Herätysliikkeitä irtautuu ev.lut.kirkosta ?

Sley järjästää 9.11.2024 Hämeenlinna Luther- talolla seminaarin kirkkokysymyksestä . Onko lähtö ulos ev.lut.kirkosta muutamilla herätysliikkeillä . Lähinnä sley, kansanlähetys ja varmaan Rauhan sanalaiset ja raamattuopiston väki ?
Ei sinänsä uutinen , kun monella tämä on ollut tiedossa jo vuosia . Usko oli mennyt jo kansankirkon muutokseen , kun luopumus on jatkunut jo kauan aikaa Asiaa nopeutti kenties piispojen lausunnot Inkerin pappisvihkimys- asiassa ja Piispan luoman harhaiset puheet sotkien raamatun omiin ajatuksiin . Ja seurakuntatasolla kiristynyt entisestään suhde herätysliikkeitä kohtaan.Puheen otsikoinnista on annettu puhekielto, kun puhe oli otsikoitu käsittelemään Israelia ja se aihe ei ole suvaittu puhuttavaksi vaikka sisältöä ei ole edes kuultu. Kuinka paljon piispat suitsii seurakunnan pappeja ohjeistuksellaan on varmasti suurempi kuin seurakuntalaiset tietävät . Piispa Heikan aikaan muuttui pitkälti seurakunnan kirkon käytön antaminen herätysliike väelle. Sitä ennen oli lupa että voi toimia jos naispappi on paikalla , mutta Heikan aika muutti tämänkin kireämmäksi. Yhdessä seurakunnassa uudella maalla esikoiset ulos kirkosta omasta Jumalan palveluksesta ja sateenkaari väki tilalle Eräs kirkkoherra sanoi että jos antaa luvan kirkon käytölle niin hän joutuu piispa Heikan puhutteluun . Vielä kesällä Daniel Nummela julisti että emme eroa kirkosta(sekl),mutta ilmeisesti Sley;n vanhat herrat ovat perusteet löytäneet Jumalan sanasta että luopuneen kirkon helmasta on lähdettävä. Sellaisen kirkon tulevaisuus ei voi olla hyvin jos valtaa pitävät piispat ovat suoraan Jumalan sanaa vastaan . Ja hyvä että kaikki muut perustelut , perinteineen eivät voi olla yläpuolella raamatun selvän ilmoituksen Kaikki pappiskoulutusta myöten oli askel kohti tulevaisuutta . Syntyykö uusi kirkko Suomeen vai sulautuuko lhpk kanssa yhteen ? Näitä arvioita on heitetty ilmoille . Joillekin , varsinkin vanhoille kirkoille ajatus uudesta kirkosta on väärä vaikka myös luterilainen kirkko on siellä suunnalta katsoen väärä. Toisaalta uuden itsenäisen kirkon syntyminen lhpk rinnalle ei olisi joidenkin mielestä mitenkään väärää. Sulautuminen lhpk kanssa olisi teologisti tietyllä tavalla helppoa tunnustuksen osalta ja varmasti olisi annettavaa herätysliikeväelle lhpk:lla kun on irtautumisen kokeneet ja messuyhteisöjen, seurakuntien määrä olis koko maata kattavampi ,kun messuja lhpk on tuplasti enemmän kuin . Tärkeintä tietysti on että mahdollismman moni saa seurakunta- kodin jossa koko perhe voi olla hengellisesti ja fyysisesti Kristuksen ruumiin jäseniä . Ei tarvitse enää tilata kastepappia 500km päästä, eikä vihkipappia 300km päästä, eikä käyttää joulukirkon valitsemiseen aikaa että mitä siellä nyt puhutaan , ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa siihen miten tulisi toimia jäykän ja herätysliike vastaisen kirkon kanssa . Uskon vakaasti että rauha ja vapaus koittaa kun herätysliike väki saa Jumalan sanalla pyhittää alttarit ja saada seurata apostolien opetusta , niinkuin se on kirjoitettu . Ero on vääjäämätön ja se tapahtuu lähitulevaisuudessa Siunausta vaan matkalle kohti vapautta!

