Syreenit kukkivat kotopihallamme 4.6.2023
Elääksemme tarvitsemme ruokaa, juomaa, jonkinlaisen paikan, missä nukkua, sen verran vaatetta, ettei tule kylmä tai etelämpänä ihoa suojelemaan sekä ison määrän turvallisuutta, jotta jaksamme kestää arjen tilanteet.
Eri maissa edellytykset ovat erilaisia. Jossain ei ole riittävästi vettä. Toisin paikoin puuttuu ruokaa. Milloin sotaa, tai muuta rauhattomuutta esiintyy. Siellä täällä on petoja tai muuta ympäristön taholta tulevaa uhkaa.
Suomessa tuotetaan maailman puhtainta ruokaa. Olemme Euroopan metsäisin maa. Metsämme ovat erinomaisella ammattitaidolla hoidettuja. Ongelma vain on siinä, etteivät kaikki ymmärrä, miten korkea kotoisen ruuan taso on. Olemme kansainvälistä huippua. Suurin ongelma on, ettei tuottaja saa ruuasta riittävää korvausta.
Luken tieteellinen tutkimus näytti joku vuosi sitten,, että maataloustuottajien keskiansio oli kuusi euroa tehtyä työtuntia kohti. Silloin menoihin oli laskettu kaikki: Siementen hankinta, koneiden osuus, lannoitteiden, rehun, polttoaineen, sähkön ja kaikki tuotannon kulut vähennyksinä. Tuloksi myös oli laskettu kaikki: Oli laskettu mukaan myyntihinnan lisäksi EU tuet ja kaikki muukin, mikä ikinä oli tuonantoon liittyvää tuloa.
Siis 6 € / h oli Suomen maataloustuottajien keskipalkka,
kun oli laskettu tulot ja menot yhteen ja jaettu tämä tehdyillä työtunneilla.
Tässä olivat mukana kaikein parhaiten menneet ja miinuksen puolelle menneet, yhtä lailla kuin siinä välillä nippa nappa vielä eloon jääneet tilat.
Kun mietitään, miten sunnuntain tekstien puhe pienituloisten puolesta pitäisi kohdistaa meidän kotimassamme, niin Suomen perusturvallisuuden varmistamiseksi pitää parantaa tämän alipalkatun kansanosan tulotasoa. Vain näin voimme turvata, että meillä jatkossakin on saatavissa kotimaista ruokaa, joka on maailman puhtainta.
Vanhassa testamentissa Aamos 8:4–8 sanoo:
Kuulkaa tätä, te jotka poljette vähävaraisia
ja ajatte maaseudun köyhät perikatoon!
SUNNUNTAI 11.6.2023
2. sunnuntai helluntaista
Katoavat ja katoamattomat aarteet
Uudessa testamentissa 2. Kor. 8:1–9 Paavali muistuttaa, miten vaikeina aikoina on hyvä jakaa omastaan ja auttaa niitä, joille elämä on vaikeampaa. Antamisen ilo on elämää rakentava voima. Saa iloa, kun näkee lahjan auttavan saajaa.
Vaikka vaikeudet ovat raskaasti koetelleet niitä, uskovien ilo oli niin ylitsevuotava, että he äärimmäisessä köyhyydessäänkin osoittivat runsasta anteliaisuutta. Voin vakuuttaa, että he antoivat voimiensa mukaan, jopa yli voimiensa.
Ajankohtainen auttamisen kohde ovat keskuudessamme asuvat ukrainalaiset. Esimerkiksi: 30.5.2023 Someron vastaanottokeskuksessa oli noin 290 ukrainalaista asiakasta.
Evankeliumissa Luuk. 12:13–21 Jeesus teki rabbin tehtäviin kuuluvaa perinnön jakoa. Tässä yhteydessä hän tilanteeseen liittyen kehotti kohtuuteen ja tasapuolisuuteen. Hän varoitti väärästä rikkauden tavoittelusta, missä omaa varallisuutta kartutetaan muita riistämällä. Sellaisella ei ole siunausta.
Hän sanoi heille kaikille: ”Karttakaa tarkoin kaikenlaista ahneutta. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä omaisuuden varaan, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa.”
Apokryfitekstissä kerrotaan miten ahneen ihmisen pyrkimys haalia aina vaan lisää ja lisää tekee omistajastaan unettoman. Elämän täyttää huoli omaisuudestaan. Vastakohtana taas köyhän ongelma on, että kovasta työstään huolimatta hän ei kuitenkaan saa mitään jäämään talteen. Kaikki kuluu pakollisiin menoihin, jos riittää edes niihinkään.
