Katolisessa kirkossa seurakunta on aina valmistanut morsiuspareja avioliittoon. Koska avioliitto on katolisen opetuksen mukaan sakramentti, tulee morsiamen ja sulhasen ymmärtää, mitä he ovat itselleen pyytämässä ja mihin he aikovat sitoutua.
– Tämä on heidän oikeutensa. Haluamme auttaa pareja ymmärtämään avioliiton sakramentin kauneuden ja suuruuden, sanoo katolilaisen Pyhän Henrikin seurakunnan kirkkoherra, isä Marco Pasinato.
Isä Marco vastaa Helsingissä toimivien Pyhän Henrikin ja Pyhän Marian seurakuntien yhteisistä avioliittokursseista. Kurssin käy noin parikymmentä paria vuodessa.
Katolisen katekismuksen mukaan parasta valmistusta avioliittoon ovat vanhempien ja perheiden antama esimerkki ja opetus.
Isä Marcon mukaan puolisona elämisen kutsumukseen on syytä kuitenkin paneutua aivan erityisesti ennen sakramentin viettoa, varsinkin kun monet ovat kasvaneet rikkinäisissä perheissä vailla kristillisen avioliiton mallia.
– Kurssi on enemmän kuin luentosarja, se on yhteinen matka.
Seitsemän kokoontumista
Isä Marcolla on kurssin pidossa aina apunaan kokeneita aviopareja. Kurssi alkaa tutustumisella ja sen kertomisella, miksi haluan mennä naimisiin.
– Kysymys ei ole ollenkaan niin helppo kuin voisi kuvitella.
Avioliiton käsitteleminen aloitetaan kirkon uskon kertaamisella.
– Koska puhumme avioliitosta uskon näkökulmasta, ilman uskoa tämä puhe on vailla tarkoitusta. Monet eivät ole käyneet kirkossa vuosiin, heidän uskonsa saattaa olla heikko. Haluamme herättää heitä ymmärtämään uskon tärkeyden.
Ensimmäiset kokoontumiset ovat uskon iltoja, joissa käsitellään suhdetta Jumalan kanssa, suhdetta itseen ja kristinuskon hyvän sanoman ydintä.
Varsinaisen avioliitto-opetuksen teemoja ovat avioliitto Raamatussa ja kirkon opissa, seksuaalisuus avioliitossa, perheen tehtävä sekä synti ja anteeksiantaminen.
Avioliiton parhaat päivät ovat aina edessä
Kurssi alkaa ja päättyy kertomuksella Kaanan häistä. Häätalon kesken loppuva viini kuvaa avioliiton iloa ja rakkautta.
– Se loppuu, ja sen täytyykin loppua. Sanon pariskunnille, että älkää pelästykö tätä. Vain näin Jeesus voi antaa oman viininsä. Koska Jeesus täyttää viiniruukut aina uudelleen, kristillisessä avioliitossa parhaat päivät ovat aina edessä.
Isä Marco painottaa monta kertaa, että avioliitto on Jumalan kutsumus ja siksi hän on myös sitoutunut siihen ja auttaa puolisoita ammentamaan omasta rakkaudestaan ja uskollisuudestaan.
– Jumala on valmistanut pareille jotakin hyvin kaunista, koska hän rakastaa meitä, hän on hyvä Isä.
Nykyisin moni ei kuitenkaan tunne rakkauden kristillistä ulottuvuutta, joka näyttäytyy meille ristillä ihmisen puolesta uhrautuvan Jeesuksen hahmossa.
– Avioliitto on kutsu rakastaa aina. Siksi on hyvä löytää oman rakkauden rajat jo ennen avioliittoa. Siellä missä me emme itse yllä, Jumalan rakkaus tulee avuksi. Se auttaa rakastamaan yli rajojen.
Paavali kehotti aviomiehiä rakastamaan vaimojaan niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa. Tämä on mahdollista vain, jos mies rakastaa Kristuksen rakkaudella, isä Marco tähdentää.
Jokainen puoliso kaipaa tällaista ehdotonta, sitoutuvaa ja uskollista rakkautta, jota ei tarvitse ansaita ja jossa ei tarvitse pelätä hylkäämistä.
– Olemme pohjattomia rakkauden kaipuussamme. Puolisot voivat tehdä toisensa todella onnellisiksi, kun he rakastavat toisiaan Jumalan rakkaudella. Ihmisen rakkaus jää aina vajaaksi.
Isä Marcon mukaan aviopuolison tehtävä on niin pyhä, että se saa ihmisen kaipaamaan kasvua uskossa.
– Syntiä on kaikki, mikä rikkoo rakkauden. Kun huomaamme tämän, alamme ammentaa Kristuksesta.
Kunnes kuolema erottaa
Katolisen katekismuksen mukaan avioliiton ymmärtäminen sakramenttina merkitsee, että aviopuolisoiden välille syntyy elämän mittainen ja muut poissulkeva side.