199 KOMMENTIT

  1. Tottahan se Timo on ettei väitteelläni ole pohjaa, jollen kykene sitä todeksi esittämään. Nythän väite jää vain minun näkemyksekseni ja sille tuskin kukaan korviaan höristää. Se ei silti muuta tätä tilannetta miksikään. Konservatiivit toteuttavat suunnitelmaa tietämättään, joka on laadittu juuri yhteiskunnassa vallitsevien hengellisten arvojen romuttamiseksi, joita te konservatiivit pidätte kirkossa voimassa. Lähtönne jälkeen ne arvot on helppo romuttaa kirkossa ja samalla koko maassa. Herätysliikkeet heräävät tähän liian myöhään. Se koituu tuomioksi Suomen kansalle.

  2. Pekka, katsontakantasi on mielestäni väärä, kun kirkon piispoja ja pappeja luopuu Jumalan sanasta niin se on seurakuntalaisten vika! Ja ansaitsevat tulla tuomituksi kirkon luopumukseen !
    Onko tämä joku ihmisjärjellä mietitty ”profetia” kun on nähty mitä tulee tapahtumaan ? Oliko tässä ”ilmoituksessa” mitään lohdullista tai ratkaisua asiaan?
    Ajatteletko tosissaan Pekka että vaikka pappi joka irtisanotaan kirkon palveluksesta sen takia että toimii kirkon oman tunnustuksen mukaan että hänen pitäisi jäädä kirkkoon vaikka on vaimo kotona lasten kanssa ja ainoa toimeentulo papin palkka. Tai ajatteletko että äiti ei halua viedä lapsia kansankirkon rippikouluun kun opetus ei ole raamatun mukaista että – kuulu vaan kirkkoon. Mitä haluat sanoa vanhalle mummolle joka kaipaa raamatusta nousevaa julistusta ja hänen oma paimenensa on tv:ssä avoimesti kertonut pettäneensä vaimoaan ja varmaan haluat sanoa tälle illassa olevalle mummolle joka kaipaa taivaan kotiin että jää vain tähän seurakuntaan vaikka kokee omassatunnossa asian vaikeaksi Tai mitä sanot niille herätysliike- kristityille jotka ovat yrittäneet kansankirkon yhteydessä toimia evankeliumin edistämiseksi että jääkää vaan kirkkoon vaikka ette toisin voi siellä toimia .En pidä kovin kunnioittavana niitä ihmisiä kohtaan joille asia ollut kipeä ja vaikea. Ja totta kai jollakin on erilaisia , parempia kokemuksia kansankirkosta ja hyvä niin . Pekka minulla on yli 20vuoden kokemus tästä asiasta , että tiedän mitä kirjoitan. Siinä olen samaa mieltä että herätysliikkeet on heränneet liian myöhään. Virkakysymyksen yhteydessä annettu lupaus toimia raamatullisen virkakannan mukaan oli valhe , mutta herätysliikkeet olivat vaisuja vaatimaan asiaan oikaisua . Silloin ei olis puututtu rahoihin jos olis noustu puolustamaan Jumalan sanaa mutta tänä päivänä se tarkoittaa rahojen poisottoa.
    Etkö voi Pekka ajatella että se kristillisyys vois olla valtion kirkon ulkopuolella , onko ainoa vaihtoehto mielestäsi se että tämä tai ei mitään. Jo yli 10vuotta sitten pääkaupunki seudun Jumalanpalveluksissa kävi enemmän muualla kuin kansankirkon Jumalanpalveluksissa ja jos ajatellaan että niissä on parempaa ja kirkkaampaa evankeliumin julistusta niin eikö se ole hyvä asia?
    Voiko sen ajatella herätyksenä kun ihmiset alkaa kaipaamaan puhdasta evankeliumia ja totuutta saarnataan niinkuin se on kirjoitettu?

    • ”Virkakysymyksen yhteydessä annettu lupaus toimia raamatullisen virkakannan mukaan oli valhe.” Jos joku on tällaista luvannut, sitä voi todella sanoa valheeksikin. Mitään ’raamatullista virkakantaa’ ei näet ole.

  3. Suunnitelmaan jonka luin kuului myös se, että keskusteluissa konservatiiveja painostetaan niin voimakkaasti, että he väsyvät. Tämä on jo tapahtunut. Vaikuttaa nyt jo ihan siltä, että homoseksuaalisuus on hyväksytty. Keskustelu kun on siirtynyt ihan muihin asioihin. Tämä kertoo väsymisestä, joka on saatu aikaan jo. Näin selkeästi asia etenee. sen voi helposti havaita kun osaa sitä tarkkailla ja seurata.

