Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? (Room. 2:4)
Miksi Jumalan armo ei ole koskaan halpaa?
Mitä arvoton tai halpa armo on?
Millainen on käsityksemme armosta, jos ajattelemme Jumalan katsovan rikkomuksiamme sormiensa lävitse?
Miksi oikeassa armossa on aina risti?
Mitä Jumalan rakkaus ja armo meitä kohtaan – , saa meissä aikaan?
Mistä meidän pitäisi luopua, jotta meille Jumalan armo kelpaisi?
.
Kuva on Rembrandtin; Tuhlaajapojan paluu.
Kaikki julkaistut blogini:
. . . . .
Seuraavat blogit:
Tuomitseminen (22.1.2015)
Tahraton seurakunta (12.2.2015)
Siksi hän kutsuu sokean mutta tervesilmäisen luokseen, mutta kun tällä ei ole tarvetta ei halua.
Niin jää mies hoitamatta.
Eihän se noin mene. ”Monet käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä kovemmin: ’Daavidin Poika, armahda minua!’ Silloin Jeesus pysähtyi ja sanoi: ’Kutsukaa hänet tänne.’ He menivät kutsumaan sokeaa ja sanoivat hänelle: ’Älä pelkää. Nouse, hän kutsuu sinua.’ Mies heitti vaippansa yltään, nousi kiireesti jaloilleen ja tuli Jeesuksen luo. ’Mitä haluat minun tekevän sinulle?'”
Sinä puhut ihan eri asiasta taas.
Jeesus kysyy: ‘Mitä haluat minun tekevän sinulle?’ Hän ei siis kohtele ihmisiä kuvaamallasi tavalla: ”Siksi hän kutsuu sokean mutta tervesilmäisen luokseen, mutta kun tällä ei ole tarvetta ei halua. Niin jää mies hoitamatta.”
”Kaikkein eniten väärinkäyttöä tapahtuu kuitenkin hengellisissä, omaatuntoa koskevissa asioissa, väärien saarnamiesten noustessa esittämään valheitansa Jumalan sanana. Katsohan, se merkitsee aina halua vetää Jumalan nimi pahuutensa verhoksi ja kaunistukseksi ja olla muka oikeassa, tapahtuipa se sitten yksinkertaisissa maallisissa asioissa tai tärkeissä ja vaikeatajuisissa uskoa ja oppia koskevissa asioissa. Valehtelijoihin kuuluvat myös rääväsuut, eivät pelkästään nuo jokaisen tuntemat täysin häpeämättömät,,,,,,
Luther: Iso Katekismus
Lutherin katekismukset ovat hyviä. Minä käytän Svebiliuksen katekismusta, jota suosittelen myös muille.
Ristin luona
.
Jumalan armo on iso ja kallisarvoinen; meidän päivittäiset loukkaantumiset, väärät kohtelut, vainot jne. ovat mitättömiä verrattuna Jumalan armoon, jota olemme saaneet osaksemme.
“Kaikkein eniten väärinkäyttöä tapahtuu kuitenkin hengellisissä, omaatuntoa koskevissa asioissa, väärien saarnamiesten noustessa esittämään valheitansa Jumalan sanana. Katsohan, se merkitsee aina halua vetää Jumalan nimi pahuutensa verhoksi ja kaunistukseksi ja olla muka oikeassa, tapahtuipa se sitten yksinkertaisissa maallisissa asioissa tai tärkeissä ja vaikeatajuisissa uskoa ja oppia koskevissa asioissa. Valehtelijoihin kuuluvat myös rääväsuut, eivät pelkästään nuo jokaisen tuntemat täysin häpeämättömät,,,,,,” Luther: Iso Katekismus
Hyvin kirjoittanee Luther, ei vaan osannu sovittaa itseensä eli kyllä sokeana paatuneella sydämellä ”puolustaa” omaa ”oikeaa uskoa” niin monella räikeällä tavalla että ei tarvii miettiä mistä on peräisin tällainen ”usko”, siis esim voisi ottaa juutalaiset, ns ”uudestikastajat”, katolilaiset…..
Asiaan, siis mitä on armo, yksinkertaistettuna se on syntien anteeksi saamista eli KAIKKI siihen asti tehdyt synnit saadaan anteeksi ja Jumala ei niitä muista. Kuinka Raamatun mukaan armo saadaan eli synnit anteeksi, TEKEMÄLLÄ parannus niinkuin Jeesus selkeästi julistaa ja käskee seuraajiaan julistamaan:
Luuk. 24:47
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Ennen syntien anteeksi saamista yksikään ihminen ei voi olla Jumalan lapsi, siis tarvitaan armoa, siis kääntymistä pois pahoilta teiltä elävän Jumalan tykö joka armahtaa.
Ari, kiitos hyvästä kommentista.
Joka päivä pyydämme syntejämme anteeksi ja voimme uskoa, että Jumala armosta antaa syntimme anteeksi.
Virsi 547: Joka aamu on armo uus
.
Juha Heinilä, missä menee vai onko ollenkaan armolla ”rajaa” jos ”joka aamu on armo uus” eli peittääkö tämä sinun ”armosi” kaikki vai vain jotkut synnit?
Ari, kun aloittaa päivän pyytämällä Jumalalta synnit anteeksi, niin päivä alkaa Jumalan tahdon mukaisesti.
Juha Heinilä, mitä sitten voi päivällä tehdä, saako kaikki synnit anteeksi?
Entä jos olis illalla tullu tehtyä huorin niin kuinka on saako sen aamulla anteeksi kun pyytää?
Ari, synnissä rypeminen ei ole Jumalan tahdon mukaista. Vaikka emme rypisi synnissä, niin monesti päivän aikana tulee tehtyä tahtomatta, tietämättä tai tahallisesti Jumalan tahtoa vastaan. Tämän vuoksi on päivä hyvä aloittaa ja päättää nöyrästä syntejä anteeksi pyytäen.
Juha Heinilä, mitä on ”synnissä rypeminen”, kuka sen määrittelee?
Siis JOS uskoo esim ettei esiaviollinen seksi ole syntiä ja toimii niinkuin sinä sanot eli pyytää aamulla syntejään anteeksi niin kuinka on saako myös tämän haureuden anteeksi? samoin jos uskoo naispappeuden olevan Jumalan tahdon, niin ”rypeekö silloin synnissä”?
Kuka siis määrittelee mikä on syntiä ja synnissä rypemistä?
Ari, Raamattu on kirja, jossa selviää mikä on Jumalan tahto. Synnissä rypeminen on tietoista tekemistä Jumalan tahdon vastaisesti ja Jumalan kieltämistä. Voi olla, että meistä itse kukin rypee synnissä, koska ensimmäistä käskyä vastaan rikomme niin helposti ja usein. Joka tapauksessa kannattaa noudattaa Jeesuksen ohjetta; aina kun rukoilemme, niin pyytäkäämme syntejämme anteeksi.
Ari Pasanen :”Kuka siis määrittelee mikä on syntiä ja synnissä rypemistä?”
Henk.koht. käsitykseni mukaan sen määrittelee lopulta ihminen itse. Hyvin merkityksellistä on, ajatteleeko hän antiikin kreikkalaisten tavoin teleologisesti eli päämäärähakuisesti, jolloin hän yhdistää kaiken johdonmukaisesti yhteen keskeiseen päämäärään, joka on ihmisen tavoite vai ovatko hänen päämääränsä toisistaan riippumattomia ja ristiriitaisiakin, joita yhdistää korkeintaan jokin satunnainen asia.
Tuula, kiitos hyvästä kommentista. Ihminen joko ymmärtää mikä on Jumalan tahto, jolloin hän tietää mikä on syntiä ja mikä ei ole tai sitten ihminen ei tiedä Jumalan tahtoa, jolloin hän ei tiedä mikä on syntiä vaan hän elää luulojensa mukaan. Jumalan sanaa tutkimalla meille selviää Jumalan tahto ja me tiedämme mikä on oikein tai väärin. Ymmärryksemme on aina puutteellista, jolloin tietämättä voimme toimia väärin, vaikka luulemme toimivan oikein.
Juha Heinilä :”Ymmärryksemme on aina puutteellista, jolloin tietämättä voimme toimia väärin, vaikka luulemme toimivan oikein.”
Näin itsekin ajattelen, ja mielestäni on todella surullista. että syntiinlankeemus vei ihmisltä ymmärryskyvyn, joka mahdollisti heille sen, että he ymmärtävät mikä on oikein ja mikä väärin.
Tätä puutetta korjaamaan ”Jumala antoi ainokaisen poikansa”, mutta yksikään meistä ei vieläkään pysty sanomaan ”mikä on oikein ja mikä on väärin”, koska se mitä pidämme hyvänä on aina hyvää vain suhteessa siihen mitä pidämme pahana.
Juha Heinilä, oletan että poistit kommentini, anteeksi jos olen väärässä, mutta ei se mitä kirjoitin miksikään muutu vaikka sen poistaakin, ne uskonsodat ovat tosiasioita ei niitä pysty ”poistamaan” historiasta, vaan sen voi tehdä että tekee parannuksen ja kääntyy näistä verisistä ”oikeista uskoista” elävän Jumalan tykö jolloin Jeesus parantaa paatuneen sydämen, armo kuuluu kaikille jotka nöyrtyvät parannukseen eli kääntymään pahoilta teiltään ja uskomaan evankeliumin.
Ari, sinua tai minua ei tuomita niistä elämän riistämisistä, joita satoja vuosia sitten jotkut ovat tehneet. Sinut ja minut tuomiomitaan niistä teoista, joihin olemme osalliset 1900 ja 2000 luvuilla.