Herätysliikkeitä irtautuu ev.lut.kirkosta ?

Sley järjästää 9.11.2024 Hämeenlinna Luther- talolla seminaarin kirkkokysymyksestä . Onko lähtö ulos ev.lut.kirkosta muutamilla herätysliikkeillä . Lähinnä sley, kansanlähetys ja varmaan Rauhan sanalaiset ja raamattuopiston väki ?
Ei sinänsä uutinen , kun monella tämä on ollut tiedossa jo vuosia . Usko oli mennyt jo kansankirkon muutokseen , kun luopumus on jatkunut jo kauan aikaa Asiaa nopeutti kenties piispojen lausunnot Inkerin pappisvihkimys- asiassa ja Piispan luoman harhaiset puheet sotkien raamatun omiin ajatuksiin . Ja seurakuntatasolla kiristynyt entisestään suhde herätysliikkeitä kohtaan.Puheen otsikoinnista on annettu puhekielto, kun puhe oli otsikoitu käsittelemään Israelia ja se aihe ei ole suvaittu puhuttavaksi vaikka sisältöä ei ole edes kuultu. Kuinka paljon piispat suitsii seurakunnan pappeja ohjeistuksellaan on varmasti suurempi kuin seurakuntalaiset tietävät . Piispa Heikan aikaan muuttui pitkälti seurakunnan kirkon käytön antaminen herätysliike väelle. Sitä ennen oli lupa että voi toimia jos naispappi on paikalla , mutta Heikan aika muutti tämänkin kireämmäksi. Yhdessä seurakunnassa uudella maalla esikoiset ulos kirkosta omasta Jumalan palveluksesta ja sateenkaari väki tilalle Eräs kirkkoherra sanoi että jos antaa luvan kirkon käytölle niin hän joutuu piispa Heikan puhutteluun . Vielä kesällä Daniel Nummela julisti että emme eroa kirkosta(sekl),mutta ilmeisesti Sley;n vanhat herrat ovat perusteet löytäneet Jumalan sanasta että luopuneen kirkon helmasta on lähdettävä. Sellaisen kirkon tulevaisuus ei voi olla hyvin jos valtaa pitävät piispat ovat suoraan Jumalan sanaa vastaan . Ja hyvä että kaikki muut perustelut , perinteineen eivät voi olla yläpuolella raamatun selvän ilmoituksen Kaikki pappiskoulutusta myöten oli askel kohti tulevaisuutta . Syntyykö uusi kirkko Suomeen vai sulautuuko lhpk kanssa yhteen ? Näitä arvioita on heitetty ilmoille . Joillekin , varsinkin vanhoille kirkoille ajatus uudesta kirkosta on väärä vaikka myös luterilainen kirkko on siellä suunnalta katsoen väärä. Toisaalta uuden itsenäisen kirkon syntyminen lhpk rinnalle ei olisi joidenkin mielestä mitenkään väärää. Sulautuminen lhpk kanssa olisi teologisti tietyllä tavalla helppoa tunnustuksen osalta ja varmasti olisi annettavaa herätysliikeväelle lhpk:lla kun on irtautumisen kokeneet ja messuyhteisöjen, seurakuntien määrä olis koko maata kattavampi ,kun messuja lhpk on tuplasti enemmän kuin . Tärkeintä tietysti on että mahdollismman moni saa seurakunta- kodin jossa koko perhe voi olla hengellisesti ja fyysisesti Kristuksen ruumiin jäseniä . Ei tarvitse enää tilata kastepappia 500km päästä, eikä vihkipappia 300km päästä, eikä käyttää joulukirkon valitsemiseen aikaa että mitä siellä nyt puhutaan , ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa siihen miten tulisi toimia jäykän ja herätysliike vastaisen kirkon kanssa . Uskon vakaasti että rauha ja vapaus koittaa kun herätysliike väki saa Jumalan sanalla pyhittää alttarit ja saada seurata apostolien opetusta , niinkuin se on kirjoitettu . Ero on vääjäämätön ja se tapahtuu lähitulevaisuudessa Siunausta vaan matkalle kohti vapautta!

199 KOMMENTIT

  1. Olen tässä vuosien aikana tullut siihen tulokseen että tässä on kyse tuomiosta joka Jumala on kansamme osaksi määrännyt. Muuten en voi käsittää sitä että asioiden annetaan mennä, niin kuin menevät. Monet lähtevät pois kun kuvittelevat että asia heidän osaltaan sillä korjautuu. Ollenkaan tajuamatta sitä että näin toetuttavat suunnitelmaa jonka tavoitteena kristinuskon tukehduttaminen. Omassa kirkossaan he eivät tule olemaan paremmassa turvassa. Tämä tulee sitten yllätyksenä aikanaan. Silloin se on myöhäistä.