  4. Pekka , nään että kirjoitus on tehnyt sinuun vaikutuksen, toivottavasti laitat sen yläpuolelle raamatun ilmoituksen . Ei meillä ole kuitenkaan tuomiovaltaa , lähti joku ulos kirkosta tai jäi sinne . Tärkeintä on että näämme missä ajassa olemme ja ojentaudumme sinne missä Jumalan sanaa saarnataan oikein ja että ihmiset saisi jäädä Jumalan armotekojen varaan , että voidaan tehdä matkaa puhtain omantunnoin ja Kristuksen rauha sydämessä.

  5. Martti Pentille!
    Pakanauskonnoissa on ollut jo kauan sitten naispappeus , papittaria. Vanhan liiton ajoista lähtien alttaripalvelusta ei ole toimittanut nainen , siis ei myöskään apostolisena aikana.Kristinuskossa se raamatun opetuksen mukaan täysin selvä asia.Jumalan luomisjärjestys ja luominen mieheksi ja naiseksi ei ole joku tasa- arvoasia. Miehelle on annettu suurempi vastuu ja tehtävä , jossa meidän miesten on sanottava että Herra armahda. Esimerkkinä avioliitto : meidän miesten tulisi rakastaa vaimoja niinkuin Kristus rakastaa seurakuntaa.

    • ”Vanhan liiton ajoista lähtien alttaripalvelusta ei ole toimittanut nainen , siis ei myöskään apostolisena aikana.” onko Uudessa testamentissa ainuttakaan kuvausta jostakin ’alttaripalveluksesta’? Kirkon perinteinen virkakäsitys on syntynyt Rooman valtakunnassa ja ottanut mallia jopa sen legioonista. Raamatullinen se ei siis ole.

    • Mitä Vanhan liiton pappeuteen tulee, Heprealaiskirjeessä sanoudutaan siitä jokseenkin selvästi irti: ”Jos pappisvirka muuttuu, muuttuu välttämättä myös laki. Se, josta tässä on puhe, kuuluukin aivan toiseen heimoon, jonka jäsenistä ei yksikään ole toimittanut alttaripalvelusta. Kaikkihan tietävät, että meidän Herramme on noussut Juudan heimosta, eikä Mooses ole puhunut mitään sille kuuluvasta pappeudesta (Hepr. 7:12-14).”

  6. Vankilassa vangit kysyivät: ”tiedätkö miksi vankiloita on olemassa ?”. Sitten he kertoivat sen. ”Vankilat ovat olemassa sitä varten että ihmiset elävät lain mukaisesti pelätessään muuten joutuvansa vankilaa. Ne taas, jotka eivät pelkää ovat siellä.”

    Näin pelko rangaistuksesta pitää ihmiset kuuliaisena hallituksille. Sitten on rikollisten lisäksi muitakin jotka eivät pelkää. He ovat hyvin vaarallisia jopa diktaattoreille. Yksikin sellainen vapaana voi kaataa koko korttipakan. Siksi heidätkin on pakko saada vankilaan. Joten lainsäädäntö tulee saada sellaiseksi, että näiden ihmisten on pakko rikkoa lakia jollain tavalla ja siten ansaita tuomionsa.

    Nyt saimme lukea että Hämeenlinnassa on tehty juuri tämänkaltainen rikos josta on määrätty 1500 € sakko. Se tuli sitä syystä että on kiellettyä sanoa Jumalan nimeä. Pahaksi onneksi yhdessä laulussa se oli latinaksi lipsahtanut mukaan.

