Nokian seurakunnan banderollit olivat sisäänheittotuote

Nokian seurakunnalla on Facebook-tykkäyksiä enemmän kuin millään muulla paikallisseurakunnalla. Somesuosion taustalla on entinen tiedottaja Marko Honkaniemi.

Honkaniemi oli ideoimassa tempauksia, jotka saivat valtakunnallistakin näkyvyyttä. Erityisesti seurakuntatalon seinässä olleet banderollit herättivät kiinnostusta. Yksi banderolli jopa poltettiin vuonna 2013.

Tapaus huomattiin ja Nokian seurakunnan someasioista tuli puheenaiheita ainakin Nokialla ja kirkon viestintäpiireissä.

– Joku vanha rovasti kysyi kerran, onko kirkossa käynti lisääntynyt, kun Nokian seurakunta on koko ajan julkisuudessa. Sanoin, että eipä varmaan eikä se ehkä ole realistinen tavoitekaan. Lähdemme siitä, että jos joku tykkää meidän päivityksestä, se on sitä osallisuutta ja kokoavaa toimintaa Marko Honkaniemi sanoo Somempi seurakunta -kirjan verkkosivulla.

Honkaniemen mukaan tärkeämpää kuin Nokian seurakunnan somenäkyvyys ja Facebook-sivujen tykkäysten määrä, on se, mitä tapahtui seurakunnan ja kaupunkilaisten suhteelle. Ne paranivat.

– Banderollit olivat tavallaan sellainen sisäänheittotuote, jäänsärkijä, jonka avulla pystyimme uimaan syvemmälle paikkakunnan elämään.

Kuka pyörittää somea?

Marko Honkaniemi sanoo huomanneensa, että usein nuorisotyöntekijöillä on hyvä tatsi sosiaaliseen mediaan, mutta se ei välttämättä kuulu heidän työnkuvaansa.

– Ei viestinnän palkattu ihminen ole aina välttämättä paras mahdollinen taidoiltaan tai tiedoiltaan. Se voi ihan hyvin olla nuorisotyöntekijä tai pappi. Se ei katso ammattinimikettä. Pitää katsoa kenelle asia sopii ja sovitella työtehtävät sen mukaan.

Honkaniemi tunnustaa nyt, että Nokian seurakunnalle ei ole tehty sosiaalisen median strategiaa tai suunnitelmaa.

– Menimme suin päin someen. Se ei ole huono juttu. Kokeilun kautta oppi. Sitä pystyy sitten muuttamaan virettä suuntaan ja toiseen. Kaikista suurin juttu on vaan se, että lähtee tekemään. Se kynnys on ylitettävä.

Honkaniemen mielestä kirkon työntekijöiden helmasynti on ajatella, että toiset meistä ajattelevat.

– Siihen itsekin aikanaan sorruin. Jos sitä miettii, se halvaannuttaa. Parempi on, että tekee vaan.

Marko Honkaniemi vaihtoi tammikuussa työpaikkaa ja siirtyi mainostoimisto Mainoskentän copywriteriksi.

Lue myös:

”Työntekijät puristavat mailaa liian tiukasti”

Nokian Facebook-ihme: yli 1000 tykkäystä

Nokian vastaisku tuhopolttajalle: ”Liekkejä on monta”

Banderolli poltettiin Nokian seurakuntakeskuksen seinästä

Edellinen artikkeliUusi lapsiasianeuvottelukunta aloittaa
Seuraava artikkeliSynodaalikokousten hintalappu herättää närää