Heinäpelto heilimöi.
Kesäinen kuva leikkuukypsästä heinästä
Juhannuksen tienoilla aurinko on korkeimmillaan armaassa kotomaassamme. Sydänkesä on käsillä. Heinäkuu on täynnään elämää ja vipinää luonnossa. Hyönteisten surina täyttää ilman. Vielä jonkun aikaa jatkuvat valoisat yöt luovat kirkkauttaan.
Afrikkalaiset vieraamme ovat ihmeissään, kun päivä on valoisaa vielä vähää vailla puoliyötäkin.
Kesän kirkkaus nostaa mielemme Jumalan ikikesän kirkkauteen taivaan asunnoissa. Miellyttävästi lämmittävä suven suloisuus tuo mieleemme Jumalan hyvyyden ja ihanan taivasvirren sanat:
1.
Sen suven suloisuutta
toivossa katselen,
kun kerran kaikki uutta
on maassa autuuden.
Jumala voimallansa
luo uuden taivaan, maan
ja kirkkaudellansa
ne täyttää kokonaan.
2.
Auringon uuden antaa
Jumala loistamaan,
hän, Kristus, itse kantaa
iäistä valoaan.
Kauniilta taivas näyttää,
maa hohtaa loistossaan,
riemulla mielet täyttää
ja suloisuudellaan.
Kirkastussunnuntain sanoma tulee esille, kun koemme kesän kosketuksen koko olemuksessamme.
Vanhastaan Kristuksen kirkastumisen päivää vietettiin 6. elokuuta. Nykyisin sitä vietetään 8. sunnuntai helluntaista. Sisarkirkossamme katolisilla Herran kirkastumisen juhlaa, transfiguratiota, vietetään vanhan perinteen mukaisesti elokuun kuudentena päivänä.
SUNNUNTAI 14.7.2024
Kirkastussunnuntai (Kristuksen kirkastumisen päivä)
Kirkastettu Kristus
Juhlapäivän epistolassa apostoli Paavali viittaa Vanhaan testamenttiin. Hän vertaa Moosesta ja Kristusta toisiinsa.
Siihen aikaan kun Jumala antoi Lain taulut Moosekselle, Jumalan läsnäolo näkyi jopa Mooseksen kasvoissa. Hänen kasvonsa alkoivat loistaa kirkkautta, joka sai ihmiset hämilleen. Niinpä Mooses alkoi pitää kasvoillaan peitettä. Näin hän helpotti ihmisten läsnä oloa luonaan. Tästä seurasi kahdenlainen käytös. Kun Mooses julisti Jumalan sanaa, hän piti kasvonsa avoinna, mutta muutoin hän piti peitettä kasvoillaan. Ilmiö tuli esiin Mooseksen ollessa Jumalaa kohtaamassa Siinain vuorella, mutta myöhemmin se lakkasi.
Paavali vertaa Mooseksen Siinailla kokemaa ilmiötä Jeesuksen kokemukseen Ilmestysvuorella. Siellä Jeesuksen olemus muuttui säteilevän kirkkaaksi. Juhlan evankeliumi kertoo Vapahtajastamme:
Jeesus — nousi vuorelle rukoilemaan.
Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat
ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina.
Näihin apostoli viittaa ja julistaa Korinttilaisille esikuvan ja täyttymyksen välistä eroa. Mooseksen kirkkaus oli katoavaa. Sen tehtävänä oli viitata Jumalan Pojan täydelliseen kirkkauteen. Jeesus on Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta. Hän tuli luoksemme meidät pelastamaan. Hän toi koko maailmalle sovituksen. Hänessä kaikki ennustuksen Jumalan täydellisen työn koittamisesta toteutuivat. Mooseksen ja Elian ilmestyminen Kirkastusvuorella kertoo Jeesuksen olevan koko Raamatun täyttymys. Vapahtajassamme alkoi Pyhän Hengen kausi. Jumala on keskellämme. Pyhä Henki kirkastaa meille Jeesuksen täytetyn työn merkityksen. Meillä on armollinen Jumala, joka rakastaa meitä. Pyhä Henki johtaa meitä. Jumala on kanssamme joka hetki. Avoin rohkeus ja vapaus ovat Kristuksen lahja. Pyhän Hengen antina meillä on vapautunut elämä Jumalan rakkauden antamassa vapaudessa.
