Elävää vettä läpi harmaan kiven

kenttäpiispa pl (1)

Maamme päättäjät etsivät kulkukelpoista tietä, kun talouden alamäki uhkaa yhteisen elämän mahdollisuuksia.  Äsken kuulimme Israelin kansan tiestä autiomaassa. Jumala sanoi Moosekselle: ”Lähde kulkemaan muiden edellä. Lyö kallioon, niin siitä alkaa juosta vettä ja kansa saa juodakseen.”

Vesi on elämälle välttämätöntä. Välillä yhteinen elämä voi muuttua vedettömäksi ja autioksi. Johtajan tehtävä on kulkea edellä ja etsiä joukolleen sen elämälle välttämätön vesi. Johtajan asema on yksinäinen ja hän tuntee tehtävänsä mahdottomuuden: Kuinka kovasta kalliosta voisi tulla vettä?

Autiomaa ympärillämme on tiukentuva talous, joka pakottaa rakenteellisiin korjauksiin. Tai ennemminkin autiomaa on länsimainen elämäntapamme, joka on perustunut liian pitkään hiilen ja öljyn polttamiseen sekä kasvavaan kulutukseen.  Muutosta on yritetty turhaan. Vedettömästä autiomaasta pitäisi löytää elämä, vaikka sitten läpi harmaan kiven.

Tämän ajan päättäjät tarvitsevat tukemme, että he voivat tehdä rohkeita ratkaisuja paremman tulevaisuuden hyväksi. Luterilaisen ajattelun mukaan esivalta palvelee Jumalan hyvää tarkoitusta, kun se pitää kurissa erilaisia yhteistä elämää varjostavia uhkia.

Puolustusvoimatkin ovat olemassa elämän puolustamiseksi uhkia vastaan. Puolustus-voimauudistus on nyt toteutusvaiheessa. Se on vaatinut ja vaatii edelleen paljon suunnittelua ja työtä. Päämääränä on, että puolustuskykymme säilyy uskottavana.

_ _ _

Olin hiljattain Hennalan varuskunnan viimeisessä alokaskirkossa. Varusmiehet ja naiset lauloivat vahvasti tuttuja virsiä: ”Pidä meitä turvissas, Jeesus armohelmassas.  Suojaas sulje isänmaamme, sulta kaiken lahjaks saamme. Johda Jeesus rakkahin, meidät taivaan kotihin.”  Nuorten sotilaiden vahva laulu antoi minulle toiveikkaan mielen. Jumalanpalveluksella tuntui selvästi olevan näille nuorille ihmisille merkitystä. Arkisen palveluksen keskellä on lähde, joka antaa toisenlaista vettä elämän voimaksi ja virkistykseksi.

Uskonnonvapaus on perustuslaissa säädetty oikeus. Siksi palvelusaikana on oltava mahdollisuus jumalanpalveluksiin ja hartauksiin sekä sielunhoitoon, jotka ovat kuin vettä janoiselle.

_ _ _

Apulaisoikeusasiamiehen hiljattain tekemä ratkaisu tarkoittaa sitä, että kirkkoon kuuluvatkin saavat valita, tulevatko he mukaan hartauksiin.  Papin tilaisuuksien ei pitäisi joutua kilpailemaan levon ja vapaa-ajan kanssa. Vaihtoehdoksi voisi silloin tulla esimerkiksi osallistuminen ohjattuun eettisten kysymysten opiskeluun.

Valmistelemme nyt ohjeistuksen uuteen tilanteeseen koskien papin oppitunteja, jumalanpalveluksia ja hartauksia. Voimme olla luottavaisia, että sotilaspapin hartaudet ja oppitunnit jatkuvat edelleen, kuten yleensä Euroopan maissa. Niillä on tärkeä merkitys myös sotilaiden moraalille ja toimintakyvylle.

_ _ _

Elävä vesi on ennen kaikkea lahjaa, ei pakkoa. Usko ja luottamus Jumalaan antavat elämälle vakaan perustan ja toivon huomisesta: kävi kuinka tahansa, olen turvassa. Ett levande vatten är framför allt en gåva, inte ett tvång. Vår tro och förtröstan på Gud ger livet en stabil grund och hopp om morgondagen: vad som än må hända, är jag i trygghet.

Viikon evankeliumi on kuvaus Jeesuksen ja samarialaisen naisen kohtaamisesta kaivolla. Jeesus ylittää monia rajoja, kun hän ryhtyy keskustelemaan ystävällisesti samarialaisen kanssa, joka on kaiken lisäksi nainen. Jeesuksella on voima yhdistää rakkaudellaan eri leireihin kuuluvia ihmisiä.

Hän kohtasi jokaisen avoimesti ja anteeksi antaen. Voisimmeko mekin kantaa mukanamme hänen rakkauttaan ihmisten välisiin erimielisyyksiin?

Elävä vesi on ennen kaikkea elämän uudistuksen ja anteeksiannon lähde.  Jeesus lupaa: ”Siitä vedestä, jota minä annan, tulee lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” Tärkein ulottuvuus Jeesuksen antamassa vedessä on, että se antaa ikuisen elämän, joka ulottuu tämän elämän tuolle puolelle. Kiitos Cantores Minores kuorolle ja sen johtajalle Hannu Norjaselle sekä Kaartin soittokunnalle ja sen johtajalle evl. Elias Seppäselle. Toivotan teille kaikille Jumalan siunausta alkaneeseen vuoteen. (lyhennelmä kenttäpiispan puheesta Puolustusvoimien kirkkojuhlassa Helsingin tuomiokirkossa 23.1.2014)

 

    • Kiitos Salme, jos näistä blogeista on uskon vahvistukseksi, on se minulle ilo. Kiitos Jumalalle.

  1. Blogi käsitteli myöskin sotilaspappeja. On tietysti sinänsä hyvä asia, jos nämä pystyvät parantamaan sotilaiden yleistä henkistä hyvinvointia ja jaksamista.

    Herää kuitenkin kysymys, että olisikohan sen sotilaspappitoiminnan taustalla yhtenä perimmäisenä ja alkuperäisenä syynä ollut myös pyrkimys antaa ikään kuin “Jumalan siunaus” sille sotimiselle mahdollisessa sotatilanteessa?

    Siihen varsinaiseen varsinaiseen sotimiseen kun liittyy myöskin lähimmäisten tappamista, jollaista kristitty ei saisi tehdä ja jota periaatetta ja käskyä ei ihmisillä olisi oikeutta kumota. Hengelliseltä kannalta asioita tarkistellen hyvin vaikea tilanne vilpittömälle kristitylle.

    Olisiko joskus alunperin ollut ajatuksena, että pappi voisi toimia ikään kuin jonkinlaisena “välimiehenä” ihmisten ja Jumalan välillä ja tarpeen tullen osoittaa, että nyt on lupa ja oikeus toimia Jumalan lakien ja periaatteiden vastaisesti?

    • Vesa: ”Siihen varsinaiseen varsinaiseen sotimiseen kun liittyy myöskin lähimmäisten tappamista, jollaista kristitty ei saisi tehdä ja jota periaatetta ja käskyä ei ihmisillä olisi oikeutta kumota.”

      Niinhän se tosiaan kymmenessä käskyssä seisoo: Älä tapa. Mutta mitä se käytännössä tarkoitti? Se tarkoitti korkeintaan, että älä tapa oman kansan porukkaa. Muita tapettiinkin sitten sen minkä ehdittiin. Melko venyvä ’käsky’ siis.

  2. Vesa, tämän päivän sotilaspappien tehtävänä on ennen kaikkea tukea hengellisesti ja henkisesti puolustusvoimissa ja rajavartiolaitoksessa palvelevia sekä ylläpitää eettistä toimintakykyä. Kun sotia ilmeisesti ja valitettavasti jatkossakin käydään, on pappien oltava kärsivien luona. Mitä tulee sodan oikeutukseen, on sota aina valtava tragedia. Parhaillaan Keski-Afrikassa valtio on käytännössä romahtanut ja ilman EU:n ja Afrikan unioinin sotilaiden paikalla oloa tilanne voisi riistäytyä Ruandan kaltaiseksi joukkomurhaksi. Olisiko kriisinhallintajoukkojen syytä olla paikalla vai ei? Entä jos ulkoinen väkivalta uhkaisi Suomea: pitäisikö antautua pahalle ilman vastarintaa ja sallia viattomien tappaminen ja omaisuuden tuhoaminen? Vai olisiko valtion ryhdyttävä toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja suojaamaan kansalaisiaan?

    • Pekka Särkiö: ”Parhaillaan Keski-Afrikassa valtio on käytännössä romahtanut ja ilman EU:n ja Afrikan unioinin sotilaiden paikalla oloa tilanne voisi riistäytyä Ruandan kaltaiseksi joukkomurhaksi. Olisiko kriisinhallintajoukkojen syytä olla paikalla vai ei? Entä jos ulkoinen väkivalta uhkaisi Suomea: pitäisikö antautua pahalle ilman vastarintaa ja sallia viattomien tappaminen ja omaisuuden tuhoaminen?..”

      Vain hmishallitusten ja järjestelmien kannalta ajatellen on asia tietysti niin kuin sanot. Kristinuskon perusopetuksiin kuuluu kuitenkin tieto ja odote, että niiden aika tulee loppumaan. Lisäksi niitä sotia on käyty myöskin hyökkäys- ei pelkissä puolustustarkoituksissa. Useinhan ne ovat olleet puhtaita ”ryöstöretkiä”, johon kuitenkin myöskin itseään kristittyinä pitävät henkilöt ovat myöskin osallistuneet.

      Itse henkilökohtaisen elämäni ratkaisuissa monien muiden kristittyjen tapaan noudatan Jeesuksen ja Raamatun ohjeita häviävän maailmanajan suhteen, pysyttäytymistä ”maailman” konfliktien ulkopuolella. En siis ryhtyisi myöskään miinkäänlaisiin kapina- tai hyökkäyshankkeisiin, joiden takia joidenkin muiden tarvitsisi alkaa itseään puolustamaan.

      Sodat ja levottomuudet kuvaavatkin hyvin ihmishallitusten ja järjestelmien epäonnistumista ja toivottomuutta. Asevarustelu vie yhä enemmän valtioiden materiaalisia ja henkisiä voimavaroja. Monin paikoin niitä tarvittaisiin enemmän köyhyyden ja terveydenhuollon parantamiseen.

      Danielin kirjan 2. luku: “44. Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti,..”

      Matteuksen 6. luku: “10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;”

      Saarnaajan kirjan 8. luku: “9. Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.”

    • Alla olevan kommentin toisen kappaleen ensimmäisen lauseen piti olla: ”Vain ihmishallitusten ja järjestelmien kannalta ajatellen on asia tietysti niin kuin sanot. Kristinuskon perusopetuksiin kuuluu kuitenkin tieto ja odote, että niiden aika tulee loppumaan.”

  3. ” Oma missioni ” . ” Noan arkissa ”.

    Helsingin kampin kappeli , siellä virtaa elämän vesi .
    ” Symboolisesti arkki ” , synnyttää ihmisessä elävän veden virrat .

    Noan arkkiin pääsee kaikkialta maailmasta ja kaikenlaiset ihmiset.
    Maanantaiaamun , vartin hiljaisuuden rukoushetki , joloin elämän vesi alkaa virrata suonissamme , ” tuntuu hyvältä ”.

    Elämän kärsimyksissä ja ahdistuksissa , umpikujissa , ketä tahansa saattaa joskus riivata halu kirota ja tunnustaa elämän pahuus , elämän mielettömyys ja tarkoiteksomattomuus , asettaa saatana voittajaksi .
    Tälläistä asennetta on ollut kirkossakin , jota on nimitetty epätoivoksi.

    Mutta se joka on lähellä epätoivoa , voi kuitenkin juuri silloin olla lähempänä totuutta , sillä uskoa koetellaan epätoivon kiirastulessa . Kaiken menettämässä oleva , voikin juuri äärimmäisessä hädässä kohdata elävän Jumalan ja saada elämälleen aivan uuden perustan ja suunnan.

    Jumalan nimen kunnioittamiseen kuuluu totuuden ja oikeudenmukaisuuden puolustaminen ja vääryyden vastustaminen . Jos ihmisellä ei ole valtaa estää vääryyttä ja edistää totuutta , hänen tulee ainakin lausua totuus julki . Lutherin mukaan oikeuden toteutuminen edellyttää viisautta ja rohkeutta , hän ei välitä vaikka sukulaiset , ystävät ja mahtimiehet suuttuisivat.

    Jumalan sana antaa ihmisen hengelle sen totuuden , jota hän janoaa . Sana tyydyttää sen ikävän , joka asuu ihmisen olemuksessa , se vaikuttaa Jumalan tahtoon , joka vaikuttaa epäuskoon ja taikauskoon. Se antaa viisauden , joka on yksinkertainen pahassa , mutta mieluisa hyvässä.

    Jumalan sanaa tulee ihmisen ennenkaikkea käyttää oman itsensä parantamiseksi ja pyhittämiseksi.

  4. kuinkahan kauan puolustusvoimat tuhlaa rahaa uskontoon jolla ei ole mitään tekemistä puolustusvoimien tehtävien kanssa.varusmiehet saavat kyllä jatkossakin harrastaa vapaa-ajallaan uskontoa mutta ei palvelus aikana.kenenkään uskonnonvapaus ei sillä vaarannu.

    • ”puolustusvoimat tuhlaa rahaa uskontoon jolla ei ole mitään tekemistä puolustusvoimien tehtävien kanssa” Nuppola

      Uskonnolla ei olekaan mitään tekemistä puolustusvoimien tehtävien kanssa, vaan uskonnolla on tekemistä puolustusvoimissa palvelevien ihmisten kanssa.
      Ihmiset tarvitsevat uskontoa ja mahdollisuus uskonnon harjoittamiseen myös puolustusvoimissa kuuluu uskonnonvapauden piiriin ja sivistyneeseen kulttuuriin demokratiassa.

    • ei ole demokratian vastaista se että uskonnon harrastaminen rajoitetaan vapaa-aikaan.ne harvat jotka haluavat harrastaa uskontoa voivat kyllä puolestani tehdä sen omalla ajallaan tietysti samoissa puitteissa kuin muutkin harrastukset esim.ehtoollinen sisältää alkoholin käyttöä joka on varuskunnissa kiellettyä muiltakin se tulee hoitaa lomilla.

  5. Esivalta on Jumalan säätämää, ja siksi kristitty voi sitä
    palvella hyvällä omallatunnolla. Siinä mielessä voimme
    siunata sitä työtä, jota Särkiö kenttäpiispana tekee.

    Näin on oleva aikojen loppuun asti, siihen asti kun Herramme itse tulee takaisin ja valhe paljastetaan, myös jehovien pseudo-kristillisyys. Siihen saakka sekin saa nauttia tämän kieltämänsä järjestyksen suojelusta, niin hassulta kuin sen joskus tuntuukin.

    • jorma ojala: ”siihen asti kun Herramme itse tulee takaisin ja valhe paljastetaan, myös jehovien pseudo-kristillisyys. Siihen saakka sekin saa nauttia tämän kieltämänsä järjestyksen suojelusta,”

      Jos nyt sinulla on valtuudet tuomita joitain ”teeskentelykristityiksi” ja nimitellä joitain lainkuuliaisi ja veronsa maksavia kansalaisia ”esivallan järjestyksen kieltäjiksi”, niin vähän omituiselta se sinunkin kristillisyytesi kuulostaa Raamatun tekstien taustaa vasten peilaten:

      Galatalaiskirjeen 5. luku (uusi kirkkoraamattu): ”19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat………vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus….21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.”

      22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen..”

  6. jorma ojala: ”Esivalta on Jumalan säätämää, ja siksi kristitty voi sitä palvella hyvällä omallatunnolla.”

    Sen voisi mielellään jättää kunkin itsensä ratkaistavaksi, eikä ”tyrkyttää omaa omatuntoansa” muiden käyttöön.

    Kun Uuden testamentin ajan maalliset vallanpitäjät kielsivät Pietaria, muita apostoleita ja opetuslapsia jatkamasta Jeesuksen heille antaman tehtävän Jumalan valtakunnan hyvän uutisen opetus- ja julistustyön suorittamista, vastasivat he: “Meidän täytyy totella enemmän Jumalaa hallitsijana kuin ihmisiä.”

    Se sisältää siis periaatteen, että jos maallisten vallanpitäjien vaateet tai jokin tietty laki on ristiriidassa Jumalan lakien kanssa, tulee kristityn silloin asettaa Jumalan lakien totteleminen etusijalle. Jumalalle kun kuuluu se korkein valta. Siksipä esim. monet kristityt kieltäytyvät osallistumasta kansallisvaltioiden välisiin sotiin ja muunkinlaisiin aseellisiin konflikteihin.

    • jorma ojala: ”Itse tyrkytät vieraita näkemyksiäsi keinolla millä hyvänsä, uskovien keskuuteen.”

      Pyrin kylläkin lähinnä keskustelemaan asioista. Herättämään ajatuksia ja pohdintaa niiden suhteen etenkin juri Raamatun opetusten taustaa vasten. Sehän nyt on ainakin vielä toistaiseksi täysin sallittua.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Salpausselän kappalainen 1.9.2024 -. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.