Enkelit ylistävät Jumalan kunniaa

Näkymä  kotimme läheltä Alijoen laaksosta Someron kirkolle päin 16.9.2022

SUNNUNTAI 2.10.2022

Mikkelinpäivä (Enkelien sunnuntai)

Jumalan sanansaattajat

Juhlapäivän psalmiteksti on Ps. 103:19–22

Jumalan ylistys antaa kunnian hänen suuruudelleen. Hän on kaiken tehnyt sekä näkyvän että näkymättömän maailman.

Näkyvään maailmaan kuuluu kaikki se, mitä voimme nähdä tai mitata tai tutkia inhimillisin voimin.  Emmehän esimerkiksi voi nähdä atomeja emmekä niiden osana olevia protoneja, puhumattakaan protonien osista kvarkeista. Voimme kuitenkin fysikaalisin keinoin tehdä tutkimusta, joilla näiden atomien osasten osastenkin luonnetta voidaan tutkia. Niinpä  ne kuuluvat näkyvään maailmaan.

Näkymättömään maailmaan kuuluvat taivaan henkiolennot. Näitä ovat esimerkiksi enkelit, serafit ja kerubit.  Emme voi asettaa enkeliä puntariin mitataksemme hänen painoaan emmekä muihin laitteisiimme heitä tutkiaksemme.  Näkymättömän maailman todellisuutta avautuu meille vain siinä määrin, kuin he itse tulevat meidän luoksemme jotakin asiaa kertomaan.

Uskon kautta saamme tietää, että he ovat meidän seurassamme. He tukevat meitä, auttavat meitä ja suojelevat meitä.  Aivan erityisesti saamme riemuita Herran pyhän ehtoollisen suuresta sanomasta. Vietämme Herran pyhää ateriaa yhdessä perille päässeitten Kristukseen uskovien ja  enkelien  seurassa. Messun prefaatiossa kuulemme Jumalan ylistyksen:

Totisesti on oikein ja arvollista, että me kiitämme sinua aina ja kaikkialla,

pyhä Herra, kaikkivaltias Isä, iankaikkinen Jumala,

Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.

Hän on kärsinyt kuoleman meidän puolestamme

ja ylösnousemisellaan avannut meille tien ikuiseen elämään.

Me kiitämme sinua tästä taivaan lahjasta

ja laulamme sinulle ylistystä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa.

Perinteinen alttaripöytä on puoliympyrän muotoinen. Ajatus on että vain tämän maailman puolikas näkyy koko ympyrästä. Toinen puoli ympyrää on näkymättömään maailmaan kuuluva voittaneitten seurakunta, taivaan koko joukko yhteen ateriaan kokoontuneena. Jeesus toimii aterian isäntänä taivaallisessa kunniassaan ja jakaa itsensä meille omakseen ottaneille, koko kansalleen.

Ylistäkää Herraa, te taivaan joukot, kaikki hänen palvelijansa,
jotka hänen tahtonsa täytätte.

Jumalan ylistys kuuluu kaikkialle. Jumala on koko maailman luonut ja hän myös pitää huolta koko luomakunnastaan.  Siksi myös hänelle kuuluu kiitos kaikkialla maailmassa.

Lähetystyö on Jumalan kunnian esillä pitämistä.  Hänen suurten tekojensa ylistyksen saattamista maan ääriin asti.  Kaikkialla maailmassa on hänen kunniaansa korotettava. Laulaen, rukoillen, mietiskellen, hänen suuria tekojansa ihmetellen tutkistellen ja häntä kaikesta kiittäen.

Ylistäkää Herraa, te hänen luotunsa kaikkialla hänen valtakunnassaan.
  Ylistä Herraa, minun sieluni!

 

 

Enkelien päivän psalmi 

Herralla on istuimensa taivaissa,
ja hänen valtansa alla on kaikki maa.
  Ylistäkää Herraa, te hänen enkelinsä, te voimalliset sankarit,
  jotka hänen sanansa kuulette ja hänen käskynsä täytätte.
Ylistäkää Herraa, te taivaan joukot, kaikki hänen palvelijansa,
jotka hänen tahtonsa täytätte.
  Ylistäkää Herraa, te hänen luotunsa kaikkialla hänen valtakunnassaan.
  Ylistä Herraa, minun sieluni!

