Hengellinen huoruus

Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
b2ap3_thumbnail_Hengellinen-huoruus.jpg

Mitä on hengellinen huoruus?

Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?

2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?

Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?

Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Tämän kirjoituksen kuva on Tyatiran seurakunnasta.

    Ja Tyatiran seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Jumalan Poika, jolla on silmät niinkuin tulen liekki ja jonka jalat ovat niinkuin kiiltävä vaski: Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset. Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa; ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan. Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille, jotka ette ole tulleet tuntemaan, niinkuin ne sanovat, saatanan syvyyksiä, minä sanon: en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa; pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen. Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita, ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään – niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain – ja minä annan hänelle kointähden. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'” (Ilm. 2: 18-29)

  2. Jari Raappana:
    ”joka uskomalla Jeesukseen Kristukseen on saanut, uskon kautta, ja yksin armosta, syntinsä anteeksi.”

    Pitääkö tämä Raamatun mukaan paikkaansa, ei pidä, miksikö, sillä Jeesus käskee julistamaan parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään!

    Luuk. 24:47
    ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

  3. ”Ei kukaan opetuslapsista tiennyt epäillä, että petturi on heidän keskuudessaan, ennen kuin Jeesus sen kertoi.” Jeesus ainakin tiesi eikä se estänyt Häntä jakamasta leipää ja maljaa Juudaksenkin kanssa.
    ’Pojat ovat poikia’ ei kuvannut minun asennettani vaan mielikuvaani siitä ajattelusta, että Jeesuksen kavaltajaa ei pidetä ’opillisesti eripuraisena’.

  4. Mannaa Jumalan lapsille

    Päivän teksti Martti Lutherin hartauskirjasta Mannaa Jumalan lapsille.
    Luuk. 24:47 – perjantai 20. syyskuuta

    On saarnattava hänen nimessään parannusta. Herra hylkää tässä sellaisen parannuksen, joka ei tapahdu hänen nimessään. Se ei tapahdu hänen nimessään, kun alan riehua omissa teoissani ja rohkenen sillä tavoin yrittää päästä synneistäni. Sitä Jumala ei voi sietää, sillä se ei ole parannusta Jeesuksen nimessä. Parannus hänen nimessään tapahtuu sen sijaan näin: Kristukseen uskoville Jumala antaa parannuksen heidän uskonsa kautta koko eliniäksi, ei vain silmänräpäykseksi tai hetkeksi. Kristitty ei näet heti tule täysin puhtaaksi, vaan parannus kestää koko hänen elinaikansa. Kristuksen sanojen mukaan älköön siis kukaan ryhtykö omilla teoillaan ja omassa nimessään parantamaan elämäänsä. Eihän kukaan ole synnin vihollinen.

    Jos sen sijaan alan uskoa Kristukseen enkä epäile, että hän on ottanut pois syntini ja lohdutan itseäni hänen ylösnousemisellaan, tulee sydämeen halu rientää tekemään tehtäväni ilman vaativaa pakkoa. Sanon: Koska Herrani on tehnyt minulle kaiken tämän, minäkin tahdon noudattaa hänen tahtoaan parantamalla itseni Herrani mieliksi ja kunniaksi. Näin syntyy oikea parannus. Se lähtee sydämen pohjasta ja tapahtuu uskon synnyttämästä halusta, kun tutkin sydämessäni sitä, kuinka suuren rakkauden Kristus on minulle osoittanut.

  5. Martti Pentti, murhaaja ei ole murhaaja, ennen kuin murhaa jonkun (tai suunnittelee murhaavan). Kavaltaja ei ole kavaltaja, ennen kuin on kavaltanut.

    Jeesus sanoi ehtoollisen jälkeen:

    ”Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä. Jos Jumala on kirkastettu hänessä, niin kirkastaa myös Jumala hänet itsessään ja kirkastaa hänet pian. Lapsukaiset, vielä vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette minua etsimään, ja niinkuin sanoin juutalaisille: ’Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla’, niin minä sanon nyt myös teille. Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut – että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh.13:31-35)

  6. ””Röyhkeitä ja hillittömiä on kyllä käskettävä pysymään poissa ehtoolliselta, eiväthän he ole valmiita vastaanottamaan syntien anteeksiantamusta.

    Jorma Ojala

    Nyt viittaan siihen, miten piispa Huoviselta ja eräältä naispapilta oli evätty ehtoollinen LS:n taholta. Ja liittyy sitä muihinkin tilanteisiin.

    Että röyhkeitä ja hillittömiäkö ovat emerituspiispa Huovinen ja se naispappi? Ja muissa ehtoolliseen liityvissä kommervenkeissä, niin kenenkähän röyhkeydestä ja hillittömyydestä onkaan kysymys. Vai, että pojat on poikia, silläkö kuitataan.

    Mihin viittaat ja miksi, Juha tuolla kirjeellä Tyatrian srk:lle?

  7. Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Pyhä ja Tosi, Daavidin avaimen haltija, hän, jonka avaamaa ovea ei kukaan sulje, hän, jonka sulkemaa ovea ei kukaan avaa:

    ’Minä tiedän sinun tekosi. Edessäsi on nyt avoin ovi, minä olen sen avannut, eikä kukaan voi sitä sulkea. Sinun voimasi ovat vähäiset, mutta sinä olet ottanut sanani varteen etkä ole kieltänyt nimeäni. Niinpä minä annan sinulle väkeä Saatanan synagogasta, niitä valehtelijoita, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole. (…)

    Pidä kiinni siitä mitä sinulla on, ettei kukaan vie voitonseppelettäsi. Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.” Tääkin on mielenkiintoinen kirje.

  8. Sonja, Filadelfian seurakunta oli niitä harvoja, jotka eivät saaneet Jeesukselta nuhteita.

    Kuten aikaisemmin kirjoitin evl-kirkon piispoilla ja papeilla on aina ehtoollismahdollisuus (vaikka joka päivä), eikä he ole riippuvaisia Lähetyshiippakunnan seurakunnista. Tosin on valitettavaa, jos piispa Huovinen ei pääse osallistumaan oikein vietettyyn ehtoolliseen oppierimielisyyden johdosta. Mitenkä olisi käynyt, jos piispa Huovinen olisi polvistunut yhdessä muun seurakunnan kanssa ehtoolliselle, olisiko hän saanut vai jäänyt ilman?

    Tyatiran seurakunta liittyi kuvaan, joka taas liittyy hengelliseen huoruuteen.

  9. Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?
    Tämän Jeesuksen käsityksen eräs lainoppinut tahtoi tietää : mikä on suurin käsky ?
    Jeesuksen ja nuoren lainoppineen käsitykset ovat täsmälleen samat: tuli rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseään. Ero tulee näkyviin vasta Jeesuksen sanoissa: ”sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta.”
    Toisin sanoen ei vielä riitä, että on selvillä suurimmasta käskystä, eikä edes se, että on omalta osaltaan varma, että on noudattanut sitä ?
    Lain tiellä saa huomata, että aina jotain puuttuu. Lopulta ei ole kenelläkään mitään muuta mahdollisuutta, kuin turvata siihen armahdukseen, jonka hankkiakseen Jeesus maailmaan tuli.
    Tällainen teeskentely ja ulkokultaisuus saavat Jeesukselta usein hyvin ankaran tuomion. Siksi hurskauden ja kulissien rakentaminen oman raadollisuuden ympärille on mitä suurinta Jumalan pilkkaa, sillä Jumala näke sydämmeen.
    Sen vuoksi puhdistautuminen kuolleista omavanhurskaista töistä alkaa aina synnintunnustamisella ja turvautumisella Jumalan armoon.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.