Hiippakunnat yhtenäistävät verkkosivujaan – piispat saavat omat sivustot

Yhtenäisen verkkoilmeen puolesta on kirkossa puhuttu kauan. Sitä varten on suunniteltu seurakuntien tarpeisiin sopiva ja kirkon yhteisen graafisen ilmeen mukainen julkaisujärjestelmä Lukkari.

Ensimmäiset hiippakunnat Helsinki ja Mikkeli saavat Lukkarin mukaisen yhtenäisen ilmeen viimeistään syksyllä. Kumpaankin hiippakuntaan luodaan myös omat sivut piispoille.

Piispa Irja Askolan teologinen sihteeri Kaisa Kariranta pitää piispojen omia sivuja tavallisen kansan kannalta hyödyllisinä.

– Tavalliset ihmiset tuntevat piispan paremmin kuin hiippakunnan ja niiden organisaation. Esimerkiksi piispan puheet on helpompi löytää hänen omilta sivuiltaan.

Yhtenäisellä ilmeellä on käyttömukavuuden lisäksi myös symbolista merkitystä. Se viestittää, että kirkko on yhteisellä asialla.

– On iso ilo, kun jokainen ei väsää omaansa, vaan meillä on yhteistä tahtoa, Kariranta sanoo.

Kotimaa Pron kyselyn perusteella kaikki hiippakunnat aikovat pilottivaiheen jälkeen uudistaa verkkosivunsa yhteisen ilmeen mukaisiksi.

Paperipostia enää vähän

Suuri osa hiippakuntien viestinnästä on nykyisin sähköistä. Paperille painetaan lehteä vielä Turussa ja Lapualla, tosin hyvin harvakseltaan. Muutama piispa lähettää ainakin osalle hiippakuntansa papeista vielä perinteisen kirjeen jouluna ja pääsiäisenä.

Myös piispojen kiertokirjeet lähetetään nykyisin sähköisinä, tosin Turun, Oulun ja Espoon piispat eivät lähetä kiertokirjeitä enää lainkaan.

Helsingissä viisi vuotta kuopattuna ollut kiertokirjekäytäntö elvytettiin maaliskuussa uudelleen sähköisenä. Kesätaukoa lukuun ottamatta piispa Askola aikoo kirjoittaa kiertokirjeen kerran kuussa.

Oulun ja Lapuan piispat eivät käytä sosiaalista mediaa

Sosiaalisen median käyttö vaihtelee. Kuuden hiippakunnan piispa on mukana Facebookissa ja kolmen Twitterissa. Instagram on käytössä Helsingin ja pian myös Turun piispalla.

Oulun ja Lapua piispat eivät käytä sosiaalista mediaa.

Monikanavaisin somen käyttäjä on Espoon hiippakunta. Se näkyy Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa. Porvoota lukuun ottamatta kaikki hiippakunnat ovat mukana ainakin yhdessä sosiaalisessa mediassa, yleisimmin Facebookissa.

Lue Helsingin hiippakunnan notaarin Heikki Hämäläisen kirjoitus piispojen kiertokirjeiden historiasta ja käyttökelpoisuudesta nykyisin.

Kuvakollaasi: Emilia Karhu.

Edellinen artikkeli”Täällä nauretaan ja saa nauraa”
Seuraava artikkeliVäitös: Liberaali seksuaalietiikka tukee seksuaalista hyvinvointia