Kuusi eri Mariaa Raamatussa

Marian ilmestyspäivä ensi sunnuntaina on omistettu Jeesuksen äidille ja Neitsyt Marialle. Mutta Raamatussa esiintyy myös viisi muuta Mariaa. Tunnetko heidät?

1 Jeesuksen äiti

Raamatussa nimeltä mainitusta kuudesta Mariasta yksi on tunnettuudessaan ylitse muiden, Jeesuksen äiti. Hän on myös kristinuskon kuuluisin nainen.

Varsinkin katolisessa kirkossa, mutta myös ortodoksisessa, Marian asema on vahva, monen mielestä jopa liioiteltu. Varsinkin katoliset opit Marian tahrattomasta sikiämisestä ja ikuisesta neitsyydestä vetävät luterilaisen mietteliääksi. Toisaalta myös luterilaisuuteen kuuluu Marian erityisasema, hänen kunnioituksensa ja pitämisensä esikuvallisena ihmisenä.

Kirkkotaiteen ja kansahurskauden suosituimmat taideteokset kuvaavat Mariaa.

Läntisissä kirkoissa puhutaan Neitsyt Mariasta tai Pyhästä Marista. Kristikunnan tunnetuimpia rukouksia on Ave Maria (Ole tervehditty Maria).

Itäisessä kirkossa Mariasta käytetään ilmaisuja Jumalansynnyttäjä ja Jumalanäiti. Rakastetuimmat ikonit kuvaavat Mariaa ja Jeesus-lasta.

Nykynäkökulmasta Nasaretista kotoisin oleva Maria oli teinityttö, joka sai enkelin vieraakseen. Maria kuuli olevansa raskaana ja synnyttävänsä Jumalan.

Maria oli nuoresta iästään huolimatta – hänen on arveltu olleen ehkä vain 14-vuotias – kihloissa puuseppä Joosefin kanssa, kun tieto raskaudesta tuli julki. Tuohon aikaan juutalaistyttöjen tavallinen avioitumisikä oli 15 vuotta.

Psykologisesti ja hengellisesti Marian kohtalo on kiehtonut ihmisiä. Mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa? Uskoinko enkelin sanoman? Luottaisinko ilmestyksen perusteella Jumalaan? Kristillisen opetuksen mukaan Maria uskoi ja luotti, minkä vuoksi hänen nöyryytensä ihmeen edessä on esikuva kaikille kristityille, miehille ja naisille, vanhoille ja nuorille.

Jeesuksen äiti mainitaan nimeltä Raamatussa 20 kertaa. Yllättäen Johanneksen evankeliumissa häntä ei mainita nimeltä, henkilönä kylläkin.

2 Nainen Magdalasta

Jeesuksen äidin jälkeen Raamatun toiseksi tunnetuin Maria on eittämättä Magdalasta kotoisin oleva seitsemän riivaajan vallassa ollut nainen. Hänet tunnetaan myös lisänimellä Magdaleena.

Jeesus paransi Marian ja tämä alkoi kiitollisuudesta seurata häntä. Maria oli myös paikalla kun Jeesus kuoli Golgatalla ja hän oli niiden kolmen naisen joukossa, jotka pääsiäisaamuna menivät Jeesuksen haudalle. Tosin Johanneksen evankeliumin mukaan Magdalan Maria meni haudalle yksin.

Maria Magdaleenasta on olemassa myös hurjia ulkoraamatullisia tulkintoja, kuten että hän olisi ollut Jeesuksen vaimo tai että alun perin hän olisi ollut prostituoitu. Populaari- ja vakavampikin kulttuuri käyttää jatkuvasti hyväkseen näitä tulkintoja.

Magdalan Maria mainitaan nimeltä kaikissa evankeliumeissa yhteensä 15 kertaa.

3 Lasaruksen ja Martan sisko

Kolmanneksi tunnetuin Maria Raamatussa on Martan ja kuolleista herätetyn Lasaruksen sisar. Sisarusten koti oli Jeesukselle mieluisa paikka vierailla.

Kun Maria istui Jeesuksen jalkojen juuressa kuuntelemassa tämän puhetta, taloustöiden rasittama Martta torui siskoaan. Silloin Jeesus Luukkaan evankeliumin mukaan sanoi: Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.

Jeesuksen sanojen on tulkittu tarkoittavan sitä, että on hyvä keskittyä myös hengellisiin asioihin eikä käyttää kaikkea energiaansa arkiaskareisiin.

Maria mainitaan nimeltä kahdesti Luukkaan ja kymmenen kertaa Johanneksen evankeliumissa.

4 Jaakobin äiti

Evankeliumeissa puhutan Maria-nimisestä naisesta, joka liikkui ilmeisen tiiviisti Jeesuksen lähipiirissä. Hän oli myös yhden opetuslapsen, Jaakobin äiti. Hänet mainitaan myös Jaakobin veljen Joosefin äitinä.

Evankelista Johannes tietää myös, että Maria oli Kloopas-nimisen miehen vaimo. Kloopas lienee sama henkilö joka tunnetaan myös nimellä Alfeus, jonka pojaksi apostoli Jaakobia kolmesti mainitaan.

Jaakob nuoremman äitiä kutsutaan parissa kohdassa ilmauksella se toinen Maria. Hän oli kolmantena mukana kun Magdalan Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan hautaan lasketun Jeesuksen. Hän oli myös ylösnousemuksen ensimmäisiä todistajia.

Jaakobin äiti mainitaan nimeltä kaikissa evankeliumeissa yhteensä kahdeksan kertaa.

5 Markuksen äiti

Jaakobin äiti Maria ei ole ainoa Maria-niminen Jeesukseen seuraajan äiti, joka mainitaan Raamatussa nimeltä. Apostolien teoissa kerrotaan, että kun Pietari oli vapautunut vankilasta, hän lähti kohti Johanneksen äidin Marian taloa, sen Johanneksen, jota kutsutaan Markukseksi.

Samassa jakeessa kerrotaan myös, että talossa oli paljon väkeä rukoilemassa.

Marian koti Jerusalemissa toimi siis alkuseurakunnan kokoontumispaikkana. Maria tulee mainituksi poikansa kautta, mutta avaamalla kotinsa ovet uskonveljille ja -sisarille hän paljastuu vahvaksi vaikuttajaksi kristinuskon alkuhetkillä. Marian poika Markus oli Paavalin työtoveri.

6 Kristitty nainen Roomassa

Raamatun kuudesta Mariasta ehkä tuntemattomimmaksi jää nainen, jonka Paavali mainitsee kerran Roomalaiskirjeessä: Terveisiä Marialle, joka on nähnyt paljon vaivaa teidän hyväksenne.

Maria mainitaan osana terveisten luetteloa, joka on osoitettu Priscillan ja Aquilan, Paavalin työtovereitten talossa koontuvalle seurakunnalle.

Suurin osa Paavalilta terveisiä saavista on miehiä, mutta mukana on myös muutama nainen, ensimmäisenä mainitaan Maria. Hän oli yksi alkuseurakunnan vastuunkantajista, ei nimettömäksi jäänyt, mutta kaikesta päätelleen luotettava rivijäsen.

Rooman Mariasta on myös esikuvaksi, sillä kaikki eivät halua olla esillä. Mutta tulla nimeltä mainituksi on tärkeää, kuten oman paikan ja tehtävän löytyminen seurakunnassa.

Juttu on julkaistu Kotimaa-lehdessä 2012.

Kuva: Olli Seppälä

Edellinen artikkeliTutkimus: Toivo kahden valtion rinnakkaiselosta hiipuu Israelissa
Seuraava artikkeliPiispa Kalliala Maaseudun Tulevaisuudessa: ”Siunattua traktorimarssia!”