Helsingin irrallisten asenteet selvitetään tarkoin

Kotimaa Oy:n Jäsen 360° -segmentointityökalu selvittää yhteistyössä TNS Gallupin kanssa helsinkiläisten niin kutsuttujen irrallisten arvo- ja asennemaailmaa.

Helsinkiläisten arvomaailma ja hengellisyys eroavat merkittävästi muusta Suomesta. Jäsen 360°:n jäsenyysasiantuntija Mikko Hormio arvioi, että tämän taustalla voi olla esimerkiksi nopeatempoinen kaupunkikulttuuri, omalaatuinen hengellisyys tai uudenlainen kuluttajakansalaisuus.

Jäsen 360° toteuttaa tutkimuksen TNS Gallupin kanssa. Tulokset julkistetaan lokakuun alussa. Muutama sata helsinkiläistä osallistuu tutkimukseen.

– TNS Gallup tekee jatkuvaa tutkimusta suomalaisista, muun muassa Risc-tutkimusta. Tästä vastausjoukosta on valittu nettikyselyä varten helsinkiläisiä irrallisia. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun jotakin uskonnollisen elämäntavan ja alueen kannalta rajattua ryhmää tutkitaan näin tarkasti, Hormio kertoo.

Jäsen 360° on suomalaisten asenneilmastoa kuvaava työkalu. Se pureutuu suomalaisten suhteeseen kirkkoon, uskoon ja seurakuntaan.

– Tavoitteena on löytää, mitä erityistä Helsingissä on ja millaisia erityisiä irrallisten ryhmiä, joita muualla Suomessa ei löydy. Irrallisia on Helsingissä 60–70 prosenttia. Luku on paljon isompi kuin muualla Suomessa.

Jäsen 360° on jakanut suomalaiset pääsegmentteihin, jotka ovat suuruusjärjestyksessä irralliset, uskollliset, maltilliset ja avomieliset.

– Segmentit kuvaavat elämäntapaa laajemminkin kuin vain kirkkosuhdetta. Kyse on elämäntapakategorioista, Hormio sanoo.

Hänen mukaansa irrallisiin paneudutaan, jotta seurakunnat voisivat paremmin suunnitella strategista ja käytännön työtään.

– Kun rahat vähenevät, on kysyttävä, ketä palvellaan.

Miten irrallista henkilöä voisi kuvailla?

– Todennäköisimmin hän on alle nelikymppinen, ihminen joka on tottunut nopeatempoiseen elämään. Perinteiset asiat ovat arvokkaita, jos ne ovat konkreettisesti läsnä. Koti-, uskonto- ja isänmaa-asiat eivät pure. On tyypillistä, että seurakunta voi olla hänelle ihan kiinnostava, mutta vain siksi, että sieltä saa palveluita tarvittaessa – ei sen vuoksi, että seurakunta itsessään olisi tärkeä, Hormio sanoo.

Kotimaa24 kuuluu Kotimaa Oy:öön.

Lue

Vähiten kirkkoon sitoutuneet tahtovat eniten Jumala-puhetta

Segmentoinnin teologisia ja käyttäytymistieteellisiä lähtökohtia (Kotimaa Pro)

Kuva: Olli Seppälä

Edellinen artikkeliKatolisia pappeja ennätysmäärä Suomessa
Seuraava artikkeliSeurakunnan putiikki kokoaa päivittäin 50-100 henkeä