Maria Kaisa Aula. Lapset ottavat Aulan mukaan harvoin suoraan yhteyttä potilasasiamieheen, vaikka näiden palvelujen tulisi olla kaikenikäisten potilaiden saatavilla jokaisessa terveydenhuollon yksikössä.
– Vanhemmat yleensä hoitavat todella hyvin lastensa asioita, mutta silti joskus on terveydenhuollossa tilanteita, joissa alaikäiset tarvitsevat suoraan neuvoja, sanoo asiaa selvittänyt yhteiskunta- ja terveystieteiden maisteri Kirsi Pollari lapsiasiavaltuutetun toimistosta.
Potilasasiamiesjärjestelmää voi kehittää lapsiystävällisemmäksi paremmilla resursseilla, tiedottamisella ja koulutuksella, kertoo lapsiasiavaltuutetun toimiston tuore selvitys.
Myös niillä lapsilla, jotka syystä tai toisesta eivät voi tukeutua vanhempiensa apuun, on Aulan mukaan oltava mahdollisuus pohtia luottamuksellisesti asioita terveydenhuollon henkilökunnan kanssa. Alaikäisellä on oikeus saada potilasasiamieheltä ohjausta, jos tuntee saaneensa huonoa hoitoa tai kohtelua. Hänen tulee voida myös itsenäisesti selvittää asiaansa.
Aula katsoo lasten myös tarvitsevan nykyistä paremmat mahdollisuudet arvioida saamansa hoidon laatua. Lasten ja nuorten kokemus laadusta voi olla erilainen kuin heidän vanhempiensa taiterveydenhuollon ammattilaisten kokemus.
– Pienetkin lapset pystyvät arvioimaan omaa hoitoaan, jos palautteen antamisen tavat on sovitettu lapsen kehitystasoon. Lasten ja nuorten palaute auttaisi kehittämään terveydenhuoltoa lapsiystävälliseen suuntaan, Aula toteaa.
Lapsiasiavaltuutetun toimisto on julkaissut verkossa Kirsi Pollarin selvityksen ”Lapsen asema potilasiamiesten työssä – lapsen oikeus osallistua ja tulla kuulluksi”.
Ilmoita asiavirheestä