23.8.2015 LIIKENNEMERKKIEN IHMISHAHMOT SUKUPUOLINEUTRAALEIKSI!

suojatie

Suomi on maa, jossa talvi kestää 9 kuukautta ja kesää odotellaan 3 kuukautta. Suomi on maa, jossa talous on lamassa ja ihmiset apatiassa. Suomi on maa, joka tahtoo olla sukupuolineutraali. Uusin villitys on se, että Liikennevirasto haluaa vähentää Suomen liikennemerkkien henkilöhahmojen maskuliinisuutta. Suomi on takapajula.

Liikennemerkkiuudistuksessa merkkihenkilöistä pyritään tekemään sukupuolineutraaleja. Ovathan merkkien hahmot aina 1960-luvulta lähtien olleet maskuliineiksi tunnistettavia. Näin ei saa jatkua! Tähän on tultava muutos! Ei auta, vaikka mieshahmoille maalattaisiin hame päälle. Siitä näkisi edelleen, että kyse on miehestä, jolla on hame päällä. Liikennemerkeistä ei olisi tarkoitus lainkaan hahmottaa, että ne edustaisivat jotakin sukupuolta. Sukupuolisuus on kirosana. Kouluissakin aiotaan sukupuolivalistus muuttaa sukupuolineutraaliusvalistukseksi, jossa lapsille kerrotaan haikaroista…

abbey-road-beatles

Liikennemerkkien päivittäminen liittyy liikenne- ja viestintäministeriössä meneillään olevaan tieliikennelain uudistukseen. Tarkoitus on, että ihmiset eivät enää ylittäisi suojateitä miehinä tai naisina, tyttöinä tai poikina, vaan pelkkinä henkilöinä. Tai sosiaaliturvatunnuksina.

Liikennemerkkien henkilöhahmoja on myös paranneltu vuosien saatossa, sillä eri aikakausien edustajilla täytyy toki olla erilaiset kampaukset. Myös vaateparsia on uudistettu ajanmukaisemmiksi. Kengänpohjat kuluvat puhki, kun vuosikymmenien ajan ylittää samaa suojatietä. Niinpä plääkätkin on ollut pakko uusia.

Ruttopuiston rovasti on valmis ojentamaan auttavan kätensä tällaisten hyvin merkittävien yhteiskummallisten pulmien hoitamiseksi pois päiväjärjestyksestä: Jos suojatien väri on edelleenkin valkoinen eikä esimerkiksi sateenkaarenvärinen, niin kuin muuan ryhmittymä on toivonut, niin luovutaan kokonaan ihmishahmoista suojatien merkissä. Laitetaan tilalle seepra. Suojatien uusi nimi olisi seeprakäytävä.

Liikenneturvallisuus paranee oitis, kun liikenteen sujuvuudesta saavat päättää liikennevalot. Ennen oli kolme liikennevaloa, punainen, keltainen ja vihreä. Säästösyistä keltaisesta on luovuttu, joten jäljellä ovat nyt vain armon vihreä ja vasemmiston punainen. Aivan ehdottomasti tarvittaisiin pari väriä lisää, nimittäin sininen, sinipuna ja punamulta.

Jos uusista väreistä ei päästä poliittiseen yhteisymmärrykseen, niin tilalle voitaisiin harkita Veikkauksen sponsoroimia 1X2-tauluja. Ihan varmuuden välttämiseksi pahimpiin paikkoihin esim. Helsingin Mechelininkadulle tarvittaisiin seeprakäytävien kohdalle alas laskeutuvat puomit niin kuin VR:llä on radanylityspaikoissa.

Kyseinen katu on vilkas- ja raskasliikenteinen väylä. Olen joskus epäillyt, että kuskit lukevat kadunnimen väärin Michelininkaduksi, kun jyräävät tai kaahaavat siitä elämää suuremmilla tai nopeammilla kulkuneuvoillaan. On ikävä havaita, että tuolla pitkällä suoralla liian monen kuskin kaasujalka on todella raskas. He varmaan kuvittelevat, että liikennevalojen tarkoitus on saattaa jalankulkijat turvallisesti keskelle ajorataa.

Michelin

Autoilija: Sinä teet suojatien! Tai sitten et…

Liikennevalistusvideo:

https://youtu.be/KN23BQKpdXU

Kuvatekstit: Yllä: Tästä ukosta on nyt kyse!

Keskellä: Kenties maailman kuuluisin seeprakäytäväkuva

Alla: Michelininkadun pitkä suora on kuin kilparata…

* * * * * * * *

Teksti 23 / 31. Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun meillä on aikaa ja mielenkiintoa tällaisia lillukanvarsia kohtaan?

    • Äläs nyt, Lauri, kun eilen siinä suurmielenosoituksessa Helsingissä ihmiset istuivat vartin verran kadulla osoittaakseen mieltään hallituksen kaavailuille: Jos työpäivä pitenee vartin, niin istumalakkoon menevät. Ja ihan selvin päin. Kyse ei siis ollut mistään filosofisista kalsarikänneistä…

      Vaan kerrohan lahjomaton mielipiteesi tuon liikennemerkkihankkeen mielekkyydestä.

      Entä tiedätkö, mitä katua nuo ruokottoman näköiset rasvalettipitkätukat ovat juuri ylittämässä?

    • Hannu Kiuru :”Jos työpäivä pitenee vartin, niin istumalakkoon menevät.”

      Epäilen, että vaikka ei pitenisi minuuttiakaan, niin menevät silti. Pitäähän se nyt näyttää, että tässä maassa valtaa eivät käytä ainakaan porvarit.

      Liikennemerkkien osalta pitäisin hyvänä, jos otettaisiin mallia Ruotsista, ja liikennemerkissä olisi lapsi ja teksti ”Akta mig” eli varo minua. Lapsethan ovat ”tunnetusti” vaarallisia, kun saattavat läsnäolollaan häiritä naisten ja miesten keskinäistä yhteiskunnallista ”tasa-arvotaistelua”.

    • Tuula: Kaikki eivät näe tai osaa lukea. Kun asuin Kannelmäessä, käytin paljon edesmennyttä M-junaa. Minua huvitti, kun asemalaiturin asfalttiin oli isoin valkoisin kirjaimin kirjoitettu: VARO JUNAA! Myös juna on vaarallinen väline…

      Tuo istumalakko on kyllä outo sana. Jos todelliseen istumalakkoon mentäisiin, niin silloinhan ihmisten pitäisi kieltäytyä istumasta ja jäädä uhmakkaasti seisomaan, eikö vain?

    • Hannu Kiuru :”Tuo istumalakko on kyllä outo sana. Jos todelliseen istumalakkoon mentäisiin, niin silloinhan ihmisten pitäisi kieltäytyä istumasta ja jäädä uhmakkaasti seisomaan, eikö vain?”

      Niinpä. Ehkä sen vuoksi noista piireistä tutummaksi on tullut sanonta, jossa laitetaan ”/C:t penkkiin”. Kannelmäki ja M-juna tuli itsellenikin tutuksi menneiden vuosien aikana. Ja Kannelmäen seurakunnan perhekerho ja toimintakeskus Jenny, jossa seurakunnan ja kaupungin työntekijät tekivät yhdessä upeaa työtä puhumattakaan leikkipuistoissa työskennelleistä lastenohjaajista ja -hoitajista. Kiitokset heille kaikesta siitä hyvästä, jota koskaan aiemmin en ollut nähnyt lapsille järjestettävän.

    • Juhani: Se on kyllä totta. Politiikka ja uskonto sotkevat usein arkisetkin asiat. Tien ylittämisen ei pitäisi olla missään tekemisissä politiikan tai uskonnon kanssa…

    • Salme: Kyllä varmasti tässä yhteydessä voisi tehdä tikusta asiaa. Tikku-ukoista… anteeksi tikkuhenkilöistähän se piirtäminen usein lapsuudessa alkaakin. Vaikka sanotaankin, että tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistaa…

      Olen antanut kertoa itselleni, että Israelissa hattupäiset tikku-ukot hoitavat tehtäviään ihan täyttä päätä suojaavien (tai suojattujen) kävelyteiden merkkaajina.

  1. Liikennemerkin kuvaaman hahmon tulee olla yksinkertaistettu ja selkeä. Miten ihmeessä sen saisi naiselliseksi tai sukupuolineutraaliksi? Hame on huono ratkaisu, koska naisistakin vain 5 % näyttää edes helteellä kulkevan hamosessa, miehistä vielä harvempi.

    • Sitä minä vaan, että mitä kautta tällaiseen hankkeeseen on päätetty ryhtyä? Ei kai liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehistö (tai henkilöstö) ole tällaisessa asiassa voinut olla oma-alotteinen / omavaltainen? Jonkun on täytynyt antaa (liikenne)merkki siitä, että no nyt… Pitäisiköhän kysäistä Bernerin Annelta?

      PS: Ei tuollainenkaan operaatio mikään halpa ole. Jos ministeriöllä on varaa ja aikaa tällaiseen ”älyvapaaseen” puuhaan, niin eiköhän ole yllättäen löytynyt aivan erinomainen rahansäästökohde?

  2. Tänään hämmästyin kaupassa käydessäni, kun parkkihallissa oli pitkä rivi lapsiperheille tarkoitettuja parkkipaikkoja ja niiden merkkinä oli kuvat, joissa oli isompi ja pienempi mekkohahmoinen henkilö. Siis kaikki kaikissa merkeissä olivat naispuolisia ihmisiä. Ehkä se kuvaa sitä, että kaupassa käy yleensä äiti lapsineen. Tietysti lapsi voi olla myös poika.

    • Hähää, tietooni on saatettu, että liikennemerkkihenkilöitten sukupuoliasioihin ei kajota. Ilmeisesti kansa napisi niin paljon vastaan. Siitä, saivatko virkamiehet vihapostia ja tappouhkauksia, tarina ei kerro mitään.

Hannu Kiuru
Hannu Kiuruhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (69 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121