Kuvassa vaimoni laulaa sotiemme ajan kokeneelle ikäpolvelle pidetyssä tilaisuudessa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan herättää meissä suomalaisissa erityisiä tunteita, koska mieleemme tulevat ne kansamme kohtalon vuodet, jolloin meitä edeltänyt sukupolvi suurin uhrauksin torjui vihollisen pyrkimyksen vallata maamme.
Paljon menetimme, mutta vapaus säilyi. Vain kolmen sodassa mukana olleen maan pääkaupunki välttyi miehitykseltä: Lontoo, Moskova ja Helsinki.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on herättänyt kysymyksen, miten pahan uhka voidaan voittaa. Paljon on tästä keskusteltu, paljon kirjoitettu. Erilaisia näkökohtia on tuotu. On myös pohdittu, mitä mikäkin vaihtoehto tuo tullessaan seuraavina vuosikymmeninä.
Henkivaltojen taistelu
Kolmas paastonajan sunnuntai tuo eteemme henkivaltojen taistelun. Saatana nousi kapinaan Jumalaa vastaan. Se yrittää hävittää kaiken sen hyvän, minkä Jumala on luonut. Siksi se riehuu milloin mitäkin vaivoja maailmaamme kylväen. Se levittää riitaa ihmisten välille, niin yhteisöjen kuin yksittäisten ihmistenkin välille. Se myös herättää väärää asennetta maailmaamme ja ympärillämme olevaa luontoa vastaan. Paha on Saatanan kapinan hedelmää.
Jumalan luomistyön perusteella koko luomakunta kaikkineen, maailmamme jokainen kolkka, joka ikinen elävä olento maamme päällä, kaikki on Jumalan luomaa ja sellaisena hyvää, erittäin hyvää.
Jeesus tuo voiton
Jumala pitää huolta luomakunnastaan. Hän rakastaa meitä ihmisiä. Siksi Jumala otti meihin yhteyttä. Sana tuli lihaksi. Jumalan Poika otti ihmisyyden olemukseensa. Jumala asettui meidän luotujensa rinnalle. Asettui asumaan luoksemme. Näin hän otti kohtalomme omakseen, kantaakseen. Meidän taakkamme hän sälytti päällemme. Kantoi Golgatan ristille. Meidän kuolevaisuutemme hän kuolemallaan voitti, ylösnousemuksen sanoma sen meille kertoo.
Paastonaika valmistaa meitä vastaanottamaan pääsiäisen juhlaa: Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tuomaa pelastusta.
Elämämme suurin ja syvin salaisuus aukeaa Jumalan Pojan täytetyssä lunastustyössä. Syntimme ja vääryytemme annetaan anteeksi. Ne on jo kannettu ristin puulle. Maailmaamme kuuluva katoavaisuus ja kuolema on jo voitettu, kun Jeesuksen hauta jäi tyhjäksi. Näistä syvimpien sydämen sykkeen kaipausten odotus saa täyttymyksensä. Meidät, ajan lapset, herätetään iankaikkiseen elämään Jumalan Pojan valtaisan lahjan perusteella.
Jeesus on Jumalan, Todellisen, Ikuisen, Kaikkivaltiaan, kosketus meidän elämäämme. Jeesuksessa meillä on tulevaisuus ja toivo.
Ja tässä Todellisessa me elämme,
kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.
SUNNUNTAI 3.3.2024
3. paastonajan sunnuntai, latinaksi Oculi
Jeesus, Pahan vallan voittaja
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 5:18–20
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 5
Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta. Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.
Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.
1. Joh. 5:18–20
Martti Pentti siis milloin ihminen saa kyvyn erottaa valheen Totuudesta, tämä on ratkaiseva kysymys?
Ajatellaan maailman kaikkia ihmisiä, miksi niin moni elää valheessa, miksi juuri sinä tiedät mikä on valhetta ja mikä Totuus eli ymmärrät evankeliumin????
Ari
Apostolit kyselivät aikoinaan, onko pelastuneita paljon tai vähän.
Jeesus ei vastannut tähän, vaan patisti oppilaansa oleellisempaan kysymykseen. Heidän pitää huolehtia, että he itse pysyvät oikealla tiellä.
Ota sinäkin Ari vastuu omasta elämästäsi todesta.Jätä luopumuksesi ja liity Jumalan kansan eli kirkon yhteyteen.
Matias Roto kuinka voit sanoa että minun tulisi jättää ”luopumukseni”, mistä sen ”näet”, siis että olisin luopumuksen tilassa?
Todiste ei ole etten ole kirkon jäsen vaan näytä se Raamatusta.
Siis kun luin että Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan kesinäisestä rakkaudesta niin en sitä löytänyt kirkosta, niin miksi sinne pitäisi mennä takaisin kun kerran sieltä ei löydy rakkautta??????
Ari, olen ennenkin sinulta kysynyt vastausta saamatta. Mistä sinä olet löytänyt sen keskinäisen rakkauden, josta Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan?
Ari
Sanat ettet ole löytänyt rakkautta.
Oletko joutunut joukkokiusaamisen uhriksi? Vai onko ongelmasi siinä, että itse kerjäät verta nenästäsi?
Koulukiusaamista on vastustettava niin paljon kuin mahdollista. Samoin myös työpaikkakiusaamista. Niitä ei pidä sallia missään olosuhteissa. Jos olet joutunut näiden uhriksi, niin kerro siitä, että voimme auttaa.
Mutta on myös uskallettava olla rehellinen itselleen, että voi nähdä totuuden myös itsestään. Nimittäin: näissä keskusteluissa olet lukuisia kertoja kirjoittanut niin mielettömiä herjoja Kristukseen uskovia lähimmäisiämme vastaan, että minun on pitänyt poistaa sinun kommenttejasi enemmän kuin kaikkien muiden kommentteja yhteensä.
Ari
Yleissääntö rakkauden saamiseen on se, että pitää ensiksi itse osoittaa rakkautta.
Mutta todella vaarallisia ovat sellaiset sanat, joita olet irralleen yhteydestään irti repien kirjoittanut, että muka Kristusta seuratakseen pitäisi vihata oman perheensä jäseniä. Mikäli olet jotain vastaavaa sanonut tai kirjoittanut jollekin toiselle, niin mene pyytämään anteeksi sopimattomia puheitasi ja yritä sopia näiden lähimmäistesi kanssa ennen kuin on liian myöhäistä. Itse huomasin heti surkean väärinkäsityksesi viittaamistasi raamatunkohdista ja tein oikaisuksi oikean tulkinnan noista väärin käyttämistäsi raamatunkohdista.
”Milloin ihminen saa kyvyn erottaa valheen Totuudesta? Tämä on ratkaiseva kysymys.” Miksi tämä kysymys olisi niin ratkaiseva? Tarkoitat Totuudella nähtävästi Kristusta, joka sanoo olevansa Tie, Totuus ja Elämä. Mitä sitten mahdatkaan tarkoittaa tässä yhteydessä valheella? Eksyminen, valhe ja kuolema olisivat tuon kolimkon vastakohta. Se, että nämä erottaa toisistaan ja koettaa toimia kaikessa sen mukaan, on ratkaisevaa. Sen ajankohdan määrittäminen, jolloin tämän eron pystyy tekemään, ei mielestäni ole olennaista. Se on sitten oma kysymyksensä, onko se ihmisen kyky vai kuuliaisuutta Jumalan ohjaukselle.
Matias Roto miten ”keskinäinen rakkaus” näkyy, onko se tekoina lähimmäisiä kohtaan vai miten?
Toisaalta kuinka se näkyy kun sitä ei ole?
Ari, moitit kristittyjä rakkaudettomuudesta.
Mistä sinä olet löytänyt sen keskinäisen rakkauden, josta Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan?
Olisi myös kohteliasta moitteiden lisäksi kertoa siitä missä sinun mielestäsi rakkaus toteutuu?
Kari Paukkunen käännetään asia toisnpäin eli kun näet ettei se siinä seurakunnassa jossa olet ja omassa elämässäsi ei toteudu niin eikö jotain tartteis tehdä?
Kari Paukkunen toisaalta eikö sinulle riitä Jeesuksen sanat että Hänen opetuslapset tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta, siis lähde Häntä seuraamaan niin löydät todellisen rakkauden.
Ari
Jos et näe rakkautta ympärilläsi, niin sitten ei muuta kuin ”kääriä hihat ylös ja ruveta hommiin”: Osoita sinä itse rakkautta toisia kohtaan! JOS näin tekisit, niin näkisit tulokset. Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää.
Galatalaiskirje:
6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Ari
Missä on se porukka, jonka keskuudessa olet löytänyt tällaisen keskinäisen rakkauden, josta puhut:
”Häntä seuraamaan niin löydät todellisen rakkauden.”=
Oletko löytänyt puolison, joka sinusta välittää?
Osoitatko sinä rakkautta puolisollesi?
Kertovatko lapsesi sinulle, että olet heille rakas?
Kerrotko sinä lapsillesi, että he ovat todella rakkaita?
Kertovatko käymäsi porukan toiset kristityt sinulle tilaisuuden päätyttyä, että olipa miellyttävä tilaisuus?
Kerrotko tilaisuuksien päättyessä, että olipa mukavaa tavata?
Kertovatko naapurit sinulle, että olet mukava naapuri?
Kerrotko naapureillesi, että he ovat miellyttäviä?
Vai onko sinun kuvitelmasi rakkauden löytymisestä kuin Stalinin markkinoima rakkaudellinen kuva itsestään: Hän väitti olevansa suuri humanisti. Samaan aikaan kaikkien aikojen tilastot kertovat, että hän tapatti oman maansa ihmisistä maailman toiseksi eniten koko maailmanhistorian aikana. Ensi paikalla oli Mao.
Näissä keskusteluissa nimittäin olen saanut sinusta vaikutelman, että elämäntilanteesi on kuin
V. A. Koskenniemen runossa,
”Yksin oot sinä, ihminen”
runokokoelmassa Elegioja vuodelta 1917.
Ari, minulla on kristittyjä sisaria ja veljiä yli seurakuntarajojen. Pidän heitä rakkaina. Meitä yhdistää usko Kristukseen. Olen saanut paljon rakkautta osakseni.
Sinä et ole näillä blogeilla suositellut mitään seurakuntaa sopivaksi paikaksi.
Ari
Aikoinaan seurasin erästä porukkaa sivusta käsin. Ensin he lähtivät innokkaasti toimintaan. Näytti että he saavat kokoonsa nähden paljon aikaan.
Pian kuitenkin porukkaa alkoi vaivata useampien miesten halu päästä hallitsevaksi kukoksi koko kanalaumaan. Kymmenen vuoden jälkeen, jolloin terve porukka yleensä pääsee hyvään vauhtiin, tuo porukka oli hajonnut ties kuinka moneen pienempään porukkaan, joissa jokaisen pyrkyrimiehen ympärille oli jäänyt muutama naispuolinen perukan jäsen. Kaikki nämä yhden käden sormin laskettavissa, toisissa vain yksi tai kaksi naisihmistä kyseistä omasta mielestään ”saarnaajaa” kuuntelemassa (tai moraalisia komentoja vastaan ottamassa).
Eräällä toisella paikkakunnalla oli toiminut muuan opillisesti aivan toisenlainen pieni ryhmä. Tuon ryhmän ja ympäristön välille syntyi erimielisyyttä ja melkoista sanasotaa. Lopputulos oli, että toiminta sammui omaan mahdottomuuteensa. Osa näistä palasi vähitellen kirkkoon ja heistä tuli kunnon kansalaisia, mutta toiset jäivät hietteille, kaiken uskonnollisen toiminnan ulkopuolelle.
Matias Roto entäpä kun olen historiasta lukenut että oli yksi maa jossa kaikki olivat saman kirkon jäseniä, no tuli päivä jolloin syttyi sisällissota näiden ”uskonveljien” kesken, mitä tämä kertoo ko kirkosta?
Ari
Kysyt: ”Matias Roto miten ”keskinäinen rakkaus” näkyy, onko se tekoina lähimmäisiä kohtaan vai miten?”
Vastaus on hyvin selkeä ja yksinkertainen: Osoita rakkautta ja kohtaat rakkautta. Muista että antaessaan saa. Tämä pätee myös rakkauden jakamisessa.
Kerromme vaimoni kanssa toisillemme rakkaudestamme useita kertoja päivässä: toisinaan yli 10, toisinaan yli 20 kertaa päivässä, milloin missäkin ja milloin milläkin sanalla, eleellä tai ilmeellä, mutta kuitenkin selvästi ilmaisten keskinäisen rakkautemme.
Lapsiamme kohdatessamme ilmaisemme rakkautemme heitä kohtaan hyvin sydämellisesti. Asumme toisaalla, mutta yhteys on todellinen ja sydämellinen.
Naapuriemme kanssa on aina ilo nähdä heitä, missä sitten satummekin tapaamaan.
Kaupungilla käydessämme jatkuvasti tapaa ihmisiä, joiden kanssa tulee vaihdetuksi muutama puheenvuoro.
Tänäänkin seurakuntatalon tilaisuudessa oli valtavan rakkaudellinen ilmapiiri. Kun kappalaisemme tuli lomalta, niin porukka toivotti hänet takaisin töihin tulleeksi aivan yleisen ihastuksen ilmaisevana ilona.
Sen jälkeen poikkesin kaupassa. Kohtasin erittäin monia, joiden ilmeet ja hymy kertoivat hyvistä suhteista. Useamman kanssa vaihdoimme muutaman sanan. Parin kanssa jopa pidempään. Kerroimme kuulumisia ja muutoinkin juttu luisti.
Joten Ari hyvä
Kun rakkaus on todellista, niin se näkyy ja tuntuu kaikessa kanssakäymisessä elämässämme, mutta jos ei ole rakkautta, niin silloin ilmeet ovat kireitä ja sanat töksäyttelevät sopimattomia tai tyhjänpäiväisyyksiä. Kun on rakkautta niin toinen ihminen kohdataan, mutta jos ei ole rakkautta, niin tapaamisetkin ovat muodollisia ja vailla todellista yhteyden suomaa antia.
Jumala on luonut meidät ihmisiksi. Siispä: eläkäämme ihmisiksi toinen toisemme kanssa.
Ari, olen saanut Kristuksen yhteyteen palaamisen armon 22-vuotiaana. Sen johdosta olen myös saanut rakkaan vaimon, lapset ja lastenlapset, kristittyjen veljien ja sisarien lisäksi myös hyvät naapurit ja työtoverit. Kaikkien kautta olen saanut rakkautta ja hyvyyttä osakseni. Minua ei ole syrjitty eikä kiusattu. Saan olla paljosta kiitollinen.
Kiitän elämästäni ja kaikesta hyvyydestä Herraani Jeesusta Kristusta.
Ari
Tässä kysyt sisällissodasta ja toisaalla kiellät perisyntiopin.
Missä on johdonmukaisuutesi? Miksi petät itseäsi?
Muista että uskonoppisi pitää sisältää myös arkisen elämän todellisuuden kuva kokonaisuudessaan.
Matias Roto siis mitä tarkoitat ””Tässä kysyt sisällissodasta ja toisaalla kiellät perisyntiopin.”???
En ymmärrä mitä tuolla haet, siis todellakin kiellän luterilaisen prisynti-opin, se on valhetta sillä Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta ne jotka Hän parantaa.
Ari
Oletko kuullut, mikä sai Leninin kääntymään kristitystä ateistiksi. Kun hän oli 17 -vuotias ja kantoi ristiä rinnallaan, niin kävipä kerran eräässä seurapiirissä, että vanhempi väki puhui vähättelevästi aikansa nuorista. Lenin kuuli tämän, heitti ristin rinnaltaan ja alkoi esiintyä ateistina.
Kova puhe, rakkaudeton kritiikki, väärin painotettu asennoituminen, ymmärryksen puute, juuri tällainen epäystävällinen puhe sai aikaan niin pahaa jälkeä. Seurasi pitkä kausi tulevien sukupolvien rasitteeksi, kun ateistinen kylvö alkoi itäisessä naapurimaassamme.
Tässä on varoittava esimerkki kovistelevasta sanan käytöstä. Huono kylvö kasvoi vielä pahempaa hedelmää.
Varopa moista. Muista että jos lausut väärät sanat sopimattomassa yhteydessä, niin ne voivat saada pahaa jälkeä niiden keskuudessa, jotka sinua kuulevat. Moni vähemmän asioihin paneutunut saattaa kovettaa mielenä ja sulkea korvansa, kun heidän kuulemansa kritiikki koetaan suunnatuksi tervettä ja käytännön tasolla toimivaa ihmisen elämää vastaan. Silloin arkea vapauttava sanoma ei pääse elämää tukevalla voimallaan esille.
Ari
Miksi väität Raamattua valehtelijaksi. Raamattuhan puhuu siitä, että koko ihmiskunta on synnin alla, KAIKKI.
Samaten Raamattu kertoo, että uskon kautta annettava Jeesuksen armo kuuluu KAIKILLE.
Roomalaiskirje:
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
5:12 Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –
5:21 että niin kuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Ari, näppärästi aina siirrät keskustelun pois itsestäsi. Et vastaa kysymyksiin, vaan kysyt uudelleen kysymyksiä, joihin on sinulle jo aikaisemmin vastattu monta kertaa.
Syytät kirkkoa sisällissodasta.
Kari Paukkunen en syytä kirkkoa sisällissodasta, pois se minusta, vaan että kirkon jäsenet tappoivat toisiaan ja kun kerran Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta niin mitä tästä voi päätellä ihan maalaisjärjellä???
Se etten vastaa johtuu vain siitä ettei evankeliumin sanoma ole siitä kiinni mitä minä olen ja mitä minä teen, ei teidän minua tule seurata vaan Jeesusta ja Hänen sanansa ovat iankaikkisen elämän sanoja.
Siis mieti nyt hetki jos seuraisit Jeesusta niin mitä se tarkoittaisi?
Ari
Sanoitat päin seiniä päätäsi kolhien sanoessasi:
”Siis mieti nyt hetki jos seuraisit Jeesusta niin mitä se tarkoittaisi?”
Tämä on täysin toheloa töppöilyä. Mistä harhaisesta hortoilustasi otat tähän lauseesi jossittelun ja verbin isi -muodon.
Mehän Karin kanssa elämämme jokaisen elämämme pienimmänkin vigintiljoonasosasekunninkin, jokaisen ajan rahtusen, jokaisen päivämme Jeesusta seuraten. Siihenhän meidät on yhdistetty jo pyhän kasteen välityksellä. Kasteeseemme sisältyy lupaus KOKO AJAN VALLITSEVANA TODELLISUUTENA OLEVA JEESUKSEN LÄSNÄOLO.
Miksi annat epäuskosi muuttaa tämän JUMALAN lupauksen isi -muodoksi? Kielioppivirheesi ilmaisee oman epäuskosi huutavan syvyyden kuilun.
Tee siis parannus palaamalla rehelliseen ja turvalliseen JUMALAN KANSAN ELI KIRKON yhteyteen.
Matteuksen evankeliumi:
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne JOKA PÄIVÄ maailman loppuun asti.”
”.ei teidän minua tule seurata vaan Jeesusta” – Erittäin huono vitsi
Mitä Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa sinulle Ari?
Matias Roto tuot esille Paavalin kirjoituksia, oletko muuten lukenut hänen kirjoituksia jossa hän sanoo:
Gal. 5:21
kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Siis kuka ja milloin on keksinyt esille tuomasi kaikenkattavan armon, siis sen että ns ”uskovat” voivat tehdä mitä syntejä tahansa ja pelastua????
Ari
1) Olen lukenut Paavalia. Koko tuotannon jopa perusteellisemmin kuin sinä. Niin moneen kertaan ja niin monelle kielelle käännettynä, ettet – todennäköisesti – sinä edes ole luonnossa eli siis konkreettisesti läsnä ollen nähnyt niin monelle kielelle käännettyä Raamattua.
https://www.kotimaa.fi/blogit/aikakausien-yli-ja-yli-koko-luomakunnan/
2) Mutta oletko sinä USKONUT hänen sanaansa, kun hän sanoo, että KAIKKI IHMISET OVAT SYNTISIÄ, erotuksetta kaikki.
Roomalaiskirje:
2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
JOTEN
Tämä Paavalin tuotanto paljastaa sinun oman epäuskosi,
jos et ota todesta sitä,
että KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET eikä ole yhden yhtäkään joka hyvää tekee.
Tämän syntisen realiteetin vallassa oleville tulee apu ainoastaan Jumalan Pojan sovintotyön ansiosta ja tämän armon me vastaanotamme yksistään uskosta ilman meidän omia ansioitamme.
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Koska sinut jo lapsena on otettu tämän lupauksen osallisuuteen, niin tee parannus ja palaa takaisin armon osallisuuteen palaamalla takaisin armahdettujen yhteyteen eli pyhän kirkon yhteyteen.
Ari
Etkö huomaa, että näytät jumalattoman luontosi halujen voiman, kun suu kuolassa himon vetämänä menet väittämään, että anteeksianto muka antaisi oikeutuksen väärintekemiselle.
Etkö todellakaan ymmärrä, että anteeksianto ei ole LUPA synnin tekemiseen, vaan JO SYNNIN VALLASSA OLEVAN ainoa toivo päästä elämässään eteenpäin.
Tämä kysymyksesi vääristymä kertoo, ettet ole ottanut todesta Roomalaiskirjeen kuudennen luvun alkua.
Roomalaiskirje:
3:4 Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: ”Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään”.
3:6 Pois se! Sillä kuinka Jumala silloin voisi tuomita maailman?
3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
”Kuka ja milloin on keksinyt esille tuomasi kaikenkattavan armon?” Eihän se kenenkään keksimä ole, mutta monet ovat sen löytäneet. Paavali on yksi heistä. Näin hän kirjoittaa feson seurakunnalle: ”Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen.Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.”
Martti
Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi
Martti Pentti toit esille seuraavan:”” ”Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ””
Milloin tuo armo tuli heidän osakseen, siis ennen tehdyistä rikkomuksistako??
Kuinka tuo sopii vauvaan, mitä rikkomuksia vauva on tehnyt?
Ari
Miksi olet ajatuksissasi juuttunut MENNEISIIN synteihin. Etkö todellakaan pysty näkämään että Jeesuksen pelastustyön ojentaminen meille kasteen välityksellä merkitsee
KOKO ELÄMÄN aikaisten rikkomusten anteeksiantoa.
Huomaapa miten Martin siteeraamassa tekstissä esiintyy TULEVAISUUS -sana eikä se rajoitu vain meidän elämämme ajaksi, vaan myös tuleville aikakausille.
Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa osoittaakseen KAIKILLE TULEVILLE aikakausille kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä,
Jotta tajuaisit Raamatun näköalan kasteen ulottuvuudesta, niin huomaapa, että KASTE vaikuttaa keskuuuteemme TULEVAISUUDESTA käsin, kun täyttymyksen ajan näyssä kuvataan ELÄVÄN VEDEN VIRTOJEN tulevan Karitsan valtaistuimelta, eli siis TAIVAASTA ja jo perille päässeen Jumalan kansan elämän voimana olevasta KRISTUKSEN TEKEMÄSTÄ pelastavasta työstä.
Ilmestyskirja:
22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
Minua säälittää, kuinka rajalliseksi sinä teet JUMALAN HYVYYDEN JA ARMON. Samaten näkyy kuinka rajallisena sinä tiedostat hänen voimansa vaikutuksen – ikään kuin hän pystyisi hoitamaan ainoastaan menneitten tapahtumien juttuja.
Kuitenkin Paavali sanoo hänestä, että hänessä me elämme ja olemme. Hän hoitaa meitä tänään. Hän hoitaa meitä tulevaisuudessa, koko elämämme ajan, ihan iankaikkisuuteen saakka.
Apostolien teot:
17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niin kuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ’Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
Samaten tulevaisuuden näköalan puutteesi Jumalan armon osoituksessa herättää kysymyksen, missä on sinun toivon näköalasi. Koetko elämäsi TOIVOA TÄYNNÄ olevaksi?
Minulle itselleni juuri kasteen antama Jumalan ihmeellinen armon runsaus luo ojentaa voiman ja rohkeuden tulevaisuutta kohti. Joka päivä saan ojentautua eteenpäin, avosylin, avoimin käsivarsin Jumalan avaamaa avointa rakkauden runsautta kohti.
Ari
Edelleen vänkäät perisyntioppia vastaan. Miksi olet luopunut uskomasta Raamatun sanaa, että KAIKKI OVAT SYNTISIÄ.
Muista että suuri pakanain apostoli PYHÄ PAAVALI sanoo itsestään, että hän on SYNTISISTÄ SUURIN.
Miksi sivuutat Pyhän Paavalin sanan ja kuvittelet itse tietäväsi paremmin kuin hän. Miksi leikit typerää Joukahaista vakaan viisaan Väinämöisen rinnalla. Etkö todellakaan tajua että tällaisella menettelyllä laulatat itsesi suohon.
Matias Roto milloin uskova saa ymmärryksen Jumalan tahdosta?
Oletko sinä saanut sen kasteessa ja saavatko kaikki muutkin kastetut?
Ari
KASTE ANTAA JUMALAN LAPSEUDEN.
Jeesuksen opetuslapseksi päästään kasteen välityksellä.
Sitten kun kerran on saatu Jumalan lapsen asema eli ollaan tultu hänen oppilaakseen niin sitten tulee opetuksen paikka. Ja opetukseen pätee sanonta: ”Oppia ikä kaikki.”
Aikaisempiin puheenvuoroihisi liittyen. Jälleen kerran osoittautuu, että olet ristiriitainen omia opetuksiasi vastaan.
Miksi puhut vauvojen ymmärryksen puutteesta. Sinähän olet toisaalla julistanut tyhmyydellä olevan suuremman arvon Jumalalle kelpaavan hurskauden palveluksessa kuin kestävällä opiskelulla hankitulla viisaudella.
”Milloin uskova saa ymmärryksen Jumalan tahdosta?” Uskoakseni ei koskaan täysin. Niinpä sitä on kyseltävä koko elämän ajan. Sitä kyselemistä kutsutaan rukoilemiseksi.
Martti
Jälleen suuremmoisen hyvä kommentti sinulta
Kiitos
Matias Roto taasen tuot Paavalin kirjoituksia:””Edelleen vänkäät perisyntioppia vastaan. Miksi olet luopunut uskomasta Raamatun sanaa, että KAIKKI OVAT SYNTISIÄ.””
Sitten toteat minulle kovinkin kohteliaasti:””Miksi sivuutat Pyhän Paavalin sanan ja kuvittelet itse tietäväsi paremmin kuin hän. Miksi leikit typerää Joukahaista vakaan viisaan Väinämöisen rinnalla. Etkö todellakaan tajua että tällaisella menettelyllä laulatat itsesi suohon.””
En oikein käsitä kun aiemmin olet tuonut esille että olet lukenut Paavalin kirjoitukset etkä nyt sitten ”muista” että hän on kirjoittanut seuraavan:
Room. 5:8
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
Pitäisikö minun nyt uskoa sinua vai Paavalia?
Ari
Enhän ole pätkääkään kieltänyt MENNEITTEN syntien anteeksiantoa. Kuvittelet siis vääriä minun tavastani esittää asiani.
Sen sijaan sinä olet kieltänyt TULEVIEN SYNTIEN ANTEEKSIANNON
S A M A N
K A S T E E N
antamaksi lahjaksi.
Kastehan on KASTE SYNTIEN ANTEEKSI ANTAMISEKSI.
Tapasi asettaa tähän ilmaukseen aikarajoitus muka vain menneitä koskevaksi, on Jumalan voimien ja toiminta-alueen mieletöntä rajoittamista. Ilmauksellasi rajaat nykyhetken ja tulevaisuuden syntien anteeksiannon kokonaan Jumalan voimien ulkopuolelle.
Ethän sinä luonnollisessa syntymässäsikään oppinut kaikkea sitä, mitä sinä myöhemmin olet elämäsi aikana oppinut.
Joten kysymys on siitä, miksi kummassa sinä luet tekstiin sellaisia rajoituksia, jotka eivät alkuunkaan kuulu ilmauksen toimintakenttään.
On kuin Seutulan kentällä kinaisit lentokoneitten lentokykyä vastaan, vängäten etteivät lentokoneet voi ajaa kentän laidalla olevien aitojen läpi varsinkaan kun niiden siivet vielä jarruttavat niiden mennessä aidasta läpi.
Juuri näin rajallinen on sinun näkemyksesi KASTEEN voimavaikutuksesta. Eihän kasteen välityksellä tulevaisuuden saamisen takia tarvitse murtautua aidan läpi päästäkseen uskonelämässään eteenpäin, vaan voi vain antaa siipien kantaa kaiken maailman turhanpäiväisyyksien yli, kohti Jumalan antamaa tulevaisuutta.
Matias Roto ohitit nyt sen kuka tässä onkaan se ”tyhmä” Joukahainen, joka väittää Paavalin sanoja vastaan?
Ari
Lopeta siis tappelusi Paavalin sanoja vastaan.
Ari
Mietipä perisyntioppiasi
ja ota opiksesi Paavalilta joka sanoo, ettei maailmassa ole ainoatakaan ihmistä – olipa sitten 1 minuutin tai 200 vuoden ikäinen tai jotain siltä väliltä, joka ei olisi synnin alla.
Roomalaiskirje:
3:10 niinkuin kirjoitettu on: ”Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
3:11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
3:14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
3:15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
3:16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
3:17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
3:18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.”
3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
Matias Roto siis mitä Paavali sanoo Room.5:8, eikö se tarkoita etten minä ainakaan ole ”Joukahainen”?
Ari
Paavali puhuu tuossa elämästämme ennen kastetta ja sen jälkeen. Eli siis koko maailma on synnin alla ennen kastetta, mutta kasteen perusteella me olemme vanhurskautettuja kunhan vain tässä kasteessa saamassamme uskossa pysymme emmekä hylkää kasteessa saamaamme Jumalan lapsen asemaa.
Ari
Koko maailman laajuista ihmiskuntaa tarkasteltaessa tuo merkitsee että koko langenneen maailman pelastus tehtiin Golgatan ristillä. Siellä Jeesus valmisti koko ihmiskuntaa varten täydellisen lunastuksen.
Otetaanpa todesta se, että KOKO MAAILMA siis syntymässä olevasta pitkälti yli satavuotiaisiin eli siis ihan KAIKKI ovat syntisiä, mutta KOKO MAAILMAN AUTUUS TUOTIIN Vapahtajamme sovintotyön perusteella.
5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –
5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
5:16 Eikä lahjan laita ole, niin kuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. –
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille
Matias Roto toteat:””Paavali puhuu tuossa elämästämme ennen kastetta ja sen jälkeen. Eli siis koko maailma on synnin alla ennen kastetta, mutta kasteen perusteella me olemme vanhurskautettuja kunhan vain tässä kasteessa saamassamme uskossa pysymme emmekä hylkää kasteessa saamaamme Jumalan lapsen asemaa.””
Siis kastetutko eivät olekkaan syntisiä eli niinkuin Paavali sanoo ”olimme syntisiä”?
Siis nyt viieistään Joukahaisen viitta putosi harteiltani.
Ari
Taas höpöttelet
Joukahainen uppoaa vain syvemmälle suohon
Ihminen pysyy itsessään syntisenä koko ajan, mutta kasteensa takia hän saa jokaisena päivänä uskoa kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen sovintotyön ansiosta.
Muista Raamatun sana: ” —- kasteen —- syntienne anteeksisaamiseksi, —”
Matias Roto nythän siis Paavali mielestäsi ”höpöttelee”, no ei kaikkien ”höpinöitä” tarvitse uskoa, Paavalin sanoja minä kyllä uskon.
Ari
Tässä sanot uskovasi Paavalin sanoja.
Toisaalla kuitenkin sanot hylkääväsi perisyntiopin.
Olet siis mitä syvimmässä määrin ristiriidassa itsesi kanssa.
Tässä näet Paavali esittää perisyntiopin sisällön:
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille.
Eihän perisyntiopissa ole mistään muusta kysymys kuin tästä, että Aatamin lankeemuksen takia koko ihmiskunta on lankeemuksen tilassa ja siitä syystä tuomion alainen.
Kristinuskon suuri sanoma on siinä, että ANTEEKSIANTO on Jeesuksen antama lääke tätä perisyntiä vastaan.
Matias Roto toteat:””Kristinuskon suuri sanoma on siinä, että ANTEEKSIANTO on Jeesuksen antama lääke tätä perisyntiä vastaan.””
Mitä tuolla tarkoitat???
Ari
Juuripa edellä kirjoitin sen mitä kysyt: Paavalin lause kertoo perisyntiopin sisällön:
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille.
Juuri edellä kirjoitin mikä on lääke tämän perisynnin tuoman tuomion karkoittamiseksi. Yhden ihmisen eli siis Jeesuksen vanhurskauden teko suo anteeksiannon KAIKILLE IHMISILLE.
Tähän lupaukseen saa luottaa, koska
juuri tämä lupaus anteeksiannon tuottaa.
Toisaalla Paavali sanoo saman asian toisin sanoin
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Matias Roto et vastannut kuinka anteeksianto on lääke perisyntiä vastaan?
Mitä konkreettisesti tapahtuu?
Ari
Aivan reaalisesti tapahtuu se, että pyhän kasteen lahjana itsessään syntisen ihmisen KAIKKI SYNNIT annetaan anteeksi koko elämän ajan.
Kuten Nikean tunnustus sanoo:
”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi.”
Tee sinäkin parannus ja palaa tämän kasteen tunnustuksen yhteyteen, niin että sinäkin saat uskoa tämän kokoaikaisen anteeksiannon omalle kohdallesikin todeksi.
Matias Roto ajatteletko nyt siis että kun kerran on kastettu niin ei ole syntiä joka erottaa pelastuksesta, siis jos ei eroa kirkosta?
Ari
Syntisistä suurinkin, Pyhä Paavali, sai tämän todellisen anteeksiannon uskoa omalle kohdalleen.
Juuri siksi:
Hän oli syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa: ”simul iustus et peccator”.
Matias Roto nyt et ole ymmärtänyt mitä Paavali kirjoitti että hän oli syntinen.
Sanooko Jeesus missään että Hän ei tule tuomitsemaan ketään?
Miksi Jeesus sanoo että ei Hän tuomitse mutta älä enää syntiä tee?
Joh. 8:11
Hän vastasi: ”Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.
Matias Roto vieläpä ihmettelen kun teidän uskontunnustuksissa on seuraava:
””Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””(https://evl.fi/sanasto/athanasiuksen-uskontunnustus/)
Ari
1)
Jos et ymmärrä mitä Pyhä Paavali sanoi sen hetkisestä syntisyydestään, niin opettele lukemaan sisältä:
1.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan SYNTISIÄ pelastamaan, joista minä OLEN ( preesens ) SUURIN.
2) Käytät uskontunnustuksesta sanaa ”TEIDÄN”. Etkö siis itse voi tunnustaa sen sisältöä.
Huomaapa sitten mikä on lopputulos:
”Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.”
3) Olen jo aikaisemminkin, toki eri sanoin, kertonut sinulle että uskontunnustuksen teot eivät ole irrallisten tapakulttuurin ilmiöiden luettelomainen tehnyt – ei ole tehnyt -helminauha, vaan kysymys on siitä elämästä, joka avautuu aidosta Jumala-suhteesta, mistä Jeesuksen rakkauden innoittamana aukeaa aito lähimmäisestään välittäminen, oikeat ihmissuhteet ja sitä kautta myös uskon hedelmät rauha, rakkaus, lempeys, ymmärtäväisyys, toinen toisensa kunnioittaminen ja muu myönteinen ja rakentava yhteys Jumalaan ja toinen toiseensa.
Lainomaisesta pykälänikkaroinnista tuossa ei ole puhe.
4) Vikoilevasta ja tuomitsevasta elämän asenteesta Paavali varoitttaa:
Roomalaiskirje:
2:1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja
2:2 Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.
2:3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?
2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
2:5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
2:6 hänen, ”joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan”: