Golgatha-allegoria

Mahdollinen aurinkoallegoria heijastuu mitä ilmiselvemmin myös erään pääsiäisen Golgatha-kertomuksessa. Erityisesti sen Johanneksen evankeliumissa kuvatussa muodossa.
Markus kertoo, että Jeesus asetetaan ristille kolmannella hetkellä ja hän kuolee yhdeksännellä hetkellä. Aikamääreet vastaavat nykyisessä kellotaulussa aamua kello 9 ja iltapäivää kello 15. Tällöin hän on ristillä puoli päivää eli 6 tuntia. Tai jos ajattelemme vertauskuvallisesti ja suurennamme vuorokausiympyrän vuosiympyräksi, muuttuu kuusi tuntia kuudeksi kuukaudeksi. Oikeuden tähän mittakaavamuutokseen voi halutessaan saada nimen Golgatha sisällöstä, joka sisältää idean suuresta ja pienestä ympyrästä. (vrt. Gulgalath/ Gilgal,galgal, gilgul)
Päiväympyrän mukaan ajateltuna sisältyy Golgathan kuuteen kärsimyksen tuntiin 360 minuuttia (Vrt. ympyrän asteluku), joihin sisältyy edelleen 216oo sekuntia! Siis tässä on muinainen metempsykoositunnus 216! (W.Wyn.Westcot)
Vuosiympyrässä vastaa aamua syksy ja iltapäivää kevät. Yhdeksännessä kuussa on syyspäivän tasaus, jolloin aurinko alkaa kuolla, joutuu talven vangiksi, on pimeimmillään joulun aikoihin alkaa sitten kasvaa ja syntyy maaliskuun lopulla kevätpäiväntasauksessa uudelleen eli päiväympyrää ajatellen noin klo 15!

Golgatha on siis jälleensyntymispaikka, missä aurinkokuningas jälleensyntyy kesäpäiväntasauspisteessä. Että kyseessä on astronominen malli eikä sellaisenaan historiallinen ihmistä koskeva tapahtuma voidaan osoittaa myös pyhän geometrian keinoin siten, että kun piirrämme ympyrän ja sen sisään sen säde jänteenä kuusikulmion, voimme tämän kuusikulmion avulla piirtää ”Golgathan” yläpuolelle samansivuisen viisikulmion ja sen sisälle viisisakaraisen tähden eli Salomonin sinetin, jonka ylimmät ”käsivarret jakavat sen ympärille piirretyn suorakaiteen kahteen osaan, joiden suhde toisiinsa, jos viisikulmion sivu on 1, on sama kuin 1480:0,888:n. Eli nimiin Jeesus Kristus! Myös Graalin maljan symboli liittyy geometriseen Kristukseen. Jälleensyntymää kuvaa usein myös häntäänsä syövä käärme, joka usein oli maljan ornamentttina. Malja symboloi kohtua ja hauska ”sattuma” onkin, että heprean kohtua tarkoittava sana on sama kuin suomen pata. Walesilaisessa muinaisenglantilaisessa ns. Mabinogion legendassa puhutaankin jälleensyntymäpadasta. Symboli on sama kuin Graalin malja esim. Marian kohtuna.

Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Rooma olisi voinut myös ristiinnaulita ja teloittaa jonkun juutalaisen ajan kapinajohtajan, joka samalla on voinut olla tunnettu esoteerisia mysteerioita opettanut rabbi, mutta itse kuvaus tästä teloituksesta yksityiskohtineen on selvästi allegorinen ja osin myös jälleensyntymäoppiinkin sitoutuva.

Voimme siis perustelluksi sanoa, että sanan tieto, gnosis sisältyvän lukuarvon yhtäsuuruus käsitteen risti ja sanonnan pyhä perimätieto kanssa merkitsee ja tarkoittaa viestittää symbolien tuntijalle ja tutkijalle sitä, että:

oikea tieto on pyhää perimätietoa ristin salaisuudesta, joka symboliikassaan sisältää salaisuuden ihmisestä kolmasti jälleensyntyvänä sieluna, joka itseuhrausten sekä kokelas-, veljes- ja mestari asteiden kautta eheytyy ja yhtyy alkuperäiseen jumalalliseen itseensä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kirjoitat: ”hän on ristillä puoli vuorokautta eli 6 tuntia.”

    Tietääkseni puoli vuorokautta on 12 tuntia. Näin ollen sen siirtäminen vuosiympyrään ei vaikuta loogiselta. Kellotaulusta 6 tuntia on kyllä puolet, mutta vuosiympyrää ei voi verrata kellotauluun, koska vuosiympyrä on koko vuosi ei vain puolet siitä, kuten kellotaulu koko vuorokaudesta.

    • Kiitos korjauksesat Anita, tarkoitin puoli päivää eli ajan kun kellotaulu jaetan kahteen yhtäsuuren osaan.

    • Olenaisat on,että ympyrät on kumassakin. Geometrisesti tulee analogioille samat numeraalit. 6 ´kuukauta on puoli vuota ja 6 tuntia on puoli päivää.

    • Voit tarkista P. Kuittinen sen höpöhöpön vaikka vertaamalla sen symboleja ortodoksiseen kirkkotaiteeseen.

  2. Graalin maljasta ja tarinan edeltäjästä olen lukenut Jaakko Häneen-Anttilan tulkinnan.

    Tarina on Persialainen ja kertoo Kuninkaan ihmeellisestä maljasta. Valitettavasti en muista sen nimeä. se oli jotain JamziJam, tai sinne päin.
    Joka tapauksessa, Kuningas näki maljasta mitä kaupungissa ja maassa tapahtuu, hänen ei tarvinnut mennä paikanpäälle katsomaan.
    Voi kuvitella, että kertomus on ollut ihmettelyn aihe, ja satunahan se on luettu.

    Nykyisin tuo nimi on kuulemma annettu televisioyhtiölle. Satu muuttui todeksi, me kaikki voimme nähdä televisiosta mitä maailmassa tapahtuu. Kaikilla on kotona tämä ihmeellinen malja.

    Kun tarina ihmeellisestä maljasta kiiti Eurooppaan, se muuttui täällä Jeesuksen verimaljaksi. Kuinkas muuten. Ja sai nimen Graalin malja. Näky ei ole kovin miellyttävä, se on verta.

    • Niin, Graalin tarinoista on monta eri versiota ja symbolimerkitykisä on paljonerilasiakin. Mutta ei ’savua ilman tulta’.

  3. Golgatha (pääkallo) oli aikansa mestaus paikka, jossa rikolliset julkisesti teloitettiin.

    Tuo pieni kukkula on tullut koko maailman näköalapaikaksi ja keskukseksi ja ihmiskunnan kuoleman ja uuden syntymän paikaksi. Yksi aikakausi tuli päätökseen tuona hetkenä, kun Jeesus Nazaretilainen kantoi kuolemallaan kaikki ihmisen väärrydet ja rikkomukset, Hänet luettiin rikollisten joukkoon. Kuitenkaan kuolema ei voinut Häntä pitää, koska Hän oli virheetön Karitsa, ilman syntiä, sillä Hän ei ollut alkuisin ihmisestä, vaan Jumalasta. (Jumala Jumalasta) joka sovitti kansansa Israelin synnin. Hän tuli alas Taivaasta ja nousi jälleen Ylös, että meillä olisi Elämä ja kaikki jumalisuus Hänessä.

    Ylösnousemuksensa Aurinko toi ihmiskunnalle iankaikkisen Elämän ja maailmalle Valon, jota kaikki ihmettelevät, sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman synnin. Tämä tapahtui Golgatalla, josta myös aikalaiset historioitsijat ovat todistaneet
    kirjallisesti Raamatun ulkopuolella.

    ”Sinä olet vanhurskas, Herra, ja sinun tuomiosi ovat oikeat.
    Sinä olet säätänyt todistuksesi vanhurskaudessa ja suuressa uskollisuudessa.
    Minun kiivauteni kuluttaa minut, sillä minun vihamieheni unhottavat sinun sanasi.
    Sinun sanasi on hyvin koeteltu, ja sinun palvelijasi rakastaa sitä.
    Minä olen vähäinen ja halveksittu, mutta minä en unhota sinun asetuksiasi.
    Sinun vanhurskautesi on iankaikkinen vanhurskaus, ja sinun lakisi on totuus.
    (Kristus Psalmi 139:137-142)

    • Golgatha nimistä pääkallonpaika ei ole argeologia löytänyt,vaikka paikalta pitäisi löytyä jäämiä esim. verestä.
      Golgatha sanan juuena on heprealainen gilgul, josta mm gilgulot ja gilgulin ja gilgul.
      Kreikan gogoltha-sanan gematria 186 keroo sanan merkityksen ja paljolti kertomuken tarkoituksen.