Herra on Henki,
ja missä Herran Henki on,
siellä on vapaus.
Toinen lukukappale eli epistola: 2. Kor. 3:7–18
Toisesta kirjeestä korinttilaisille, luvusta 3
Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka! Jos kerran tuomion julistamisen virkaa ympäröi kirkkaus, paljon kirkkaampi loiste ympäröi silloin vanhurskauden julistamisen virkaa. Sen kirkkaus on niin ylivoimainen, että sen rinnalla himmenee se, mikä ennen säteili kirkkaana. Sillä jos sekin, mikä on katoavaa, säteilee kirkkautta, vielä paljon kirkkaampaa on se, mikä on pysyvää.
Koska meillä on tällainen toivo, esiinnymme aivan avoimesti, toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivät israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä. Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa. Yhä vieläkin heidän sydämensä päällä on peite Mooseksen lakia luettaessa. Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki.
Kuinka itsestään selvää tuo on… Mutta kuinka vähän, tuolla onkaan päättäjille merkitystä.
ismo malinen :”Kuinka itsestään selvää tuo on… Mutta kuinka vähän, tuolla onkaan päättäjille merkitystä.”
Voi vain toivoa, että lapsia esineellistävällä kuvaamisella sijoituskohteiksi/rahantekovälineiksi ei olisi merkitystä päättäjille, vaikka turhaahan sellainen toive nykypäivänä on. Johan tästä alkaa olla parikymmnetä vuotta, kun yksi Keskustapuolueen sijoittaja-imvestoijai kehui kuinka paljon enemmän itärajan taakse sijoitettu raha tuottaa Suomeen sijoitettuun rahan verrattuna.
Ismo
Kiitos kommentistasi!
Mikä on se näkökulma, mihin viittaat päättäjistä puhuessasi?
Tuula
Kiitos kommentistasi
Saanko kysyä mihin sinä viittaat puheellasi sijoituskohteista ja tai rahantekovälineistä?
Ismon ja Tuulan kommentit eivät liity blogiin. Uudistetut sivut ”sekoilevat” taas.
Kommentit ovat 13. ja 14.11. 2018.
Kari
Kiitos kommentistasi
Kiitos selvennyksestä hämmästelyyni
Kirkastussunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-14-7-2024/
Toisen korinttolaiskirjeen kolmannen luvun voi lukea täällä’
Panen suoraan esille suomennokset 2020, 1992, 1938 sekä ruotsinnoksen 2000.
Tästä sitten voi mennä eteenpäin useampaan käännökseen.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KR38/2CO.3
Kiitos blogista!
Ihmiskunnan saama kuolemantuomio syntiinlankeemuksen vuoksi on totaalinen. Miespolvet ovat ”vaipuneet”, ja edelleen ”vaipuvat unholaan” joululaulun mukaan. Tämän kaikki ihmiset ymmärtävät todeksi.
Lain antaminen oli kirkkautta ja samalla katoavaista, MUTTA MUTTA , paljoa enemmän on Kristukselta saatu kirkkaus. Kuolema ei voi enää meitä Kristukseen kastettuja kadottaa. Kirkkaus on valtava, kuoleman valta on kukistettu Jumalan Pojan kalliilla sovintoverellä.
”3:8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa! 3:9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.”
Kuinka ihmeellistä on oleva se tuleva aika jolloin Israelin lapsilta otetaan pois silmiltä ”Mooseksen peite”? Raamatun sana käy toteen niinkuin on kirjoitettu.
Kari
Kiitos ihanasta kommentistasi
Tekstisi on todella suurenmoinen
Jos käännetään peitejuttu toisinpäin, niin kyllä peite VT:tä lukiessa on evankeellisilla, koska heidät on kielletty näkemästä siellä muuta kuin sen, mitä kirkollinen oppi on opettanut. Ulkopuolinen on siitä pakkopullasta vapaa, hän voi nähdä sen mitä siellä lukee oikeasti, ei tarvitse helvetin pelossa vääntää vaheista totta.