Kullan himoa Sirak käyttää esimerkkinä hamuamisesta, missä joku haluaa saada itselleen enemmän kuin hänelle aidosti on edellytyksiä. Sellainen ihminen väsyttää itsensä ja pilaa elämänsä turhan tavoittelulla. Näin elämä valuu hukkaan.
Terve varallisuuden käyttö on sellaista, missä oma elämä on tasapainossa yhteiskunnan elinolosuhteiden kanssa. Sirakin aikaan se oli köyhien ja sairaiden auttaminen. Varakkaammat ja terveemmät auttoivat niitä, jotka olivat köyhiä tai sairaita. Meidän aikanamme yhteiskunta huolehtii monista avun tarpeista, joten yksittäisten ihmisten apua ei tarvita samalla tavalla kuin aikaisemmin. Voipa väärä apu jopa viedä harhaankin, jos se yllyttää jotakuta elämään leväperäisesti yli varojensa. Tällöin näennäinen kaverin apu koituukin saajan ongelmien syventämiseksi eikä suinkaan auta häntä huolentimaan elämästään arkisten realiteettien mukaisesti.
Sitten on edelleen huomattava, että yhteiskuntamme ei vielä ole valmis. Pelkkä julkinen apu ei koskaan voi kehittyä täydelliseksi. Tarvitaan myös yksityistä ja vapaaehtoista avun antoa. Aina on niitä, jotka jäävät järjestelmien ulkopuolelle, joihin yhteinen apu ei ulotu. Siksi on pidettävä silmät avoimina huomaamaan lähimmäistemme hädänalainen tila. Toisinaan apu voi olla hyvinkin pientä, mutta silti vaikuttaa syvästi. Jokin ystävällinen ele, jokin ystävällinen palvelu, jokin toinen toisensa huomaaminen ja avun ojentaminen oikeaan aikaan oikeassa paikassa, voi muuttaa yhteisen elämän sydänten väliseksi kohtaamiseksi. Hyviksi naapurisuhteiksi, yhteisestä rinnakkainelosta syvään sopuun ja naapurirakkauteen. Toinen toisensa palvelemiseen ja auttamiseen. Aitoon lähimmäisen rakastamamiseen. Jumalan meille antaman hyvyyden jakamiseen meidän lähellämme elävien ihmisten elämään. Rakkauden lisääntymiseen, yhteyden kasvamiseen. Hyvän mielen jakamiseen keskinäisessä kanssakäymisessämme.
Pyhäpäivän apokryfiteksti Sir. 31:1–11
Kun rikkaus valvottaa, ruumis kuihtuu,
kun on vauraudesta huoli, uni kaikkoaa.
Huoli valvottaa ja pitää unen loitolla,
se vie unen kuin ankara sairaus.
Rikas raataa kerätäkseen varallisuutta,
ja jos hän lepää, hän ahnehtii nautintoja.
Köyhä raataa varattomuutensa vuoksi,
ja jos hän lepää, hänen puutteensa pahenee.
Joka rakastaa kultaa, ei selviä rikkomuksitta,
joka rahaa tavoittelee, kulkee sen myötä harhaan.
Kulta on vienyt monet perikatoon,
he ovat kohdanneet tuhonsa.
Kulta on ansa rikkauden riivaamille,
jokainen typerys takertuu siihen.
Onnellinen se rikas, joka havaitaan nuhteettomaksi
ja joka ei eksy kullan houkutuksiin.
Kuka hän on? Häntä voimme ylistää onnelliseksi,
sillä hän on todella tehnyt ihmeitä kansansa keskuudessa.
Kuka on onnistunut välttämään kullan kiusaukset?
Sellainen ihminen voi olla ylpeä itsestään.
Kuka olisi voinut poiketa tieltä mutta ei ole poikennut,
kuka olisi voinut tehdä pahaa eikä ole tehnyt?
Joka niin elää, pysyy vauraana,
ja kansa kiittää hänen runsaita almujaan.
Jeesus ei tuntenut kirjoituksia, eikä muutkaan opetuslapsimiehet. Jeesus väittää omasta kuolemastaan ja kärsimisestään, että profeetat ovat näin kirjoittaneet ja hänen on toteutettava tämä ennustus. Hänen on juotava se malja, jonka isä on antanut.
Miksi sitten kukaan ei ollut riemuissaan, että nyt kaikki tapahtuu, nyt ennustukset toteutuvat, kirjoitukset käyvät toteen. Siksi, että sellaisia kirjoituksia ei ollut, eikä ole.
