Antinomismi

Martti Lutherin entinen oppilas Johann Agricola halusi luopua Jumalan laista, koska hyvillä töillä oli hänen mielestä niin pieni osa kristityn elämässä, ettei seurakuntalaisia saisi kehottaa tekemään niitä, eikä uskoville pitäisi lainkaan saarnata lakia. Hänen mielestä tuomitseva laki kuului oikeussaliin, ei kirkkoon. 

b2ap3_thumbnail_Antinomismi.jpg

Miten suhtaudumme tähän harhaoppiin, antinomismiin?

Mikä merkitys Jumalan lailla on meille?

Miten Jumalan lain kieltäminen näkyy (tai ei näy) kirkossamme?

Onko kristillinen kirkko tuomari vai lääkäri; olisiko parempi vaieta ja olla puhumatta siitä mitä Jumalan laki vaatii ja sen sijaan puhua pelkästään siitä mitä Jumala antaa?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Uskovaiset ovat niitä, jotka vastaavat KYLLÄ, jos kadulla tai vaikka töissä kysytään, oletko uskovainen.

    Ja that’s it? Ihan suloista, mutta minusta Jumala on väkevämpi, samoin meille lahjoitettu usko ja pelastus. Puhumattakaan Pyhästä Hengestä. Minä kysyin vain, että onko liberaalia. En määritellyt mitenkään liberaaleja vs. konservatiivit. Vaan tuo efesolaisille annettu viesti: onko liberaalia? Minä en tiedä, olenko tomisti, floristi vai mikä. Ei noilla etumerkeillä ajella, eikä ne kerro välttämättä mitään mistään.

  2. >>>>”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme. ” (Efesolaisille 2: 8-10)
    Tähän minä uskon. Onko se liberaalia?>>>> (Lainaus)

    Minä vastaisin Kyllä, jos siitä uskosta jää tämä pois:
    (Efesolaisille 4: 17-)
    ….älkää enää eläkö niin kuin pakanat! ….Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen…. teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
    23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne 24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

  3. Sonja, täällä ajassa on meillä on sama jakolinja kuin mitä on viimeisellä tuomiolla. Ainoastaan itsestämme tiedämme, kummassa joukossa olemme. Toisista emme voi sanoa muuta mitä hän itse on sanonut.

    Miksi joku pitää itseään liberaalina tai joku toinen konservatiivina? Ajattelen niin, että kirkolliset uudistukset ovat joko Jumalan tahdon mukaisia tai sitten eivät ole. Samoin voimme pitää kiinni jostain vanhasta, joka joko on Jumalan tahdon mukaista tai sitten ei ole.

  4. ..

    ..älkää enää eläkö niin kuin pakanat! ….Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen…. teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
    23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne 24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

    No eiköhän tuo prosessi ole tuttua sille, joka tahtoo kulkea niissä Jumalan valmistamissa teoissa.

    Sonja, täällä ajassa on meillä on sama jakolinja kuin mitä on viimeisellä tuomiolla.

    Eiköhän sen päätä Jumala.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.