Ps. 103:19–22

 

  1. Psalmia 103 on käytetty myös liturgiassa.

    Esimerkiksi sopii jumalanpalveluksen yleisen ripin synninpäästö 717 Ylistä Herraa, minun sieluni

    Ylistä Herraa, minun sieluni,

    ja kaikki mitä minussa on,

    ylistä hänen pyhää nimeään.

    Ylistä Herraa, minun sieluni,

    älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt.

    Hän antaa anteeksi kaikki syntini

    ja parantaa kaikki sairauteni.

    Hän päästää minut kuoleman otteesta

    ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella.

    Tämä on otettu suoraan psalmimme mukaan

    Psalmi 103

    1 Daavidin psalmi.

    Ylistä Herraa, minun sieluni,

    ja kaikki mitä minussa on,

    ylistä hänen pyhää nimeään.

    2 Ylistä Herraa, minun sieluni,

    älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt.

    3 Hän antaa anteeksi kaikki syntini

    ja parantaa kaikki sairauteni.

    4 Hän päästää minut kuoleman otteesta

    ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella.

    • Pekka

      Kiitos puheenvuorostasi

      Raamatussa kerrotaan enkelien ylistävän Jumalaa. Lienee sitten Kuusisen kulttuuriin kuuluva tulkinta siitä, että ylistäminen tehdään laulamatta. Jumalanpalveluksissa kuitenkin meidänkin liturgiassamme ja virsissämme ylistys tapahtuu paljolti laulaen. Kuitenkin niin juutalaisessa liturgiassa kuin vanhan kirkon liturgiassa lähes kaikki osat laulettiin. Niinpä vanhana aikana liturgiaan kokoontumista kutsuttiinkin lauluun kokoontumiseksi.

      Edelleen tiedämme, että Vanhan testamentin tekstistä enemmmän kuin puolet on runomuotoista tekstiä, esimerkiksi Jesajan kirjasta vain kolmea lukua lukuunottamatta kaikki on runomuodossa. Niinpä vanhan perinteen tuntien se on siis kirjoitettu laulamalla esitettäväksi.

      Kaiken tämän tuntien tuntuu siis mielekkäältä sisällyttää myös ylistys -sanaan laulaminen.

      Ilmestyskirjassa puhutaan puolestaan, että enkelit esiintyvät pasuunoita soittaen. Jos he eivät ole laulaneet niin enkelien puhe siinä yhteydessä olisi siis sellaista että puhallinmusiikki ja lausuntakuoro eriintyvät yhdessä tai sitten rap -musiikin esiintymistä jo tuona aikana.

      Ilmestyskirja:


      11:15 Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: ”Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti.”

  2. Seurakuntateologiassa, kirkkotaiteessa ja populistisessa evankelioimisessa on enkeleistä annettu raamatunvastainen romantisoitu täysin väärä kuva.
    Raamatun etenkin Vt:n enkelit kun tappoivat ihmisiä Jumalan käskystä massoittain ja surutta ja näiden taivaalla kulkevien(melekim) tulemisen ihmisten lähelle aiheuttikin pelkoa ja kauhua.

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Enkeleistä puhutaan Raamatussa hyvin paljon. Siksi myös heidän tehtäväkenttänsä on hyvin monimuotoinen. Pyhän kansan historia kertoo hyvin pitkän ajan tapahtumista. Pitkään aikaan kuuluu myös monenlaisia historiallisia tilanteita, niin sodan kuin rauhan aikoja, niin suuren ilon kuin suuren surunkin kausia, niin yltäkylläisyyden kuin suurten puutteidenkin aikoja.

      Näin myös enkelien esiintymisessä on valtavia eroja eri tilanteissa. Heidän toimintansa liittyy aina johonkin konkreettiseen tilanteeseen ja siksi myös heidän toimintatapansa on mitä erilaisin eri olosuhteiden mukaan.

      On myös huomattava, että RAamattu mainitsee paitsi Jumalan myös Saatanan enkelit. Saatanan ja sen enkelien kohtalona on iankaikkinen tuli eli siis lopullinen tuomio kapinastaan Jumalaa vastaan ja ihmiskuntaa ja luomakuntaa vastaan sotimisestaan ja näidin kohdistuvasta turmion aikaansaamisesta.