    !500 € on pieni summa, muuta jatkossa kaikki koulut ovat hyvin varovaisia, ettei vain tulisi taas rangaistusta. Opettajat ja rehtorit siis pelkäävät ja tottelevat siksi. Näin Suomen lapsista koulutetaan hyviä kansalaisia. jotka eivät tunne Jumalaa joka rakastaa heitä. Eivätkä opi sitä että jokaisella lapsella on valtavan suuri arvo, sillä Jumala rakastaa heitä. Tämä arvo kun onnistutaan lapsilta kieltämään, niin heitä on helppo hallita pelolla. Näemme pelolla hallitsemisesta hyvän esimerkin Venäjässä. Koko Venäjän valtiosta on tullut suuri vankila, jota hallitaan rangaistuksen pelolla. Kauhistelemme sitä että siellä voi saada vankeutta sanomalla yhden sanan, mutta emme lainkaan huomaa, että olemme pyrkimässä samaan. Kieltämällä sen nimen joka yksin kykenee vakuuttamaan lapset siitä että ovat arvokkaita ja ettei heidän tarvitse Jumalan lisäksi pelätä mitään muuta. Ei edes vankilaa, tai kuolemaa.

    Diktatuurin perusta on pelko ja se saadaan mielivaltaisilla rangaistuksilla aikaan.

    Mistä siis oikeasti on kyse, kun kouluissa ei saa mainita Jumalan, eikä Jeesuksen nimeä. Tavoite on tietenkin tehdä maastamme ateistinen valtio. Sitähän on rakennettu jo kauan. Emmekä ole huomanneet mitään. Me kun kinastelemme pappeudesta avioliitosta ja kirkon ongelmista. Samaan aikaan silmiemme alla lapsiamme ja koululaisiamme koulutetaan ateismiin.
    Muutamassa vuodessa se näin toimien onnistuu. Jäljelle jää kirkot, joista nuoriso ja lapset puuttuu. Ateistinen yhteiskunta pysyy pystyssä vain pelon voimalla, ja kaatuu heti jos löytyy niitä jotka pelkäävät enemmän Jumalaa, kuin ihmisiä.

    Nyt kun konservatiivit lähtevät kirkosta niin Jumalan kielteisen yhteiskunnan luomisen este poistuu.

    • Niin osa on kansalaisten äänestävien puolueiden aikaansaannoksia lainsäädäntöön. Ne ohjeistukset on saatu kirjattua lakiin. Kuka sitten puolustaa yhteiskunnassa kristillisiä arvoja? Ei ole kansankirkon piispat lausuneet tuosta maitsemastasi asiasta esim mitään. Miten Pekka se kirkon jäsenyys auttaa luopumukseen ? Eihän kansankirkossa ole enää monessakaan paikassa jumalanpalveluksissa kuin muutamia ihmisiä ja on syytä miettiä vaikka sitä kun pappien kantoja on kyselty että mitä he ovat mieltä kristinuskon totuuksista , niin sen mukaisen uskon mukaisia saarnoja saa kuunnella .
      Pitkälti uskon vanhan testamentillisen ajattelun mukaan että pyhyys ”tarttuu” ja se että kristityt ovat koolla Herran asettaman ehtoollisen ja Jumalan sanan palveltavana ja elää arjessa todeksi uskoa niin sillä on vaikutus yhteiskuntaan . Ja juuri mistä syytät kirkosta lähtijöitä niin he ovat jotka kaipaavat tätä yhteyttä . Nään kuitenkin valoisampana Suomessa kristillisen elämän kuin miten kuvasit . Yhteiskunta ja lainsäädäntö johtuu ihan siitä millaisia edustajia on päättämässä asioita .Esim en ole aikoihin nähnyt niin paljon nuorisoa messuissa kuin tänä päivänä ja minulle se kertoo siitä kaipauksesta joka on ihmisen sisällä. Eikö ne ihmiset voi toimia ja vaikuttaa toisessa kirkossa ja olla suolana toisessa seurakunnassa . Varmasti suurin osa kirkosta eronneista on liittynyt toisen kirkon jäsenyyteen. Ja lähes viikottain kuulen ja nään sitä etsintää. Eikö se Pekka ole hyvä asia kun ihminen janoaa Jumalan sanaa ja yhteyttä toisiin uskoviin ? Kansankirkko ei halua edes julkisuudessa puolustaa Jumalan sanan opetuksia , vaan usein on jopa vastaan . Eikö piispa olis voinut jotain sanoa siinä hlinnan tapauksesta tai ns raamattukäräjistä , abortista jne . Miten sitten yksittäinen kristitty voi olla suolana kansankirkossa kun ollaan vastaan .