Lisäksi juutalaisuudessa ei ole opetusta, että messiaan ruumis pitää syödä ja veri juoda, muuten ei pelastus. Se on kreikklaista ja mitralaista oppia.
Matias
”Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia, ” Luukas
Ei ollut mitään evankeliumia kirjoitettuna tuossa vaiheessa. Eihän Jeesus ollut edes kuollut vielä, joten miten olisi voinut olla joku evankeliumi olemassa.
Tarja
1) Toisin kuin väität, niin Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen.
Opetuslasten saama oppi johti heidät eri puolille maailmaa tärkeän evankeliumin julistamiseen.
Esimerkiksi Pietarin ensiksi Jerusalemissa, sitten Sakkeuksen kanssa eri puolille, sitten Syyrian Antiokian ensimmäiseksi piispaksi, siis nykyisten ortodoksisten patriarkkojen virkaan, sitten vielä Rooman piispaksi eli nykyisen paavin virkaan.
Matteus muiden matkojensa jälkeen Etiopiaan piispaksi, koptilaisen kansankirkon maa.
Evankelista Markus Aleksandrian piispaksi eli nykyiseen Aleksandrian paavin virkaan, nykyisinkin merkittävä vähemmistö koptilaisia islamin vallitsemassa maassa.
Tuomaan esimerkiksi vuonna 58 jKr. nykyiseen Intiaan, nykyisen Keralan alueelle. Kaksi osavaltiota ovat uskonnoltaan tuomaskristittyjä.
Taddeus ja Bartolomeus Armeniaan, jossa oli kristitty valtiokirkko jo ennen kuin Roomassa kristityillä edes oli virallista lupaa pitää uskontoaan.
Jne.
Vain tavattoman pätevä opettaja ja pätevät oppilaat voivat saada näin merkittäviä kansainvälisiä tehtäviä hoidetuksi.
Tarja
2) Jo 1. Moos. 14 luvussa kerrotaan miten Melkisedek, Salemin kuningas tarjosi Aaprahamille leipää ja viiniä. Näin ollen ehtoollisen elementit olivat jo tuolloin siunauksen antajina.
Jesajan kutsunäyssä vuonna 738 eKr. vietettiin liturgista uhria. Suitsutusta käytettiin jo tuolloin. Alttarilta ojennettu uhriateria oli vielä kypsentämisestä kuuma, mutta se antoi syntien anteeksiannon. Pyhä Henki kutsui hänet profeetan tehtävään.
Jne voimme todeta, että Jeesuksen asettamassa ateriassa uutta oli vain se että hänen edessä oleva kuolemansa ja ylösnousemuksensa olivat se uhri, joka riitti koko maailman kaikkien syntien anteeksiantoon. Näin ollen juuri tämän uhrin liturgisessa vastaanottamisessa me nautimme hänen ruumiinsa ja verensä, jotka uhrattiin meidän sovituksemme tähden.
3) Kreikkalaisissa ja mitralaisissa uskonnoissa oli syömistä ja juomista, kuten eri puolilla maailmaa on mitä erilaisimpien uskontojen menoissa ruokailua tai juomista,
mutta
yksikään näistä ei sisällöllisesti liity mitenkään kristilliseen Herran pyhään ehtoolliseen. Ei sitten mitenkään.
Tarja
4) Evankeliumi alkoi jo ennen maailman luomista:
Efesolaiskirje:
1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
Matias Roto heität täysin omia kuvitelmiasi kuten:”” Jeesus harjoitti ”professorin tointansa” opettamalla aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa meidän aikamme yliopistoa tai akatemiaa vastaavassa laitoksessa Jerusalemin temppelissä.””
Siis Jeesuksella oli todella kaikki viisaus ylhäältä, EI HÄN TARVINNUT IHMISOPPEJA eikä ihmisiä opettamaan kirjoituksia, koeta nyt ymmärtää tämä.
Ari
Sinä kompastut Matiaksen antamiin nykyaikaisiin nimiin, jotka Raamatun aikaisina kuvataan eri tavalla kuin tänään meille.
Jeesus ei todellakaan tarvinnut ihmisoppeja, mutta Jumalana hän oli ylivertainen ihmisenä sekä käyttämään sitä kieltä, jota oppineet käyttivät, että ymmärtämään kaikkea sitä mitä sen ajan ja asian (oppineisuuden) äärellä ihmiset puhuivat.