      Jumalan enkelit toimivat Jumalan asialla. Siksi myös heidän toimintansa on aina kulloisenkin tilanteen mukaista. Jumalan yleinen maailman ylläpito ja siihen liittyvä luonnon ja ihmisten historian johdatus eivät oli ristiriidassa Jumalan enkelien toiminnan kanssa vaan liittyvät Jumalan ylläpidon ja johdatuksen kulkuun muun johdatuksen ja ylläpidon oleellisena osa kokonaisuuteen omana osanaan niin että Jumalan työ toteutuu.

    • Matias: ”Jumalan enkelit toimivat Jumalan asialla.”

      No enkö minä juuri mm. tuota tarkoittanut: ” Raamatun etenkin Vt:n enkelit kun tappoivat ihmisiä J u m a l a n käskystä massoittain ja surutta…”

    • Seppo

      Kiitos keskustelun jatkamisesta ja omien näkökohtiesi täsmentämisestä.

      Sotia on käyty historian kuluessa kaikkina aikakausina. Valitettavasti.

      Sotatilanteissa usein on kysymys elämästä tai kuolemasta.

      Jos Jumalan kansa on joutunut tällaiseen tilanteeseen, niin silloin vihollisen tappaminen on ollut oman elämän säilyttämiselle välttämätöntä. Näin myös meidän aikamme ajankohtaisimmassa sodassa, missä Venäjä on hyökännyt Ukrainan kimppuun. Jo ennen hyökkäystä Ukrainan presidentti vetosi Putiniin, etteivät venäläiset tekisi hyökkäystä. Siinä hän myös sanoi, ettei heistä ole lainkaan miellyttävää tappaa venäläisiä, mutta jos nämä hyökkäävät, niin he sen tekevät.

      Enkelien apuun tulo on pyhän kansan historian aikaisissa elämän ja kuoleman vaihtoehtojen tilanteissa ollut senhetkisen sotatilanteen kokonaisuuden kannalta välttämätöntä.

      Kun aikoinaan Kangasniemen nuorisopappina kävin pitämässä seuroja eri puolilla pitäjää, niin kylissä asuneet sotia käyneet miehet kertoivat omista hengellisistä kokemuksistaan eri elämänsä aikana. Myös sota-ajan kovien tilanteiden aikana koettu tuli esille useammankin kerran.

      Erityisesti muistan erään pienviljelijän, jolla oli kolmisen hehtaaria peltoa. Seurapuheessaan hän kertoi, miten hän kerran näki kuolleen venäläisen, jolla pikakivääri oli edelleen kainalossa. Hän aikoi tarttua kivääriin saadakseen itselleen tehokkaamman aseen. Silloin hän koki ikään kuin jonkun sanovan hänelle, ettei pidä koskea siihen. Niinpä hän ryömikin edelleen vainajan vierelle ja tarkasti, ettei mitään vaaraa enää ollut uhkana. Kun hän kosketti aseeseen, niin se laukesi ja sen sarjatuli tyhjensi lippaan. Jos hän olisi tarttunut aseeseen siitä suunnasta, missä hän aluksi oli, niin tämä sarja olisi osunut häneen. Mutta kuulemansa varoituksen takia hän säilytti henkensä.

      Kerron tämän yhden esimerkin lukuisista sota-ajalta koetuista ihmisten. Silloin nuorena pappina sain kuulla vanhempien miesten ja naisten syvästi elämää koskettaneista lukemattomista todistuksista, jotka kertoivat heidän saamastaan elämän johdatuksesta Jumalan antaman armon ja hyvyyden välityksellä. Toisinaan näitä tuli tuli niin paljon, että minun tehtäväkseni jäi ainoastaan loppurukouksen ja siunauksen lukeminen. Olen ikäni kiitollinen noista seurakuntalaisista, jotka avasivat omia suuria kysymyksiään ja kertoivat Jumalan siiremmoisesta työstä heidän elämässään.