Avioliiton sakramentti on merkki Kristuksen ja kirkon välisestä liitosta. Se antaa aviopuolisoille armon rakastaa toisiaan sillä rakkaudella, jolla Kristus rakastaa kirkkoa.
Puolisot saavat avioliiton sakramentin kautta voimaa ja heidät pyhitetään elämänmuotonsa velvollisuuksiin ja arvoon.
Katekismus opettaa: ”Sakramentin armo täydellistää siten aviopulisoiden inhimillisen rakkauden, vahvistaa heidän purkamatonta ykseyttään ja pyhittää heidät tiellä ikuiseen elämään.”
Luterilaisia sovelluksia
Jyväskylän perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Sirpa Salo ilahtui isä Marcon ajatuksista.
– Olen ollut 30 vuotta perheneuvojana ja tiedän, että välillä avioliitossa tarvitaan myös samanlaisia ihmeitä kuin Kaanan häissä.
Vihkikeskustelut ovat Salon mielestä erinomainen mahdollisuus ottaa esille avioliiton hoitamisen tärkeys ja rohkaista pareja pyytämään siihen apua myös Jumalalta.
Salo muistaa hyvin oman vihkikeskustelunsa pastori Erkki Aarnion kanssa. Tapaamisia oli kaksi ja vihkipappi antoi heille ensimmäisellä kerralla kysymyksiä pohdittaviksi. Pari sai myös lahjaksi avioliittoneuvonnan uranuurtajan Walter Trobischin kirjan Kanssasi naimisiin.
– Pappi sai meidät ymmärtämään mihin olemme sitoutumassa ja mistä saamme voimia esimerkiksi anteeksiantamiseen, Sirpa Salo muistelee.
Nykyään suurin osa pareista asuu jo yhdessä avioliiton solmiessaan. Monilla on lapsiakin ja takanaan purkautuneita liittoja. Tämän ei Salon mielestä kuitenkaan tarvitse vihkikeskusteluissa himmentää sitä viestiä, että avioliitto on pyhä lupaus.
Viisi rakkauden juhlaa
Suurin osa avioeroista tapahtuu viiden ensimmäisen vuoden aikana. Sirpa Salo on miettinyt työtoverinsa Pasi Lampisen kanssa, miten tuoreita aviopareja voisi tukea ensimmäisten vuosien aikana.
He ovat suunnitelleet kerran vuodessa järjestettävää parisuhteeseen keskittyvää tilaisuutta, johon kutsuttaisiin kaikki viimeisten viiden vuoden aikana avioliiton solmineet parit.
Parin voisi kutsua ensimmäiseen tilaisuuteen jo vihkikeskustelussa. Ja jos resursseja riittäisi, papin olisi hyvä olla pariskuntaan yhteydessä avioliiton solmimisen jälkeen muutenkin.
Paljon hyvää jo toki tapahtuukin. Loppiaisena Jyväskylän seurakunnan perhetyöntekijä Anne Savolin kutsuu pariskuntia keilaamaan.
Suhteellisen kivaa!
on tilaisuus, jossa urheillaan ensin tunti ja sitten puhutaan pienen purtavan äärellä.
Eronneiden tukena
Järvi-Kuopion seurakunnan suosittu vihkipappi Marjaana Mäkinen pitää katolisen kirkon avioliittokurssia mielenkiintoisena ja ajatuksia herättävänä.
– Nämä kysymykset kyllä mietityttävät meitä myös täällä Kuopiossa. On tärkeää tukea ja kannustaa ihmisiä rakkauden lahjassa, jonka olemme Jumalalta saaneet. Avioliitto on siunaus, Mäkinen sanoo.
Katolinen avioliittoteologia on Marjaana Mäkisen mielestä eronneiden kohdalla liian tiukka.
– Luterilainen kirkko on lähellä myös niitä, jotka ovat eronneet ja haluavat avioitua uudelleen. Kirkon uskosta löytyy aina rohkaisun ja vahvistamisen sanoja, Mäkinen sanoo.
Parisuhdetapahtumat olisivat Mäkisen mielestä kaikenlaisille pareille paikallaan, jos he sitä toivovat.
– Tällä hetkellä kohtaamme avioliittoon aikovat toimituskeskusteluissa. Herätysliikkeillä on avioliittokursseja, mutta niillä ei tietääkseni ole mitään avioliittoon aikoville pareille. Olen miettinyt avioliittoon aikoville tai parisuhteessa eläville vapaamuotoisia tapahtumia, joissa pariskunnat voisivat jakaa arjen iloja ja haasteita.
Seurakuntapastori Marjaana Mäkisen mielestä kirkon tehtäviin kuuluisi auttaa tulevia puolisoita ymmärtämään, kuinka paljon oma tausta vaikuttaa avioliiton tunne- ja muuhun viestintään, mikä on avioliiton ydintä.
Ilmoita asiavirheestä