Hengellinen huoruus

Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
b2ap3_thumbnail_Hengellinen-huoruus.jpg

Mitä on hengellinen huoruus?

Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?

2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?

Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?

Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Martti Pentti, kiitos kommentista. Epäily voi viedä meidät epäuskoon, mutta apostoli Tuomakselle kävi toisin.

    Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli. Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: ”Me näimme Herran.” Mutta hän sanoi heille: ”Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko.” Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: ”Rauha teille!” Sitten hän sanoi Tuomaalle: ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.” Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!” Jeesus sanoi hänelle: ”Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!” (Joh. 20: 24-29)

  2. Epäily ja epäusko
    Onko epäileminen ja epäusko samaa ? Mielestäni epäilemistä ei vielä voida kutsua synniksi, sillä sehän on välttämätöntä totuuden kannalta, ettemme suinkaan usko mitä tahansa meille opetetaan.
    Martti Luther opettaakin, että epäusko sen sijaan on ja merkitsee sitä, että emme usko Jumalan sanaa ja se on suuri synti.
    Näin opettaa Raamattu ja Paavalikin, että olemme Aadamin jälkeläisinä suuria syntisiä. Sen vuoksi meissä kaikissa on epäuskoa epäilyn lisäksi.
    Me joudumme sanomaan kuten apostolit Herralle: ” Lisää meille uskoa” ( Luuk.17:5 )

  3. Martti Luther opettaakin, että epäusko sen sijaan on ja merkitsee sitä, että emme usko Jumalan sanaa ja se on suuri synti.

    Martti Pylkkänen, kiitos hyvästä kommentista. Kaikkea mitä meille opetetaan, on meidän hyvä tarkistaa Jumalan sanasta, miten asia on. Jumalan sana on täysin luotettava. Luotammeko omaan viisauteen vai Jumalan viisauteen?

  4. ”Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun.” Nämä Jeesuksen sanat ovat Johanneksen evankeliumissa (16:9). Taas on syytä miettiä jumalansanan ja Jumalan Sanan eroa uskomme kohteena.

    Martti Pentti, uskommeko mitä Jeesus sanoi; Jeesus opetti Jumalan sanasta seuraavasti:

    Jeesus sanoi: ”Isä, pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus”. (Joh. 17:17)

  5. Juha, onko sinun mielestäsi aivan kaikki, mitä esim. Paavali kirjoittaa, täysin ehdottomasti oikeaa, luotettavaa ja kaikkina aikoina pätevää kaikille ihmisille?

    Kari, kiitos hyvästä kysymyksestä. Jumalan kirjoitettu sana on luotettava. Raamattu on kokonaisuus, josta ei voi mitään jättää pois. Toki meidän elämäntilanne voi olla sellainen, että kaikkien kohtien tietoa emme tarvitse, mutta turhia ne eivät silti ole.

  6. ” Apostoli Paavalista tiedämme enemmän kuin juuri kenestäkään muusta Raamatun henkilöstä. Lähteinä meillä ovat Apt., Paavalin 13 kirjettä, jotka levittäytyivät yli koko silloisen kristikunnan ja muodostavat lähes kolmanneksen UT:sta, myös 1 Kleemensin kirje, jossa kerrotaan Paavalin ja Pietarin marttyyrikuolemasta, sekä nk. apokryfiset lähteet (erityisesti ”Paavalin teot” toiselta vuosisadalta, pohjautuu Apostolien tekoihin ja lennokkaaseen mielikuvitukseen). Paavalin kääntymyksestä kerrotaan Apt:ssa kolmesti (9, 22, 26). Tämä lienee tapahtunut n. v. 31-32. Tällöin aikansa eräästä kaikkein oppineimmista ja lahjakkaimista miehistä tuli koko kristikunnan kaikkien aikojen vaikuttavin opettaja, joka äärimmäisellä ponnistuksilla ja uutteruudella laski perustan pakanalähetykselle ja koko kristillisen uskon myöhemmälle voittokululle. Paavalista voidaan sanoa, että hän Jumalan armosta on Jumalan valtakunnan ja maailman historian kaikkien aikojen ehkä merkittävin ihminen, paitsi Kristusta.”( Lainaus SLEY: sivuilta ” Paavali pakanain apostoli” )
    Emme kuitenkaan voi laittaa Raamatussa olevia apostoleita ja heidän kirjoituksiaan paremmuus järjestykseen.
    Ei lainkaan vaan yhdessä ne täydentävät toisiaan ja ovat kaikki Jumalan Pyhän Hengen inspiroimia. Mutta kuitenkin Paavali oli apostoleista se, joka levitti kristinuskoa ja perusti seurakuntia enemmän kuin muut apostolit.Ja oli kaikkein oppinen muiden apostolien rinnalla.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.