  2. Eihän kirkko ole vain jotkut seinät vaan eikö siinä seurakunta ole paikka jossa itse Kristus on päänä ja seurakunnan yllä on siis kaikki valta ja voima . Seurakunta on alamainen Kristukselle koska hän on niin hyvä ja saa luottaa että hänen ruumiinsa ja verensä on iankaikkinen turva ihmiselle . Tätä haluisin jokaisen uskovan kokea että vaikka maailma pauhaa kuinka paljon niin turva on yksin Kristuksessa . On vain kaksi asiaa mielestäni tärkeää uskovalle : puhdas omatunto Jumalan edessä ja Kristuksen rauha sydämessä !
    Jumalan suunnitelma on se paras , jossa lupaus että hänen rakkautensa ei väisty eikä rauhanliittoni horju . Katse saadaan Pekka kääntää ylösnouseeseen vapahtajaan oli aika tai hetki mikä tahansa.

  3. Martti Pentille,
    Kirkon virkaa ei johdeta Israelin kansaa koskeneesta Aaronin tai Leevin suvun periytyvästä pappeudesta (2.Moos.28:1; 32:26) vaan Jeesuksen asettamasta apostolin virasta. Kristus lähetti apostolit, jotka puolestaan asettivat seurakuntiin paimenet (Tiit.1:5) . Uuden liiton seurakunnan kaitsijan, paimenen sukupuolesta on selvät ohjeet annettu .

    • Miten tuon nyt ottaa. Paimen viran traditiolla on ollut varmasti painavat perusteet, mutta mitä niihin selviin annettuihin ohjeisiin tulee, niin useimmilla katolisen kirkon papeilla ei taide olla sitä yhtä, pappisviran kannalta tuiki välttämätöntä vaimoa, saati lapsia joiden kasvattamiseen annetaan niin ikään ohjeita.

    • Paavali luettelee nimeltä useita naispuolisia työtovereitaan. Apostolin työtoverit lienevät apostoleja itsekin. Junia oli hänen mukaansa arvostettu apostolien joukossa.

    • Toimittiko seurakunnan paimen Uuden testamentin mukaan jollakin erioikeudella ’alttaripalveluksia’?

  4. Paimen tehtävä tulee suoraan siitä kun apostolit asettivat paimenet seurakuntiin ja tämä on raamatun opetus , en ole koskaan kuullut raamatullisia perusteita naispappeuden puolesta , vaikka niin sanotaan että niitä olis . Alkuseurakunnan ajoita lähtien naisten panos on kuitenkin ollut merkittävä seurakunnissa monissa eri tehtävissä joista raamattu kertoo. Katolisen kirkon perusteet naimattomuudelle papin osalta ei perustu raamatun sanaan uuden liiton opetuksen mukaan . Ja tietääkseni siellä käydään aiheesta keskustelua , jos siitä luovutaan . Syynä on myös ne ikävät tapaukset mitä siellä on pappien keskuudessa harjoitettu . Yhden tutun katolilaisen kanssa hiljan keskutelin asiasta ja hän mainitsi että asiaa puidaan.

    • ”Alkuseurakunnan ajoista lähtien naisten panos on kuitenkin ollut merkittävä seurakunnissa monissa eri tehtävissä, joista Raamattu kertoo.” Kertoopa hyvinkin. Paavali sanoo heitä työtovereikseen. Mistään keittiöpiioista ei siis ollut kysymys.

  5. Martti Pentille , siis kun kysyit eri oikeutta niin kuten aikaisemmin ; Kristus on asettanut apostolit ja apostolit asettanut paimenet ja tämän todistaa Jumalan sana eli onko sen suurempaa valtuutusta ? Apostolien opissa meitä edelleen neuvotaan pysymään oli aika mikä tahansa .

    • ”Toimittiko seurakunnan paimen Uuden testamentin mukaan jollakin erioikeudella ’alttaripalveluksia’?” Miten selittäisin, kysymykseni, jotta sen ymmärtäisit? Oletan, että tiedät, mikä on alttari. Alttaripalvelus on toimi, joka suoritetaan alttarilla. Ehkä ’liturgia’ on sinulle selvempi käsite. – Oliko apostolisen ajan seurakuntien kokoontumistiloissa minkäänlaista alttarin virkaa toimittavaa rakennetta? Oliko sen ajan jumalanpalveluksissa erityistä liturgin tehtävää? Jos oli, onko Uudessa testamentissa määritelty, mitä siihen tehtävään kuului ja kuka sitä hoiti?