Yllä olevan tyyppinen Israelin lasten mitätöinti on hyvin tyypillistä kristillisyyttä, oman uskontonsa voitontavoittelussa.
Mitä sitten tarkoittaa ihmisen kirkastaminen. Olen sitä paljonkin miettinyt. En nimittäin ole koskaan nähnyt kirkastettua ihmistä. Jos juo Kristuksen verta, eli viiniä, voi olla, että kasvot henkuvat punaisena ja silmät tuikkii kuin tähdet, mutta joiko Mooses viiniä, ei varmaankaan, mistä sitä olisi erämaassa ollutkaan, mutta Jeesuksen kerrotaan pitäneen viinistä, ehkä se sai hänen verensä kiehuman ja kasvot henkumaan.
Ja taivaaseen nousu, halki avaruuden oli sen verran pelottavaa, että kaipasi rohkaisua.
Mutta henkisesti ajatellen, kirkastaminen voisi olla ihmisen kehumista ja ylistämistä, jopa yli kaiken todellisen, kuten nyt Jeesusta kirkastetaan, Vertaan lasin kirkastamiseen, kun siitä hangataan pois kaikki tahrat. Kun taas mustamaalaaminen on päinvastaista, eli maahan polkemista ja mitöimistä, omista likaisista sormista tahrojen lisäämistä kohteeseen.
Hyvän puhuminen on siis kirkastamista, tosin eräät meediot kertovat näkevänsä ihmisen ympärillä säteilevän auran, mutta se ei taitaa näkyä kaikilla.
Olen nähnyt myös ihmisiä, jotka kirkastavat itseään, sekin on mahdollista, omavanhurskaus ja omakehu, itserakkaus, omahyväisyys, ovat itsensä kirkastmista. Kenelle siitä tulee totta, ja kenelle siitä tulee vastenmielistä, se rippuu yksilön tunteista ja sunhteesta henkilöön ja hänen agendaansa.
Tarja
Kiitos aktiivisesta seuraamisestasi
Muutama kommentti
1) Asetat kirkollisen opetuksen ja Raamatun tutkistelun virheelliseen vaikutusjärjestykseen. Kirkollinen opetus nimittäin on ollut tapahtumien välisessä vaikutushistoriassa SEURAUSTA siitä mitä Raamattu on opettanut. Ja huomaapa tämä: Alkuaikojen kristikunnan Raamattu on ollut vain Vanha testamentti.
Vanhan testamentin vanhimmat kaksi osaa Laki eli Toora eli Mooseksen kirjat olivat vakiintuneet jo nelisen sataa vuotta ennen Kristuksen syntymää ja Profeetat eli Nevi’im olivat vakiintuneet jo ainakin pari vuosisataa ennen Kristuksen syntymää.
Nuorimmasta osasta Kirjoituksista eli Ketuvimista keskusteltiin Jeesuksen ja apostolien aikana.
Temppelin hävityksen seurauksena ylipappi menetti asemansa yhteisön hengellisenä johtajana.
Niinpä synagogajuutalaisuuden johtoon nousi juutalainen paavi eli patriarkka eli ylirabbi, joista ensimmäisenä toimi Hillel I.
Hänen johdollaan juutalaisia oppineita kokoontui Jamniaan, jossa noin vuosien 100-130 jKr. aikana sovittiin mitkä teokset kuuluivat Kirjoituksiin eli Ketuvimiin. Samalla tuli myös lyötyä lukkoon TaNaK, mihin kuului 22 teosta, meidän laskutapamme mukaan 39 Vanhan testamentin kirjaa. Koska tuo porukka teki päätöksensä kokonaan vain aramean ja heprean pohjalta, niin erittäin moni diasporajuutalaisuuden ja heidän mukanaan kristikunnan etupäässä kreikankielisistä kirjoista jäi juutalaisen Raamatun eli meidän Vanhan testamenttimme kokoelman ulkopuolelle.
Meidän Raamatuissamme noita juutalaisen Raamatun eli TaNaKin ulkopuolelle joutuneita kutsutaan Deuterokanonisiksi eli Vanhan testamentin Apokryfikirjoiksi.