Ota huomioon Ari, että ne tahot, joita dissaat, ovat kääntäneet sinulle sen Raamatun, jota omalla tavallasi kirjaimellisesti tulkitset ohittamalla ajan ja asetelman tilanteen ympärillä.
Sinun on todella vaikeata ymmärtää, että Raamatun ajan ihmisten oli vaikeata ymmärtää ”oppimattoman” Jeesuksen oppineisuutta?
Luulen ymmärtäväni, että tämä on vaikeata sinulle, eikä pelkästään vaikeata, vaan ylitsepääsemätöntä omassa yksinäisyydessä ilman minkään seurakunnan yhteyttä.
Kari Paukkunen selitäppä nyt niin että tällainen oppimaton(kin) ymmärtää mitä haluat sanoa, siis oliko Jeesus ”fariseus tai kirjanoppinut” tai muuta korkeasti kouluja käynyt?
Ari
Vastauksena kysymykseesi.
1) Jeesus oli kirjanoppinut, jopa aikansa oppinein. Mutta hän hallitsi asiat niin hyvin että hän saattoi käyttää hyvin yksinkertaista kieltä jokapäiväisestä elämästä.
Koska olet kieltäytynyt hankkimasta viisautta, niin et todennäköisesti ole huomannut, että lähes jokaisen Jeesuksen vertauksen takana on jokin Vanhan testamentin opetus tai hänen oman aikansa kirjanoppineitten keskustelema ajankohtainen teologinen kysymys. Jeesus vain toi vastauksensa niin yksinkertaisesti ja selkeästi vertauksissaan ja muussa opetuksessaan, ettei nykyajan ihminen ilman perusteellisia tuon ajan olojen tutkimista voi edes aavistaa miten Jeesus liikkui opetuksessaan peukalonsa ajan pulssilla pitäen.
2) Oletko pannut merkille kenen porukoissa Jeesus liikkui. Yksi kaikkein eniten tuon ajan noin 15 eri hengellisestä liikkeestä, joiden keskellä hän liikkui olivat fariseukset.
Eikö sinulle mitenkään ole tullut mieleesi pohtia: ”Miksi?” No siksi, että käytännön elämäntilanteissaan hän liikkui juuri heidän porukkojensa mukana tai heitä lähellä. Siksi myös erilaisten teologisten kiistojen käynnissä hänen lähellään sattui olemaan juuri fariseuksia.
Onpa juutalainen professori David Flusser jopa lausunut sellaisenkin ajatuksen, että Jeesuksen sanat: ”Voi teitä, te fariseukset, —” voitaisiinkin tulkita liikkeen sisäistä kriittistä pohdiskelua: ”Voi meitä, me fariseukset, jos — (esim puhdistamme maljan vain ulkopäin —) — ”.
Sitten vielä yksi kohta, missä Jeesus sanoo, että nimenomaan fariseuksilla on OIKEA TULKINTA LAISTA ELI TOORASTA ELI siis Viidestä Mooseksen kirjasta, on seuraava:
Matteuksen evankeliumi:
23:2 sanoen: ”Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
Oletko tullut ajatelleeksi, että vielä kristittynäkin Paavali oli fariseus.
Apostolien teot:
23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: ”Miehet, veljet, minä OLEN (preesens) fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana”.
Joten sinun pikaisesti tekemiesi kuvitelmiesi varaan on turha rakentaa Jeesuksen elämäntilanteen todellista monipuolista ja sisältörikasta arkitodellisuutta.
Voin vain todeta, että Jeesuksen opetuslasten joukossakin oli eri liikkeiden edustajia, joten näiden eri suuntausten keskellä Jeesus ei ollut vain yhden porukan pelastaja, vaan hänen työnsä kosketti KOKO KANSAA, JOPA JOKAISTA KANSAKUNTAAKIN.
Käytänössä meidän pitäisi alkaa uskontunnustuksemme kolmannesta uskonkappaleesta. Sillä: Jos ihminen ei ole saanut Jumalalta Pyhää Henkeä, hän ei voi ymmärtää Jumalan sanaa, ei varsinkaan Jeesuksen sovitustyön merkitystä omalle kohdalleen. Ei hän voi ymmärtää, miksi Jumalan piti uhrata ainokainen Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Järki on viisaimmallakin ihmisellä musta ja pimeä kuin saunanlamppu. Jos edelleen ihminen ei tunne Jeesusta Vapahtajana ja sielunsa pelastajana, ei hän ymmärrä sitäkään, miksi meidän tulee sekä peljätä että rakastaa Jumalaa, jota kukaan ei voi syntisillä silmillään nähdä. Eikä sitä, että Jumala on luonut sekä minut että muut ihmiset ja luomakunnan eliöt kukin erilaiseksi niin ettei kukaan voi verrata itseään toiseen samanlaiseen. Jopa lumihiutaleet ovat kaikki erilaisia. Eikä sitä, että jokaisella ja kaikella on tarkoituksensa, jollei ihminen itse ala mestaroida asioita ja tarkoituksiaan.
