Ahtaasta portista mahtuu ihminen

Ahdas portti? Raamatunlukijalle ahdas portti herättää oitis mielikuvia – ehkä jopa halun määritellä portin pielet. Mitä Jeesus on sanonut juuri ahdasta porttia ennen ja sen jälkeen?

Jeesus sanoi:” Menkää sisään ahtaasta portista” (Matt. 7:13). Matteus antaa yhden selityksen. Juuri ennen ahdasta porttia Jeesus opetti: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevät teille, tehkää se heille.” (Matt. 7:12). Tämä on se ahdas portti. Moni ei siitä portista sovi menemään.

Ja tuon ahdas portti -kohdan jälkeen Jeesus sanoo: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.” (Matt. 7:15).

Raamatun sanomasta saa aivan eri käsityksen, jos jää miettimään vain ahdasta porttia katselematta edes muutaman jakeen verran ympärille.

Ahtaasta portista mahdun, jos kohtelen toisia niin kuin toivon itseäni kohdeltavan. Ahtaasta portista kuljen, jos olen tietoinen, että sisälläni on susi – vaikka tekeytyisin lampaaksi. Kamppeet on kyllä vaihdettava, mutta pukija en ole minä itse.

Lopulta, tietenkin: ahdas portti on Jeesus Kristus itse. Hän on” tie, joka vie elämään” (Matt. 7.14).

(Tämä on katkelma saarnan alusta. Pidin saarnan Kuusankosken pappilan 100-vuotisjuhlassa 30.7.2023)

PS.

1.

Oikeastihan sudet eivät jätä uuhille edes henkeä, kuten tohmajärveläinen lampuri äskettäin sai surukseen huomata. Eivätkä sudet Tohmajärvellä tulleet portista vaan turva-aidan läpi.

2.

Ahdas portti -vertauksen äärellä, jäin miettimään myös Eduard Schweizerin kommenttia:” Mikä alun perin on sanottu seurakunnan ulkopuolisia vastaan, on nyt ymmärrettävä varoitukseksi seurakuntalaisille itselleen.” (Uuden testamentin selitys, Matteuksen evankeliumi, osa 1, s. 132).

3.

Moni asia askarruttaa. Hämmennyksen keskellä on vain etsittävä omia jalansijoja ja luotettava, että ahdas portti on ihmisen kokoinen.

4. Lukijablogin pohjana oleva saarna on Digipostillassa: 9. sunnuntai helluntaista, Matt. 7:13 -14, Matti Perälä – KotimaaPro

 

  1. Onnea partiolaisille heidän tavoitteissaan!

    ”Mutta oikea tie onneen on muiden ihmisten onnelliseksi tekeminen. Yritä jättää tämä maailma vähän parempana kuin sen löysit, ja kun tulee vuorosi kuolla, voit kuolla onnellisena tuntiessasi, että et ainakaan kokonaan ole aikaasi tuhlannut, vaan olet tehnyt parhaasi.” (Sir Robert Baden-Powell)

  2. Valitettavasti on tämäkin hieno järjestö maallistumassa kovaa kyytiä. Englannissa jo sana Jumala poistettu partiolupauksesta. Mitä tilalle?
    Pujotin torstaina itseni partiokämpän pihalla seikkailijoiden kokouksen loppupiiriin. Maa on niin kaunis, laulettiin, mutta iltarukous lentänyt taivaan tuuliin.
    Viime kesänä sain tehdä työtä lapsenlapseni kanssa saadakseni mahtavasti onnistuneen iltavesperin toteutettua leirillä. -Jotkut voivat loukkaantua siitä, pelkäsi hän.
    Jos 200 hengen lippukunnassa on parikymmentä kirkosta eronnutta, he perustakoot oman lippukunnan. Mormoneilla niitä jo on.

    • Tilalle tulee tietenkin samaa mitä aina raamatullisen kristillisyyden pois riisumisessa, jota tapahtuu myös hyvin vahvasti kirkoissa, eli sen korvaa liberaali sosialismi. Epäilemättä punavihreden puolueohjelma alkaa näkymään lähitulevaisuudessa yhä vahvemmin partiossa.

      Partio toiminta muuttui toki jo aikaisemmin tähän suuntaan, kun tavoitteet yksilön kehittämisestä vaihtuivat yhteisöllisyyden korostamiseen. Eli yksilön vahvuuksia ei korosteta eikä etsiä parannusta yksilötasolla ongelmien ratkaisemiksi, vaan lapset opetetaan kollektiivisiksi ja yhteisöllisiksi, jolloin yksilö katoaa kuvasta täysin. Tämä palvelee erittäin hyvin sosialistista näkemystä, jossa ongelmat ratkoo hallitseva järjestelmä eikä rohkea yksilö.

