Pääsiäinen on kaupalle lihasesonki

Pääsiäinen on pitkien pyhien ja vapaapäivien ansiosta suurimpia ruoka- ja erityisesti lihasesonkeja. Muista sesongeista poiketen pääsiäinen on monipuolinen, useiden lihatuotteiden- ja tuotetyyppien sesonki, koska pyhiin osuu useita ruuanvalmistuskertoja.

Aivan erityisesti pääsiäinen on lampaanlihan aikaa. Sitä myydään Suomessa pääsiäisen aikaan yli 1,5 miljoonaa kiloa, mikä on liki puolet suomalaisten vuosittain syömästä lampaanlihasta.

– Suuntaus on luullisista lampaan paisteista kohti luuttomia paisteja, pakastetusta lihasta tuoreeseen. Myös lampaan fileet ovat kasvattaneet suosiotaan, kertoo HKScan Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Broilerin ja kalkkunan myynti kasvaa myös pääsiäisen aikaan. Niitä myydään yhteensä huhtikuun aikana noin 5 miljoonaa kiloa. Porsaan ja naudan lihat ovat myös erittäin tärkeässä roolissa pääsiäisenä. Naudan lihaa myydään huhtikuussa yli 50 prosenttia enemmän kuin keskimäärin muina kuukausina.

Pääsiäisen ruokiin kuuluvat myös perinteiset grillimakkarat ja -pihvit, joiden ensimmäinen myyntipiikki ja sesonki on pääsiäisenä, varsinkin jos aurinko paistaa. Grillimakkaroissa huhtikuun myynti on peräti noin 2,5 miljoonaa kiloa.

Edellinen artikkeliHelsingin hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä
Seuraava artikkeli”Tuomas Palola ei korostanut riittävästi yhteisön merkitystä”