Valma Luukka toteat:””Jos ihminen ei ole saanut Jumalalta Pyhää Henkeä, hän ei voi ymmärtää Jumalan sanaa,””
Selitäppä nyt kuinka Pyhä Henki saadaan?
Valma
Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi.
Tuot esille erittäin tärkeän sanoman, jota myös oppi-isämme Luther on korostanut Kolmannen uskonkappaleen selityksessään, ettei ihminen voi omasta järjestään eikä voimastaan uskoa Herraamme Jeesukseen Kristukseen eikä päästä hänen luokseen, vaan ainoastaan niin, että Pyhä Henki on kutsuu meidät evankeliumillaan, jota hän pitää esillä kaikkialla pyhässä kristikunnassa.
Jotta lukijamme voisivat sana sanalta opetella Lutherin erinomaisen selityksen, panen sen tähän esille kokonaisuudessaan.
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)
”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä…”
Näin on myös minun kohdallani totisesti totta!
Ari
Jo profeetta Hesekiel oli saanut Jumalan ilmoituksen siitä, kuinka HÄN, Jumala, antaa Pyhän Hengen.
Hesekiel:
36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, [ kaste ] ——
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne [ Pyhä Henki ]—-
Niinpä ei ole sattumaa, että Pietari sanoi tasan tarkkaan saman lupauksen helluntaipuheessaan:
” —- kaste —- N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —” Ap.t. 2:38-39
Olen poistanut Arin puheenvuoroja täysin sopimattoman kielenkäytön vuoksi.
Matias Roto siis poistit taasen kommenttini, no tuossa sait sen uudestaan, siis luulin etten ollut sitä edes lähettänyt.
Mietippä nyt kun itse kopioit Pyhää Henkeä pilkkaavia tekstejä, eikö kannattaisi aloitta niiden poistamisella?
Toivottavasti minuun ei tule muita henkiä, kuin omani, en halua kadottaa itseäni jonkun muun kuljetettavaksi.
Pyhistä ei koskaan tiedä, niistä voi tulla vaikka paaveja, ja heitä lasten pitäisi varoa.
Tarja
Jos tarkoitat Pyhän Hengen toimintaa meissä ihmisissä, niin HÄN, JUMALAN HENKI, on Eläväksitekijä. Hän vaikutti jo luomisessa sen että autio ja eloton maa heräsi henkiin. Hän liikkui sadepilven päällä ja niin kävi koko maailman elämän synnyn suuri salaisuus.
Tuo kertomus toi alkuperäisten kuulijoiden mieliin autiomaan laidalla olleen kuolleelta vaikuttavan luonnon heräämisen sadekauden alkaessa, kun päivää aikaisemmin palaneen harmaan maaperän paikalle oli noussut värikkäiden liljojen ja rehevän ruohon täyttämät niityt.
Samalla tavalla HÄN pyhän kasteen sakramentissa herättää meidät uuteen elämään, missä me kokonaisena kristikuntana saamme ylistää ja kunnoittaa Jumalaa hänen rajattoman hyvistä teoistaan. Pyhä Henki kutsuu meidät elämään yhdessä toinen toisemme kanssa. Hän yhdistää meidät ojentaen meille Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tuoman sovinnon Jumalan ja ihmisten kesken. Jumalan sovintotyö kutsuu meitäkin keskinäiseen sovintoon ja rauhaan toinen toisemme kanssa kaikilla elämämme alueilla, yksilöinä, perheinä, sukuina, naapureina, lähiyhteisöinä, kansoina ja kokonaisena maailmanlaajuisena ihmiskuntana ja elämään ihmisiksi koko maailmaamme kohtaan.
Tarja
Turhaan mollaat paaveja.
Paavin viran tehtävä on yhdistää kirkkoa. Jos jo piispan tehtävä on yhdistää hiippakunnan tasolla, niin paavin tasolla kyseessä on kaikkien hiippakuntien yhdistäjien yhdyssiteenä oleminen. Käytännössä Rooman paavin tehtävä on katolisen kirkon yhteyden vaaliminen. Niin kuin Aleksandrian paavin tehtävänä on koptilaisen kirkon piispojen ja kristikansan yhteydestä huolehtiminen.
Ensimmäinen Aleksandrian paavi oli evankelista Markus, joka 25.4.68 kärsi marttyyrikuoleman. Tämän hänen uudesti taivaaseen syntymisensä päivä on meidänkin nimipäiväkalenterissamme Markun nimipäivä.
Maailmanlaajuisessa evankeliumin julistamisessa Rooman paavi on pitkään ollut koko kristikunnan voimakkain ja tehokkain sananpalvelija. Siellä missä joku amerikkalainen suurella rahalla mainostettu ”superevankelista” on saanut kootuksi muutaman kymmenen tuhatta kuulijaa, siellä paavien kokoontumisiin on tullut yli miljoona kuulijaa, toisinaan jopa useita miljoonia kuulijoita.
Eipä siis ihme että koko maailmassa katolinen sisarkirkkomme on kaikkein suurin tunnustuskunta. Ovat tehneet pitkään erittäin tarmokasta ja määrätietoista työtä evankeliumin asialla eikä se ole valunut hukkaan.
Matias
Toki minun mollaukset ovat ihan turhaa, koska en ole kukaan, enkä mikään, ja kaikenlisäksi olen arkinen ihminen, enkä näe mitenkään suurena ansiona sitä, että joku pitää kirkkoa pystyssä.
Kirkon luoma yleinen ilmapiiri pilasi minun äitini elämän ja sitä kautta myös minun, joten olen ikäänkuin kirkon uhri, enkä ole sitä anteeksi antamassa ja kumartamassa kirkon puoleeen. Olen jo maksanut olemassaolostani, jopa liian kalliin hinnan teidän maailmassa.
Elämän henki toki minullakin on, lainassa, eli niin kauan kuin elän, sen jälkeen minun on annettava se pois. Annettava pois kyky hengittää.
Elämä on luopumista, jokainen joutuu luopumaan kaikesta. En kaipaa sympatiaa, enkä armoa, olen kärsinyt ilman omaa syytä ja voin sanoa, että elämä on maksettu omin voimin.
Menen ihan suosiolla kadotukseen, monien iloksi lakkaan olemasta…..sitten jooskus.
Tarja
Kerrot siitä, miten koet äitisi elämän turmeltuneen kirkon yleisessä ilmapiirissä. Koska en tunne tilannetta, en voi siitä sanoa enempää, kuin että aina ei vika ole itse uskossa vaan niissä ihmisissä jotka ovat eläneet kyseessä olevan kärsineen lähellä.
Olen oman elämäni aikana joutunut huolehtimaan joistakin tuontapaisten ongelmien uhreista, jotka jossakin porukassa ovat joutuneet henkisen painostuksen kohteiksi, muka jonkun uskonkohdan takia, mutta vierestä seuranneena olen todennut sen johtuneen porukan muutaman kypsymättömän henkilön elämänymmärryksen puutteesta. Koska uskonkysymyksissä liikumme hyvin syvällä persoonallisuuden tasolla, niin tuollaisten kokemusten työstäminenkin on vaatinut paljon työtä.
Matias Roto toteat:”” Pyhä Henki kutsuu meidät elämään yhdessä toinen toisemme kanssa. Hän yhdistää meidät ojentaen meille Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tuoman sovinnon Jumalan ja ihmisten kesken. Jumalan sovintotyö kutsuu meitäkin keskinäiseen sovintoon ja rauhaan toinen toisemme kanssa kaikilla elämämme alueilla, yksilöinä, perheinä, sukuina, naapureina, lähiyhteisöinä, kansoina ja kokonaisena maailmanlaajuisena ihmiskuntana ja elämään ihmisiksi koko maailmaamme kohtaan.””
”Näetkö” tuota Pyhän Hengen toimintaa omassa ”kristikunnassasi”?
Luuk. 6:39
Hän sanoi heille myös vertauksen: ”Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan?
Ari
1) Uskon perusta on Jumala itse. Kysymys siis on Pyhän Hengen työstä hänen oman kansansa eli kirkon keskuudessa. Hänen työtään kukaan ei voi estää. Hän tekee työtään missä ja milloinka hän itse tahtoo.
Jokaisessa kastetoimituksessa hän ajaa perkeleet ulos kastettavasta, hän lahjoittaa syntien anteeksiannon, hän lahjoittaa Jumalan lapseuden, hän liittää meidät uskon yhteyteen ja hän liittää meidät taivaan perillisten joukkoon, pyhän kirkon yhteydessä Jumalan kanssa elämään.
