Eksyneitten lampaiden synnit

Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. (Jes. 53:6)

Eksyneen synnit

Miksi olemme olleet eksyksissä; mikä merkitys on omilla töillä oikean Tien löytämisessä?

Miksi ainoastaan eksynyt tai kadonnut voidaan löytää?

.

Miksi emme itse pysty laittamaan syntejämme Herramme Jeesuksen Kristuksen päälle? 

.

Millä perusteella meidän kaikkien, minunkin, kaikki synnit Herra heitti päällensä?

.

Miksi on (tai ei ole) vaikea uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut kaikki syntimme kokonaan, jolloin velka on kokonaan maksettu ilman meidän töitämme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. jorma ojala: ”Vesa Ahlforsin ja Jehovan todistajien koko toiminta on yhtä kirkon ja sen kristittyjen tuomitsemista.”

    Raamatun ja alkuperäisen kristillisyyden kanssa ristiriidassa olevien opetusten esiin tuominen ei ole yksilöiden tuomitsemista ja sen sanomista, että nämä olisivat pelastuksen mahdollisuuden ulkopuolella. Siitä päättää Jumalan nykyisen maailman tuomitsijaksi asetettu Jeesus Kristus.

    1. Pietarin kirjeen 4. luku: ”17. Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
    18. Ja ”jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?”
    19. Sentähden, uskokoot myös ne, jotka Jumalan tahdon mukaan kärsivät, sielunsa uskolliselle Luojalle, tehden sitä, mikä hyvää on”

    • Vesa, sinulla ja Arilla on eväät kevyet. Teidän opeilla ei kukaan pelastu, eikä pääsisi Taivaaseen. Olisi hyvä pysyä teistä erillään, mutta vielä teillä on käyttöoikeus K24:ään, joten Kristuksen kirkon vastaisia kommentteja vielä suollatte.

    • Ilmestyskirja kuvaa ”Suurta Babylonia”, ”porttonaista”. Sen sanotaan siellä olevan tuomittu tuhoon Jumalan taholta. Se viittaa Ilmestyskirjassa selvästikin uskontoihin. Vilpittömän kristityn kannalta ensi arvoisen tärkeää onkin ottaa selville mikä se on ja ketkä siihen kuuluvat.

  2. Osmo Peltonen: ”. Tietyssä mielessä asiat pitävät paikkansa, mutta sävy… Kristinusko olisi perin tylsä, jos noin välineellistä ja tasapaksua. Juurikin kolminaisuus sen herättää eloon.”

    Kristinusko antaa ennen kaikkea toivoa paremmasta.

    Luukkaan 21. luku: ”28. Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”

    ”31. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.
    32. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.”

    2. Pietarin kirjeen 3. luku: ”13. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.”

    • Vesa, Taivaaseen teillä ei ole asiaa. Jeesus Kristus on Herra! Me kristityt taas odotamme innostuneina Karitsan häitä, joihin meidät on kutsuttu.

      Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: ”Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren.” Ja he sanoivat toistamiseen: ”Halleluja!” Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: ”Amen, halleluja!” Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: ”Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret.” Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.” Ja hän sanoi minulle: ”Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!” Vielä hän sanoi minulle: ”Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat.” Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: ”Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki.” (Ilm. 19:1-10)

  3. Osmo Peltonen: ” Kristinusko olisi perin tylsä, jos noin välineellistä ja tasapaksua. Juurikin kolminaisuus sen herättää eloon.”

    Kolminaisuusopilla voi sanoa olleen myöskin sellaista vaikutusta, että se on hämärtänyt ihmisten kuvaa ja käsitystä Jumalasta vaikeaselkoisuutensa vuoksi. Se on omalta osaltaan siis myös vaikuttanut epäuskon ja ns. ”maallistumisen” leviämiseen.

    • Juha Heinilä: ”Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ei tässä ole mitään vaikeaa..”