Tarja
2) Helvetin pelko ei ole kristityn mielessä väikkyvä tulevaisuuden näköala. Todellisuushan on tasan tarkkaan päinvastainen. Jeesushan on tullut VAPAUTTAMAAN meidät kadotustuomiosta.
Roomalaiskirje:
8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Edelleen on aihetta huomioida, että helvetti on valmistettu PAHOLAISEN vaikutusten täydelliseksi lopettamiseksi. Piruhan ei hallitse helvetissä, vaan Jumalan panee sen sinne saamaan tuomionsa pahuuden aikaansaamistensa takia.
Matteuksen evankeliumi:
25:41 — iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Ilmestyskirja:
20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
Tarja
3) Raamatun sanan vääntäminen totuudesta valheeksi EI OLE e kristityn mielen mukaista.
Pyhä Henki on TOTUUDEN HENKI. Siksi myös nimenomaan totuudessa pysyminen on ratkaisevan tärkeää Raamatun tutkistelussakin kuten kaikessa elämässä muutoinkin.
Niinpä voimmekin huomata, miten aikansa oppineimman miehen Jeesuksen kollegat temppelin opettajien joukossa eli kirjanoppineet totesivat JEESUKSEN OPETTAVAN TOTUUDESSA.
Matteuksen evankeliumi:
22:16 Ja he lähettivät hänen luoksensa opetuslapsensa herodilaisten kanssa sanomaan: ”Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen ja opetat Jumalan tietä totuudessa, kenestäkään välittämättä, sillä sinä et katso henkilöön.
Markuksen evankeliumi:
12:14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: ”Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen etkä välitä kenestäkään, sillä sinä et katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?”
12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: ”Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
Luukkaan evankeliumi:
20:21 Ja ne kysyivät häneltä sanoen: ”Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut ja opetat oikein etkä katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa.
Tarja
Hyppään muutaman näkökohdan yli jotten toistaisi jo aikoinaan monessakin keskustelussamme käsittelemiäni näkökohtia.
4) Heprean viini -sana jajin tarkoittaa sekä viinirypälemehua että meidän kielenkäyttömme mukaista viiniä.
Se oli tavallisin juoma juutalaisten keskuudessa, arkijuomana mehua ja juhlajuomana vahvemmin käytettyä. Juhlien aikoina joku saattoi juopuakin. Tämä siis selittää senkin, että ensimmäisenä helluntaina Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen aikana ilmennyttä kieli-ihmettä jotkut luulivat juopuneen itsekseen puhumiseksi.
Toiset taas kuulivat evankeliumia julistettavan heidän omalla kielellään, kun väkeä oli tullut läheltä ja kaukaa eli puolilta, missä juutalaisia vain asui.
Kerrotaan juutalaisten helluntain vietossa Jerusalemiin saapuneen toisinaan niin paljon väkeä että koko väkimäärä oli juhlan aikoina yli miljoona. Tuohon aikaan valtava määrä väkeä. (Tämä toki on vähän nykyajan isoihin kaupunkeihin verrattuna. Esim tällä hetkellä luonani on käymässä väkeä Kamerunista, yksi perhe Yaoundésta pääkaupungista, jossa asuu virallisesti noin 4 miljoonaa ihmistä, mutta käytännössä pyöreästi 10 miljoonaa [monella on henkilökortti omilta kotikyliltään, mikä selittää eron kirjoilla olon ja arkitodellisuuden välillä]. Yksi vieraamme on sikäläisittäin pikkukaupungista Bankimista, jossa asuu noin 800 000 asukasta.)
Tarja
5) Mooseksen kasvojen kirkastuminen oli JUMALAN ANTAMA IHME.
Emme edes tiedä tarkalleen miten tuo kasvojen loiste ilmeni. Vain se on selvää, että kansa näki hänen kasvojensakin kertovan hänen kohdanneet Jumalan hyvin voimakkaana ja läheisenä.
Jeesuksen kirkastuminen puolestaan oli hänen olemuksensa esille tulo. JEESUS ON JUMALA JA IHMINEN YHDESSÄ PERSOONASSA.
Itsensä kirkastamisen kanssa ilmiöllä ei ollut mitään osuutta. Henkilönä Mooses oli hyvin nöyrä. Samoin Jeesus ja Paavali.
4.Mooseksen kirja:
12:3 Mutta Mooses oli sangen nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä.
Matteuksen evankeliumi:
11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
2.Korinttolaiskirje:
10:1 Minä, Paavali, itse kehoitan teitä Kristuksen laupeuden ja lempeyden kautta, minä, joka olen muka nöyrä kasvotusten teidän kanssanne, mutta poissa ollessani rohkea teitä kohtaan,
Nöyryyttä ei pidä sekoittaa nöyristelyyn, ero on aidon ja teeskentelyn välinen.
Isälläni oli tapana sanoa joistain keinotekoisesti itseään isoina kukkoina pitävistä ihmisistä, että itsensä aiheeton itsensä korottaminen on kuin jos kuvittelisi tulevansa isommaksi vatsaansa pullistelemalla.
Tarja
6) Juutalaisuudessa meedioit kuuluvat Vanhan testamentin noituuden käsitteen yhteyteen. Mika on jo edellä todennut aivan aiheesta, etteivät noituus ja juutalaisuus kuulu mitenkään yhteen.
Meediot eivät siis kuulu kristilliseen uskoon eivätkä juutalaiseen perinteeseenkään.
Eräs juutalainen teki kokeen asiasta. Meni erään meedioksi itseään kutsuvan luo. Pyysi meediota kutsumaan isoäitinsä tai isoisänsä esiin. ( Olen unohtanut kumpi se oli) Kun meedio sanoi tämän tulleen esiin ja puhui kuin jostain kaukaa tulevalla äänellä jotain. Tämä asiakkaana itsensä esitellyt juutalainen alkoi puhua isovanhempansa kanssa aina käyttämäänsä jiddishiä. Silloin paljastui, ettei meedio pystynyt enää jatkamaan keskustelua. Hän oli paljastunut huijariksi.
Hyvin hän on kaikki tehnyt. Mark. 7:37.
Tässä on kaikki vapaasti saatavana: jos Isä vapaasta tahdostaan antaa Pojan, ja jos Poika vapaasta tahdostaan maksaa velan; jos Jumala vapaasta tahdostaan hyväksyy tämän maksutavan, sen sijaan että hän olisi voinut vaatia maksun velallisilta; jos Isä ja Poika vapaasti tarjoavat meille takaisin ostetun elämän, meidän kiitollisuudella vastaanotettavaksemme, ja jos he vapaasti lähettävät Hengen tehdäkseen meidät soveliaiksi vastaanottamaan sitä – mitä sellaista tässä sitten olisi, joka ei olisi vapaasti saatavana?
Richard Baxter (1615-1691), englantilainen puritaanikirkon johtaja, virsirunoilija, teologi, Armoa armosta, s. 186-187, SLEY, 1966.
”Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivät israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä. Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa. Yhä vieläkin heidän sydämensä päällä on peite Mooseksen lakia luettaessa. ”
Lukeeko siellä Mooseksessa tosiaan noin: – ”israelilaiset eivät näkisi katoavaisen loisteen häviämistä ?
Ja miten tallit, eli se liina, voisi väärentää tekstejä?
”Tallit (hepr. טלית, talit) on suorakaiteenmuotoinen vaate, jonka juutalainen mies laittaa harteilleen aamurukouksen ajaksi. Sen käyttö perustuu Tooran käskyihin ”
Ei sitä kukaan voi ottaa pois., yritystä on ollut.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tallit
——————————
”Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki”
Tarinoiden mukaan kukaan ei voi katsoa Jumalaa kasvoista kasvoihin, koska kuolisi. Mooseksen kerrotaan olevan ainoa, joka on puhunut Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin.
” Katsomme kuin kuvastimesta”, josta siis näkyy omakuva, peili on tietysti lasia, ja kirkasta, mutta ei se muuta katsojaa kirkkaaksi, ellei itse mielikuvituksen voimalla ajattele olevansa yhtä kirkas kuin peilikuva, joka on lasissa ja lasia. Henget saavat aikaan kaikenlaisia kuvia.
Tarja, miten juutalaisuus ja noituus sopivat yhteen? Eivät mitenkään!
Tarja
7) Kiitos juutalaisten pyhän liinan esittelystä.
Mooseksen kasvoilla ollut liina ei ollut tallit. Tallitin käyttö rajoittuu juutalaiseen rukoukseen. Mooseksen liina taas oli käytössä vain arkitilanteissa liturgian eli Jumalan kohtaamisen ulkopuolella. Siis tasan tarkkaan päinvastaiset käyttötilanteet.
Yhteen aikaan käytin liturgiassa sellaista albaa missä oli myös pään peittävä huppu. Pukeuduttaessa huppu oli ylhäällä, pää peitettynä. Mutta pukeutumisen ja siihen liittyvien rukousten tultua valmiiksi laskin hupun alas tässä käsittelemässäni epistolassa mainittujen sanojen mukaisesti avopäin ja avoimin mielin lähdin toimittamaan pyhää liturgiaa Jumalan kansan keskuuteen yhteisessä messussamme.
Mooseksen laissa on ankara käsky:
2.Mooseksen kirja:
22:18 Velhonaisen älä salli elää.
Tämä käsky ei kuitenkaan koske meitä kristittyjä. Emme siis toimi näin. Se käsky oli annettu vain juutalaisille. Ks. Martin Chemnitzin, Enchiridion, s. 59-65, Concordia ry, 2023.
Mika
Kiitos hyvästä ”Toisen Martin” sitaatista
Rantanen Mika
Mitä sinä oikein höpötät? Ei tässä ole puhe noidista vaan siitä, että kenellä on peitto kasvoilla. Onko liian vaikeaa ymmärtää ? Myös Jeesus näyttää käyttäneen tupsullista vaippaa, vaikka moittiikin tupsujen kokoa.
Matt. 14:36 Ja he pyysivät häneltä, että vain saisivat koskea hänen vaippansa tupsuun; ja kaikki, jotka koskivat, paranivat.
Tarja, puhut kuitenkin aikaisemmassa kommentissasi esim. meedioista.
Tarja
8) Kiitos juutalaiseen pukeutumiseen kuuluneitten tupsujen esille tuomisesta.
Liturgisesti tallit ja tupsut eivät kuulu yhteen. Tallit liittyy nimenomaan rukoukseen, siis pyhään toimitukseen.
Tupsujen tehtävänä oli arkisen elämän keskellä muistuttaa Jumalan liitosta ja siihen liittyvästä kuuliaisuudesta niin ettei riko Jumalan käskyjä.
4.Mooseksen kirja:
15:38 ”Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka.
15:39 Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen;
5.Mooseksen kirja:
22:12 Tee itsellesi tupsut viittasi neljään kulmaan, johon verhoudut.
2Moos33 kertoo kuinka Mooses meni ilmestysmajaan ja pilvenpatsas laskeutui majan ovelle ja seisahtui siihen ja kansa sen näki. Ilmestysmajassa Jumala puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin. Toisaalla kuitenkin todetaan, ettei Jumalan kasvoja voi kukaan nähdä. Ilmestysmajassa Jumala ilmestyi pilvessä, joten tuo pilvi oli Jumalan ja Mooseksen välissä. Muuten on mielestäni vaikea ymmärtää näitä kahta kohtaa ”kasvoista kasvoihin.”
Kosti
Kiitos kommentistasi
Kiitos pohdiskelustasi
Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. 17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo. 17:3 Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa. 17:4 Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: ”Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden”. 17:5 Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä”.
Matias opettaa edellä hyvin meidän juuristamme VT:ssa; Laki ja Profeetat. lmestysvuorella molempien todistajat olivat läsnä eli Mooses ja Elia. Näin Pietari, Jaakob ja Johannes saivat voimakkaalla kirkkaudella esimakua myöhemmin Emmauksen tiellä tulevasta Herramme opetuksesta.
24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.
Jumala ilmoitti Pojassaan kirjoitusten täyttyneen; ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä”.
Sama asetelma tulee hienosti esille Hebrealaiskirjeen alussa; 1:1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, 1:2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut.