmaissa lukutaidottomia, mutta ei se heidän elintasoaan paranna, ei ole parantanut tähänkään asti. Ja Afrikassa muslimit vainoaa tällä hetkellä.

    Kristinuskolla ei ole mitään sellaista, jota ei olisi ollut jo sitä ennen, ei mitään uutta. Kuolemanjälkeiseen ja jopa ruumiiden ylönousemukseen tulevassa maailmassa on uskottu jo ennen evankeliumia. Myös juutalaisuudessa, makkabilaiset, selootit, essealaiset, mutta se ei ole virallinen oppi, vaan jokaisen oma asia. Koska sitä ei pysty todistamaan, se ei kuulu arvovaltaiseen opetukseen.

    Ei se ole kristinuskon omaisuutta.

    • Tarja

      Paras lääke antisemitismiä vastaan on nimenomaan kirkon yhteyteen ottaminen ja Jumalan valtakunnan julistaman rakkauden sanoman levittäminen.

      Väitteesi siitä, että kristillinen julistus muka lisäisi antisemitismiä on mielestäni täydellinen väärinkäsitys.

      Ei evankeliumin julistus ole mitään pakkokäännytystä vaaan päin vastoin se on todellisen vapauden esillä pitoa, kun Jumalan Poika Vapahtajamme ojentaa todellisen vapautuksen ihmiselle evankeliumin suloisessa sanomassa.

      Afrikassa kristinusko menee eteenpäin nopeammin kuin mikään muu uskonnollinen liike. Esimerkiksi noin 40 vuotta sitten Kamerunissa oli noin runsas neljännes muslimeja, noin neljännes katolisia, noin neljännes protestantteja ja noin neljännes perinteisen heimouskonnon kannattajia. Tällä hetkeää kristittyjä on reilusti yli 70 prosenttia heistä noin puolet katolisia ja noin puolet protestantteja, vajaa 20 prosenttia on muslimeja ja alle 10 prosenttia perinteisen heimouskonnon kannattajia.

      Kristilliseen arvovaltaiseen opetukseen kuuluu usko ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään. Tämä on Jumalan lahja ihmiskunnalle ja tästä lahjasta pääsee osalliseksi olemalla Kristuksen oma eli hänen kansansa eli kirkon uskossa mukana.

      Uskonnonvapaus on ensi sijassa vapautta harjoittaa uskontoa. Huomattava että myös ateismi on psykologisesti ja sosiologisesti yksi uskonnon muoto. Se täyttää saman sosiopsykologisen kentän ihmisen toiminnoista kuin muutkin uskonnot.

      Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana koko maailmassa vain ateismi on vähentynyt noin 2,5 % :sta vähän alle 2 % iin eli saman verran kuin kristinusko on lisääntynyt koko maailman tilastoissa ollen nyt noin kolmannes koko maailman väestöstä.

      Mainitsemasi islam on kasvanut suhteellisesti ottaen nopeimmin. Tähän on vaikuttanut mm sellaiset seikat kuin suurten muslimimaiden valtiollinen rahoitus islamin levittämiseksi ja islamin tehokkain käännytystyön muoto eli se että musliminuorukainen ottaa kristityn vaimon itselleen ja sitten käännyttää tämän ja lapset islamiin.

  6. Matias

    ”Mistä kummasta luet noita pahoja sanoja juutalaisista? ”

    Pitääkö minun kirjoittaa sinulle jakeet, ja tekstit, siitä tulee pitkä ja ruma kirje. Ehkä sinulla on peite kasvoilla evankeliumia lukiessasi, etkä näe niitä.

    Lisäksi Apostolien teoissa syytetään toistamiseen: ’Tämän jeesuksen te ripustitte puhuun ja tapoitte. ’

    Ehkä se ei kuulostaisi niin pahalta, jos puhuttaisiin jostakin raakalaismaisesta kansasata, jota ei enää ole, heettilaiset, assyrialaiset, meedialaiset, germaanit, gallialaiset. Mutta puhutaan olemassaolevasta, elossa olevasta kansasta, ja nyky-ihmisistä, joilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, mutta siitä koituu heille seuraamuksia, kuten olen netissä lukenut törkeää huutelua; ”Nehän tappoivat Jeesuksenkin.”
    Ja sitten vähämieliset hyökkäävät sottaamaan synagogan seiniä, ja hautaumaista ja tekemään terrori-iskuja.

    • Tarja

      Ota huomioon että tuossa tilanteessa sekä syyttäjät että syytetyt olivat juutlaisia, joten heidän erimielisyytensä oli juutalaistn sisäinen asia eikä siis joku ulkopuolelta tuleva syyte.