  7. En pyri kieltämään sinun näkemyksiäsi. Sen vain toin esiin että konservatiivien lähtö kirkosta kuuluu osana siihen suunnitelmaan, jonka tavoite on paljon suurempi, kuin tämä nyt vallitseva tilanne. Olen tämän asian kehitystä seurannut toistakymmentä vuotta. Alussa sen esitaistelijoille yleisesti naureskeltiin klassisen kristinuskon puolustajien parissa. Samaan aikaan toiset mitätöivät väitteen ”salaseura” höpinäksi. Asia on edennyt vähän kerrassaan ja toteuttanut vuosi vuodelta itseään kuin dominopalikat. Vaihe vaiheelta asia on edennyt. Yksi olennainen seikka suunnitelmassa on, että sen etenemistä vastustavat pitää kovalla painostuksella hiljentää. Joka jälkeen suunnitelman seuraavat vaiheet on helppo toteuttaa.
    Tämän tietäen en olen välttänyt homo-keskusteluihin osallistumista. Sillä tiedän että keskustelut vain edistävät tuota asiaa.

    Pyrkimyksenä on tukahduttaa kristillinen toiminta.Yksi tavoite on että Hengellistä toimintaa saa järjestää vain virallinen kirkko ja lapsia sinne ei saa tuoda ennen 18vuoden ikää. Jos rikkoo tätä sääntöä niin lapsen opiskelumahdollisuuksia rajoitetaan. Näin oli Neuvostoliitossa ja samaan tilanteeseen ohjataan meitäkin. Tosin vain vähän kerrassaan. Elämme jälkikristillisessä ajassa ja suuressa kulttuurin muutoksessa. Kulttuurimme perusrakenteiden muutosta on vaikea havaita sillä olemme itse siinä muutoksessa mukana. Kirkolla on yhteiskunnallista sanottavaa, mutta sen ulkopuolisia vaikuttajia ei kuunnella. Yksi huoli on rippikoulujen kanssa.
    Onko kirkon ulkopuolisilla tahoilla enää mahdollista niitä järjestää ?

  8. Martti Pentti:
    Kristus annettu uhriksi uudessa liitossa ja ei siis uhripalvelua enää ole , mutta seurakunnan kaitsijan tehtävä on annettu miehille raamatun opetuksen mukaan . Olet käsityksesi kanssa kristikunnassa pienessä vähemmistössä ja samalla asetat itsesi yläpuolelle ja viisaammaksi kuin apostolit . Ei Roomassa päätetty seurakunnan kaitsijan tehtävää vaan se oli alkuseurakunnan käytäntö ;
    Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan (1.Tim. 3:2).

  9. Pekka !
    Syy tietysti on siinä että kun luovutaan Jumalan sanan opetuksista niin siitä seuraa arvojen mureneminen ja uudet arvot tulevat tilalle. Yleensä lähestymistapa asioihin mielestäni tulisi olla että teemme ensin oikean diagnoosin ja sitten korjaamme asian , eikö se ole näin?
    Luopumus tulee niiden keskelle jotka voivat jostain luopua ja maailma on pimeyttä ilman Kristusta ja siksi hän tuli ja toi valon .Siis kristikunta on luopunut ei maailma . Hänellä on suunnitelma meidän puolestamme ja voimme olla siinä tai sen ulkopuolella . Lyhyesti se on Jeesuksen sanat että pysyä hänessä ja siinä totisessa viinipuussa kantaa hedelmää. Sanan mukaan eläminen on seurakunnan elinehto pysyä Jeesuksessa. Mikä se ratkaisu Pekka on asialle muu kuin lampaiden etsiytyä sinne missä kuulee hyvän paimenen ääni ? Se on jokaisen ihmisen vastuulla mistä saa sitä elävää vettä . Konkretia ei ole jäsenkirjassa vaan paimenen äänen kuulemisessa . Jumalan sanassa on henki ja elämä !

  10. Pekalle vielä , ajattelen luopumukseen on pitkällä ajalla syitä useampia mm. pappiskoulutukseen tullut liberaaliteologia . Mutta lyhyen aikavälin luopumuksen nään alttarikysymyksessä , josta edelleen on kysymys kun herätysliikeväki ja kansankirkko käy painia . Ajatuksia tästä asiasta kirjoitin ensimmäisessä blogissa ” seurakunnan pyhin paikka” ja ajattelen alttaritaistelun olevan syy kun kaksi eri valtaa haluaa sen miehittää

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen