Piispat rohkaisevat puheen­vuorossaan lukemaan Raamattua ja ottamaan tulkinnassa mallia Jeesuksesta

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat ryhtyneet julkaisemaan yhteisiä puheenvuoroja, piispankirjeitä. Niistä ensimmäinen, Raamattu ja kirkko, julkistettiin painettuna kirjasena ja sähköisenä versiona 27.10. ja siinä neuvotaan, miten kristityn pitäisi lukea Raamattua.

Edellinen piispojen Raamattua koskeva puheenvuoro on vuodelta 1972. Se julkaistiin tilanteessa, jossa akateeminen historiallis-kriittinen raamatuntutkimus törmäsi kirkon perinteiseen raamatuntulkintaan.

– Se oli vastaus siihen, onko Raamattu luotettava. Piispat halusivat sanoa, että ei pidä säikähtää. Kirkko itse määrittelee, miten se pyhän kirjansa näkee, arkkipiispa Tapio Luoma muisteli julkistamistilaisuudessa.

– Tänään yleinen kysymys ei ole, onko Raamattu luotettava, vaan onko se relevantti, miten siitä voi vakuuttua.

Luoma itse näkee Raamatun tekstissä jotain ajatonta ja yleisinhimillistä.

– Raamattu kertoo minusta. Se kertoo jokaisesta ihmisestä.

Tampereen piispa Matti Repo muistutti tilaisuudessa, että Raamattu on myös länsimaisen kulttuurin ja arvojen pohja. Raamatun lukeminen ylläpitää tätä pohjaa.

– Raamatussa on pysyviä teemoja siitä, mitä on olla ihminen. Mitä ovat oikeus, armollisuus, totuus, rakkaus, uskollisuus, petollisuus, toivo, epätoivo, ahneus, ylpeys ja ihmisen vaikutusmahdollisuudet, Repo sanoi ja muistutti, että Raamatun kirjoitukset ovat syntyneet Pyhän Hengen myötävaikutuksesta.

– Pyhä Henki jatkaa vaikuttamista lukijoissa ja kuulijoissa. Raamatun sanalla on oma voimansa. Se tekee ihmisistä Jumalan palvelijoita. Sen yksikin sana voi antaa voimaa.

Piispat toteavat kirjasessaan, että luterilaisessa kirkossa arvostetaan opiskelua, tutkimista ja järjen käyttöä. Raamatun lukemiseenkin liittyy aina tulkintaa ja sovellusta kunkin ajan ymmärryksen mukaisesti. Silti piispat painottavat myös Raamatun yliluonnollista olemusta: siitä voi edelleen kuulla Jumalan äänen.

Piispat kehottavat lukemaan miettien, miten luettu teksti tuo esiin Kristuksen merkitystä.

– Raamattua voi lukea rohkeasti omasta elämäntilanteestaan käsin, Kuopion piispa Jari Jolkkonen rohkaisi julkistamistilaisuudessa.

– Raamattu pitää avata ja ryhtyä lukemaan sitä. Pitää asettua tekstin ääreen, antaa sille aikaa ja pyrkiä ymmärtämään sitä, Lapuan piispa Simo Peura neuvoi ja kehotti aloittamaan lukemisen Markuksen evankeliumista.

Piispa Repo puolestaan ohjasti lukemaan Raamattua rukoillen.

– Lukeminen ja rukous liittyvät toisiinsa. Luetaan pieni jakso ja siitä mietitään yksi ajatus, josta tulee oma rukous.

”Kun Raamattua käyttää, on asetuttava sanan alle, ei yläpuolelle”

Piispat myöntävät, että Raamattu on monitulkintainen ja sitä voidaan myös tulkita pahantahtoisesti ja väärin. Arkkipiispa Luoma kehotti ottamaan tulkinnassa mallia siitä, miten Jeesus puheissaan tulkitsi ja sovelsi Vanhaa testamenttia.

– Jeesuksen tapa käyttää Vanhan testamentin tekstiä oli esimerkki vastuullisuudesta. Hän on vapaa siinä, miten hän soveltaa Vanhaa testamenttia, mutta hän ei siteeraa lyödäkseen vaan näkee ihmisen hädän. Hän ottaa ihmisen vakavasti ja tukee tätä.

Oulun piispa Jukka Keskitalo puolestaan muistutti nöyryyden merkityksestä.

– Kun Raamattua käyttää ja siteeraa, hengen on oltava se, että myös itse asettuu sen sanan alle, ei sen yläpuolelle, Keskitalo sanoi.

– Hyvillä mielin Raamatun äärellä voidaan olla myös hämmentyneitä, Helsingin piispa Teemu Laajasalo pohti ja totesi, että Raamatun lukeminen yhdessä toisten kanssa voi olla merkityksellistä.

Piispat ovat hakeneet piispankirjeisiinsä mallia Ruotsista, missä piispat ovat jo pitkään julkaisseet yhteisiä kirjeitä säännöllisesti. Julkistamistilaisuudessa arkkipiispa Luoma totesi, että kirjasen kirjoittaminen Raamatusta on ollut myös yhdeksälle, monista asioista myös eri tavoin ajattelevalle piispalle tärkeä yhteinen matka.

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Piispat rohkaisevat puheenvuorossaan lukemaan Raamattua ja ottamaan tulkinnassa mallia Jeesuksesta

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliEero Jokela valittiin pappis­asessoriksi Espoon hiippa­kuntaan
Seuraava artikkeliKommentti: Seppo Häkkinen näytti suorassa lähetyksessä, että piispallakin on tunteet

Ei näytettäviä viestejä