      Toiseksi myös Pietari opetti Jerusalemin temppelissä eli siis aikansa korkeimmassa juutalaisten oppilaitoksessa joten kyseessä oli siis ”yliopistoprofessorien” välinen mielipiteiden vaihto. Tosin Pietaria syyttävä puoi yritti vaientaa Pietaria ja hänen puolellaan olevia, joten kerrankos sitä yliopistomaailmassa kuohuu meidänkin aikanamme, miksei sitten aikaisemminkin.

  7. Matias

    ” joten heidän erimielisyytensä oli sisäinen asia ”

    Miten tämä sitten liittyy kirkkoon joka ei kuulu sisäpiiriin, vaan sillä on omat erimielisyytensä.
    Näytteleekö kirkko tässä sellaista juoruämmän roolia, joka juoksee maat ja mannut kertomassa toisten sisäisistä asioista pahassa tarkoituksessa.

    • Tarja

      1) Kirkko on Jumalan kansa ( Herran kansa = kyriake ekklesia —> kirkko), jonka tehtävänä on kertoa iloinen uutinen Jeesuksesta Kristuksesta. Tässä on kirkon tehtävä. Tämän myönteisen sanoman tuominen koko ihmiskunnalle.

      2) Miksi kirkko ei kuuluisi noiden Apostolien tekojen kertomusten tapahtumien sisäpiiriin. En näe moiselle ajatukselle mitään aihetta. Pietari oli sisäpiiriä niin juutalaisessa yhteisössä kuin yli kansallisuusrajojen menevässä kirkossa.

      Olihan Pietari Jerusalemin seurakunnan ensimmäinen ”synagogan esimies”, jonka seuraaja sitten oli Jeesuksen sosiologinen veli Jaakob Vanhurskas, ensimmäinen kreikkalaisperäisen piispan -nimityksen käyttäjä, ja hänen jälkeensä Simeon Jerusalemilainen, Jeesuksen sosiologisen isän veljen Kloopaan poika, joka eli toiselle vuosisadalle asti. Saman viran nykyinen haltija on vuodesta 2005 alkaen ollut Jerusalemin ja koko Palestiinan patriarkka Teofilos III.

      Pietari oli myös Antiokian ensimmäinen piispa ja patriarkka

      ja elämänsä loppupuolella hän oli ensimmäinen Rooman piispa, jonka viran nykyinen haltija on paavi Franciscus.

  8. Matias

    ” Paras lääke antisemitismiä vastaan on nimenomaan kirkon yhteyteen ottaminen ja Jumalan valtakunnan julistaman rakkauden sanoman levittäminen. ”

    Minulla on kokemusnäkemys siitä, että sitä mukaa, kun ihmiset eroavat kirkosta, antisemitistinen huutelu on vähentynyt netissä.
    Toki ihmisten kansaa täytyy myös keskutella ja selittää heille tosiasioita, miten hirvittävät seurauksen antisemitismillä on ollut. Ja mitä panettelu ja vihapuhe voi pahimmilaan saada aikaan, kun se saa joukkoja alleen.

    • Tarja

      Sitä enemmän mitä ihmiset eroavat kirkosta sitä enemmän nettiin ilmestyy vihapuhetta ja sopimatonta käytöstä toisia ihmisiä kohtaan. Jumalattomuus raaistaa. Se nähdään maailmanlaajuisesti.

      Albania oli yhteen aikaan ainoa Euroopan valtio, joka piti ateismia ainoana sallittuna valtionuskontona. Tuona aikana siitä tuli Euroopan takapajuisin maa.

      Neuvostoliitossa oli ateismi oli pitkään valtionuskonto, jonka kursseihin oli yliopistoissakin pakko osallistua edetäkseen urallaan. Maa putosi sellaiseen taloudelliseen monttuun, että parisenkymmentä vuotta sitten koko valtavalla suurvallalla oli ilmavoimissaan 12 lentokonetta, jotka toimivat. Talousvaikeudet jatkuivat vielä vuosituhannen vaihteeseen. Silloin pitämässään talousseminaarissa Putin aloitti puheensa kertomalla, että pienessä naapurimaassa Suomessa yksistään IT -alan tuotanto oli tuolla hetkellä suurempi kuin koko heidän tuolloinen kansantaloutensa. Joten tämä siitä seuraa, kun ateismi on pyöreästi 70 vuotta saanut rääkätä maata.

      Voinemme todeta, että heti kun uskonnonvapaus palautettiin Venäjälle, niin aivan hetkessä 55 % kansasta alkoi tunnustaa olevansa ortodokseja.

      Nykyisin Putinin kauden jatkuttua, GDP(Nominal), Venäjä on USA:n dollareihin suhteutettuna 12. sijalla koko maailmantaloudessa. Huikea nousu Putinin aikana. (Suomi on eri laskelmissa 42.43. tai 44. sijalla.)

      Ostovoiman mukaan mittareilla, GDP (PPP), Venäjä on jopa kuudennella sijalla ( Suomi sijalla 60.)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25