      Ei ole, kun pitäydytään Raamatun selvityksiin niistä. Isä ja Poika ovat persoonia. Eri persoonia. Pyhä henki taas on Jumalan toimiva voima, jota hän käyttää tahtonsa toteuttamiseen ja vahvistaa ja auttaa sillä palvelijoitaan. Jo luomisen yhteydessä hänen kerrotaan sitä käyttäneen.

      Sakarjan kirjan 4. luku (vanha kirkkoraamattu): “6. Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: “Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot.” (Sanan Sebaot voisi kääntää vaikka vallan ja voiman Jumala, tai vaikkapa sotajoukkojen/armeijoiden Jumala. Raamattuhan kertoo taivaallisista Jehova Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen sotajoukoista = taivaassa olevia henkiluomuksien joukko).

      Johanneksen evankeliumin 14. luku: “26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.”

      Luukkaan 11. luku: “13. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!”

      1. Korinttolaiskirjeen 2. luku: ”10. Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
      11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
      12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
      13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.”

  4. Ismo Malinen, kuka tuomitsee ja ketä???

    KUN kirjoitan Ilmestyskirjan Sanoja niin onko se tuomitsemista???

    KUN ne SANAT pistävät sydämeen niin onko oikea tapa huutaa mitä minun pitää tehdä että iankaikkisen elämän perisin VAI kiistää ne SANAT ja syyttää niiden kirjoittajaa ”tuomitsemisesta”???

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun SANOJANI, hänellä on TUOMITSIJANSA: se SANA, jonka minä olen PUHUNUT, se on TUOMITSEVA hänet viimeisenä päivänä.

  5. Anita Ojala: ”Usko maapallon ikään tai luomisen tapaan ja kestoon ei ole pelastuskysymys. Hyväksyn erilaiset näkemykset..”

    Raamatun ensimmäinen jae kuuluu: “Alussa loi Jumala taivaan ja maan.” Vasta sen jälkeen alkoivat luomispäivät = maan tekeminen ihmiselle sopivaksi asuinpaikaksi. Raamattu ei siis ilmoita kaikkeuden ja maapallon ikää, joten asiasta ei tarvitsekaan kiistellä.

    Raamatun alkukielessä lisäksi käytetään “luomispäiväksi” käännetyn sanan kohdalla ilmaisua, joka tarkoittaa myöskin pidempiä ajanjaksoja kuin 24 tuntinen päivä/vuorokausi. Se ”päivä” voi siis olla pidempikin ajanjakso. Uudesta testamentista käy myös ilmi, että seitsemäs luomispäivä jatkui vielä silloin alkukristillisyyden aikaan.

    • Vesa, minun ei ole mitään syytä vesittää Jumalan sanaa ja yrittää sovittaa Raamattua tämän päivän tieteen käsityksiin. Jumalalle kaikki on mahdollista. Jumala olisi voinut luoda tämän kaiken vaikka 24 tunnissa, mutta käytti siihen viikon, joista päivistä yksi oli lepopäivä. Tälläkin on oma merkityksensä.

    • Ei luomiskertomusta tarvitse uskoa kirjaimellisesti todeksi vain sen vuoksi, että se järjenvastaisen epätieteellisenä todistaisi Jumalan kaikkivaltiudesta. Luoja on luonut luonnon noudattamaan omia lakejaan. Ei kristityn tehtävä ole luonnonkaan ’vesittäminen’.

    • Martti Pentti: ”Ei luomiskertomusta tarvitse uskoa kirjaimellisesti todeksi vain sen vuoksi, että se järjenvastaisen epätieteellisenä todistaisi Jumalan kaikkivaltiudesta.”

      Jeesus sanoi Jumalan luoneen ensimmäisen ihmisparin ja uskoi näin ollen myös luomiskertomukseen. Voiko ihminen kumota ja kiistää tämän Jeesuksen opetuksen ja samalla sanoa ottaneensa Jeesuksen vastaan, ja uskovansa häneen ja elävänsä Jeesuksessa?

  6. Anita Ojala: ”Jumala näyttää hyväksyvän molemmat kastetavat, sillä hän toimii uskovien elämässä, oli heidät sitten kastettu lapsena tai uskovien kasteella.”

    Mutta, entäpä jos vauvana kastettu ei ikinä sitten elämässään uskokaan? Raamattu kertoo kasteelle mennyn vasta kun oli omaksuttu usko

    Eräs pappismies selitti kerran, että kristillisessä kasteessa saadaan syntien anteeksiantamus ja iankaikkisen elämän lahja, vaikka kun pieni lapsi kastetaan, hän ei vielä ymmärrä kasteen merkitystä, mutta kastetta ei ole sidottu ihmisen ymmärrykseen.”

    Kuulostaa hassulta, että vastasyntynyt lapsi tarvitsisi sitä ”syntien anteeksiantamusta” joita ”syntejä” ei ole vielä ehtinyt tekemäänkään. Tai että saisi niitä jo etukäteen anteeksi, jotta voisi niitä sitten myöhemmin vapaasti tehdä.

    Raamattu kertoo sen aikaisen kristillisyyden piirissä mennyn kasteelle vasta kun oli alettu uskomaan sen opetuksiin. Vastasyntyneiden kasteesta se ei puhu mitään. Vauvakaste vakiintui käytäntöön vasta noin 200 vuotta Jeesuksen päivien ja Raamatun kreikkalaisten kirjoituksien (= uusi testamentti) valmistumisen jälkeen.

    Raamattu kylläkin esim. Apostolien teoissa puhuu kasteen yhteydessä syntien anteeksiannosta, mutta liittää siihen myöskin katumuksen osoittamisen.

    Kun sitä vertaa muihin Raamatun ilmaisuihin joissa osoitetaan, että Kristuksen lunnaiden ansiosta voi saada syntejä anteeksi,. niin johtopäätös on se, että itse kaste sinällään ei sitä voi mahdollistaa.

    Kasteella sen sijaan osoitetaan, että uskotaan näihin lunnaisiin ja lupaudutaan tekemään ja alistutaan Jumalan tahtoon. Vastasyntynyt ei vielä tällaista voi tehdä. ”Iankaikkisen elämän lahjasta taas Jeesus opetti, että sen voi saada jos on loppuun asti uskollinen. ”Förskottina” sitä ei voi kukaan jaella.

    Taloudelliselta kannalta lapsikaste on varmastikin kirkolle hyvin edullinen käytäntö. Uusia kirkollisveronmaksajia liitetään siihen ikään kuin automaattisesti, riippumatta siitä, omaksuuko kastettu koskaan uskoa.

    • Vesa, teillä on oma kasteenne, jolla ei ole mitään merkitystä. Jehovan todistajien kaste ei ole Kristuksen kirkon kaste.

      Jokainen lapsi jonka Jumala kastaa Kristuksen kirkon kasteella uudestisyntyy, saa Pyhän Hengen ja pelastavan uskon. Osa näistä lähtee maailmaan, mutta moni palaa tuhlaajapoikana takaisin ja usko Kristukseen kirkastuu.

  7. Ismo Malinen: ”Jeesus sanoo: “Jokainen, joka juo tätä (kaivo) vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.”

    Sen jälkeen samassa keskustelussa hän sanoi (Johanneksen evankeliumin 4. luku): ”23. Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
    24. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.” (Alkukielen sana, joka on käännetty rukoilemiseksi, voidaan kääntää myöskin palvomiseksi = palvoa hengessä ja totuudessa).

    Jeesus siis kehoitti rukoilemaan ja palvomaan Isää Jehova Jumalaa hengessä ja totuudessa. Jeesuksen ja Raamatun opetuksien kanssa sopusoinnussa olevilla tavoilla ja sen opetukset hyväksyen.

    • Jeesus Kristus on elämän leipä ja iankaikkisen elämän lähde.

      Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.” (Joh. 4:13-14)

    • Juha Heinilä: ”

      Johanneksen evankeliumin 8. luku:
      (Poistettu, lainaus jostain tuntemattomasta kirjasta)

      Luukkaan 2. luku: ”10. Mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
      11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
      12. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa.”
      13. Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
      14. ”Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!”

    • Juha Heinilä: ”(Poistettu, lainaus jostain tuntemattomasta kirjasta).”

      Johanneksen evankeliumin 8: 27-29 (vanha kirkkoraamattu):

      ”27. Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.
      28. Niin Jeesus sanoi heille: ”Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
      29. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.8.html

      Jeesus siis puhu Isänsä opettamia asioita ja kohdisti aina kunnian ja kiitoksen tälle.

    • Juha Heinilä: ”Vesa, kiitos jouluevankeliumista. On hienoa joka vuosi juhlia Herran Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlaa!”

      Raamatusta ei löydy ilmaisua jouluevankeliumi eikä joulu sanaa. Jeesus käski viettää vain kuolemansa muistoa lunnaiden mielessä pitämiseksi. Kullakin yksilöllä on tietysti täysi oikeus juhlia mitä itse haluaa. Jeesuksen tarkkaa syntymäaikaa ei tiedetä. Kirjoitusten perusteella voi kuitenkin päätellä sen tapahtuneen aiemmin syksyllä.

    • Vesa, kiitos kun lainasit nyt virallisesta Raamatusta, eikä teidän omasta kirjasta.

      Jeesus Kristus naulittiin ristille tasan 4000 vuotta maailmankaikkeuden luomisesta.

      Joulu on kaikille kristityille merkittävä päivä. Joulusta alkaa Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen taival ihmisenä. On hienoa kun Jumala syntyi ihmiseksi ja tuli johdattamaan meidän Taivaan kotiin.

  8. Juha Heinilä: ”Jumalan laki on ankara ja tuomiot ovat kovat, mutta jos Jumalan lain täyttää täydellisesti pelastuu Helvetin iankaikkiselta tuleta. …….. Ilman armoa sinäkin Ari joutuisit Helvettiin.”

    Saarnaajan kirjan 9. luku: 5. Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
    6. Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla.”

    ”10. Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.”

    Hesekiel 18:4 ”Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu – ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee – sen on kuoltava.”

    Raamattu sanoo, että ”synnin palkka on kuolema.” Kuolema on siis rangaistus. Kuolema ilman ylösnousemustoivoa ja odotetta on lopullinen tuomio. Muuta ei tarvita.

    Roomalaiskirjeen 6:7 ”7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.”

    • Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille. Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt. Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa. Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani. Olinpa siis minä tai olivatpa he: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet. (1. Kor. 15:1-11)

      Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole? Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne; ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneet olisivat kadotetut. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. (1. Kor. 15:12-19)

      Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ”siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle.” Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle.” Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (1. Kor. 15:20-28)

      Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan? Ja miksi mekään antaudumme joka hetki vaaraan? Joka päivä minä olen kuoleman kidassa, niin totta kuin te, veljet, olette minun kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: ”syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme.” Älkää eksykö. ”Huono seura hyvät tavat turmelee.” Raitistukaa oikealla tavalla, älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta. Teidän häpeäksenne minä tämän sanon. (1. Kor. 15:29-34)

      Mutta joku ehkä kysyy: ”Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?” Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole! Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa. Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren. Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen. Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa; kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa; kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen. Niin on myös kirjoitettu: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva. (1. Kor. 15:35-49)

      Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: ”Kuolema on nielty ja voitto saatu.” ”Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?” Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki. Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa. (1. Kor. 15:50-58)

  9. Ismo Malinen: ”Se tarkoittaa, että me emme voi pelastua itsemme kautta, se tie on suljettu pois!”

    Siitä olemme kaikki samaa mieltä, joten asiaa siksi tarvitse jatkuvasti toistaa, koska kukaan ei ole siitä esittänyt eriävää mielipidettä.

    Ismo Malinen: ”Se tarkoittaa, että tunnustamme syntimme ja elämme Kristuksessa, ei ole enää mitään tekosyntejä, koska olemme kokonaan syntiset! Me olemme huorintekijöitä ja valehtelijoita kaikki! ”

    Taitaa olla aste-erojakin yksilöiden välillä 🙂 🙂

    Vaikka Raamattu sanoo, että pelastumme vain Jumalan armon ja rakkauden ja Kristuksen lunnaiden perusteella, miksi se jatkuvasti monin paikoin kuitenkin kehoittaa olla tekemättä syntiä, vastustaa syntiä, taistella syntiä vastaan ja muita vastaavia ilmaisuja?

    Eikö se viittaa siihen, että ihminen, vaikka olisikin vastaanottanut Jeesuksen, ei välttämättä automaattisesti aina vältä synninharjoittamista. Mutta kun hän muistaa mitä Jumalan Sana sanoo esim. valehtelusta ja haureuden harjoittamisesta, välttää hän sellaisten asioiden tahallisen tietoista harjoittamista.

    Samoin se osoittaa, että Jumalan armo ei ole mikään automaatio, ikään kuin avoin valtakirja synnin harjoittamiseen niin paljon kuin itseään huvittaa.

    Jumala armollisuus muinaista Israeliakin kohtaan loppui jossain vaiheessa. Raamattu sanoo Jehovasta, että hän on armollinen, mutta ei pidättäydy rankaisemisesta. Siis jos lopulta osoittautuu tarve rankaisemiseen.

    • Vesa, kaksi vaihtoehtoa, päästä taivaaseen tai joutua Helvettiin. Omilla ansioilla, vaikka ne olisivat kuinka hyvät tahansa, joutuu Helvettiin ja Kristuksen ansioilla pääsee Taivaaseen.

    • Huvittuneena panen merkille, että keskustelussa Vesa Ahlforsia vastaan Juha Heinilä käyttää lähes samoja lauseita kuin ns liberaalit käyttävät hänen kanssaan keskustellessaan. Vastaavasti Vesa Ahlforsin käytössä on nyt lähes samat lauseet, joita Juha Heinilä käyttää ns liberaaleja vastaan. Tarkoitan vaikkapa tällaista: ”Jumalan armo ei ole mikään automaatio, ikään kuin avoin valtakirja synnin harjoittamiseen.”

  10. Juha Heinilä: ”Jeesus Kristus on Isästä iankaikkisuudessa syntynyt, ei luotu.”

    Isästähän ne kaikki pojat ovat syntyneet. Jumala sen sijaan loi ensimmäisen ihmisluomuksen Jeesuksen ja ensimmäisen ihmisparin Aadamin ja Eevan.

    Kolossalaiskirje 1:15 ”ja hän (Jeesus) on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.” (Esikoinen = ensimmäisenä syntynyt/luotu).

    Ilmestyskirja 3:14 ”Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja (Jeesus), Jumalan luomakunnan alku.” (Luomakunnan alku = ensiksi luotu luomakunnassa).

    • Vesa, opetat harhaoppia. Jumala ei ole luonut Jeesusta. Jeesus Kristus on Jumala Poika iankaikkisuudessa syntynyt Jumala. Ihmiseksi Jumalan Poika syntyi noin 2000 vuotta sitten.

      Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. Jo ijankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa, ennenkuin maa oli. Kuin ei syvyys vielä ollut, silloin minä olin jo syntynyt, kuin ei lähteet vielä vettä kuohuneet. Ennen kuin vuoret olivat perustetut, ja kukkulat valmistetut, olen minä syntynyt. (Sananl. 8:22-25 / Biblia)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.