2) Koska eräissä opeissa seuraat hengellisesti harhaan menneitä, niin luovu noiden hengellisesti sokeiden oppien seuraamissesta ja liity pyhän kristikunnan valoon. Muista että luomisessa Pyhän Hengen työ alkoi valon luomisella. Näin hän jatkaa samaa valon levittämistä kirkkoa työvälineenään käyttäen valistaen ihmiskuntaa Jumalan valkeudessa kulkemaan.
Minulle suuntaamaasi kysymykseen voin kyllä vastata ihan suoraan Raamatun esimerkeistä. Niistä selvin on Apostoli Paavalin uskoontulokertomus APt. 9. Damaskoksen matkalla Jeesus puhutteli Saulus Tarsolaista, joka oli matkalla tappamaan Damaskon kristittyjä: ”Saul, Saul! Miksi vainoat minua. Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan!” Saul kysyi: ”Kuka olet Herra?” Jeesus vastasi:”Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat! Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.” ……Ja Damaskoksessa oli opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: ”Ananias”Hän vastasi: ”Katso, tässä olen Herra!” Niin Herra sanoi hänelle: ”Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä; sillä, katso HÄN RUKOILEE, ja hän on näyssä nähnyt miehen, Anania nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päälleensä, että hän saisi näkönsä jälleen.” Mutta Ananias vastasi:”Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuink paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat.” Herra sanoi hänelle: Mene, sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden.” …..Ananias meni ja pani molemmat kätensä Saulin päälle ja sanoi:”Veljeni Saul, Herra lähetti minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit – että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi PYHÄLLÄ HENGELLÄ:” Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.” —- Jumala valitsee, käyttää uskovaisia apunaan, kättenpäällepanoa ja evankeliumia, niin hengellisesti sokea saa vieläkin näkönsä ja täyttyy Pyhällä Hengellä. Näitä kertomuksia on enemmänkin Raamatussa.
Valma
Kiitos puheenvuorostasi!
Olet todella pätevä!
Ari
Jotta huomaisit, että kääntymys ei ole kääntyvän omaa ansiota eikä edes hänen tahtonsa ratkaisua, otetaanpa Pietarin kääntymys esimerkiksi.
Siinä Pietari sanoo Jeesukselle: ”Mene pois!”
Ja juuri tämän Simonin Jeesus valitsi apostolikseen ja sitten myöhemmin Syyrian Antiokian ensimmäiseksi patriarkaksi ja Rooman ensimmäiseksi paaviksi.
Luukkaan evankeliumi:
5:8 Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän Jeesuksen polvien eteen ja sanoi: ”Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen”.
En ala tinkaamaan enää sakramenteista, koska sakralla on monia merkityksiä.
Muslimeille Shakra on Temppelivuori.
Hinduilla Shakra on seisemaän energiakeskusta ihmisen ruumiissa.
Kristityille Sakra on mentti, eli kommentti, jota/joita papit tarjoilevat rituaaleina kansalle, ja perivät siitä veron. Hengelliset rituaalit ovat ihmisen keksimiä toimintoja, joille on kehitetty joku merkitys, ja niistä on tullut tapakulttuuria, sen kummenpaa vaikutusta niillä ei ole. Papit tosin saavat elantonsa toimittamalla näitä, itseasiassa maksullisia ja muka taivaaseen johtavia rituaaleja.
Joku pappi voi itsekin pitää itseään niin suurena henkilönä, että uskoo, että hänelle on annetteu taivasten valtakunnan avaimet ja hän jakelee niitä heille, joka on samaa mieltä hänen kanssaan.
Tarja
1) Papin viran hoitamisesta ei kaikkialla maailmassa saa palkkaa. Esimerkiksi kerran Kamerunissa eräs helluntaisaarnaaja kysyi minulta voiko hän siirtyä meidän kirkkoomme sanan julistajaksi. Hän kertoi että nykyisessä virassaan hän saa vain 100 Fcfa kuukaudessa palkkaa ( siis vajaa 1/6 € / kk). Kerroin hänelle, miten meidän luterilaisessa kirkossamme muutama pappi ei ole saanut laisinkaan palkkaa, koska seurakunnan vähäiset varat on tarvittu joidenkin muiden välttämättömien kulujen peittämiseen. Sen jälkeen kyseinen mies siirtyi välittömästi puhumaan aivan muista asioista.
Papin viran perusta ja edellytys on Jumalan antama valtuutus pyhien sakramenttien jakoon ja pyhän evankeliumin julistukseen. Kaikki muu on pelkkää ulkonaista olosuhteista ja kulloisistakin muista työtehtävistä riippuvaa käytännön sovellutusta.
