Eksyneitten lampaiden synnit

Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. (Jes. 53:6)

Eksyneen synnit

Miksi olemme olleet eksyksissä; mikä merkitys on omilla töillä oikean Tien löytämisessä?

Miksi ainoastaan eksynyt tai kadonnut voidaan löytää?

.

Miksi emme itse pysty laittamaan syntejämme Herramme Jeesuksen Kristuksen päälle? 

.

Millä perusteella meidän kaikkien, minunkin, kaikki synnit Herra heitti päällensä?

.

Miksi on (tai ei ole) vaikea uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut kaikki syntimme kokonaan, jolloin velka on kokonaan maksettu ilman meidän töitämme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Ei se Raamattu taivu Vartiotorniseuran määräyksiin!

    1)
    Paavali kertoo: ”Jumala armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo” (Room 9)
    Se tarkoittaa, että Jumalan on s u b j e k t i.

    2)
    Sitten Vesa Ahlfors ottaa esille:
    >>“14. Niin peljätkää nyt Herraa, palvelkaa häntä nuhteettomasti ja uskollisesti ja poistakaa ne jumalat, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran ja Egyptissä, ja palvelkaa Herraa. 15. Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa>>>>

    Mitä tämä muka selittää, ei yhtään mitään.
    Tekstihän on lainomaista puhetta, eikä puhu mitään ihmisen vapaudesta tai kyvystä.
    Vesalla ei ole ainuttakaan Raamatun esimerkkiä, joka tukisi hänen
    filosofiaansa.
    (Aika heppoista on jehovantodistajien teologia, en olisi uskonut)

  2. Vesa Ahforsin kommentti ole edellä:

    Kun laki ja evankeliumi ovat sekaisin, ovat selitykset sen mukaisia, kuten tämä:
    >>“15. Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan,

    “17. Mutta jos sinun sydämesi kääntyy pois etkä tottele, vaan annat vietellä itsesi kumartamaan muita jumalia ja palvelemaan niitä, jne… että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte>>>>>

    Hyvä Vesa Ahlfors: nämä ovat lakia, lainomaista opetusta.
    Eivät ne puolousta sanallakaan ihmisen valinnan vapautta..

    LAKI EI ANNA VOIMAA tehdä oikein, sen tekee vain
    rakkaudessa vaikuttava usko.

    Laki käskee, uhkaa, mutta nämä sinun esimerkkisi ovat
    tyypillistä lain alla elävän teologiaa.
    Laki herättää synnintunnon (Jumalan työ)

    Jehovantodistajien kardinaaliongelma on siinä, että suhde Kristukseen puuttuu. Kaikki päätyy yhteen ja samaan asiaan:
    ihmisen tekeminen.
    Kun jehovantodistajat eivät halua taivaaseen, ei paljon väliä kai sillä, ettei tuolla pelastu.

  3. Tosiaan suhde Kristukseen puuttuu, ei olla vielä opittu tuntemaan Kristusta. Oikein Jorma totesi.

    ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
    Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ’Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’

    Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ’Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

    Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan, kun minä tänä päivänä käsken sinua rakastamaan Herraa, sinun Jumalaasi, ja vaeltamaan hänen teitänsä ja noudattamaan hänen käskyjänsä, säädöksiänsä ja oikeuksiansa, että eläisit ja lisääntyisit ja että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua siinä maassa, jota menet ottamaan omaksesi.

    Mutta jos sinun sydämesi kääntyy pois etkä tottele, vaan annat vietellä itsesi kumartamaan muita jumalia ja palvelemaan niitä, niin minä julistan teille tänä päivänä, että te totisesti hukutte; te ette kauan elä siinä maassa, johon sinä menet Jordanin yli, ottamaan sen omaksesi.” 5.Moos.30:11-18

    Nyt on Vesa päässyt lain noudattajan Raamattuun. Kun ihminen sanoo: ”Jumala on antanut ihmiselle vallan valita hyvän ja pahan välillä”, niin ihminen automaattisesti kuvittelee omaavansa sellaisen kyvyn, että voi tuon lain täyttää, koska vaihtoehtona on kuolema.
    Ihminen ajattelee: ”Eihän Jumala voi olla niin kohtuuton, että vaatii meiltä jotain sellaista, mitä emme voi tehdä”

    Vesa ja kaikki muutkin, jotka todella kuvittelette, että ihminen voi täyttää lain ja saada sen kautta luvatun elämän, niin siitä vaan. Itse olen päässyt jo Jordanin toiselle puolelle luvattuun. Mutta sinne en päässyt itse, vaan Kristus vei minut sinne, olen päässyt Lepoon. Jumalan Armo on Kristus, en elä enää lain kautta vaan Kristuksen kautta.