      Mutta joka tapauksessa siunausta partiolle ja niille rohkeille vetäjille, jotka eivät pidä lamppua piilossa.

    • Suomi maallistuu, kirkko kutistuu. En usko, että partiolla on kuin kaksi vaihtoehtoa: joko maallistua suunnilleen samaa tahtia koko maan kanssa, tai kutistua kirkon mukana.

      Ja kun partioaktiivit tätä miettivät, he ehkäpä sittenkin näkevät partioliikkeessä sellaista hyvää, joka kannattaa säilyttää uskonnollisen osuuden poistuessakin.

      B-P:n kirjassa uskonto oli osa hyvän ihmisen määritelmää. Enää ei ajatella niin.

  3. Se on hyvin paikkakuntakohtaista. Meitin kylällä on partio perustettu jo 1937. Utti ei ole mikään suuren suuri kyläyhteisö, mutta partiolasia on noin 120. Tekevät yhteistyötä kiinteästi Valkealan seurakunnan kanssa. Viime vuonna aktiivisin vetäjä ( 40 v) sai jaetun nuori Kouvola palkinnon. Kyse on ihan siitä, kuinka aktiivisia vetäjiä on. Itse en ole, mutta siellä myös on aikuisia (kyläläisiä) toiminnassa mukana.

  4. Monen partiolippukunnan taustayhteisnö toimii ev.lut seurakunta, joka tukee lippukunnan toimintaa taloudellisesti sekä antamalla korvauksetta toimitiloja lippukunnan käyttööön. Moni partiokolo on seurakunnan tiloissa. Uskontokasvatus partioihanteen ja lupauksen mukaisesti on tavallaan vastapavelus seurakunnalle saadusta tuesta.
    Mistä löytyisivät korvaavat tukijat lippukunnille jos seurakunnat vetäytyisivät taustayhteisön asemasta uskontokasvatuksen joutuessa partiossa boikottiin?

    • Hyvä kysymys.

      Toisaalta, en tiedä mitä tuumivat mahdollisesti maallistuneet partiolaiset. ”Ja sitten sponsorimme osuus: iltahartaus.”? Että ei nyt nappaisi, mutta pitäähän se, koska kirkko maksaa.

      Ei, en tiedä tilannetta koko maassa. Varmasti vaihteleekin.

    • Vaihtelua varmasti on. Kyllä täällä on ihan oikeasti kyse vain kiinteästä yhteistyöstä. Seurakunta varmaan tukee, mutta niin tukee moni muukin taho. Täällä ei kokoonnuta seurakunnan tiloissa. En lähde arvioimaan hartauksien osuutta tai muutakaan, kun itse ole mukana toiminnassa. Vapaaehtoiset vetäjät päättäköön itse toimintansa. En usko yhteistyön seurakunnan kanssa häiritsevän ketään.

  5. :” Mikä alun perin on sanottu seurakunnan ulkopuolisia vastaan, on nyt ymmärrettävä varoitukseksi seurakuntalaisille itselleen.”

    Turva-aidan sisäpuolella seurakunnassa unohtaa helposti sudet. Kristitty kun ei täytä kristityn mittaa, niin hän alkaa hyväksyä puolinaisen kristillisyytensä. Silloin hän on suuressa vaarassa joutua uskossaan haaksirikkoon. Ulkonaisesti voi pitkään kaikki näyttää hyvältä. Sitten tapahtuu jokin iso lankeemus ja ystävä ei enää palaa ristin luo.

    Toinen taas yrittää lukea ja rukoilla enemmän. Sekä toimimia vapaaehtoisena. Omin voimin ponnistelut johtavat uupumiseen ja luovuttamiseen. On vain unohtunut se ettemme saa mitään aikaan ilman Vapahtajamme läheistä läsnäoloa. Josta kaikki riippuu.

  6. Kyllähän jokainen seurakunta/kirkko/uskonto kuvittelee olevansa sisällä ”turva-aidaassa, mutta ovatko he kaikki VAI ONKO KUKAAN?

    Siis kun Jeesus sanoo ettei voi olla Hänen seuraajansa ellei luovu kaikesta ja lähde Häntä seuraamaan, niin pitääkö silloin kaikkien lähteä omasta isiltä peritystä ”turva-aidasta” seuraamaan Jeesusta?

    • Pekka en ”tiedä” varmaksi mutta tiedän olevani matkalla kun tunnen Totuuden. Jeesuksen sanat ovat minulle iankaikkisen elämän sanoja.

    • VOI ja saa pelätä pelastuksen menettämistä ja silti voi olla varma omasta pelastuksesta.
      Pyörälläkin voi ajaa peläten kaatumista, mutta ei pelkkä pelko ole vaarallista. Pelko on jopa hyödyllinen. Vaarallista on sen sijaa ajaa. jos ei tiedä mihin suuntaan on menossa. Tiedätkö Ari varmasti sen, että olet taivaaseen menossa?

    • Pekka miksi pelätä jos tietää varmasti pelastuvansa, en ymmärrä. Minä en pelkää pelastksen menettämistä, ollos huoleton.

      Siis täällä(kin) jotkut niin tuovat suureen ääneen etten pelastu koska olen kirkon ulkopuolella, mitä ajattelet tästä?

      Kun ajatellaan vääriä opettajia jotka ovat lammasten vaatteissa niin eivät he itse todellakaan tiedä olevansa valheen levittäjiä, he uskovat valheen ja rakastavat sitä. Ei kukaan voi tietää Totuutta ellei Jumala ilmoita sitä sillä Jumala salaa evankeliumin niiltä jotka sitä omassa ymmäryksessään yrittävät käsittää.

  7. Pekka mitä on ahtaasta portista sisään menemistä kun vauva saa paikan ”turva-aidan” sisältä eli on jo ”sisällä” ennenkuin on tehnyt mitään eikä ole itse edes tajunnut mistään mitään?

    Entäpä sitten kun ko oleva vauva kokee ”tarvitsevansa” uskoontuloa/herätystä niin meneekö hän takaisin samaan ”turva-aitaan” eli minne oli jo vauvana saanut paikan vai kuinka?

    • Surullista on kun et tiedä. Silti sanot tuntevasi Jeesuksen sanat. Etkö siis ole varma siitä, että nuo sanat riittää sinun pelastukseesi. Mitä muuta tarvitset Hänen lupaustensa lisäksi? Vai suostutko jäämään epävarmuuteen tuossa elämän tärkeimmässä asiassa?

    • Pekka ymmärrän ajatuksesi, selitän kuitenkin mitä tarkoitin eli pelastuksen voi menettää jos tekee syntiä joka on kuolemaksi.

      Jeesus varoittaa Ilmestyskirjassa siitä ja kehoittaa pysymään vahvana.

      Jeesus sanoo selkeästi:

      15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.(Ilm.22)

      Ajattele mitä Jeesus sanoo Ilmestyskirjasta:

      18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.(Ilm.22)

      Eikö tuossa(kin) ole varoitus pelastuksen menettämisestä?

    • Ari

      Puhut Ilmestyskirjasta, mutta toisaalla olet täysin rääkännyt sitä kieltäessäsi, että kaste pelastaa aina taivaan iloon asti. Luku 7 valkeat vaattet. Ilmestyskirjassa joka kerta valkeat vaatteet puhuvat kasteesta.

    • Matias Roto voiko toinen ihmnen pelastaa toisen, siis kun toinen ihminen päättää toisen kasteesta niin eikö silloin tämä ”pelasta” tätä toista?

      ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.”

      Onko tuossa ”pesseet ja valkaisseet” kenenkä tekemistä, ihmisen itsensä vai jonkun toisen?

    • Ari

      Tuossahan kerrotaan, että puhdistus oli Jeesuksen sovintotyön tähden, ”Karitsan veressä”, ei siis kenenkään ihmisen tekoa pienimmässäkään määrin. Kuvitelmasi siitä, että pelastus muka olisi vanhempien ansiota on yhtä mieletön kuin väittää että oma ratkaisu olisi ANSIO Jumalan edessä oman pelastumisensa hyväksi.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 TE ETTE VALINNEET minua, vaan MINÄ VALITSIN teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: —-

      Joten ota Raamattu todesta ja turvaudu yksin Jumalaan, joka käyttää kirkkkoa pelastuksen välineenä.

      Huomaa, että uskontunnustuksessa kirkko on PYHÄN HENGEN työyhteisö eli hänen käyttämänsä väline pelastuksen välittämiseksi ihmisille. ISÄN työ on luominen, POJAN työ on lunastus ja PYHÄN HENGEN TYÖ ON kirkko ( Uskon — Pyhään Henkeen, pyhän YHTEISEN seurakunnan, —)

      Kaimani Matti on esittänyt blogissaan upean ja täysin asian ytimeen vievän YHTEISÖLLLISEN tulkinnan ahtaasta portista. Tätä Raamatun yhteisöllinen sanoma ei kaadu vaikka sinä Ari kuinka puskisit sitä vastaan. Lyö päätäsi kiviseinään ja itse kipusi kärsit.

      Omalta puoleltani päätän keskustelun tässä ketjussa tähään puheenvuoroon.

    • Matias Roto ymmärrän kyllä ”halusi” lopettaa keskustelu kun ei ole mllä vastata eli kun huomaat että joudut myöntämään olleesi väärässä eli kun Ilmestyskirjassa sanotaan ”” he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.”, kun et voi tuota millään liittää vauvakasteeseesi niin on kyllä hyvä ettet lähde vääristämään Ilmestyskirjan sanoja.

    • Ari

      Kerta vielä kommentointi. Tällä kertaa tapaasi ymmärtää tekstejä.

      On hyvä että huomaat verbimuodon, mutta olisi paikallaan myös huomata se yhteys, missä tuota aikamuotoa käytetään eli mitä sillä ihan oikeasti ilmaistaan.

      Otetaanpa vertaus

      Kun viimeksi MENIN ( aktiivissa) Vuosnaisista Kumlingeen, niin yövyin Vuosnaisissa ja aamulla ajoimme lautalle. Lautalla saatoimme jutella ihmisten kanssa mukavia ja istuskella paikallamme. ( Ollen kokonaan LEVOSSA ja iloiten mukavasta seurasta kanssamatkustajiemme kanssa rupatella kaiken maailman asioista.)

      Kun väärässä paikassa tekee oikosulkuja tekstiin, niin sinuun tapasi korostaa AKTIIVIA sovellettuna Ahvenanmaan matkaamme merkitsee, että sinä lähdet UIMAAN (aktiivista toimintaa asian hyväksi) Vuosnaisista Kumlingeen.

      On siis aihetta olla hyvinkin tarkka kieliopista, mutta on myös ymmärrettävä se tekstiyhteys, missä yhteydessä mitäkin sanotaan, ettei mene tekemään oikosulkuja pelkän väärinymmärtämisen takia.

      Kaimani Matti on tässä blogissa näyttänyt hyvää mallia, kuinka yhteys on tärkeää tutkittavan tekstin ajatusten ymmärtämisessä.

      Hyvää viikonloppua!

    • Matias Roto tuot kyllä aktiivisti käsittämättömiä vertauksia, siis miten hmeessä saat laivamatkustamisesta väännettyä uimisen, koeta nyt ajatella edes hiukan järkevästi?

      Siis kun puhutaan ”pesseet vaateensa” niin kyllä slloin ihmisellä itsellä on tuossa tehtävästä oma osuutensa, ei sitä voi millään vääntää toisen tekemäksi eli toinen olisi pessyt toisen vaatteet.

    • Ari

      Sanot: ”käsittämättömiä vertauksia”

      Anteeksi: Unohdin käsityskykyjesi rajallisuuden.

      Yleiskäsite oli matkustaminen. Sen kaksi eri muotoa oli

      Laivalla kulku eli se että Jumala hoitaa koko pelastuksen ilman meidän omia tekojamme

      ja toisena

      uiminen eli omien tekojen varassa pelastuminen.

    • Matias Roto siis kyllä sinun tarvitsee ITSE mennä laivaan jos haluat matkustaa noin kuin kuvailet.

      Siis et edelleenkään ota kantaa Ilmestyskirjan sanoihin ”he jotka ovat pesseet vaatteensa”, siis kuka ne vaatteet on pessyt ja kenen ne vaatteen ovat?

    • Ari

      Nuo vaatteet viittaavat kokonaisvaltaisesti KOKO KASTEEN TOIMITUKSEEN.

      Kaste on alusta loppuun yksistään JUMALAN TEKO alusta loppuun asti.

      Kaikki venkoilusi ihmisten osuudesta osoittaa ettet huomaa sitä perustavaa Raamatun sanomaa, että Pyhä Henki tekee työtään kirkon välityksellä. Kirkon sakramenteissa hän luo uutta ja antaa iankaikkisen elämän lääkkeen. Pyhä Henki toimii sekä Jumalan sanan saarnassa että sakramenteissa antaen uskon ja sitä ylläpitäen.

      Kaikki vääntelysi johtuvat tämän realiteetin hylkäämisestäsi. Näissä toimii YKSISTÄÄN JUMALA. Pappi on vain Jumalan työkalu, Jumalan ääni ja Jumalan käsi näiden hoitamisessa. TYÖ ON JUMALAN.

      Laivavertauksessa oli vain yksi opetus laiva vei eteenpäin. Omat huomautuksesi menivät tämän yhteisöllisen kuljetettavan eli siis yhteisen kirkon yhteinen matka kohti sitä päämäärää mihin elämämme on tarkoitettu, taivasta kohti.

      Joten kaikki vastaväitteesi ovat vain Jumala -keskeisen sanoman kannalta asian vierestä puhumista, koska niissä ihmisen omista teoista tehdään pelastuksen peruste. Sellainen on yhtä toivotonta kuin oman tahdonratkaisun voimasta hypätä maasta kuuhun. Jos et voi tätä tehdä, niin kuinka sitten voit mennä ajallisesta elämästä taivasten taivaisiin asti.

      Omalta puoleltani lopetan tämän keskustelun tähän.

    • Matias Roto kuinka minä ”venkoilen” kun kysyn selkeästi mitä tarkoittaa selkreät sanat?

      ””he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.””

      Siis edelleen jää kielioppisi tuntemus hämärän peittoon kun et vastaa kysymykseeni?

    • Laivalla kulku eli se että Jumala hoitaa koko pelastuksen ilman meidän omia tekojamme.

      Näinhän se kyllä ei ainakan Raamatun mukaan mene,sillä kaiketi tärkein auktorioteeti asiassa eli Jeesus jakaa vuohet ja lampaat juurikin niidentekemien tekojen mukaan. Jeesus ei muuten käytä kharis-sana kertaakaan Ut:ssa.

    • Varsin osuva kielikuva niille, jotka milestään ovat hyviä tai synnittömiä (ja pitävät itseään muita parempina).

  8. Jerusalemin temppelissä oli valtavan suuri ja raskas ovi, sen sulkemiseen ja aukaisemiseen tarvittiin monta miestä.

    Olisko ”ahdas portti” versio ikäänkuin antiteesi, joka itseasiassa on piiloviesti, joka moittii suurta ovea, vaikka sillä voisi olla myös positiivinen symboliarvo. Jumalan huoneeseen mahtuu paljon väkeä.

    Beetlehemin niin sanotun syntymäkirkon ovi on tehty mahdollisimman pieneksi, niin, että jokaisen on pakko kumartua sisään mennessään. Ei siis vapaahehtoinen kumarrus , vaan pakosta, koska suorana ei sisään mahdu, jos siis kiinnostaa mennä sisään.

    Itse koin ahtaan portin silloin, kun tulin maailmaan, en haluaisi kokea uudelleen.

    • ”Itse koin ahtaan portin silloin, kun tulin maailmaan, en haluaisi kokea uudelleen.” Ahdas portti käy tosiaan synnytyksen kuvaksi. Kai uudestisyntyminenkin on jotenkin samanlainen puristuminen toisenlaiseen olotilaan. Siinä sitten aloitellaan märkänä ja nenä lytyssä kasvamista Jumalan lapseuteen. Kiitos mielikuvasta, jota täytynee vielä miettiä!

Matti Perälä
Matti Perälähttp://www.mattiperala.fi
Teologian tohtori, liikunnan, piirtämisen ja kitaransoiton harrastaja. Kirja Nuorten elämänkatsomus, Kirjapaja 1985. Ihmiskäsitys Pontus Wiknerin filosofis-teologisessa ajattelussa 1986 (väitösk.) Tulevaisuuden seurakunta, toimituskunnan pj 1993, E-kirja Muistoja Jumalasta, Mediapinta 2014. Metsäkirkon polku. Nuoruusmuistoista aikuisen ajatuksiin.. Väyläkirjat 2021.. Twitter: @MattiPerl. Blogeja myös Uusi Suomi Puheenvuoro ja Vapaavuoro sekä Lily. Kannanottoja ja elämäntarinaa: www.mattiperala.fi. Sivuillani on linkki PODCASTEIHIN: Elämänfilosofiaa Matti Perälä Podcast. Kuuntelemaan pääset myös tällä osoitteella: https://soundcloud.com/user-94130735