Miten rakkauden ideasta leivotaan totta – Harri Henttinen ja Etni Khan keskustelivat Kirkon juhlilla radikaalista rakkaudesta ja toiseudesta

Kimmo Saares keskustelutti Etni Khania ja Harri Henttistä radikaalista rakkaudesta. Kuva: Jukka Granström

Vesilahden kirkkoherra Harri Henttinen sekä Voice of Finlandistakin tuttu artisti Etni Khan keskustelivat perjantaina 17.5. Tampereen tuomiokirkossa radikaalista rakkaudesta, toiseudesta sekä jumalasuhteistaan. Keskustelutilaisuutta isännöi ohjelmapäällikkö Kimmo Saares Kirkkohallituksesta. 

Runsaasti kuulijoita koonnut tilaisuus lähti liikkeelle pohdinnalla siitä, miten radikaali rakkaus kirkossa toteutuu, mitä se tarkoittaa ja millaiseen toiseuttamiseen tai vihapuheeseen Henttinen ja Etni Khan ovat kirkossa törmänneet.

Kimmo Saares totesi, että kirkossa voi törmätä usein kovaan puheeseen, jota väitetään rakkaudeksi. Samalla hän kertoi uskovansa, että kristinuskoon kuuluu olennaisena osana raju ja radikaali rakkaus, jolla halutaan muuttaa tätä maailmaa ”askel askeleelta muistuttamaan hieman enemmän Jumalan valtakuntaa”. Saareksen mukaan on onneksi kristittyjä, joilla kykyä ”leipoa rakkauden ideasta totta”. 

Orivedeltä kotoisin oleva Etni Khan kertoi kokeneensa hyväksyntää kirkossa muun muassa kirkkokuoron aloitettuaan. ”Se oli sellainen ympäristö, että tulin hyväksytyksi. Se tuntui hyvältä”, Etni Khan kiteytti ja kertoi Etni Khanin olevan vain hänen taiteilijanimensä. 

– Kun menin Voice of Finlandiin, tahdoin suojata itseni rasismilta… Etni Khan -nimi suojasi mua ja mun perhettä. 

Etni Khan kertoi joutuneensa oppimaan elämään arkipäivän rasismin kanssa.

– Mitäpä teet? Ihmiset on tällasia. 

Vesilahden kirkkoherra Harri Henttinen. Kuva: Jukka Granström

PAPISTO-SARJASTA suomalaisille tutuksi tullut kirkkoherra Harri ”KirkkoHarri” Henttinen kertoo saaneensa nauttia kotiseurakunnassaan hirveän suuresta luottamuksesta ja kyvystä kohdata erilaisuutta. Henttinen kertoo vesilahtelaisen asenteen olevan ”oo ihan mikä oot, kuhan teet työs kunnolla”. Henttinen kertoo saaneensa olla Vesilahdessa ”ihan oma itsensä”. 

– Joskus kysytään, että eikö pikkupaikkakunta ole kauhean ahdasmielinen?

Henttisen mukaan Vesilahti on kuitenkin kaikkea muuta. Esimerkkinä hän kertoo, kuinka seurakunta avasi äänestyksellä ovet samaa sukupuolta oleville pareille viime syksynä. 

Henttinen kertoo kuitenkin törmänneensä myös ikävään palautteeseen ja vihapuheeseen. Hän kertoo, kuinka eräänä päivänä ennen jumalanpalvelusta sai puhelun, missä lueteltiin rimpsu Raamatun lauseita ja lopuun tokaistiin: ”Tee parannus ja mee hoitoon”. Henttinen kertoo toipuneensa järkytyksestä muistaessaan, että Jumala on rakkaus. Matka jatkui kohti jumalanpalvelusta. 

Myös Etni Khan on joutunut törmäämään vihapuheeseen ja suoranaiseen rasismiin jo nuoruudessaan. Peruskouluaikana hänen luokkatoverinsa olivat innostuneet ”uusnatsimeiningistä” ja Etni Khan joutui kuulemaan kauheaa kieltä. Saareksen kysyessä, miten Etni Khan selviytyi, hän vetosi huumorintajuunsa. 

– Se on auttanut mua… Se tulee Jumalalta ja on suojannut mua. Mä en oo menny siitä koulukiusaamisesta rikki. 

Etni Khan kertoi, kuinka vuosia myöhemmin eräs hänen kiusaajistaan jopa pyysi häneltä anteeksi. Sittemmin kyseinen rasistisesti Etni Khania kiusannut henkilö on tullut tutuksi.

– Siellä me käytiin lenkillä, entinen uusnatsi ja minä, Etni Khan naurahti. 

Muusikko Etni Khan. Kuva: Jukka Granström

KERROTUSTA ILMEISEN vaikuttunut Saares pohti, miten hurjia voimia anteeksipyytäminen ja -antaminen ovat. Seuraavaksi Henttinen ja Etni Khan puhuivat rohkeasti oman identiteettinsä löytämisestä. Henttinen kertoi löytäneensä terveemmän jumalasuhteenkin vasta 50-vuotiaana, kun hän löysi itsensä ja antoi luvan itselleen olla oma itsensä. Etni Khan kertoi olevansa ylpeä ihonväristään ja etnisyydestään.

– Kansainvälisyys on ollut osa identiteettiäni. Koin silti tietyllä tavalla häpeää siitä, että olin se yksi erilainen omassa ympäristössäni. 

Lopuksi Henttinen ja Etni Khan pohtivat, miten kirkko ja kristityt voisivat entisestään toteuttaa radikaalia rakkautta. Lopulla Henttinen summasi:

– Radikaali rakkaus on sitä, että ihminen rakastaa ensin itseään ja niin paljon toista ihmistä, että tajuaa lopulta Jumalan rakastamisen toteutuvan tässä keskinäisessä rakkaudessa. 

Etni Khan, Harri Henttinen ja Kimmo Saares. Kuva: Niilo Rantala
Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliOnko armon kaipuu ainoa tie Jumalan luokse? Piispa Jari Jolkkonen ja professori Miikka Ruokanen vastasivat Kirkon juhlissa
Seuraava artikkeli”Tällainen ajattelu johtaa siihen, että Suomi ei pääse eteenpäin” – Annika Saarikko ja Tapio Luoma keskustelivat arvoista ja koventuneesta keskustelukulttuurista

Ei näytettäviä viestejä