Syövätkö erikoiset päivämäärät toimituksen pyhyyttä?

ht_hkimppu420

Kirkko tarjoaa yhä useammin erilaisia kastepäiviä ja hääpäiviä, joissa useita lapsia voidaan kastaa tai monet parit voivat mennä naimisiin. Tällainen hääpäivä on jälleen luvassa monissa seurakunnissa 12.12.12. Voivatko tällaiset toimitukset kääntyä itseään vastaan ja jopa heikentää erilaisten siirtymäriittien arvoa ihmisten silmissä?

Kirkkohallituksessa työskentelevä kirkon jumalanpalveluselämän kehittämishankkeen koordinaattori Timo-Matti Haapiainen ei usko, että tapahtumat syövät kirkollisten toimitusten pyhyyttä. Hän ei myöskään usko siihen, että pelkkä päivämäärä saisi ihmisiä liikkeelle avioliittoaikeissa.

– Kieltämättä on hyvä kysymys, mistä vihkiminen ja hääpäivä muistetaan, mutta eivät ne numerot varmaan jälkikäteen paljon muistoissa merkitse, vaan se mitä tapahtui, Haapiainen arvelee.

Siinä mielessä kivan päivämäärän metsästäminen saattaa kuitenkin Haapiaisenkin mielestä kääntyä itseään vastaan, jos aikataulutus tuodaan vihkimisen eteen liian aikaisin tai turhalla viiveellä.

– Naimisiinmenokin on tietynlainen prosessi kaiken kaikkiaan. Pelkkien tavoitepäivämäärien iskeminen monen vuoden päähän voi tuottaa omia ongelmiaan.

Mitään numerologiaa tai magiikkaa Haapiainen ei näe erikoisten vihkipäivämäärien takana.

– Kyse on lähinnä leikkivästä mielestä. Luku on toki helposti muistettava, mutta, jos ollenkaan osaan tulkita suomalaisen nykymentaliteetin liikkeitä en usko, että sillä olisi mitään yliluonnollista merkitystä pareille.

Pienimuotoinen vihkiboomi pyyhkäisi läpi Suomen viime syksynä, kun kalenteriluvuksi kääntyi 11.11.2011. Samankaltaista hääinnostusta odotellaan kuukauden päästä. Päivämäärän 12.12.12 jälkeen vastaavantyyppistä numerosarjaa ei almanakasta löydy ainakaan lähitulevaisuudessa.

– Erikoiset päivämäärät eivät ole osuneet viikonloppuun tai yleisiin hääpäiviin. Saattaa aiheuttaa melkoista säätöä hääparille, että saadaan tärkeät ihmiset tilaisuuteen paikalle keskellä viikkoa, Haapiainen pohtii.

Lue asiasta myös torstaina 22.11. ilmestyneestä Kotimaa-lehden jutusta ”Paluu Jordanille”.

Edellinen artikkeliLuterilaisia seurakuntia on ensi vuonna 430
Seuraava artikkeliEmerituspiispa: Herännäisyyttä tarvitaan tekopyhyyden kriitikoksi kirkossa