    Vapaasti sitten vain valitkaa elämä, mutta muistakaa, jos sinun sydämesi kääntyy pois etkä tottele, vaan annat vietellä itsesi kumartamaan muita jumalia ja palvelemaan niitä, niin minä julistan teille tänä päivänä, että te totisesti hukutte; te ette kauan elä siinä maassa, johon sinä menet Jordanin yli, ottamaan sen omaksesi

    Muistakaa totella hyvin. Kristus on kokonaan toinen Tie
    Elämä Jordanissa (Elämän veden virta.=Jordan) ei ole lain mukaan elämistä, vaan Kristuksessa elämistä. Soisin kaikkien pääsevän joen toiselle puolelle. Mooses ei koskaan sinne päässyt, vaan hän jäi vain katsomaan kauas luvattuun.

    Ja Herra sanoi hänelle: ”Tämä on se maa, jonka minä valalla vannoen olen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: ’Sinun jälkeläisillesi minä annan sen’. Minä olen nyt antanut sinun omin silmin nähdä sen, mutta sinne sinä et mene.”
    Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.

    ”Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa. Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.

    Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
    eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

    Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.

    Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
    Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan. Hebr.4

  4. Ismo Malinen, sepustat seuraavan:

    ”Vesa ja kaikki muutkin, jotka todella kuvittelette, että ihminen voi täyttää lain ja saada sen kautta luvatun elämän, niin siitä vaan. Itse olen päässyt jo Jordanin toiselle puolelle luvattuun. Mutta sinne en päässyt itse, vaan Kristus vei minut sinne, olen päässyt Lepoon. Jumalan Armo on Kristus, en elä enää lain kautta vaan Kristuksen kautta.”

    Olisi mukava tietää kuinka olet päässyt tähän lepoosi, mitä kaikkea siihen matkaan kuuluu???

    Sitten edelleen väärin käsitystä on olemassa, eli voisiko nyt joku sanoa että kuka on täällä väittänyt että saa luvatun elämän lain täyttämisen kautta???

    Se mihin tämä ”väärin käsitys” voi perustua on että kun ihminen uudestisyntyy NIIN hän saa Jumalan voiman elää Jumalan tahdossa ja todella KUULLA Jeesuksen SANAT.

    Jeesus Sanoo:

    13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
    14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
    15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’ (Matt.13)

    Nyt jokainen voi omassa mielessään miettiä on paatunut sydämeltään eli ymmärtääkö Jeesuksen vertaukset, esimerkiksi kylväjä vertaus, kun SANA kylvetään hyvään maahan se kasvaa hedelmää, siis kun Jeesuksen Sanat esim ”kunnioita isääsi ja äitiäsi” kylvetään niin uudestisyntynyt alkaa elämään sen mukaan, paatunut sydämeltään ei sitä tee vaan selittää Sanan pois. Eli kun uudestisyntynyt kuulee Sanan niin hän tunnustaa syntinsä (Sanan vastaisen elämänsä) JA JUMALA PUHDISTAA tästä synnistä. Siis näin etenee pyhitys elämä Sanasta Sanaan matkalla kohti lopullista pelastusta.

    Toinen hyvä vertaus on ”hedelmistään puu tunnetaan, eihän orjantappuroista kerätä viinirypäleitä”, siis missä on huonoa hedelmää sieltä ei voi löytää iankaikkista elämää eli onko oma uskonne historia (kirkon) tuottanut huonoa hedelmää, jos on niin löydätkö sieltä iankaikkisen elämän Sanat??????? Entä oma elämäsi onko se tuottanut huonoa hedelmää, jos on niin käänny Jeesuksen puoleen että Hän parantaisi paatuneen sydämesi eli tee parannus ja usko evankeliumi, ota kaste että saat Pyhän Hengen.

  5. Kuulehan, Ari Pasanen.
    Sinulla ei ole varaa sanoa Ismo Malisen kirjoitusta ”sepustukseksi”.
    Ei todellakaan! Olet itse täysin pihalla asioista, ja jauhat vuosi toisensa jälkeen yhtä ja samaa asiaa itse asian vierestä. Saakoon Jumala tehdä sinut köyhäksi, jotta hän saisi sinulle antaa rikkauksia.
    Nyt se ei onnistu.

  6. Kiitos Jorma tuesta. Huomaan, että tunnet tämän aiheen problematiikan hyvin.

    Ari: ”Eli kun uudestisyntynyt kuulee Sanan niin hän tunnustaa syntinsä (Sanan vastaisen elämänsä) JA JUMALA PUHDISTAA tästä synnistä. Siis näin etenee pyhitys elämä Sanasta Sanaan matkalla kohti lopullista pelastusta.”

    Olet oikeilla jäljillä, mutta sotket vielä teko synnit ja synnin, Ymmärrätkö mikä ero niillä on? Edellinen kirjoitukseni kohde oli lähinnä Jehovan todistajien opetus, joka on kohtuullisen selvää lakiuskonnollisuutta, eikä sitä edes selvästi kielletä.
    Sen Kristillinen pohja, ei näytä olevan Kristus vaan, kuten muslimeillakin, Jumalan lain noudattaminen on keskiössä, armokin on vain jokin apu tuossa suorittamisien viidakossa. Tunne Islam, niin miten todistajat ajattelevat.

    Synti on meissä, se ei ole mitään tekemistä. Uudelleen syntynyt näkee nimenomaan synnin totaalisuuden ja samaan aikaan Kristuksen vanhurskauden, joka ilmenee meitä kohtaan osoittamasta Rakkaudesta.

    Paavali sanoo: ”Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.” Room.7:20 (alku kiel. merk. asuu=on sisällä)

    ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” 1.Joh.1:19

    Tässä puhutaan siitä synnistä, jonka seurauksen me kuolemme, meidät siis pelastetaan ennenkaikkea kuolemasta elämään. Kun meidät puhdistetaan vääryydestä, niin meidät puhdistetaan ennenkaikkea valheessa elämisestä.
    Ulkoiset työt ja ulkokultaiset parannukset ovat seurausta lihallisesta uskonnollisuudesta, mutta sisäiset muutokset tulevat hengen kautta Armon kasvattamana. Kun ihminen muuttuu Hengen mukaan, niin ihmisestä tulee Armollisempi. Ihmistä tuhoavat alkeisvoimat eivät saa enää ihmisessä valtaa, vaikka moni käykin monia taisteluita myös lihassa. Lihan kurittamisesta on hyötyä vain vähään sanoo Paavali. Raamattu sanoo myös:

    ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.” 2:Kor.12:9

    Jeesu sanoo: ”Kun Totuus tekee teidät vapaaksi, niin te tulette todellisesti vapaaksi”, tämä on myös se Lepo, jonka Jumala on saanut aikaan, kun lähetti meille Poikansa Evankeliumin.
    Nyt ymmärrä Ari, että tämä Usko mistä me puhumme, se saa kaiken hyvän meissä aikaan, eikä saa meissä aikaan ainoastaan Iloa ja Rauhaa, vaan kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä. Siitä tunnetaan Kristuksen mieli, että nämä yhä enenevät niissä, jotka turvaavat yksin Herraan Jeesukseen Kristukseen. Omat tekemiset ja pyrkimiset hyvään, eivät lisää mitään Jumalan Armoon, Yksin Jumala voi saada aikaan ihmisessä muutoksen ja tuo muutos on juuri sitä, että me näemme syntimme johtavan kuolemaan. Mutta Kiitos Jumalan, Hän on Pelastanut meidät kuolemasta elämään ja saamme elää toivossa tämän vielä lihassa olemisemme ajan ja kerran pääsemme kotiin Isän luokse.

    Toivon, Ari että ymmärrät, että meillä on täällä hyvää tahtoa niitä kohtaa, jotka pyrkivät löytämään Armon Kristuksessa, mutta niitä kohtaan, jotka pyrkivät riistämään meiltä kaiken lohdun ja toivon, me olemme kuin vieraat ja muukalaiset. Me olemme ne jotka ovat tulleet suuresta ahdistuksesta, sen tähden me kavahdamme lihan töitä, jotka ovat Herran tuntemista vastaan.

