20.1.2013 2. slop Joh. 2:1-11 Kaanan häät
Pinnallisella lukemisella näyttää kertomus Kaanan häistä
vain kummalliselta ihmeeltä.
Tuntuu vaikealta edes ymmärtää, miksi Jeesuksen piti
muuttaa vesi viiniksi.
Eikö olisi ollut parempi muuttaa viini vedeksi?
Ja miksi ylipäätään Jeesus puuttuu tuollaiseen asiaan,
häiden onnistumiseen.
– Sillä ei näytä olevan suurtakaan hengellistä merkitystä.
Näin tuota kertomusta helposti lukee,
ellei ymmärrä sitä suurta kokonaisuutta, johon se liittyy.
Tai ei tunne asian vanhatestamentillista ja juutalaista taustaa.
***
Ei ole nimittäin ollenkaan sattuma, että Jeesus aloittaa
julkisen toimintansa juuri HÄISTÄ.
Se oli Jumalan tarkoin harkitsema paikka.
Kaiken lisäksi kertomuksen lopussa sanotaan, että tämä oli
Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen.
Tuo ensimmäinen ei tässä välttämättä tarkoita järjestyslukua.
Siis sitä, että tämän jälkeen tulee toinen ja kolmas ja neljäs.
Tuo kreikan sana arkhee tarkoittaa nimittäin ensisijaista,
alkuperäistä tai perustavaa.
Kaanan häiden tunnusteko oli siis perustavaa laatua.
Se loi pohjan Jeesuksen myöhemmälle toiminnalle.
Tästä kertoo sekin, että sanotaan, että Jeesus ilmaisi tuolla
tunnusteolla kirkkautensa ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.
(j. 11).
****
Vielä yksi valmistava huomio voidaan tehdä tuosta kertomuksesta.
Juuri ennen Kaanan häitä kerrotaan, miten Jeesus tapasi
Kaanasta kotoisin olevan Natanaelin, josta tuli hänen opetuslapsensa.
Hänelle Jeesus sanoi: Totisesti, totisesti: te saatte nähdä taivaan avoinna,
ja te näette Jumalan enkelien kulkevan ylös ja alas siinä, missä Ihmisen
Poika on
Tällä Jeesus viittaa patriarkka Jaakobiin eli Israeliin,
joka pakomatkallaan sai nähdä taivaan avoinna.
Ja enkelit kulkemassa taivaaseen ja sieltä takaisin.
Nyt Jeesus sanoo, että tuo paikka, jossa Israelille on taivas avoinna,
on HÄN, Jeesus itse. Siellä missä on Jeesus, siellä on taivas auki.
– Hetken päästä Hän osoitti Kaanan häissä,
miten juuri Hänessä, Kristuksessa, on taivaan ovi Israelille.
***
Entä se vanhatestamentillinen tausta?
Me emme ymmärrä kertomusta Kaanan häistä, ellemme pidä mielessä,
miten Vanha testamentti vertaa Jumalan ja Israelin kansa suhdetta
sulhaseen ja morsiameen, mieheen ja vaimoon.
Vaikkapa Hesekielin kirjan 16. luvussa Jumala sanoo Israelista:
Minä tein sinusta kuin niityn kukan. Sinä kasvoit ja vartuit,
kehityit täydeksi naiseksi …
Minä kuljin ohitsesi ja näin, että oli tullut aikasi, rakkauden aika…
Minä vannoin sinulle valan ja solmin liiton kanssasi,
ja sinä tulit minun omakseni näin sanoo Herra Jumala (j. 6-8).
Hyvin usein tämä Jumalan ja kansan välinen suhde oli hyvin ongelmallinen.
Morsian unohti asemansa ja arvonsa ja
oli uskoton Jahvea kohtaan.
Mutta asetelma on selvä: Jumala on sulhanen ja Kansa on morsian.
***
Entä häät, milloin niitä vietettiin?
Tuon liiton ehdot luettiin Siinailla, kun kansa sai 10 käskyä.
Sitä voi kutsua Jahven ja kansan hääjuhlaksi.
2. Mooseksen kirja kertoo tuosta päivästä siitä näin:
Kolmantena päivänä aamun tultua alkoi jyristä ja salamoida.
Vuoren yllä lepäsi raskas pilvi ja kuului voimakasta torventoitotusta,
ja kansa vapisi pelosta leirissään…
Siinainvuori on kauttaaltaan savun peitossa,
koska Herra laskeutui vuorelle tulessa
– Ja heti sen jälkeen Jumala lukee liiton ehdot, 10 käskyä.
Siinä olivat taivaat avoinna.
Ja Jumala kirkasti itsensä vaikkakin pilven läpi.
Mutta nuo kaksi pientä sanaa eivät saa jäädä vaille huomiota:
Kolmantena päivänä.
Missä muualla Raamatussa sanotaan nuo sanat?
Jos olit tarkka, huomasit, että kertomus Kaanan häistä alkaa juuri
noilla samoilla sanoilla: Kolmantena päivänä.
– Nehän ovat sinänsä aivan tarpeettomilta tuntuvat sanat.
Miksi meidän pitäisi tietää, että jotain tapahtui kolmantena päivänä?
Mutta juuri nuo kaksi sanaa luovat yhteyden näiden kahden kertomuksen
välille: Siinain ja Kaanan välille.
– Sillä molemmissa kertomuksissa Jumala itse laskeutuu morsiamensa luo
ja kirkastaa itsensä.
***
Kaanan häät olivat tietenkin kahden ihmisen hääjuhlat.
Ihmisten, joiden nimiä me emme edes tunne.
Mutta Jeesus teki niistä omat juhlansa.
Kertomuksessa tapahtuu mielenkiintoinen siirtymä.
Kun vesi oli muuttunut viiniksi, ihmiset tulivat sulhasen luo ja
sanoivat: Kappas, sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti (j. 10).
Ihmiset todella luulivat, että tuo maallinen sulhanen oli viinin antaja.
Eivätkä he tienneet, että sitä viiniä tarjosi heille taivaallinen sulhanen.
Näin Jeesus itse asettuu tuon kelvottoman sulhasen paikalle,
oikeaksi sulhaseksi, joka huolehtii loppuun asti.
Ei laiminlyö kansaa, morsianta, niin kuin sen johtajat siihen saakka
olivat tehneet.
***
Mutta Jeesus tekee myös toisen siirtymän.
Vanhassa testamentissa Israel on morsian ja Jahve on sulhanen.
Mutta nyt Jeesus ottaa Jahven paikan.
Tai varmaankin parempi olisi sanoa, että Jeesus OSOITTAA olevansa
juuri tuo Jahve. Jeesushan ON Jumala.
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän, Hän sanoi.
Jeesus ON kansan sulhanen.
Aivan samoin kuin Jahve oli Vanhassa testamentissa.
***
Kertomuksessa on myös muita yksityiskohtia, jotka osoittavat,
että on todella kysymys Jeesus-sulhasen tulemisesta morsiamensa luo.
Kaanan hääpaikalla oli kuusi suurta kiviastiaa juutalaisten tapojen
mukaisia pesuja varten. Nämä pesut olivat rituaalisia pesuja,
joilla ihminen tuli puhtaaksi jumalanpalvelusta varten.
Nyt Jeesus ottaa nuo astiat uuteen käyttöön.
Ne ovat jo täyttäneet tehtävänsä.
Juutalainen usko on tullut tiensä päähän.
Vanhat tavat eivät enää puhdista syntistä ihmistä.
Tarvitaan sitä uutta vettä ja uutta viiniä, jota JEESUS antaa.
Tarvitaan kasteen puhdistavaa vettä ja ehtoollisen puhdistavaa viiniä.
Vasta sitten morsian tulee oikeasti puhtaaksi.
Siinä samassa Hesekielin kohdassa, johon viittasin alussa,
Jumala sanoo morsiamelleen, Israelille:
Minä pesin sinut vedellä, huuhdoin yltäsi veren ja
voitelin sinut öljyllä (Hes. 16:9).
Jeesus on juuri tällainen sulhanen Uuden liiton Israelille,
omalle seurakunnalleen, meille.
Hän pesee meidät puhtaiksi, jotta me olisimme tahrattomat
Hänen edessään, kuin morsian kaunistettuna sulhastaan varten.
– Eikä Hän tee sitä vain kerran kasteessa,
vaan jatkuvasti ripissä ja ehtoollisessa.
***
Kertomuksessa huomiota herättää myös viinin määrä.
Kuusi kivistä astiaa vetää yhteensä 520 litraa.
Siitä riittäisi siis yksi litra yli 500:lle vieraalle!
Ja nimenomaan kerrotaan, että nuo astiat täytettiin reunojaan myöten.
Miksi tämä ylenmääräisyys?
Jesaja kuvaa sitä, mitä tapahtuu kun Jumalan tuomio kohtaa kansaa:
Rypäleen mehu ehtyy, viiniköynnökset kuivuvat
ja kaikki ilosydämiset alkavat huokailla.
Rumpujen riemu vaimenee, iloinen kohina hiljenee,
vaikenee harppujen ääni.
Enää ei juoda viiniä, ei lauleta, juoma on käynyt juojilleen karvaaksi…
Kujilla kaikuu valitus viinin loppumisesta,
kaikki ilo on poissa, riemu on maasta paennut.
Vain autius on jäljellä, vain tyhjyys (Jes. 24:7-12)
– Ajatelkaa miten lohduton kuvaus kansasta, morsiamesta,
jonka sulhanen on jättänyt oman onnensa nojaan.
Viini on loppunut.
Seuraavassa luvussa (Jes. 25) kuvataan sitten aikaa, jolloin sulhanen taas
kääntyy morsiamensa puoleen.
Jolloin Jumala toteuttaa ihmeellisen suunnitelmansa, kaukaa
harkitun, varman ja luotettavan (Jes. 25:1)
Sitä päivää kuvataan näin:
Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille,
herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan:
ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä
– Se on kuva tulevasta pelastuksen ajasta.
Jolloin Herra itse on jälleen kansansa keskellä.
Kaanan häissä Jeesus osoitti, että nyt on se pelastuksen päivä.
Nyt on sulhanen astunut morsiamensa luo.
Nyt alkaa valioviinien juhla.
Nyt ei nuukailla, vaan kaikkia herkkuja on tarjolla yllin kyllin.
Aivan samoinhan ruokkimisihmeessä tapahtui.
Viidestä leivästä ja kahdesta kalasta jää tähteitä 12 korillista.
Ruokaa oli siis ihan liikaakin!
Juuri tämä ylenpalttisuus on osoitus Messiaan ajan koittamisesta.
Sulhanen on laskeutunut hakemaan morsiantaan.
Jeesushan itse toteaa tämän Markun evankeliumissa.
Johanneksen opetuslapset ja fariseukset paastosivat,
mutta Jeesuksen opetuslapset eivät paastonneet.
Tätä tultiin ihmettelemään Jeesukselle.
Hän vastasi: Eivät kai häävieraat voi paastota silloin,
kun sulhanen on heidän kanssaan! Niin kauan kuin
sulhanen on heidän joukossaan, he eivät voi paastota (Mk 2:18-19).
Tässä on avain myös Kaanan häiden ymmärtämiseen.
Kristus-sulhanen oli kastettu Jordanissa.
Ja nyt Hän luo perustan pelastustyölleen maailmassa.
Sen perustan Hän kirkastaa juuri noissa Kaanan häissä.
Jeesus näyttäytyy Sulhasena,
joka on tullut hakemaan ja valmistamaan Morsiamensa,
seurakunnan.
Hän puhdistaa sen vedellä ja sanalla.
Ja Hän ruokkii sen viinillä, omalla maahanvuotaneella verellään.
Se viini ei koskaan lopu vaan sitä riittää kaikille janoisille.
Tänäänkin!
Ehtoollispöydässä me saamme tuota taivaallinen Sulhasen viiniä,
joka puhdistaa ja vahvistaa meitä, Hänen morsiantaan.
Missä Kristus on, siellä vietetään jatkuvaa juhlaa.
Siellä meitä jatkuvasti hoidetaan ja ruokitaan taivaallisella
ravinnolla.
Jotta me olisimme valmiita, kun alkavat taivaan suuret hääjuhlat
aikojen lopulla.