2) Temppelivuorella Kalliomoskeijan sisällä sijaitseva ”Maailman peruskivi”, ”Šakhrah”, tuo mieleeni sen että aikoinaan tuo moskeija sijoitettiin tarkoituksella sellaiseen paikkaan, että muslimien polvistuessa Mekkaan päin rukoilemaan he pyllistivät ikivanhan juutalaisen temppelin kaikkein pyhintä keskusta kohti. Tämä oli tuolloisen hallitsijan poliittinen vallan osoituksen julistus alamaisinaan ja naapuriruhtinaiden alaisina olevia juutalaisia kohtaan.
Matias
”Kerrot siitä, miten koet äitisi elämän turmeltuneen kirkon yleisessä ilmapiirissä. Koska en tunne tilannetta, en voi siitä sanoa enempää, kuin että aina ei vika ole itse uskossa vaan niissä ihmisissä jotka ovat eläneet kyseessä olevan kärsineen lähellä.”
Syy on kyllä uskonnossa ja varsinkin kirkossa ja sakramentissa, eli avioliiton sakramentissa. Jos ei ole syntynyt papin aamenen alla, on vailla kaikkea toivoa niin elämässä, kuin kuolemassa, tämä on juuri Siirakin opetus, joka on sínunkin usein lainaama apokryfi- egyptiläinen.
On tästä ollut puhetta, mutta ehkä se ei ollut tärkeää, koska et muista.
Minä en ole tietenkään ainoa joka on synynyt tällaisen ilmapiirin sisään. Monien muidenkin elämä on pilattu vaikka he eivät ole syyllisiä syntymäänsä. Tilanne on tältäkin osin muuttunut oikeudenmukaisuuden ja ihmisoikeuksien lisääntyessä, uskonnon on ollut pakko alistua niiden edessä.
Tarja
Avioliiton ulkopuolella syntyneitten tilanne on ollut kaikissa kultuureissa suuri yhteiskunnallinen kysymys.
Kysymyksen huolenaiheena on yleensä aina ollut se, miten huolehtia näiden lasten elämästä. Aikaisemmin maailmanhistoriassa nälänhätä on ollut suhteessa vaäkimäärään vieläkin suurempaa kuin nykyisin, vaikka nälkää näkevien määrät nykyisinkin liikkuvat sadoissa miljoonissa.
Tavoitteena siis opetuksissa on kaikissa kulttuureissa ollut, että ne jotka lapsia siittävät ja synnyttävät, myös pystyvät elättämään jälkikasvunsa. Tämä huoli on nähtävissä yleisinhimillisesti kulttuurista toiseen.
Myös aviollisen uskollisuuden vaatimusten taustalla on ollut sama pyrkimys: tietää kuka on vastuussa kenestäkin lapsesta. Tässäkin on tavoitteena ollut se että jokainen syntyvä lapsi myös saa elatuksen.
Aikaisemminhan lapsikuolleisuus oli hyvin suuri. Esimerkiksi Sakari Topeliuksen kuudesta lapsesta kolme kuoli jo lapsena.
Kysymys lasten ruokkimisesta ja muistakin elämän tarpeista oli siis mitä merkittävin aikaisempina aikoina.
Tämä on pidettävä mielessä kaikissa kulttuureissa niiden vanhemman aikakauden kirjallisuudessa. Esimerkiksi 1600 -luvulla Japanissa aviollisesta uskottomuudesta tuomittiin kuolemaan. Meidänkään aikanamme eivät nämä kysymykset oli täysin vieraita: Muutama vuosikymmen sitten eräskin arabiprinsessa mestattiin aviorikoksen tähden.
Sitten tulee se toinen puoli, nimittäin, että ongelman aiheuttamista torjuvat säädökset suunnataankin ongelman uhrien niskaan. Tästä seuraa, että lukuisat suurin lupauksin annetut toiveet, mutta sitten nämä lupaukset unohtaen petetyt naiset ovat saaneet kestää yksinhuoltajan taakan, ja näin syntyneet lapset ovat toisin paikoin joutuneet kokemaan melkoistakin syrjintää.
Tässä muutama sana ongelman tarkastelusta laajemmasta yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta käsin.
Tällä en tahdo vähätellä sitä, mitä olet kokenut, vaan ainoastaan kertoa, miten koko maailmanlaajuisessa tarkastelussa et suinkaan ole ainoa tapaus, eikä myöskään meidän suomalainen ympäristömme ainoa laatuaan.