    Tulkaa, ottakaa ja juokaa Elämän Vettä lahjaksi. Jos joku tarjoaa lahjasta vastineeksi omaansa, niin se loukkaa lahjan Antajaa. Hän antaa kaikille, jotka pyytävät. Herra anna meille sitä Vettä.

  7. Ismo Malinen, KIRJOITIT seuraavaa:

    ”Synti on meissä, se ei ole mitään tekemistä. Uudelleen syntynyt näkee nimenomaan synnin totaalisuuden ja samaan aikaan Kristuksen vanhurskauden, joka ilmenee meitä kohtaan osoittamasta Rakkaudesta.”

    Jeesus itse Sanoo että HÄN TEKEE VAPAAKSI, siis mistä, juuri synnin orjuudesta.

    Tätä ei voi tajuta ennenkuin Jeesus sen tekee, uudestisyntymätön ei sitä tajua, siis kun tämä tapahtuu niin silmät aukeavat omalle elämälle kuinka on elänyt erossa Jumalasta ja tehden saastaisia tekoja vaikka kuvitteli eläneensä ns ”hyvää” elämää. Tästä olen itse elävä todiste.

    Kun ihminen uudestisyntyy niin Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta eli Hänen Sanojaan ja niistä ja vain niistä löytyy iankaikkisen elämän Sanat.

    Mieti hetki ketä todella seuraat ja kenen sanoista luulet löytäneesi iankaikkisen elämän???

    Luotatko Lutherin opillisiin sepustuksiin iankaikkisen elämäsi???? Hän kyllä lupaa kaiken hyvän sokeille seuraajilleen, mutta mieti hetki kuinka hän kohteli esim juutalaisia, ns ”udestikastajia”, katolilaisia” ja yleensä niitä jotka eivät ottaneet hänen oppiaan, todistaako nämä asiat oikeasta uskosta???
    Entä kirkko suomessa, kuinka esim jos ei halunnut kastaa lapsiaan niin näiltä kastamattomilta evättiin kansalaisoikeudet????????? Julistaako tämä kirkko lähimmäisen rakkautta????
    Kyse ei ole siitä mitä minä ajattelen vaan mihin sinä laitat iankaikkisen elämäsi toivon??????

  8. ”Mieti hetki kuinka hän kohteli esim juutalaisia, ns ’udestikastajia’, ’katolilaisia’ ja yleensä niitä jotka eivät ottaneet hänen oppiaan.” Eipä Luther sentään käynyt tappara kädessä vastustajiaan listimään. Sellaisenkin mielikuvan voisi tästä ’kohtelusta’ saada.

    Luther käytti toki kovaa kieltä hyökätessään uskonnollisten liikkeiden synnyttämää kurittomuutta ja kapinallisuutta vastaan. Rankaisuvallan käytön hän jätti maallisen esivallan toimeksi, kuten kahden regimentin opettajalle sopikin. Vääräoppisten vainoamisesta ei ollut kysymys.

  9. TÄMÄ EI OLE MAKSETTU KANNATUSMAINOS

    Minun täytyy ihmetellä, mikä tässä on?
    Kun katsoo miten Ismo Malinen selittää teologiaa aivan sormella näyttäen – ja aina samat syytökset ja kysymykset pomppaavat esiin.

    Nytkin tämä käsite synti:
    Se ei ole tekemistä, vaan ihmisen sisäinen taipumus, josta tekeminen tms. aiheutuu.

    Sitten tämä syntisyys.
    Millään ei näytä menevän tajuntaan. että Jumalan lapsessa on 2 osaa: a) Vanha ihminen b) Uusi luomus.

    Sitten tämä logiikan puute
    Ari Pasanen menee yöllä kello 2 Mannerheimintien nakkarille katsomaan, miten luterilaiset elävät.
    Seuraavana päivänä hän luettelee täällä, mitä syntiä hän on nähnyt siellä Ismo Malisen ja Juha Heinilän
    ja Martti Lutherin kanssa tekevän.
    Tolkutonta, kun sitä on nyt jatkunut 3 vuotta!

    Lain vai armon alla.
    Aivan selvästi Ismo Malinen puhuu uudesta kuuliaisuudesta ja elämästä Hengen johdatuksella (Room 8:1)
    Ei asia siitä muutu, vaikka Ari Pasanen näkee ympärillään uskosta luopuneita.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.