  6. Martti Pentti! Yrität oikeuttaa naispappeutta sillä että yrität paimen viran tehdä sukupuolettomaksi ! Ensin olis hyvä tietää mitä sulle raamatun sana on ? Onko se Jumalan ilmoitusta . Jeesus valitsi profeetat ja apostolit ja sanoi joka kuulee teitä kuulee minua ja joka hylkää teidät , hylkää minut ( luuk. 10:16) Eikö asia ole hyvin selvä mikä on apostolien opetus , tim. kirjeessä mm. yhden vaimon mies . Messu on jossa Kristus palvelee ja se on paimenen tehtävä . Alttarirakenteet ei ole oleellista kun Jumalan sanalla pyhitetään , alkusrk vietti ulkosalla ehtoollista myös . Raamatun mukaisia argumentteja naispappeuden puolesta ei ole koska se tehtävä on annettu miehelle ja siitäkin on opetettu millainen tulee olla paimenen virkaa sopiva mies .Samaa mieltä olen kanssasi että naiset ovat olleet merkittävässä määrin seurakunnan palvelutehtävissä ja siitä täytys antaa tunnustusta naisille seurakunnissa .Puhuit keittiöpiioista , josta pitäs antaa tunnustusta sinne keittiöön , koska he usein mahdollistaa ”keskinäisen yhteyden” kirkkokahveilla esim. Pysytään raamatun teksteissä ja niitä tulkiten ja toivottavasti olemme siitä samaa mieltä että se on Jumalan ilmoitusta meille . Jos olet mieltä että se on aikansa elänyttä tai kuten Piispa Luoma esitti niin en tiedä missä on se perusta mistä ajatusten vaihto vois jatkua

    • Minä olen vahvasti sitä mieltä, että pidät Raamatullisena ilmoituksena sitä, mitä ei todellakaan voi löytää Raamatusta. Näin ollen yhdyn todellakin toiveeseesi, että pitäydymme siinä, mitä Raamatussa todella lukee emmekä sijoita sen rivien väliin sellaista, minkä toivomme siellä lukevan. Siellä muuten mainitaan myös naispuoliset seurakunnan vanhimmat: ”Älä nuhtele vanhaa miestä ankarasti, vaan neuvo häntä kuin omaa isääsi, nuorempia miehiä kuin veljiäsi, vanhoja naisia kuin äitiäsi [πρεσβυτερας ως μητερας], nuorempia naisia kuin sisariasi, siveästi ja puhtaasti.”

    • Raamatusta löyttyy vahvat perusteet paimenviran varaamisesta miehille, mutta kaikki perusteet ovat välillisiä. Suoraa ilmoitusta ei ole. Timoteuskirjeen testin voi lukea kahdella tavalla. Jolo niin, ettei poikamies ole kelvollinen seurakunnan kaitsijan virkaan tai sitten niin että kaitsijalla tulisi olla korkeintaan yksi puoliso, olipa hän mies tai nainen. Ajatus että juuri tuo kohta määrittelisi paimenen sukupuolen, mutta ei kuitenkaan puolisoiden lukumäärää, on vastoin fundametaalisen raamatuntulkinnan perusteita. Tulkintaa on siis perusteltava muilla raamatunkohdilla.

      Toinen keskeinen periaate on, ettei ”aukot” itsessään todista mitään. Seikka ettei liturgisia toimituksia ole erikseen nimetty seurakunnan kaitsijan tehtäväksi, ei tarkoita että automaattisesti kuka tahansa saisi niitä toimittaa, mutta ei myöskään sitä, että niiden varaaminen ainoastaan kaitsentaviran hoitajalle olisi ainoa mahdollinen kirkollinen järjestys. Meidän on yksin kertaisesti siedettävä sitä että toisistaan poikkeavat kirkolliset traditiot voivat olla mahdollisia.

    • On myös hyvä muistaa, että eurooppalaisissa kielissä on yleisesti jokaisella sanalla suku riippumatta siitä, viitataanko todella sukupuoleen. Maskuliini saa määrittensä maskuliinisina, feminiini feminiinisinä ja neutri neutreina. Virkakäsityksen perustaminen tähän kielioppiseikkaan on jokseenkin hataralla pohjalla.

  7. Martti Pentti !
    Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta? Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.
    Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä, vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat. Samoin tulee vaimojen olla arvokkaita, ei panettelijoita, vaan raittiita, uskollisia kaikessa. Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva. Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa.

    Vanhoista naisista kirjoitit ja niistä Paavali opetti erikseen esim ” oikeista leskistä” joista Srk piti huolta taloudellisesti .

    Tuosta voit esittää näkemyksesi Srk kaitsijasta onko se epäselvä ? Miksi nyt yrität epätoivoisesti tuohon kaitsijan tehtävään buukata naista ? Ei kysymys ole minun mielipiteestä vaan apostolin opetuksesta.

