Paastovinkki-sarjassa annetaan paastovinkkejä ja haastetaan poliitikkoja eri puolueista osallistumaan paastoon.
Kotimaa24 haastoi puoluesihteeri Mikael Jungnerin (sdp) olemaan viikon seuraamatta TV:tä ja radiota.
Viimeiset sata vuotta ovat olleet massamedian kulta-aikaa. Tieto on levinnyt ja sivistys on parantunut massamedian voittokulun myötä, mutta tällä ilmiöllä on omat huonotkin puolensa.
– Jatkuva ohjelmavirta on turruttanut monet. Kun tärkeät asiat eivät erotu vähemmän tärkeistä, muuttuu kaikki samaksi harmaaksi mössöksi. Massamedia vie myös tolkuttomasti aikaa, Mikeal Jungner toteaa.
Suomalaiset lukevat lehtiä toista tuntia, katsovat televisiota noin kolme tuntia ja kuuntelevat radiota ja tämän lisäksi surffailevat vielä netissä. Jungnerin mukaan tilanteessa ei ole enää mitään järkeä.
– Liian yksipuolinen, pitkällinen ja tiivis altistuminen massamedialle tyhmentää ihmistä, hän sanoo.
Ajoittainen mediapaasto auttaa Jungnerin mielestä irtautumaan oravanpyörästä ja avaa maailmaan aivan uusia näkökulmia.
– Vaikutus on vähän sama kuin pidemmällä ulkomaanmatkalla. Kuvittelin aina, että viikkoa pidemmät matkat ulkomaille olivat niin vahvoja kokemuksia vieraan ja uuden kulttuurin johdosta, mutta tämä ei kuitenkaan ole koko totuus. Osasyy vahvan vapauttavaan kokemukseen on myös viikko suomalaisen massamedian ulottumattomissa. Tällainen mediapaasto palauttaa vivahteet ja todellisuuden maailmaan.
Jos televisiosta jää rutiiniohjelma katsomatta, ei Jungnerin mielestä menetä mitään. Sen sijaan voi saada hyvinkin paljon.
– Elämä on liian lyhyt ja liian arvokas uhrattavaksi massamedian alttarille. Tämän huomaa, kun viettää vähintään kerran vuodessa vähintään viikon television ja radion ulottumattomissa. Kun viikon keskittyy elämiseen, tuntemiseen, kokemiseen ja rakastamiseen tietää, mitä menettää, kun seuraavan kerran röhnöttää tuntikausia television edessä.
Mikael Jungner toteaa myös, että tv- ja radiopaaston jälkeen laadukas ohjelma nousee arvoonsa ja iskee kuin miljoona volttia.
– Niitäkin nimittäin on, katsomisen ja syventymisen arvoisia ja elämää rikkaammaksi tekeviä ohjelmia.
+ Finnpanelin tutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota lähes kolme tuntia päivässä vuonna 2009. Olemme television katselijoina kymmenen ahkerimman kansan joukossa Euroopassa. Suomalaiset ovat kuitenkin oman arvionsa mukaan vähentäneet televisionkatselua vuoden 2010 aikana. Tiedot selviävät Viestintäviraston mediamarkkinakatsauksesta.