    • Matias, sodista on myös päinvastaisia esimerkkejä tilanteista joissa Jumala on huudettu apuun eikä apua ole kuulunut. Valitessani vuoden rajatietokirjaa tutustuin tällöin mm Satu Maarit Myllyniemen kokoamaan teokseen :’Yliluonnollinen sota’, joka käsitteli sodissamme yliluonnollisiksi koettuja ilmiöitä, ilmiöt noussevat paljolti ihmisistä itsestään, heidän stressistään, peloistaan ja toiveistaan.

      Mitä Raamatun enkeleihin tule Jumala käytti heitä tappokoneina muissakin kuin sotatilanteissa, minkä Matias hyvin tiedät: 24:16 Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti tuhotaksensa sen, katui Herra sitä pahaa ja sanoi enkelille, joka kansaa tuhosi: ”Jo riittää; laske kätesi alas.” Ja Herran enkeli oli silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen luona. >> Jakeen lisätiedot
      24:17 Mutta nähdessään e n k e l i n s u r m a a v a n kansaa sanoi Daavid Herralle: ”Katso, m i n ä olen tehnyt syntiä, minä olen tehnyt väärin; mutta nämä minun lampaani, m i t ä h e ovat tehneet? Sattukoon sinun kätesi minuun ja minun isäni perheeseen.”

    • Seppo

      Kiitos kommentistasi.

      Nostat esille merkittävän näkökohdan. On tapauksia, missä ihmiset ovat rukoilleet jotain, mutta eivät ole saaneet vastausta haluamallaan tavalla. Otat myös esille sen, miten Jumala on kiivaudessaan uhannut tuhota kansaa.

      Näissä tulee esille se, miten Jumalan kokonaisarvio ylittää meidän rajalliset mahdollisuutemme nähdä koko elämän kulkua ja elämämme kaikkia vaiheita. Näissä tulee esille oma rajallisuutemme. Emme voi ymmärtää kaikkea. On paljon selittämätöntä. Tätä kysymyksenasettelua on paljonkin käsitelty vuosisatojen, jopa vuosituhansien kuluessa.

      Jobin kirja on kokonainen runoteos, joka käsittelee asiaa. Myös muinaisessa Orientissa oli tämän teoksen kanssa samoja kysymyksiä pohdiskelevaa kirjallisuutta. Ne liikkuvat samantapaisissa pohdiskeluissa. Eri piirien erilaiset teologiset ympäristöt vain ovat muovanneet saman perinteen ilmentymät eri näköisiksi tai sitten toisen kulttuurin kertomukset ovat antaneet joko yllykkeitä toisiin tai muovanneet jo ennestään samaa aihetta käsitteleviä kertomuksia, runoelmia, lauluja, tarinoita.

      Erilaisissa elämäntilanteissa ihmisten käsitys Jumalasta on myös muovautunut erilaisiksi. Jossakin tilanteessa on oman elämän ongelmat projisoitu Jumalaan, toisaalla joku on heittänyt oman katkeruutensa Jumalan niskoille jne. Nämä ihmisten omista elämänkokemuksista nousseet ilmaisut ovat sitten luoneet erilaisia ilmauksia meidän Herramme edessä elämisestä.

      Kun lähdemme siitä, että Jumala on yksi, niin hänen huolenpitoonsa kuuluu kaikenlaisten inhimillisten kokemusten vastaanottaminen. Peruslähtökohtana on se, että hän on meidät luonut ja siksi hän myös pitää meistä huolen. Siksi myös hänen rakkautensa kohdistuu kaikkeen luomakuntaan. Koska kuitenkin pahan valta valitettavan paljon on lankeemuksen takia päässyt turmelemaan luomakuntaa, niin siksi myös Jumalan vihan ilmaukset ovat pohjimmiltaan Jumalan työtä turmelevien tekijöiden poistamiseen pyrkimistä. Tämä ilmenee Raamatun puheena Jumalan kiivaudesta ja rangaistuksesta pahuutta vastaan. Samaan aikaan on voimassa myös anteeksiannon ja kokonaan uudeksi luovan laajuuteen ulottuvan parantamisen ja olosuhteiden muuttamisen dynamiikka todellisuutta maailmassamme. Muutos on mahdollinen, uudeksi luominen on toteutettavissa. Pyhän Hengen uudistus on realiteetti, joka voi synnyttää uutta uskoa, uutta toivoa, antaa uuden suunnan, uudistaa, lääkitä, parantaa.

      Meillä ei siis ole aihetta fatalismiin, ei tarvetta alistua pahan palvelijoiksi. Meitä ei ole kutsuttu lisäämään pahuutta, tyhmyyttä, elämää vahingoittavia ilmiöitä eikä rikkomaan ihmisten välistä yhteistä elämää,

      vaan päin vastoin:

      tukemaan toinen toistamme, rakentamaan yhteyttä, luomaan uutta ja parempaa, uudistamaan ja kehittämään. Elämä on eteenpäin suuntautumista, Jumalan kunnian kuuluttamista, hänen luomistyössään hänen välineenään toimintaa, evankeliumin ilosanoman eteenpäin viemistä. Hyvän Jumalan rakkauden levittämistä ja armollisen mielen mukaisia mallien esillä pitämistä.

      Kiitos Seppo kommentistasi!

  3. Elämämme lyhyys tulee myös esille psalmissamme. Tämä ei kuitenkaan tee tyhjäksi Jumalan hyvyttä ja armoa.

    Ps. 103: 15 – 18

    Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon:

    kuin kedon kukka hän kukoistaa,

    ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole

    eikä hänen asuinsijansa häntä tunne.

    Mutta Herran armo pysyy ajasta aikaan,
    se on ikuinen

    niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä.

    Polvesta polveen

    ulottuu hänen uskollisuutensa

    kaikkiin, jotka pysyvät hänen liitossaan,

    muistavat hänen käskynsä ja elävät niiden mukaan.

    Tässä Matti Tuloiselan laulua aiheesta.
    https://www.youtube.com/watch?v=BLB1sti7x0M

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      Koska Jumala on yksi, niin myös hänen liittonsa on yksi: Elämä hänen yhtedessään. Hän on johtanut kansaansa aina muinaisuudesta alkaen. Uskon isä Aabraham jo eli hänen yhteydessään. Sama usko siirtyi perintönä eteenpäin pyhän kansan keskuudessa. Jumalan kunnioitus oli nimenomaan kokonaisen kansan yhteinen perintö.

      Saman kansan vapauttamiseksi Herramme kutsui Mooseksen kansaa johdattamaan orjuudesta vapauteen luvattua maata kohti vaeltamaan, kuten psalmissammekin sanotaan koko kansaa tarkoittaen.

      103:7 Hän on tehnyt Moosekselle tunnetuksi tiensä,

      Israelin lapsille suuret tekonsa.

      Profeettojen kautta Jumala puhui edelleen kansaansa opastaen. Tämä jatkui eteenpäin. Oppineet ja viisaat kehittivät kokonaisen perinteen kokoelman.

      Tämän saman kansan keskuuteen Jumala itse tuli Vapahtajassamme Jeesuksessa. Hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hänessä Jumalan huolenpito ihmiskuntaa kohtaan pääsi täyteen mittaansa. Jeesus on koko maailman pelastus. Hän on sovittanut koko ihmiskunnan kaikki synnit. Siksi syntien anteeksiannon ja keskinäisen yhteyden sanomaa kuulutetaan eteenpäin, kaikkien kansojen tavoitettavaksi.

      Jeesus nosti esille vanhan perinteen keskellä olleen näköalan koko maailman voittavasta evankeliumista, sellainen avarakatseisuus, joka myös psalmissamme kaikuu koko luomakunnan liittymisessä Jumalan ylistykseen.

      Jokaisessa jumalanpalveluksessa Jeesus on keskellämme, ylösnoussut meidän maan päällä asuvien mukana yhteistä messua elämässä. Saarnauttamansa sanan ja sakramenttien jaon välityksellä hänen läsnäolonsa aktualisoituu jokaisessa liturgiassa, jokaisessa pyhän kansan kokoontumisessa armahtajamme ja pyhittäjämme Jeesuksen eläessä seurassamme, meidänkin elämässämme mukana kulkemisessaan.

      Usko Kristukseen on Jumalan kansan kanssa elämistä, yhdessä uskossa, yhdessä toivossa, Vapahtajamme armaan ja hellän huolenpidon varassa, aina siihen asti, että kerran hänen hyvyytensä tähden saamme astua taivaan salien iki-iloon, iankaikkiseen elämään.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25