    • ”Ei kysymys ole minun mielipiteestäni vaan apostolin opetuksesta.” Kysymys on siitä, mitä sinä ja taustayhteisösi olette apostolin opetuksesta mieltä.

    • ”Miksi nyt yrität epätoivoisesti tuohon kaitsijan tehtävään buukata naista?” Etkö vieläkään ymmärtänyt? Kysymykseni on, onko Raamatussa mitään viitettä siitä, että kaitsijalla olisi ollut joku erityinen tehtäväi seurakunnan kokoontuessa Herran aterialle? Kasteesta puheen ollen Paavali kertoo, että hän on yleensä välttänyt itse kastamasta ketään: ”Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.” Apostolin viran ymmärtäminen oman aikamme papin esikuvaksi ei siis ainakaan tältä osin toimi.

    • Toivoisin ettet LHPK:n jäsenenä kovin voimallisesti sotkeutuisi meidän kirkkokuntamme ja sen sisällä toimivien herätysliikkeiden sisäisiin asioihin.
      Teillä on oma kirkkonne, piispanne, pappinne ja seurakuntanne. Teillä on oma katekismuksenne ja virsikirjanne. Meillä omamme.
      Teidän asianne ei ole opettaa meitä kirkkomme ykseyttä koettelevissa kysymyksissä. Meillä on kyllä omat piispamme ja herätysliikejohtajamme. Meillä kyllä osataan itse lukea kirkon tunnustuskirjat täysin oikein.
      Siunausta teille teidän omalle polullenne. Pysytään veljinä ja sisarina kristuksessa.

  8. Jukka , ei kannata ottaa paineita , tämä on ihan blogialusta jossa voi jakaa ajatuksia ja ilmaisu -mielipidevapaus ja uskonnonvapaus on ihan kristinuskon hedelmää. Tottakai kun kysytään ja haastetaan niin tuodaan perusteita esille.Ja ihan yksityisenä ihmisenä kirjoitan.

  9. Martti Pentti, kokonaisuus aina luomisjärjestyksestä lähtien on hyvin yhtenäistä ja se oli alkuseurakunnassa täysin selvä asia niin teologisesti ja käytännössäkin sovellettu asia. Tästä varmaan ollaan täysin samaa mieltä . Paavali oli apostoli ja tehtävä oli perustaa seurakuntia ja kuitenkin uusilla paikoilla kastoi esim korintissa kokonaisen perheen.
    Paimenvirka perustuu apostoliseen virkaan. Kristus kutsui apostolit ja valtuutti heidät tekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla (Matt. 28:16-20). Samoin avaintenvallan julkinen hoitaminen (Joh. 20:23) sekä ehtoollisen toimittaminen (Luuk. 22:14-20) uskottiin apostolien tehtäväksi. Apostolien joukkoa täydennettäessä vaatimuksena oli, että uuden apostolin tuli olla mies (Ap.t. 1:21). Apostolien piti puolestaan asettaa työnsä jatkajiksi seurakuntiin apostoliseen virkaan vanhimmat, joiden tuli myös olla miehiä (Tit. 1:5-6; 1. Tim. 3:2). Apostolinen julistus tuli uskoa luotettaville miehille, jotka ”ovat soveliaita muitakin opettamaan” (2. Tim. 2:2). Tässä virassaan he edustavat Kristusta (Luuk. 10:16). Miespuolinen pastori on sovelias seisomaan Kristuksen sijassa vastapäätä seurakuntaa, joka on Kristuksen morsian (Ef.5:32).

    Naispappeus on Kristuksen asetuksen vastainen. Se rikkoo luomisjärjestyksen ja on vastoin apostolista järjestystä ja kirkon tuhatvuotista perintöä. Kristus kutsui apostoleiksi vain miehiä. Nainen ei voi edustaa apostolisessa virassa Kristusta. Naisen toimiminen seurakunnan pastorina on myös vastoin Jumalan luomaa järjestystä. Sen mukaan Kristus on seurakunnan pää samoin kuin mies on naisen pää (Ef. 5:21–32). Siksi nainen ei voi perheessä eikä seurakunnassa vallita eli hallita miestä. (1. Tim. 2:11–14).
    Paimenelle on uskottu saarnavirka , opettajan virka , sakramenttien jakamisen virka tämä on luterilaisen opin ja tunnustuskirjojen mukainen opetus . Raamatun sana ja tradio alkuseurakunnasta lähtien ainakin yli 1000v on ollut yhtenäinen .

    • Ylösnussut kutsui ensi töikseen naisen: ”Silloin Jeesus sanoi hänelle: ’Maria.’ Maria kääntyi ja sanoi: ’Rabbuuni!’ — se on hepreaa ja merkitsee: opettajani. Jeesus sanoi: ’Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.'”

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen